trafikljus

Tjet skrev:
Ifall man är två kan ju den ena springa och låtsas att denne skall gå över på övergångstället ifall det finns något.
Gjorde det en gång, man känner sig inte så elak mot bilarna som kommer på vägen man ska in på när man står där och låtsas gå över och sen vänder och springer och hoppar på motorcykeln istället. :lol
Det blir väl inte grönare för fordonstrafiken för det? :va Ungefär som när det blir grönt för dig så blir det ju inte automatiskt grönt för fotgängarna om ingen tryckt på knappen.

Spiken skrev:
Det blir väl inte grönare för fordonstrafiken för det? :va Ungefär som när det blir grönt för dig så blir det ju inte automatiskt grönt för fotgängarna om ingen tryckt på knappen.

Det fungerade iaf när vi skulle ut på en väg från en sidoväg där det bara visades rött hela tiden. För när man trycker på att man vill över på övergångsstället blir det ju rött för dom på "huvudvägen". Och trafiken på den korsande vägen får grönt samtidigt som gångarna? Eller? :gnissla

Tjet skrev:
Det fungerade iaf när vi skulle ut på en väg från en sidoväg där det bara visades rött hela tiden. För när man trycker på att man vill över på övergångsstället blir det ju rött för dom på "huvudvägen". Och trafiken på den korsande vägen får grönt samtidigt som gångarna? Eller? :gnissla
Märkligt, kanske olika på olika övergångställen. För jag har kommit till korsningar där det visar rött åt alla hållen, trots att det är grönt för fotgängarna. (Då det har varit gles trafik)

Spiken skrev:
Märkligt, kanske olika på olika övergångställen. För jag har kommit till korsningar där det visar rött åt alla hållen, trots att det är grönt för fotgängarna. (Då det har varit gles trafik)

Aldrig varit med om att du ska korsa ett övergångsställe där fotgängarna har grönt? :va

Tjet skrev:
Aldrig varit med om att du ska korsa ett övergångsställe där fotgängarna har grönt? :va
Nu var det ju inte så jag menade, utan att att det stått en eller ett par bilar på andra ställen i korsningen och också haft rött, dvs. de som skulle korsa min körbana. Och det har stått stilla åt alla håll i ungefär 15-20 sek.

Tjet skrev:
Räknas det som att "köra" mot rött ifall man leder över bågen?

Nä man räknas som gångtrafikant om man leder hojen.

Min brolla säger att om man väntar i 3 minuter utan att få grönt så gäller skylten tex väjningsplikt.

I Västerås hade ett trafikljus lagt av, det slog helt enkelt inte om från rött. Ett par bilister fastnade där en sen kväll. Efter en stund beslöt de att köra... och givetvis kommer Harry Haffa alldeles lagom och sätter dit dem för rödljuskörning så det sjunger om det, trots att de kröp runt hörnet! Tror inte de kom vidare med överklagande heller...

Andra skyltar, högerregel o s v gäller väl bara om trafikljuset blinkar gult eller är helt släckt har jag fått för mig.

Mvh,
/ft

Har ett trafikljus på väg hem från jobbet med aldeles för låg känslighet, varje trampcykel som genar lite i korsningen genererar rödljus på leden, kul att stå där å vänta på gront bara för att en cykle på cykelväg triggar slingan.

det finns även ljus kännsliga trafikljus så om ni flashar med helljuset så slår det om, om det är tomt i kortsningen..

Robban W skrev:
Nä man räknas som gångtrafikant om man leder hojen.

Min brolla säger att om man väntar i 3 minuter utan att få grönt så gäller skylten tex väjningsplikt.

det stämmer inte... trafikljusen måste vara urfunktion (släkta) för att skyltar skall gälla,,,

asså man skulle ha en sån där "prioterings mojäng" som dom har i bussar i vissa städer, då får bussen grönt så fort det går, loop kanske vet vart man kan få tag i en sådan? :D

wdac skrev:
det finns även ljus kännsliga trafikljus så om ni flashar med helljuset så slår det om, om det är tomt i kortsningen..

Är inte alla trafikljus ljuskänsliga?? Jag använder alltid ljustutan om det är tomt i korsningen och jag har rött... Är det mörkt ute kan man få omslag när man är en bra bit bort.

spelar det någon roll hur fort man kör ? med MC händer det ju att man har hög fart ända fram till rödljuset för att göra en liten snygg stoppie den sissta biten??
hur långt innan rödljusen ligger slingan?

Btw, Varför heter det rödljus? de visar ju Grönt och Gult oxå??

Fluxir skrev:
Btw, Varför heter det rödljus? de visar ju Grönt och Gult oxå??
Inte när man stannar väl... ;) det heter trafikljus annars ;)
När ungerna var mindre och skulle förklara trafilkljus på dagis sa dom att på grönt kör man, på rödt stannar man, på gult kör man fort, hmmmm, åkt med pappa några gånger kanske :D

Apambulans skrev:
Är inte alla trafikljus ljuskänsliga?? Jag använder alltid ljustutan om det är tomt i korsningen och jag har rött... Är det mörkt ute kan man få omslag när man är en bra bit bort.

Har jag svårt att tänka mig.
Hur fungerar det när det är soljus?

wdac skrev:

Idag finns det i stort sett inga trafikljus som går på lyset längre.

Apambulans skrev:

Det beror ju mycket på vilken hastighet det är på vägen. Högre hastighet på vägen, ju längre bort finns första slinga.
Och det går ju fortare för lysena att slå om. Om lysena står och väntar på att någon ska komma från endera håll.

Last edited:
Det är inte olagligt att köra mot rött om signalen hängt sig och det går minut efter minut utan att det slår om. Är naturligtvis inte rimligt att man ska stå där hela natten framför ett rödljus på en trafiktom gata.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!