tröttnar ni på 600cc?

Om du har tänkt skjutsa så funkar ju en 1000 cc bättre eftersom du inte måste växla lika mycket o växla är lite jobbigare om man skjutsar eftersom hjälmarna krockar o massa såna där saker. Annars är det ju roligt att växla, svänga o gasa o växla.

ecce skrev:
Som jag ser det trötnar man inte på hojen utan på det ändlösa varvandet. Ta mig rätt nu, det är kul fan med nålar på 15000 men i längden så tror jag att det blir lite träligt. Inte när man åker sin favoväg eller bana men när man ska från A till B och det är långt...

Jag har kört Örebro - Knutstorp, Örebro - Anderstorp samt en del andra sträckor i samma längd och inte ens då är högt varvtal ett problem.

Robban W skrev:
Om du har tänkt skjutsa så funkar ju en 1000 cc bättre eftersom du inte måste växla lika mycket o växla är lite jobbigare om man skjutsar eftersom hjälmarna krockar o massa såna där saker. Annars är det ju roligt att växla, svänga o gasa o växla.

Det problemet löser man genom att låta bli att skjutsa... Passagerare har man i bilen, inte på hojen. :D

Jag bytte eftersom jag var less på att behöva växla hela tiden samt ligga på så höga varv.
Är inte halva idén med att köra en sporthoj att växla mycket och ligga på väldigt höga varv, att köra väldigt aktivt?! Annars kan man väl lika gärna köra en glidare om gillar att cruisa runt på en växel och på sin höjd lägga i nästa när nålen passerar 3000 RPM.....
:rolleyes:

morlock skrev:
Är inte halva idén med att köra en sporthoj att växla mycket och ligga på väldigt höga varv, att köra väldigt aktivt?! Annars kan man väl lika gärna köra en glidare om gillar att cruisa runt på en växel och på sin höjd lägga i nästa när nålen passerar 3000 RPM.....
Mmm, andra halvan är att stå framför korvkiosken och blänka... Enligt många andra då.

Man kan ju lixom inte offra att vara ballast genom att köpa en touringhoj.

Man måste varva ganska friskt med litermaskinerna också om man vill köra lite aktivt, dock misstänker jag (har aldrig provat själv) att litermaskinen är mer "förlåtande" om man har fel växel i utgången av en kurva.

Själv tror jag nog jag skulle uppskatta en 600 mer då jag längtar tillbaks till 2T tiden.
Fast utan vridet klarar jag ju inte av att köra på bakhjulet så jag behåller nog R1an :)

Trivdes kanon med min 600:a..

Största födelen med 929:an mot 600:an är när man skjuttsar..

Iof köper man ju inte hoj för att just skjuttsa, men ibland blir det ju så... :kär

Don Quixote skrev:
Om du vässar en 600 lite grann kommer du garanterat inte att tröttna. Min supersport-R6a är fortfarande den klart ballaste hojen jag kört och då är R1-04 och Kawa ZX10 inräknat!
:confused: :D

skulle jag köpa ny hoj skulle de luta åt en ny zx6rr. gillar motorkaraktären och skjutsa gör ja inte heller... :)

Jag är nöjd med min och tänker inte byta upp mig till en litershoj, då 600:an är väldigt rolig att köra samt jag känner inget behov av mer effekt. Den dan jag vill skjutsa då köper jag sporttouring inte sporthoj.

Jag vart trött på min förra 600cc efter jag provade R1, TL1000R m.fl.
Nu hade jag inte gått tillbaks till en. Vrid rokkar. :yoparty

morlock skrev:

Kunde inte ha sagt det bättre själv!

Finns ju fan inget bättre än höga varv.

An3Azz skrev:
.....jag känner inget behov av mer effekt......
Ärligt talat, ytterst få kan hantera effekten i en 600cc och än mindre i en 1000cc, men visst "suktar" man efter lite mer effekt än man har i slutet på sommaren?
Det gör iallafall jag, att jag sedan inte kan utnyttja den maximalt spelar ingen roll, alla kan väl vrida på rakt fram :)

Går det så fort att man lider av att en 600 inte har tillräckligt med kräm om man kommer på en för hög växel är man fel ute då bör man definitivt sätta sig ner och fundera över skaer och ting......

Jag hör också till dem som bytt ner mig. Efter en frontalkrock med en merca (som kördes på fel sida av vägen) började jag köra offroadcykel med 17" hjul.
Massor av bromsar,fäste och läggvinkel men inte så mycket effekt....

Jag klarade helt enkelt inte av att köra civilicerat med massor av effekt det var såå beroendeframkallande när effektkicken kom så drog man vidare sköt i 2 växlar till och sen gjorde man 200. Där fick man igen för att man är uppfödd i en racedepå :4skrika .......

Tror du dig behöva mer effekt för gatbruk än vad en modern 600cc sporthoj ger borde du tänka över saker och ting....

just my 0.002

Jag hade fireblade, R1, TLS, GSXR750, TLS igen, sedan R6 och efter endast 6 veckor R1 igen. Allt detta på tre år. R6:an var jätterolig och gick tillräckligt fort på gata. Men upplevde det som att jag körde fortare med den än med R1, inte för att den är snabbare, utan för att den framtvingar det beteendet, jag vill ju inte varva en massa å köra långsamt, utan då varvar jag en massa å kör fort... :gnissla

Jag tycker inte man totalt saknar botten på R6:an i den mån att man måste "växla stup i kvarten", möjligtvis växla ner ett par växlar när man vill skjuta iväg utav helvete!.. Det kanske är skillnad i botten på äldre R6:or med förgasare?? Jag har inte provat någon tyvärr... :tungan

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT