Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Olycksdrabbade personkategorier som kör olycksdrabbade foronskategorier får höga premier. Enkelt!
Nej, det borde inte vara så enkelt! Ska man vara konsekvent skulle då varje individ i vårat samhälle som utsätter sig för någon form av risk bekosta sin grupps egna kostnader i samhället. Dvs rökare borde exempelvis krävas på mer skatt pga kostnader för cancervård, fallskärmshoppare borde beskattas för sin riskfyllda hobby, folk som flyger ofta borde bedömmas risktillägg osv. En försäkring blir värdelös om en alltför liten riskutsatt grupp ska dela på kostnaden. Kanske det är helt rätt? Men särskilt enkelt är det inte!![]()
Nej, det borde inte vara så enkelt! Ska man vara konsekvent skulle då varje individ i vårat samhälle som utsätter sig för någon form av risk bekosta sin grupps egna kostnader i samhället. Dvs rökare borde exempelvis krävas på mer skatt pga kostnader för cancervård, fallskärmshoppare borde beskattas för sin riskfyllda hobby, folk som flyger ofta borde bedömmas risktillägg osv. En försäkring blir värdelös om en alltför liten riskutsatt grupp ska dela på kostnaden. Kanske det är helt rätt? Men särskilt enkelt är det inte!![]()
Ursäkta men frasen "No shit Sherlock" kom just väl till pass.
Jag vet att trafikförsäkringen inte täcker mitt fordon men åker jag tex en Ferrari för 2 mille kanske jag borde betala mer i trafikförsäkring än för en liten uno just eftersom jag ökar kapitalet som färdas på svenska vägar så mkt mer med en Ferrari och därmed osvosv...
Ang risk hit och dit går det inte att avgöra beroende på fordon det beror helt på föraren. Jag kan köra lugnt och fint med en Retta men köra som ett svin med en Uno och krocka sönder någon som kör en R1:a däremot.. däremot är det ju så att vissa fordon lockar till sig en viss typ av förare såklart.
Det är det som är socialdemokratin, alla betalar för alla men ingen betalar för något.
Ehh men så är det väl? Det är ju därför skatten på trafikförsäkringen kom till, för att bära upp sjukvårdskostnader.
Fallskärmshoppare har sin försäkring genom förbundet.
Det enklaste o bästa vore privat sjukvårdsförsäkring. Så fort det allmänna blands in blir det plötsligt för svårt att bedömma individer.
Dvs, Rider du på hästar får du betala extra för att få ersättning för hästolyckor.
Det jag egentligen skulle skriva var ju att TV-licens måste man pröjsa bara för att ha en tv eller radio, även om den så står i garderoben.
Det är på väg åt det hållet ja, men jag tycker det är helt fel, tycker inte du?! Ingen grupp har råd att bära sina egna kostnader om grupperna till slut blir alldeles för små och nischade!
Vad snackar du om nu? Möjligtvis får de lite ersättning om de blir skadade, men samhället är ändå tvungen att bära kostnaden för deras eventuella rehabilitering osv. Glöm att extremsportarna bekostar sin egna grupps kostnader själva.
Vilken av de fyra grundlagarna anser du att trafikförsäkringen bryter emot?
Jag har inte skrivit att jag anser att det gör det. Jag har inte ens kollat upp det. Det var därför jag skrev det som en fråga.
Trafikförsäkringen täcker ju inte fordonet du försäkrar, premien baseras ju på hur stor risken är, en r1 är ju mer benägen att ställa till med olyckor än en fiat punto. Därav olika priser...![]()
Jag tänkte närmast på om du hade någon speciell grundlag i åtanke, eftersom du uttryckte dig i bestämd form singularis.
Håller inte med. Olyckor har inget med fordonen i sig att göra..
du kör ju så försiktigt som inte är nån trafikfara att du gott klarar dig med den prestande en Comet levererar också! Eller hur?
Ehh men så är det väl? Det är ju därför skatten på trafikförsäkringen kom till, för att bära upp sjukvårdskostnader.
Ja visst , här kan man läsa om det......, lurad av staten igen
![]()
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |