Trail braking på gatan?

Använder du trail braking när du kör på gatan?


  • Antal röstningar
    0

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka


Vad menar du med fri rulla koppling in tryckt?
Tanken är att motor bromsa in i kurvan och att öka gaspådrag efter apex eller vid mindre sidolutnig

Ja precis. Det var menat just som ett exempel på ett "alternativt" sätt att ta en kurva.

Motorbroms in i kurvan är ju förstås också ett sätt. Till viss del tillämpar jag detta i de flesta kurvor redan, då jag inte är helt bekväm med regelrätt trail braking. Broms (om det behövs) följt av motorbroms allra sista biten före det börjar svänga, men sedan direkt på gas, jämnt och metodiskt. Hinner då ladda mentalt före kurvan på ett annat sätt än om jag ligger på med broms in till apex upplever jag. Motorbromsar man ända fram till apex låter det som en variant av trail braking tycker jag.

Inte alltid helt lätt med definitioner som sagt.
 
Gick med
30 Mar 2021
Ort
Hammenhög
Hoj
2018 Suzuki GSX 1000R
Ja precis. Det var menat just som ett exempel på ett "alternativt" sätt att ta en kurva.

Motorbroms in i kurvan är ju förstås också ett sätt. Till viss del tillämpar jag detta i de flesta kurvor redan, då jag inte är helt bekväm med regelrätt trail braking. Broms (om det behövs) följt av motorbroms allra sista biten före det börjar svänga, men sedan direkt på gas, jämnt och metodiskt. Hinner då ladda mentalt före kurvan på ett annat sätt än om jag ligger på med broms in till apex upplever jag. Motorbromsar man ända fram till apex låter det som en variant av trail braking tycker jag.

Inte alltid helt lätt med definitioner som sagt.
Ok trodde du skrev att det var helt fel! Detta skrev du om du redan glömt bort det.


Helt fel. Du ska inte motorbromsa/coasta in i kurvan, DET lär ju göra att cykeln går rakt i kurvan (eller åtminstone är min erfarenhet att hojen rätar upp sig med bakbroms vilket ju även motorbroms är). Du ska ha gradvis minskande tryck på FRAMbromsen in till apex, varefter du smyger på gasen.

Jag skrev redan från första inlägg att det finns många olika sätt att köra på och att det bästa är att köra på det som känns säkrast.
Orkar inte rabbla upp alla som har upp lyst mig i denna tråd om hur fel jag har och inte vet vad snackar om .

Men som jag sa i före inlägg tror en del av oss har menat samma sak men uttryckt det olika
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Detta skrev du om du redan glömt bort det.


Helt fel. Du ska inte motorbromsa/coasta in i kurvan, DET lär ju göra att cykeln går rakt i kurvan (eller åtminstone är min erfarenhet att hojen rätar upp sig med bakbroms vilket ju även motorbroms är). Du ska ha gradvis minskande tryck på FRAMbromsen in till apex, varefter du smyger på gasen.

Nej, det var inte jag som skrev den texten.

I övrigt håller jag med. Tror inte folk är så oense egentligen. Bara lite olika sätt att uttrycka ungefär samma sak vad jag förstår.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ok trodde du skrev att det var helt fel! Detta skrev du om du redan glömt bort det.


Helt fel. Du ska inte motorbromsa/coasta in i kurvan, DET lär ju göra att cykeln går rakt i kurvan (eller åtminstone är min erfarenhet att hojen rätar upp sig med bakbroms vilket ju även motorbroms är). Du ska ha gradvis minskande tryck på FRAMbromsen in till apex, varefter du smyger på gasen.

Jag skrev redan från första inlägg att det finns många olika sätt att köra på och att det bästa är att köra på det som känns säkrast.
Orkar inte rabbla upp alla som har upp lyst mig i denna tråd om hur fel jag har och inte vet vad snackar om .

Men som jag sa i före inlägg tror en del av oss har menat samma sak men uttryckt det olika
Det är mitt inlägg du citerar här. Eftersom du skriver i en tråd som heter ”trail braking på gatan” så trodde jag naivt att du också skrev om trail braking, och hur man gör det rent tekniskt, särskilt som inläggen alldeles innan avhandlade det specifika ämnet. Det var det jag svarade på när jag skrev ”helt fel”, då det du beskrev i ditt inlägg inte är trail braking.

Att det finns olika sätt att bromsa på i/inför kurvor är ju självklart.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top