trafikljus

Skarvsladde

Ny medlem
Gick med
21 May 2004
Hoj
zätaexxsexärr nittonhundranittioåtta
Hej grabbs!
Ett trafikljus ni vet. vad är det för typ av sensor som gör så att dom slår om, i marken? någon som vet? Jag har alltid trott att det är bilen eller motorcykelns tyngd som gör att dom slår om. Men det verkar inte va det.

Tror det är något magnetiskt under asfalten, stod för nått år sedan ett reportage i UNT om det.

Hatar när man är ute och kör sent på kvällen och man fastnar vid ett rödljus som aldrig slår om! :huvet :mad:

Skarvsladde skrev:
Hej grabbs!
Ett trafikljus ni vet. vad är det för typ av sensor som gör så att dom slår om, i marken? någon som vet? Jag har alltid trott att det är bilen eller motorcykelns tyngd som gör att dom slår om. Men det verkar inte va det.

Ligger Slingor i backen... Slingorna känner av metall, skickar en slutning när något av inställd storlek åker över eller står på... Ett jävla skit när de går av... Fram med slingsågen och såga ner nya...
Samma saker som används för att öppna portar på vissa ställen...
Har lagt ner några sådana... Folk blir alltid lika glada när portar stänger på deras bilar = Slingan av, känner inte att det står en bil i portöppningen...

btw... vad gör man om rödlyse aldrig slår om. Ibland väntar jag 2-3 omslagningar som sker i motsatt riktning och min slår aldrig om så jag kör bara iväg mot rött, vad säger konstapeln om sådant. Jag har väl inget val?

Allex skrev:
btw... vad gör man om rödlyse aldrig slår om. Ibland väntar jag 2-3 omslagningar som sker i motsatt riktning och min slår aldrig om så jag kör bara iväg mot rött, vad säger konstapeln om sådant. Jag har väl inget val?

Jag hatar också när den aldrig slår om, har bara hänt på natten när jag har varit själv vid rödlyset. Verkar som att jag är för lätt :tungan Så då kör jag mot rött, vafan ska man göra?

Allex skrev:

De kanske står runt hörnet och testar ditt tålamod... :tummenupp :D

Allex skrev:

Jag brukar sätta ner fötterna och "paddla" bakåt nån meter så brukar trafikljuset fatta att något finns där! Fast man kollar ju först att ingen ser än sen kan man smyga iväg lite lungt och kolla nogrant först i korsningen!

loop skrev:
Ligger Slingor i backen... Slingorna känner av metall

Om jag inte är helt ute och cyklar detekterar slingorna induktansförändringar och och eftersom aluminium inte är magnetiskt borde det inte reagera på det.

DJM skrev:
Jag hatar också när den aldrig slår om, har bara hänt på natten när jag har varit själv vid rödlyset. Verkar som att jag är för lätt :tungan Så då kör jag mot rött, vafan ska man göra?

Inte för lätt, antagligen är "slingdetektorn" inställd på större metallföremål exempelvis bilar. Så den känner antagligen inte av hojen... Gjort misstaget själv när jag varit och felsökt slingor... :huvet Lägger min aluminium stege på, men det händer inget... :va Antar att den är av, men kör över med bilen och den får slutning... Bara att ställa om känsligheten...

Dez skrev:
Om jag inte är helt ute och cyklar detekterar slingorna induktansförändringar och och eftersom aluminium inte är magnetiskt borde det inte reagera på det.

Slingorna jag lägger iallafall känner av all metall... Testar dem alltid med min Alustege...

Allex skrev:

Ifall man är två kan ju den ena springa och låtsas att denne skall gå över på övergångstället ifall det finns något.
Gjorde det en gång, man känner sig inte så elak mot bilarna som kommer på vägen man ska in på när man står där och låtsas gå över och sen vänder och springer och hoppar på motorcykeln istället. :lol

Någon som kan förklara varför ljusen ibland inte slår om ibland? ALLTID på sena kvällar/nätter som det händer, och aldrig med bil... :confused:

cRoC skrev:
Någon som kan förklara varför ljusen ibland inte slår om ibland? ALLTID på sena kvällar/nätter som det händer, och aldrig med bil... :confused:

Som sagt:

antagligen är "slingdetektorn" inställd på större metallföremål exempelvis bilar. Så den känner antagligen inte av hojen... Gjort misstaget själv när jag varit och felsökt slingor... Lägger min aluminium stege på, men det händer inget... Antar att den är av, men kör över med bilen och den får slutning... Bara att ställa om känsligheten...

finns ju specialla aparater att köpa till mc som avger en signal som slingorna ska känna av. har tyvär ingen link

spoon skrev:
finns ju specialla aparater att köpa till mc som avger en signal som slingorna ska känna av. har tyvär ingen link

ää vafan, jag betalar skatt!!

domhär slingorna reagerar på små förremål jag har märkt, kommer med cyckel på slingan så blir d grönt... :)

loop skrev:
Som sagt:

antagligen är "slingdetektorn" inställd på större metallföremål exempelvis bilar. Så den känner antagligen inte av hojen... Gjort misstaget själv när jag varit och felsökt slingor... Lägger min aluminium stege på, men det händer inget... Antar att den är av, men kör över med bilen och den får slutning... Bara att ställa om känsligheten...

Right. Sorry, läste inte hela tråden.

Så om man råkar ut för det när man kör hoj bör man anmäla det till vv?

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!