tröttnar ni på 600cc?

Sledge B skrev:
Jag tycker inte man totalt saknar botten på R6:an i den mån att man måste "växla stup i kvarten", möjligtvis växla ner ett par växlar när man vill skjuta iväg utav helvete!.. Det kanske är skillnad i botten på äldre R6:or med förgasare?? Jag har inte provat någon tyvärr... :tungan
Jag sitter här med en sån där omodern en med förgasare, och jag tycker att botten räcker till gott å väl. Man skjuter förståss inte ifrån folk på motorvägen när man vrider på i 110 på 6an, men du kör fortfarande om fortare än vad du gör med en vanlig bil i rätt varvtalsregister.

Men det är klart, visst är det bekvämare att slippa sitta å vänta på sina 100hk och bara kunna vrida på rullen när man vill ha dom. Men en sporthoj är inte menad att vara bekväm, då brukar man den på fel sätt.

Det här är väl en av de vanligare frågorna på SH och alltid blir det ungefär samma svar.
Utgår från att det är gatcyklar vi diskuterar och inte banhojar, då får man räkna in lite andra faktorer.

Argument som att "Det finns tillräckligt med effekt i en 600:a", "Få kan hantera en 1000-kubikare" känns som rena floskler.
- Visst finns det gott om effekt i en 600:a men det finns mer i en 1000.
- Att gasa rakt fram med en 1000 kan vem som helst göra.

Har man kört både 600:a och 1000 (eller större) så vet man att det är en väsentlig skillnad.
Den stora skillnaden är bottendraget som är BETYDLIGT bättre i en 1000 än en 600:a.
Detta får också till följd att man inte behöver växla lika ofta.

Hade jag stått inför ett hojköp idag hade det lätt blivit en 1000 (en R1000 :-).
Den är lättare än min 750 på pappret och har fler hästar = :banana

morlock skrev:
Är inte halva idén med att köra en sporthoj att växla mycket och ligga på väldigt höga varv, att köra väldigt aktivt?! Annars kan man väl lika gärna köra en glidare om gillar att cruisa runt på en växel och på sin höjd lägga i nästa när nålen passerar 3000 RPM.....
:rolleyes:

Jag kan ju bara tala för mig, den bågen jag har valt tillåter att köra aktivt utan behöva växla varje sväng! Med det vill jag inte säga att det på nåt sätt går fortare att köra som jag gör. Det kan tillägas att jag har bytt från rad4 till v-twin, så "väldigt höga varv" som man ska ligga på för att köra sporthoj kommer skilja väldigt mkt på våra hojar. ;)

Inskickat av Don Quixote
Om du vässar en 600 lite grann kommer du garanterat inte att tröttna. Min supersport-R6a är fortfarande den klart ballaste hojen jag kört och då är R1-04 och Kawa ZX10 inräknat!
MackanNSB skrev:

Öhh? Vad är det som är roligt / förvånande? :va

På bana kör jag gärna med 600 cc, men på gata blir det jobbigt att yla runt på höga varv och växla hela tiden, därför kör jag 1127 cc på gata, bara att peta i femman och gasa.

Don Quixote skrev:
Om du vässar en 600 lite grann kommer du garanterat inte att tröttna. Min supersport-R6a är fortfarande den klart ballaste hojen jag kört och då är R1-04 och Kawa ZX10 inräknat!

WORD.... :banana

morlock skrev:
Är inte halva idén med att köra en sporthoj att växla mycket och ligga på väldigt höga varv, att köra väldigt aktivt?! Annars kan man väl lika gärna köra en glidare om gillar att cruisa runt på en växel och på sin höjd lägga i nästa när nålen passerar 3000 RPM.....
:rolleyes:

WORD 2.... :banana

Är inne på min andra R6a nu och kan bara säga en sak... I LOVE IT!! :kär

Men jag gillar iofs motorkaraktären oxå.

En av polarna har tom bytt ner sig då han tyckte det verkade som att jag hade roligare när jag körde. :banana

sandstream skrev:
Det här är väl en av de vanligare frågorna på SH och alltid blir det ungefär samma svar.
Utgår från att det är gatcyklar vi diskuterar och inte banhojar, då får man räkna in lite andra faktorer.

Argument som att "Det finns tillräckligt med effekt i en 600:a", "Få kan hantera en 1000-kubikare" känns som rena floskler.
- Visst finns det gott om effekt i en 600:a men det finns mer i en 1000.
- Att gasa rakt fram med en 1000 kan vem som helst göra.

Har man kört både 600:a och 1000 (eller större) så vet man att det är en väsentlig skillnad.
Den stora skillnaden är bottendraget som är BETYDLIGT bättre i en 1000 än en 600:a.
Detta får också till följd att man inte behöver växla lika ofta.

Hade jag stått inför ett hojköp idag hade det lätt blivit en 1000 (en R1000 :-).
Den är lättare än min 750 på pappret och har fler hästar = :banana
Du tillför ännu fler floskler.

Don Quixote skrev:
Inskickat av Don Quixote

Öhh? Vad är det som är roligt / förvånande? :va

Tyckte bara jämförelsen va rolig, lite svårt att jämföra en supersporthoj med en R1, ZX10, nog för att en supersporthoj av senare snitt går J-vligt bra men..... ähhh orkar inte.
Du gasade nog för dåligt med R1 ZX10 iaf den saken är klar ;)

Jag har haft en drös tusenkubikare och nu "bytt ner mig" till en 750. Tycker den är roligare att köra än den gsxr-1000 jag hade innan. 750:n kör jag helt klart snabbare med än jag gjorde med tusingen.
Sen måste man ju varva en tusenkubikare eller 750 rätt bra också för att det skall gå undan. Det gäller ju inte bara en sexhundra.
Om man köper en tusenkubikars sporthoj för att slippa varva bör man kanske kolla på glidare nästa gång?

Jag väntar med spänning på Aprilias 450 cc sporthoj. Den tror jag blir RIKTIGT rolig!

Mina 0,2

/F

MackanNSB skrev:
Tyckte bara jämförelsen va rolig, lite svårt att jämföra en supersporthoj med en R1, ZX10, nog för att en supersporthoj av senare snitt går J-vligt bra men..... ähhh orkar inte.
Du gasade nog för dåligt med R1 ZX10 iaf den saken är klar ;)

Hmm... tja... gasade för dåligt... Körde långlopp på knutstorp med R1an och gasade gata med ZX10an. Dom är helt fantastiska motorcyklar bägge två, inget snack. Min R6a går jämt med en 954 Blade ungefär men det är en helt annan upplevelse att köra. En lättad, vässad modern 600 med bra chassikomponenter känns betydligt lättare och ”tightare” än dessa 1000 och jag uppskattar den körstilen man kan ha när man pressar en 600. Dock är en ett par år gammal standard-600 aningen slö efter ett tag!

Och ja – för motorvägskörning passar sig en 1000 bättre.

Har haft och kört R1:a ZX10 med flera, men då jag istortsett enbart håller till på bana så känns det iaf. just nu som att 600:a är det optimala.
Jag upplever det som att jag kan "köra" mer med 600:an än vad jag kan på en 1000 kubikare. (Jag alltså)
Skillnaden på gyrokraften gör även sitt till att jag trivs bättre på en 600:a.
Sedan misstänker jag att däckkontot på en 1000 är dyrare än på en 600:a, eller...?

Om du fundera på att köpa antingen det ena eller det andra så prova själv och känn efter vad som känns rätt för dig, som du kan läsa så är tycke och smak väldigt olika och ingen kommer att kunna övertyga någon annan här på forumet att "-Jag har rätt och du har fel"

Don Quixote skrev:
Hmm... tja... gasade för dåligt... Körde långlopp på knutstorp med R1an och gasade gata med ZX10an. Dom är helt fantastiska motorcyklar bägge två, inget snack. Min R6a går jämt med en 954 Blade ungefär men det är en helt annan upplevelse att köra. En lättad, vässad modern 600 med bra chassikomponenter känns betydligt lättare och ”tightare” än dessa 1000 och jag uppskattar den körstilen man kan ha när man pressar en 600. Dock är en ett par år gammal standard-600 aningen slö efter ett tag!

Och ja – för motorvägskörning passar sig en 1000 bättre.
Man drevar ju 600orna så förbannat att de så klart kan dra jämnt med 1000 om man har original på 1000 och att man växlar aktivt på 600an.

Vet inte hur jag ska dreva min 600a sen... funtar på -1 och +2. Vad kör du?

Jag kör fortare med mina R1or än jag gjorde med gsxr 750'n jag hade. Sen har jag haft bra mycket roligare på R1orna. Vet inte varför dock. Skulle jag byta hoj idag så vore det väldigt tveksamt om det skulle bli en 600/750. I love the litermaskin.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT