Tråkigt för Ara Abrahamian

• Thread starter Thread starter IO
  • Start date Start date
Varför. Alla tror att dessa atleter kämpar för våran stålta fana, osv. De kämpar för sina egna mål vilka de vigt sina liv åt.

Ara Abrahamian blev min nya idrotsidol iom detta då Jag av ointresse inte haft någon innan. Go Ara!

Instämmer!

Har absolut inget som helst emot att han gjorde som han gjorde. Att ha jobbat ett helt liv för att uppnå en sak och sedan bli bemött som han blev.. Hade nog blivit skogstokig jag med. En helt ok gest i min bok.

Hade domaren åkt dit så hade hatet varit riktat mot honom men eftersom organisationen sluter upp bakom domaren så riktar han protesten mot hela skiten vilket är helt rätt enligt mig.

Man kan väl någonstans hoppas att detta inte är slutet i denna historien.

Här står lite om boxningsskandalen 1988 som togs upp tidigare i tråden:
http://en.wikipedia.org/wiki/Roy_Jones_Jr.

"An official IOC investigation concluding in 1997 found that three of the judges were wined and dined by Korean officials, but the IOC still officially stands by the decision. Jones was awarded the Val Barker trophy as the best stylistic boxer of the 1988 games. The incident, along with another highly disputed decision against American Michael Carbajal in the same games, led Olympic organizers to establish a new scoring system for Olympic boxing.

After the 2002 Winter Olympics scandal where the Olympic committee decided to award gold medals to both Russia's and Canada's figure skating teams after finding that the French judge had been bribed, Jones had hoped that the committee would re-open his case and award him a gold medal, but no such action was taken."

De tre dommarna blev avstängda 9(!) år efteråt. Men Roy fick aldrig sin guldmedalj.

Ju mer man hör/läser om hur domare och annat löst folk agerat mot Svenskarna, desto tydligare blir det ju att något var skumt med domsluten. Nää, det är nåt som luktar....

Lite OT men:
Det här får mig att tänka på en F1 tävling för 5-6 år sedan när Barrichello släppte förbi Schumacher i sista kurvan pga stallorder. På prisutdelningen såg man hur Michael skämdes, trots att det inte var hans beslut. Direkt tvingade han upp Rubens överst på podiet.. En sann sportsman!

Lite OT men:
Det här får mig att tänka på en F1 tävling för 5-6 år sedan när Barrichello släppte förbi Schumacher i sista kurvan pga stallorder. På prisutdelningen såg man hur Michael skämdes, trots att det inte var hans beslut. Direkt tvingade han upp Rubens överst på podiet.. En sann sportsman!

Jag sticker nog ut hakan och säger att jag anser inte Shumacher som en stor sportsman i det avseendet. Han går över lik för att vinna och hade det inte varit så att Rubens blivit förbannad (precis som Heikki nyligen med Hamilton) och demonstrativt tydligt släppt förbi han så hade han aldrig gjort så.

Nä Shumacher är en duktig förare, men vet fan om han var så sportslig i alla lägen.

EDIT: Fel av mig. Det var Jacques Villeneuve han avsiktligen körde på i Jerez 1997. Han blev straffad med en sista plats i mästerskapet.
[YOUTUBE-ID]Wk2MszhoM9A[/YOUTUBE-ID]

Han gjorde något liknande vid Adelaide 1994 där han körde på Damon Hill.
[YOUTUBE-ID]f7w5dGgLWQo[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Man använde de verktygen man har till godo. Genom att underminera värdet av att vinna i sporten och få andra att tappa suget tvingar man organisationen at skärpa sig rejält. Jag gillar när idrotsmän/kvinnor visar vad de tycker. Att sitta fast i byrokrati vare sig det gäller sport eller vanligt levene suger och de som inte finner sig i detta är dom som står för de stora förändringarna.

Ja, sport hade verkligen blivit en kul grej ifall alla förlorare gjorde som Ara. Dåliga förlorare har alltid en ursäkt.

Hans barnsliga uppträdande fördärvade säkert hans sak ändå.

föstår om det var lite svårtolkat ,förstår faktiskt inte själv hur jag lykades med det där inlägget. jag var icke påverkad av några substanser alls..

Haha, nej man börjar ju undra vart du köper dina grejjer :D Måste vara smogen i Örebro som gör sig påmind, jävla värmeverk som eldar kol :mad:

Ja, sport hade verkligen blivit en kul grej ifall alla förlorare gjorde som Ara. Dåliga förlorare har alltid en ursäkt.

Du tycker alltså inte det är skillnad på att förlora på sportsliga grunder och på politiska grunder? :va

Så vad skulle han ha gjort? Knutit näven i fickan och försökt se glad ut på prisutdelningen? Sedan hade det skrivits om det i en journalists krönika i Sportbladet som lästs av kanske ett tiotusental svenskar.Toppa det med en skriftlig protest som direkt hade blivit sopad under mattan av Fila så hade det hela varit glömt och borta innan ens OS var över.

I och med att han nu gjorde som han gjorde så kunde nog inte någon som kollade på prisutdelningsceremonin missa att något pågick. Nu kommer det här att dyka upp i diverse sammanhang ett bra tag framöver.

Jag håller starkt på att man ska vara en god förlorare och agera sportsligt. Men grundförutsättningen för det är att alla tävlar på samma villkor.

Absolut! Det är upp till var och en. DOCK så riskerar du din fortsatta idrotskarriär om du gör en scen av att helt enligt spelreglerna förlorat en fight, dessutom tillhör detta till ovanligheterna. Men om en domare så öppet dömmer partiskt och sen inte nöjer sig med att ta en OS-satsning från en stackare som tränat i 4 år för evenemanget utan desutom kostar på sig ett hångarv så gör han enligt mina ögon en klockren protest.

Hur kul är det att kämpa om OS-medalj i brottning härefter? och vems är felet? Aras eller domarens? Nu blev det fart i myrstacken och det ska domaren ha på sina axlar. Inte ska Ara svälja det heller?

Nu var det ju inte så att han var en förlorare, utan en klar vinnare som blev felaktigt diskvalificerad p.g.a. tydligt korrupta domare. I mina ögon är det en stor skillnad.

Ara är och förblir en vinnare i mina ögon och vad gäller hans sätt att agera var det helt korrekt och befogat annars skulle detta "glömmas bort". Har sporten tur nu så går OS-kommittén in och "rensar" bland domarna om sporten som sådan ska få fortsätta som gren i OS (hur antik den än må vara).

Om de går in, kommer det att vara tack vare Ara.

Lite OT men:

Eller rallytävlingen där en bil stannar 10 meter innan mållinjen framför alla kameror och står still EXAKT det antal sekunder som behövs för att försteföraren ska vinna...

"Han följde sin stallorder, men han verkade inte tycka om det" var kommentaren på Eurosport...

Ara gjorde allt helt rätt. Dommarjäveln skrattade honom rätt upp i ansiktet, och det hade inte gjort mig något om ara hade gett honom en näve så han dåsade i golvet, jag hade fortfarande tyckt att ara gjorde rätt.

Jävla korrupta sportshelvete, vice pres. var från italien, pres. var från schweiz, dommaren var från schweiz, motståndaren var från italien. Det ekar ju mutor över hela peking för fan, det ekar ju hela vägen hit!

Italienaren flydde ju mattan 2 gånger, varav en gång klart och tydligt med MER än halva kroppen utanför rött, vilket är en regel att man ska ha för att det ska räknas som att fly mattan. Ara haden EN jävla hand över det röda, och så stora händer har han inte så att det kan räknas som halva hans kropp!

OS i kina är hittils en jävla lekstuga enligt mig!

Håller med dig 100%
OS i Kina är det sämsta olympiska spelen på mycket länge.
Doping, korrupta domare
Många läktare ekar tomma , var är folkfesten. Skit är vad det är

Du måste ju verkligen heta Allan Svensson....

Man ska inte stå på prispallen med en knyten näve gömd i byxfickan och ilskan nerträngd i halsen om det bara är fusk?

Har aldrig förstått mig på folk som anser att det är bättre att tiga än att visa vad man tycker- det kommer man ingen vart på i livet, oavsett sport eller inte.

Helt rätt gjort, hela skiten är korrupt och då finns det inte ens en tanke på att man ska stå som ett fån och le för nåt som inte är sant. Han gjorde protesten riktigt snyggt att visa vad han tycker (även om han skulle vilja gett en knytnäve).

Håller med dig 100%
OS i Kina är det sämsta olympiska spelen på mycket länge.
Doping, korrupta domare
Många läktare ekar tomma , var är folkfesten. Skit är vad det är

Jupp Jag har fan inte sett ett skit av spelen. Helt ointressant och Jag tror att detta kommer dämpa OS-hysterin framöver. VM blir viktigare igen än OS i de flesta sporter och detta byrokratijippo rinner ut i sanden med hjälp av korkade kommunister.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!