Trail braking på gatan?

Använder du trail braking när du kör på gatan?


  • Antal röstningar
    0


Vad menar du med fri rulla koppling in tryckt?
Tanken är att motor bromsa in i kurvan och att öka gaspådrag efter apex eller vid mindre sidolutnig

Ja precis. Det var menat just som ett exempel på ett "alternativt" sätt att ta en kurva.

Motorbroms in i kurvan är ju förstås också ett sätt. Till viss del tillämpar jag detta i de flesta kurvor redan, då jag inte är helt bekväm med regelrätt trail braking. Broms (om det behövs) följt av motorbroms allra sista biten före det börjar svänga, men sedan direkt på gas, jämnt och metodiskt. Hinner då ladda mentalt före kurvan på ett annat sätt än om jag ligger på med broms in till apex upplever jag. Motorbromsar man ända fram till apex låter det som en variant av trail braking tycker jag.

Inte alltid helt lätt med definitioner som sagt.
 
Ja precis. Det var menat just som ett exempel på ett "alternativt" sätt att ta en kurva.

Motorbroms in i kurvan är ju förstås också ett sätt. Till viss del tillämpar jag detta i de flesta kurvor redan, då jag inte är helt bekväm med regelrätt trail braking. Broms (om det behövs) följt av motorbroms allra sista biten före det börjar svänga, men sedan direkt på gas, jämnt och metodiskt. Hinner då ladda mentalt före kurvan på ett annat sätt än om jag ligger på med broms in till apex upplever jag. Motorbromsar man ända fram till apex låter det som en variant av trail braking tycker jag.

Inte alltid helt lätt med definitioner som sagt.
Ok trodde du skrev att det var helt fel! Detta skrev du om du redan glömt bort det.


Helt fel. Du ska inte motorbromsa/coasta in i kurvan, DET lär ju göra att cykeln går rakt i kurvan (eller åtminstone är min erfarenhet att hojen rätar upp sig med bakbroms vilket ju även motorbroms är). Du ska ha gradvis minskande tryck på FRAMbromsen in till apex, varefter du smyger på gasen.

Jag skrev redan från första inlägg att det finns många olika sätt att köra på och att det bästa är att köra på det som känns säkrast.
Orkar inte rabbla upp alla som har upp lyst mig i denna tråd om hur fel jag har och inte vet vad snackar om .

Men som jag sa i före inlägg tror en del av oss har menat samma sak men uttryckt det olika
 
Detta skrev du om du redan glömt bort det.


Helt fel. Du ska inte motorbromsa/coasta in i kurvan, DET lär ju göra att cykeln går rakt i kurvan (eller åtminstone är min erfarenhet att hojen rätar upp sig med bakbroms vilket ju även motorbroms är). Du ska ha gradvis minskande tryck på FRAMbromsen in till apex, varefter du smyger på gasen.

Nej, det var inte jag som skrev den texten.

I övrigt håller jag med. Tror inte folk är så oense egentligen. Bara lite olika sätt att uttrycka ungefär samma sak vad jag förstår.
 
Ok trodde du skrev att det var helt fel! Detta skrev du om du redan glömt bort det.


Helt fel. Du ska inte motorbromsa/coasta in i kurvan, DET lär ju göra att cykeln går rakt i kurvan (eller åtminstone är min erfarenhet att hojen rätar upp sig med bakbroms vilket ju även motorbroms är). Du ska ha gradvis minskande tryck på FRAMbromsen in till apex, varefter du smyger på gasen.

Jag skrev redan från första inlägg att det finns många olika sätt att köra på och att det bästa är att köra på det som känns säkrast.
Orkar inte rabbla upp alla som har upp lyst mig i denna tråd om hur fel jag har och inte vet vad snackar om .

Men som jag sa i före inlägg tror en del av oss har menat samma sak men uttryckt det olika
Det är mitt inlägg du citerar här. Eftersom du skriver i en tråd som heter ”trail braking på gatan” så trodde jag naivt att du också skrev om trail braking, och hur man gör det rent tekniskt, särskilt som inläggen alldeles innan avhandlade det specifika ämnet. Det var det jag svarade på när jag skrev ”helt fel”, då det du beskrev i ditt inlägg inte är trail braking.

Att det finns olika sätt att bromsa på i/inför kurvor är ju självklart.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top