tröttnar ni på 600cc?

Don Quixote skrev:
Ja, dom värsta 600 lämnar nästan 140 hästar på hjulet vilket borde bli runt 155 i motorn. Min är bänkad till 124 på hjulet. Då är det inte tråkigt att köra 600 :)

Det handlar ju inte bara om HK, det är ju vridmomentet som en 6oo saknar mot en 1000, elr?

sporTlovEr skrev:
Här tror jag du har missuppfattat rejält, nästan vilken stortwin som helst lämnar mer i vrid än motsvarande sporthoj, du har maximala vridet i mycket lägre varv, så alltså så ÄR stortwinnen vridstarkare.
Ja eller hur. Särskilt om man tittar på vridmoment per liter :rolleyes:

jag kan bara säga att jag är nedrans nykär i min zx6r -01:a, tyckten den var lite klen i slutet på förra sesången efter 700mil körning. MEN efter en ny ljudämpare & några runder på minimoton, så tycketer jag faktiskt att min fina underbara 6:a inte bara har en helt fantastiskt utstråling & smidighet, utan faktiskt resurser oxå, men vet även att det inte BARA är det som räknas. SEN är det ju så oxå att mycket vill ha mera & kommer alltid till att vilja ha det..

Neeee köp en minimoto, som "älskarrinna" så kommer eran drottning att räcka till länge..hehe!

Robban W skrev:
Om du har tänkt skjutsa så funkar ju en 1000 cc bättre eftersom du inte måste växla lika mycket o växla är lite jobbigare om man skjutsar eftersom hjälmarna krockar o massa såna där saker. Annars är det ju roligt att växla, svänga o gasa o växla.

Det fungerar ganska bra att skjutsa på min FZS 600 faktiskt. Lite mattare blir den med 2 på, men för normal körning så behöver man inte växla speciellt mycket. Dessutom brukar jag försöka ta det lungt när man är 2 på cykeln, det känns ansvarsfullt på något sätt....

Flera har sagt det innan.
Vill man toura på gatan (kanske med passagerare) då är det bra med många cc.
Kör man en 600 som det är tänkt tröttnar man inte på den.
Själv har jag inga problem att köra en touringrunda med en 600, men jag lyssnar inte så mkt på vad andra tycker, det spelar säkert viss roll...

fezt skrev:
Men björn.... Nu får du väl tänka om... :va Visst att din rejs 600:a kan ha 130hk på bahjulet. Men standardhojarna som säljs idag har ju inte de siffrorna. En ny R6:a lämnar ca 125hk i motorn, ej på bakhjulet...
& Hondan lämnar nog bara 118 orginal...
Dom värsta innebär inte standardhojjar utan modifierade cyklar. Runt 135hk låg väl de flesta Veidec-hojjarna, iaf dom som slogs om segern?

Sen tycker jag "Mer vrid"-uttrycket borde banlysas :D

sporTlovEr skrev:
Tråkigt o tråkigt, men man måste varva varva varva varva.....en värsting 600 har ju i princip bara hälften i vrid än 900/1000 cc vid 8000 varv.
En 600a har väl ändå inte "bara" hälften i vrid mot en 1000ing? Dessutom måste man ju ligga och dra där man har mest effekt hela tiden, och helst ska det gå 190+ för det mesta samt att en omkörning ska ske på under 1 sek... ?

Jeje, läs nu den ursprungliga frågan på sida 1 och återkom sen! Han frågar om det skulle vara ide att lägga 30.000 kronor i trim på en ny 600 och om den skulle bli skoj då! Därför visade jag på vad man kan göra med en 600 om man har lite pengar. 120-125 driftsäkra bakhjulshästar ska inte vara nått problem då!

fezt skrev:
Men björn.... Nu får du väl tänka om... :va Visst att din rejs 600:a kan ha 130hk på bahjulet. Men standardhojarna som säljs idag har ju inte de siffrorna. En ny R6:a lämnar ca 125hk i motorn, ej på bakhjulet...
& Hondan lämnar nog bara 118 orginal...

sporTlovEr skrev:
Här tror jag du har missuppfattat rejält, nästan vilken stortwin som helst lämnar mer i vrid än motsvarande sporthoj, du har maximala vridet i mycket lägre varv, så alltså så ÄR stortwinnen vridstarkare.

Du har fel! Så är det. Gå ut och leta upp lite bänkningskurvor så kommer du se att dels maxvridet är högre för en rad-fyra (även om det ligger högre upp i varvregistret). Om du sedan jämför kurvorna från till exempel en Ducati 999 och en Gixxer 1000 så ser du att gixxern har högre vrid över HELA varvtalsregistret och därmed även mer bottenvrid. Sån!

Don Quixote skrev:
Jeje, läs nu den ursprungliga frågan på sida 1 och återkom sen! Han frågar om det skulle vara ide att lägga 30.000 kronor i trim på en ny 600 och om den skulle bli skoj då! Därför visade jag på vad man kan göra med en 600 om man har lite pengar. 120-125 driftsäkra bakhjulshästar ska inte vara nått problem då!
Men DQ, snart måste du väl lära dig att quoten ska ligga först i dina svar :D

/Quote polisen!

EDIT: Titta så bra det gick! :tummenupp

Don Quixote skrev:
Om du sedan jämför kurvorna från till exempel en Ducati 999 och en Gixxer 1000 så ser du att gixxern har högre vrid över HELA varvtalsregistret och därmed även mer bottenvrid. Sån!
Är inte Ducati 999 en rad4?

Don Quixote skrev:
En twin på 1000cc lämnar generellt sett inte mer vrid än en rad-4. Missuppfattning. Mycket motorbroms och snappig gassvar är inte samma sak som vrid...

ÄNTLIGEN kom en sanning i ljuset. Twinnen är inte bara effektsvagare, den är vridsvagare. Inte är den lättare heller - vad är vitsen med två burkar ?
Jo, att impa på brudarna vid kiosken, för några konstruktions eller prestandavinster finns inte! Twinnen är helt enkelt en förlegad konstruktion som finns kvar av nostalgiska skäl.

nu ska jag ta å göra en snabb sumering av det ja läst i tråden å så får ni påpeka om ja fått något om bakfoten... :tummenupp

det är altså generellt sett så att man inte tröttnar på en 600? så länge man inte ska skjutsa. men detta faller sig ju helt ypperligt i så fall, då man inte skall/bör köra lika hårt med skjuts då man riskerar någon annans liv oxå. :)

så altså 600 :yoparty :banana

morlock skrev:
Ja, tyckte väl det. inte 999an dock.... :)
http://www.ducati.com/desmosedici/
2006_Ducati_Desmosedici_RREngine.jpg

Vart köper man skrotet? Näe, just det - inte förräns 2006, inte för andra än utvalda kunder... alltså - fetbort. Som det är nu är det bara en PR-gimmick... ingen hoj.

Pejo skrev:
ÄNTLIGEN kom en sanning i ljuset. Twinnen är inte bara effektsvagare, den är vridsvagare. Inte är den lättare heller - vad är vitsen med två burkar ?
Jo, att impa på brudarna vid kiosken, för några konstruktions eller prestandavinster finns inte! Twinnen är helt enkelt en förlegad konstruktion som finns kvar av nostalgiska skäl.
Resonemanget faller dessvärre på att man inte köper motorn lös. Motorer kommer i paket med chassin, design och såna grejjer.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT