Trail braking på gatan?

Använder du trail braking när du kör på gatan?


  • Antal röstningar
    0

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Du har trailbrakeat med frambromsen? :va Bak har jag hört talas om, exempelvis för att minska svängradie i alppass men aldrig fram. Har svårt att se hur effekten kan vara önskvärd.

Motorcycling

In applying this technique, motorcycle riders approach turns applying front brakes to reduce speed. As they enter the turn, they slowly ease off the brakes, gradually decreasing or trailing off the brakes as motorcycle lean increases.
...

Traditionally, trail braking is done exclusively with the front brake even though trailing the rear brake will effectively slow the motorcycle, also decreasing the turning radius. If the motorcycle is leaned over, forces from the front brake and the deceleration causes the motorcycle to yaw (lean), while use of the rear brake generates a torque that tends to align (straighten) and stabilize the motorcycle.

The rider's ability to correctly choose his turn in, apex, and exit points reduces or eliminates the need for prolonged trailing of the brakes into turns. This technique is commonly used when racing, but can enhance control, increase sight distance through the turn, and add evasive options for street riders.

Risks

There is risk with trail braking because excessive use of the front brake can result in a loss of grip as the tire's adhesion is split between braking and cornering forces. Effective trail braking requires finesse from the rider, which can be difficult to learn.


Jag kör bara så på bana, på landsväg låter jag kurvorna bestämma hastigheten för att inte ha för hög hastighet när det inte svänger... :tungan
 

Honda VFR

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2021
Ort
Alvesta
Hoj
2002 Honda VFR 800
Du har trailbrakeat med frambromsen? :va Bak har jag hört talas om, exempelvis för att minska svängradie i alppass men aldrig fram. Har svårt att se hur effekten kan vara önskvärd.
på VFR:n så tar både fram å bakbroms oavsett om du använder handtaget eller bromspedalen...
men jag har nästan uteslutande använt handbromsen på alla hojar jag kört tidigare, där handbromsen tar framhjulet och fotbromsen hanterar bak...
Bromsa? Varför? Sliter ju bara på beläggen.
om du inte behöver bromsa så kör du för sakta... då kan du skaffa en moped istället...:lol
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Du har trailbrakeat med frambromsen? :va Bak har jag hört talas om, exempelvis för att minska svängradie i alppass men aldrig fram. Har svårt att se hur effekten kan vara önskvärd.

Nu var det ju ett tag sedan jag startade denna tråden men numera trail brakear jag nästan alltid, och nästan uteslutande med frambromsen (bakbromsen använder jag mest INNAN kurvan för att stabilisera chassit). Den önskvärda effekten är att man har bromsberedskap genom kurvan samt att chassit niger en liten aning vilket dels ger mindre ryck om man måste bromsa hårdare mitt i kurvan för något oväntat. Dessutom ger det en något skarpare styrgeometri så man får kvickare styrning vid ev undanmanöver. Bakbroms mitt i kurvan tycker jag bara känns konstigt och mer svårkontrollerat.

Dvs, när jag kör så hör på gatan så kör jag aldrig med max bromskraft utan snarare kanske 30-50% så att jag har mycket marginal både för greppförändring och oväntade hinder.
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Är upplärd på det gamla klassiska sättet utan broms in i kurvorna och medger utan omsvep att det först lät heltokigt att medvetet bromsa sig igenom delar av kurvan.

Har däremot ändrat uppfattning efter att ha läst på och provat det själv. Numera gör jag det i vissa kurvor, under rätt förutsättningar. Rätt utfört ger det en mer kontrollerad kurvtagning tycker jag.

Enda egentliga problemet jag upplever med tekniken är ingångshastigheten. Lättare att få till det hela antingen i väldigt låga hastigheter (tänk korsningar), eller vid såpass höga hastigheter att det verkligen blir ett måste att aktivt bromsa före kurvan istället för att förlita sig på motorbroms likt de flesta gatåkare. Men så har jag aldrig kört storbana heller så jag antar det blir mer naturligt där.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Jag bromsar ofta in i kurvan men inte för att jag måste, utan för att det känns gött. Jag har alltid marginal över.. Man kan bromsa senare och inte lika hårt..
 

Peccz

Medlem
Gick med
30 May 2021
Hoj
-
Har precis börjat övningsköra och får en knut i magen av tanken på att körskoleläraren eller uppkörningsförrättaren skulle tvinga mig gasa genom hela kurvan istället för att få bromsa tills jag ser utgången!

Har kört en del downhill, där accelererar cykeln så klart så fort man släpper bromsen för att man åker i nedförsbacke. Kommer man in i en kurva man inte känner till som nyper och inte har bromsberedskap sitter man definitivt i ett träd...

Nu ska man ju inte ligga på gränsen på en MC, men det kan ju dyka upp vad som helst, speciellt nu med allt högt gräs kring landsvägarna i Uppland som gör väldigt många kurvor blinda. Det känns helt galet!

Skickat från min HD1913 via Tapatalk
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har precis börjat övningsköra och får en knut i magen av tanken på att körskoleläraren eller uppkörningsförrättaren skulle tvinga mig gasa genom hela kurvan istället för att få bromsa tills jag ser utgången!

Har kört en del downhill, där accelererar cykeln så klart så fort man släpper bromsen för att man åker i nedförsbacke. Kommer man in i en kurva man inte känner till som nyper och inte har bromsberedskap sitter man definitivt i ett träd...

Nu ska man ju inte ligga på gränsen på en MC, men det kan ju dyka upp vad som helst, speciellt nu med allt högt gräs kring landsvägarna i Uppland som gör väldigt många kurvor blinda. Det känns helt galet!

Skickat från min HD1913 via Tapatalk

Det beror lite på kurvan, men på gata tenderar jag nog att gå på gas när jag ser utgången och vet var jag siktar. Hojen blir påtagligt mer stabil under lagom acceleration ut ur kurvan. Om det är en öppen kurva med fri sikt genom hela så kan jag gå på gas genom hela kurvan. Behöver inte vara mycket acceleration för att göra skillnad.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Det beror lite på kurvan, men på gata tenderar jag nog att gå på gas när jag ser utgången och vet var jag siktar. Hojen blir påtagligt mer stabil under lagom acceleration ut ur kurvan. Om det är en öppen kurva med fri sikt genom hela så kan jag gå på gas genom hela kurvan. Behöver inte vara mycket acceleration för att göra skillnad.
Så resonerar jag också. Trailbreaking är mest användbart på gata när utgången är skymd, vilket den är i väldigt många kurvor. Med skymd menar jag att jag inte ser utgången alls innan ingången.

Här i Skåne kan det enkelt gömma sig en traktor med dubbelmontage och rejäl plog som tar upp stora delar av hela körfältet på de kurviga finvägarna. Då är det klart bra att redan ha förladdad kontaktyta på framdäcket och bromsen i arbete. Tajta till och fortsätt!

Även om det går att börja bromsa i kurvan i samma scenario så är risken större att man överraskar däcket, eftersom att bromsandet redan är över så innebär det att gasen är igång (för att frirulla är den STÖRSTA synden :)). Släppa gas och börja bromsa i en sväng, det innebär att hojen reser sig, chassiet blir nervöst osv, vilket innebär betydligt mindre tid och möjlighet till att sakta in. Att vara förberedd är a och o i trafiken!

Bäst är ju såklart att veta allt innan - men det går ju inte i trafiken, bara på bana (och tom där har jag blivit överraskad av en snok i en kurva, det var jag väldigt lite beredd på så den svängen blev pannkaka).
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Mycket intressant. Tänkte nu efter uppehåll & "ny" hoj börja om med SMC:s storbane-kurser.
Vet ju egentligen att både bli snabbare på bana & säkrare gatåkare samtidigt blir lite motsägelsefullt men ähhh, jag testar.

Spårvalen skiljer ju sig åt ganska mycket, men tycker mig se att trail braking egentligen är säkrare på gata och gissningsvis snabbare på bana. Någon som kan bekräfta detta?
Finns det idag några kurser på bana som lär ut TB?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Tyvärr fel! Du har en del kvar att lära...:)
Det var många +++ där, och BMW! :tummenupp
För snart 40 år sedan blev jag frånåkt när vi skulle upp till Krampan och bada. Det var 90-väg då och jag sa nånting om "när jag lärt mig köra motorcykel" då en kamrat på en R90S, gammal gubbe bergis över 40, sa...

-Du kommer aldrig att bli fullärd, du kommer hela tiden att lära något nytt.

Och det stämmer, nu kan jag "hålla" hastigheten på samma väg utan att bromsa, även om det är över skyltad hastighet nu, men jag lär mig fortfarande. :fakta

Så du får gärna förklara varför däcken inte blir platta när man gasar rakt fram! :7peta:tummenupp
 

Nikehaj

Sporthojsnörd
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
r1200gs , MT 09 , och en jävla massa mc under 40+år :)
Det var många +++ där, och BMW! :tummenupp
För snart 40 år sedan blev jag frånåkt när vi skulle upp till Krampan och bada. Det var 90-väg då och jag sa nånting om "när jag lärt mig köra motorcykel" då en kamrat på en R90S, gammal gubbe bergis över 40, sa...

-Du kommer aldrig att bli fullärd, du kommer hela tiden att lära något nytt.

Och det stämmer, nu kan jag "hålla" hastigheten på samma väg utan att bromsa, även om det är över skyltad hastighet nu, men jag lär mig fortfarande. :fakta

Så du får gärna förklara varför däcken inte blir platta när man gasar rakt fram! :7peta:tummenupp
Ha! förstod att du skulle gå i gång..
Men det var ju bara 1981..själv började det 1976..men men gamla meriter kan man ju inte leva på.
Helt rätt ändå att man lär sig hela tiden ;)..men påstå att man inte behöver bromsa för att man inte anpassat hastigheten är ju direkt felaktigt! Det skulle man ju testat de gångerna man kört i Bergspass både i Alperna och i Asien..när det börjar gå utför...och gasa i kurvorna blir ju lite tokigt skrivet..istället för ge på gas efter apex..tänker på dessa ungdomar som är på väg mot körkort och så..konsekvenstänk hade man ju inte själv vid 20-25..Men det är ju bra att DU kan hålla hastigheten på favvo vägen utan att bromsa..men det gäller ju inte alla...Bada lugnt i sommar :krama
 

Rockmorsan

Inte som andra
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Har precis börjat övningsköra och får en knut i magen av tanken på att körskoleläraren eller uppkörningsförrättaren skulle tvinga mig gasa genom hela kurvan istället för att få bromsa tills jag ser utgången!

Har kört en del downhill, där accelererar cykeln så klart så fort man släpper bromsen för att man åker i nedförsbacke. Kommer man in i en kurva man inte känner till som nyper och inte har bromsberedskap sitter man definitivt i ett träd...

Nu ska man ju inte ligga på gränsen på en MC, men det kan ju dyka upp vad som helst, speciellt nu med allt högt gräs kring landsvägarna i Uppland som gör väldigt många kurvor blinda. Det känns helt galet!

Skickat från min HD1913 via Tapatalk
Körskolelärare brukar lära en att man bromsar till rätt hastighet INNAN kurvan för att sen kunna gasa sig igenom hela kurvan. Det gör stor skillnad när man testat på hur det känns.

Min körlärare tog mig till en kurvig brant nedförsbacke. Längst ner var en dold höger, skarp rackare, sen skarp vänster.
Han sa att jag skulle köra nerför och anpassa o hitta rätt hastighet för att klara hålla mig på min sida vägen genom kurvorna och gasa igenom kurvorna. Körde väldigt många ggr, kom på fel sida varje högersväng, hur jag än försökte växla ner inför kurvan. Jag svor tillslut o sa att det var omöjligt om jag inte fick bromsa i backen. Varför gör du inte det då svarade han. Det var dagens lektion. Jag hade nog tolkat uppgiften som att jag inte fick bromsa men det var ju igenom kurvorna bara som jag inte fick bromsa.

Hör ofta hans röst när jag bromsar inför kurvor fortfarande 10 år senare.
 

Peccz

Medlem
Gick med
30 May 2021
Hoj
-
Körskolelärare brukar lära en att man bromsar till rätt hastighet INNAN kurvan för att sen kunna gasa sig igenom hela kurvan. Det gör stor skillnad när man testat på hur det känns.

Min körlärare tog mig till en kurvig brant nedförsbacke. Längst ner var en dold höger, skarp rackare, sen skarp vänster.
Han sa att jag skulle köra nerför och anpassa o hitta rätt hastighet för att klara hålla mig på min sida vägen genom kurvorna och gasa igenom kurvorna. Körde väldigt många ggr, kom på fel sida varje högersväng, hur jag än försökte växla ner inför kurvan. Jag svor tillslut o sa att det var omöjligt om jag inte fick bromsa i backen. Varför gör du inte det då svarade han. Det var dagens lektion. Jag hade nog tolkat uppgiften som att jag inte fick bromsa men det var ju igenom kurvorna bara som jag inte fick bromsa.

Hör ofta hans röst när jag bromsar inför kurvor fortfarande 10 år senare.
Haha, learning by frontalkrock med mötande trafik?

Skickat från min HD1913 via Tapatalk
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Haha, learning by frontalkrock med mötande trafik?

Skickat från min HD1913 via Tapatalk
Nja, du ska ju inte ha fullgas genom kurvan utan du bromsar till ”rätt” fart innan du går in i kurvan. Sedan håller du jämn gas fram tills du ser utgången och därifrån kan du sedan börja smyga på gasen (givetvis med bromsberedskap fram till apex). Som nybörjare anser jag att detta förfarande är att föredra då man dels minimerar antalet simultana moment och dels också får en jämn fart och förutsägbart chassi genom kurvan. Det kommer också bli lugnare och därmed roligare för dig som kör. När man väl behärskar detta och förstår bättre hur hojen beter sig kan man gå vidare med aktiv trail braking.

Dvs, allt beror ju på bakgrund. Har du t.ex kört mycket roadracing innan så behärskar man såklart trail braking redan. Om du däremot är helt grön på att köra hoj så är mitt råd att vänta med att trail brakea tills du hanterar hojen mer grundläggande.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top