Missade du att det fanns högre växlar även på 600an?freding skrev:jag vill ju inte varva en massa å köra långsamt, utan då varvar jag en massa å kör fort...![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Missade du att det fanns högre växlar även på 600an?freding skrev:jag vill ju inte varva en massa å köra långsamt, utan då varvar jag en massa å kör fort...![]()
Jag sitter här med en sån där omodern en med förgasare, och jag tycker att botten räcker till gott å väl. Man skjuter förståss inte ifrån folk på motorvägen när man vrider på i 110 på 6an, men du kör fortfarande om fortare än vad du gör med en vanlig bil i rätt varvtalsregister.Sledge B skrev:Jag tycker inte man totalt saknar botten på R6:an i den mån att man måste "växla stup i kvarten", möjligtvis växla ner ett par växlar när man vill skjuta iväg utav helvete!.. Det kanske är skillnad i botten på äldre R6r med förgasare?? Jag har inte provat någon tyvärr...
![]()
morlock skrev:Är inte halva idén med att köra en sporthoj att växla mycket och ligga på väldigt höga varv, att köra väldigt aktivt?! Annars kan man väl lika gärna köra en glidare om gillar att cruisa runt på en växel och på sin höjd lägga i nästa när nålen passerar 3000 RPM.....
![]()
MackanNSB skrev:
Don Quixote skrev:Om du vässar en 600 lite grann kommer du garanterat inte att tröttna. Min supersport-R6a är fortfarande den klart ballaste hojen jag kört och då är R1-04 och Kawa ZX10 inräknat!
morlock skrev:Är inte halva idén med att köra en sporthoj att växla mycket och ligga på väldigt höga varv, att köra väldigt aktivt?! Annars kan man väl lika gärna köra en glidare om gillar att cruisa runt på en växel och på sin höjd lägga i nästa när nålen passerar 3000 RPM.....
![]()
nix pixSledge B skrev:Det är helt enkelt en smaksak... sedan är väl i regel försäkringen dyrare på 1000 kubikarna?![]()
Du tillför ännu fler floskler.sandstream skrev:Det här är väl en av de vanligare frågorna på SH och alltid blir det ungefär samma svar.
Utgår från att det är gatcyklar vi diskuterar och inte banhojar, då får man räkna in lite andra faktorer.
Argument som att "Det finns tillräckligt med effekt i en 600:a", "Få kan hantera en 1000-kubikare" känns som rena floskler.
- Visst finns det gott om effekt i en 600:a men det finns mer i en 1000.
- Att gasa rakt fram med en 1000 kan vem som helst göra.
Har man kört både 600:a och 1000 (eller större) så vet man att det är en väsentlig skillnad.
Den stora skillnaden är bottendraget som är BETYDLIGT bättre i en 1000 än en 600:a.
Detta får också till följd att man inte behöver växla lika ofta.
Hade jag stått inför ett hojköp idag hade det lätt blivit en 1000 (en R1000.
Den är lättare än min 750 på pappret och har fler hästar =![]()
Don Quixote skrev:Inskickat av Don Quixote
Om du vässar en 600 lite grann kommer du garanterat inte att tröttna. Min supersport-R6a är fortfarande den klart ballaste hojen jag kört och då är R1-04 och Kawa ZX10 inräknat!
Öhh? Vad är det som är roligt / förvånande?![]()
Som vad då?Poacher skrev:Du tillför ännu fler floskler.
MackanNSB skrev:Tyckte bara jämförelsen va rolig, lite svårt att jämföra en supersporthoj med en R1, ZX10, nog för att en supersporthoj av senare snitt går J-vligt bra men..... ähhh orkar inte.
Du gasade nog för dåligt med R1 ZX10 iaf den saken är klar![]()
Man drevar ju 600orna så förbannat att de så klart kan dra jämnt med 1000 om man har original på 1000 och att man växlar aktivt på 600an.Don Quixote skrev:Hmm... tja... gasade för dåligt... Körde långlopp på knutstorp med R1an och gasade gata med ZX10an. Dom är helt fantastiska motorcyklar bägge två, inget snack. Min R6a går jämt med en 954 Blade ungefär men det är en helt annan upplevelse att köra. En lättad, vässad modern 600 med bra chassikomponenter känns betydligt lättare och ”tightare” än dessa 1000 och jag uppskattar den körstilen man kan ha när man pressar en 600. Dock är en ett par år gammal standard-600 aningen slö efter ett tag!
Och ja – för motorvägskörning passar sig en 1000 bättre.
Det mesta i din text.sandstream skrev:Som vad då?
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |