Trafikförsäkring kontra körning på inhägnat tävlingsområde.

Kurvmakaren

en helt vanlig medlem
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
YZF R6 -00
Jag har precis avslutat ett samtal med Trafikförsäkringsföreningen och har fått beskedet att en utredning av trafikförsäkringens "gråzon" avseende körning med reggat fordon på inhägnat tävlingsområde har startats upp.
En professor har erhållit uppdraget och skall slutredovisa detta i Maj nästa år.
Därefter går detta ut på remiss och om man så önskar kan man skicka in ett remissvar trots att man inte blivit direkt inbjuden att göra detta.

Professorns uppgift är att ta fram problempunkterna samt att utarbeta ett nytt förslag till lagtext som skall röja alla tvivel om hur försäkringen gäller eller inte gäller.

Jag skall personligen följa detta ärende som är intierat av Trafikförsäkringsföreningen samt Justitiedepartementet och kommer att rapportera vidare när mer uppgifter finns att delges.

Min syn på det hela är att lagtexten inte kommer att förändras under 2005 utan vi får nog snällt vänta till tidigast 1/1 2006.

Kurvmakaren skrev:
Skrev fel rubrik och hann inte stoppa det innan det skickades. Har pm:at Swedie för att ta bort den andra tråden. (Missvisande rubriktext)

Bråkar lite med dej bara..

Intressant det du skriver om, som det är nu så är väl inte så många fbolag sugna på att stå för försäkringen på bana...

mjukis skrev:
Bråkar lite med dej bara..

Intressant det du skriver om, som det är nu så är väl inte så många fbolag sugna på att stå för försäkringen på bana...

F-bolagen har uppenberligen inget större intresse av det så länge lagtexten är skriven som den är i dag. Dock är en del stora bolag villiga att ändra sättet att se på saken om lagtexten skrivs om (och då gäller det ett större ansvar just gällande tf på inhägnat tävlingsområde under "icke"-tävlingsformer)

Skriv gärna era synpunkter och idéer som skall framföras till Trafikförsäkringsföreningen och Justitiedepartementet i den här tråden. När tiden är mogen kommer jag att föra samman dessa till ett brev riktat till dessa instanser...

CorbenDallas skrev:
Kan du be dem att sluta klydda o ge oss mer bantid??? :D :tungan

Förhoppningarna är att det skall bli bättre för oss hojåkare som inte satsar helhjärtat på racing utan kör GSXR1100R-metoden d.v.s kör för att det är kul och lärorikt.

Ska bli intressant att se vart utredningen leder. Efterlyser regler stadgat i lagen som gör att det blir lättare för försäkringstagare att avgöra vad som gäller. Om det leder till att försäkringen gäller eller inte har mindre betydelse i samanhanget.

Är det någon som känner till om det finns något fall uppe i rätten som prövar hurvida försäkringen gäller eller inte under övningskörning på inhägnat tävlingsområde efter säsongens oklarheter från marknadens försäkringsaktörer inte minst lagens sida?

Harmon Rabb skrev:
Ska bli intressant att se vart utredningen leder. Efterlyser regler stadgat i lagen som gör att det blir lättare för försäkringstagare att avgöra vad som gäller. Om det leder till att försäkringen gäller eller inte har mindre betydelse i samanhanget.

Är det någon som känner till om det finns något fall uppe i rätten som prövar hurvida försäkringen gäller eller inte under övningskörning på inhägnat tävlingsområde efter säsongens oklarheter från marknadens försäkringsaktörer inte minst lagens sida?

Rykten säger att IF har ett sådant fall vilket gick till IF:s nackdel.
Om detta har prejudicerande verkan eller ej vet jag ej.

t-rex skrev:
Finns det någon substans i det ryktet, och ännu hellre, finns det något avgörande?

Det finns ett mål som är avgjort i rätten och i detta fallet fick tydligen IF krypa till korset.
Det var någon här på forumet som skulle ringa IF och kolla vilket det här målet var men jag har inte hört mer i den frågan.

t-rex skrev:
Finns det någon substans i det ryktet, och ännu hellre, finns det något avgörande?

Har ett sådant mål på gång, vilket inom kort landar hos tingsrätten. Är dock förhindrad att redogöra närmare för förutsättningarna just nu.

Ankan skrev:
Har ett sådant mål på gång, vilket inom kort landar hos tingsrätten. Är dock förhindrad att redogöra närmare för förutsättningarna just nu.

... men gör det senare, när du kan redogöra. Viktigt!

Ankan skrev:
Vinn, snälla vinn :Bugar

Ankan skrev:

Hör gärna av dig när du vet mer och kan berätta om det. :tummenupp

Jodå, det skall nog kunn bli lite info vad det lider. Det är den där f-bannade advokatsekretessen som spökar just nu.
Jag ser fram mot att få saken prövad i domstol det är helt klart.

Förr eller senare räknade jag kallt med att någon skulle ge sig in i en process med sitt försäkringsbolag för att få frågan prövad. Det skulle kunna varit vem som helt av oss som någon gång under sommaren kört på bana.

Ankan, lycka till! Hoppas att du når framgång i din process. Har du undersökt möjligheten att det är fler som drabbats och driver liknande process mot samma bolag? Då kanske ni skulle kunna gå ihop i gemensam sak.

Kurvmakaren, hör du mer om "ryktet" kan du väl vidarebefodra det hit om det ur juridisk synpunkt är möjligt? Det vore intressant att se hur man resonerat i fallet i väntan på en lagändring eller vägledande domslut.

Harmon Rabb skrev:
Förr eller senare räknade jag kallt med att någon skulle ge sig in i en process med sitt försäkringsbolag för att få frågan prövad. Det skulle kunna varit vem som helt av oss som någon gång under sommaren kört på bana.

Ankan, lycka till! Hoppas att du når framgång i din process. Har du undersökt möjligheten att det är fler som drabbats och driver liknande process mot samma bolag? Då kanske ni skulle kunna gå ihop i gemensam sak.

Kurvmakaren, hör du mer om "ryktet" kan du väl vidarebefodra det hit om det ur juridisk synpunkt är möjligt? Det vore intressant att se hur man resonerat i fallet i väntan på en lagändring eller vägledande domslut.

Jag har regelbunden kontakt med TFF och rapporterar mer så fort jag får veta något.
Detta är ju för ALLAS bästa (iallafall de som får för sig att avnjuta kurvtagning på bana) och ett förtydligande har vi väntat på länge nog.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti