Tråden för stötande skämt

Rolig men fake. Räcker att googla på "professorns" namn.

Kanske uppenbart för de flesta men tillräckligt många går på det för att starta drev på andra grupper.

Uppenbarligen finns det alldeles för många som går på sådant och får därför en onödigt stark bias mot forskning och vetenskap. Vilket var meningen hos den/de som gjorde den typen av memes. Vilket är väldigt lätt att räkna ut när man tänker på det. Vilket vi alla behöver göra.

Med vänlig hälsning,

Uppenbarligen finns det alldeles för många som går på sådant och får därför en onödigt stark bias mot forskning och vetenskap. Vilket var meningen hos den/de som gjorde den typen av memes. Vilket är väldigt lätt att räkna ut när man tänker på det. Vilket vi alla behöver göra.

Med vänlig hälsning,
Jag misstänker att det är inspirerat av den här kvinnan.

Med vänlig hälsning,
Vad det gäller arvsfonden behövs, som bekant, inga överdrifter.

Kollade och det är märkligt. 70 miljoner invånare och nästan 600.000 barn 2024, då borde fler än några tusen heta det vanligaste namnet. 6% av invånarna i Storbritannien är muslimer.

Hittade en lista men där förekom Muhammad på både plats 1 och plats 40 så något konstigt är det med den där listan… och alla nyheter verkar hänvisa till samma källa, oklart vilken.

Dessutom borde det också ha varit arabiskt i topp på flicknamn men det är det inte.

I Sverige har vi ca 10% muslimer vilket är högt. Inte i närheten av muslimskt namn i topp.

Svenska namn 2024: https://www.isof.se/namn/pa-gang/nyheter/nyheter-namn/2025-01-21-babynamn-givna-2024

Så ja - jag är fortfarande skeptisk av rent logiska skäl.

Men kanske kan någon övertyga mig om att det inte är en bluff, som det brukar vara i dylika fall…

Med vänlig hälsning,

Last edited:
Det underliga med listan är att det är smeknamn och kortnamn i listan, det brukar väl inte ens engelsmän namnge sina barn till.

Kollade och det är märkligt. 70 miljoner invånare och nästan 600.000 barn 2024, då borde fler än några tusen heta det vanligaste namnet. 6% av invånarna i Storbritannien är muslimer.

Hittade en lista men där förekom Muhammad på både plats 1 och plats 40 så något konstigt är det med den där listan… och alla nyheter verkar hänvisa till samma källa, oklart vilken.

Dessutom borde det också ha varit arabiskt i topp på flicknamn men det är det inte.

I Sverige har vi ca 10% muslimer vilket är högt. Inte i närheten av muslimskt namn i topp.

Svenska namn 2024: https://www.isof.se/namn/pa-gang/nyheter/nyheter-namn/2025-01-21-babynamn-givna-2024

Men kanske kan någon övertyga mig om att det inte är en bluff, som det brukar vara i dylika fall…

Med vänlig hälsning,
Det var inte stavningen som skillde ? Typ Mohammad / Mohammed.
Sedan med det snabba "byt namn" syndromet i Sverige typ Bergwall / Quick / Bergwall
så kanske många muslimska föräldrar i Europa och USA valt icke muslimska namn för ge barnen ett större chans smälta in i samhället, så kallad integration är det väl.
En iransk/svensk familj jag känner valde för pojken namnet Simon och för flickan Sara.

Med vänlig hälsning,

600000 av 70 miljoner? Det är alltså mindre än 1% nya namn som tillkommer varje år så det är lite svårt att dra några slutsatser från hela populationen.

Men jag skulle inte ha delat den där bilden.

Det var inte stavningen som skillde ? Typ Mohammad / Mohammed.
Sedan med det snabba "byt namn" syndromet i Sverige typ Bergwall / Quick / Bergwall
så kanske många muslimska föräldrar i Europa och USA valt icke muslimska namn för ge barnen ett större chans smälta in i samhället, så kallad integration är det väl.
En iransk/svensk familj jag känner valde för pojken namnet Simon och för flickan Sara.

Det är mer reflektionen över att 85% av befolkningen sannolikt präglar namngivningen mer än 6% av befolkningen…

Det är lite samma grej som när förespråkare för ”folkutbytesteorin” menar att landet på sikt tas över av muslimerna då de har fler barn. Problemet med teorin uppstår ifall man använder matematik eller logik för att försöka förklara påståendet. För att inte tala om vad som blir följden i generation tre eller så. Räkna bakåt tre generationer och förklara hur dagens svenskar vars farfarsfar eller motsvarande invandrade påverkas vad gäller vandel/kultur/brottslighet eller vad man nu vill knyta an till. Såklart är det snömos.

Poängen är att vara i grunden skeptisk till allt som uppenbart är till för att väcka upprördhet och alldeles särskilt i ämnen med en track record av påverkansoperationer…

Med vänlig hälsning,

Det är mer reflektionen över att 85% av befolkningen sannolikt präglar namngivningen mer än 6% av befolkningen…

Det är lite samma grej som när förespråkare för ”folkutbytesteorin” menar att landet på sikt tas över av muslimerna då de har fler barn. Problemet med teorin uppstår ifall man använder matematik eller logik för att försöka förklara påståendet. För att inte tala om vad som blir följden i generation tre eller så. Räkna bakåt tre generationer och förklara hur dagens svenskar vars farfarsfar eller motsvarande invandrade påverkas vad gäller vandel/kultur/brottslighet eller vad man nu vill knyta an till. Såklart är det snömos.

Poängen är att vara i grunden skeptisk till allt som uppenbart är till för att väcka upprördhet och alldeles särskilt i ämnen med en track record av påverkansoperationer…

Med vänlig hälsning,
Vill man studera folkutbytesteorin är det väl ganska enkelt att se hur befolkningen föändrats i Nordamerika från 1400-talet och framåt. Idag bor ursprunginvånarna i USA i Reservat dit dom flyttats av de "nyanlända". Själv läste jag Vilhelm Mobergs böcker Utvandrarna, Invandrarna och Sista brevet till Sverige och konstaterar idag att någon tanke att integreras med befolkning (ursprungsbefolkningen) fanns inte alls bland de nya amerikanerna.
Dom körde på som i Sverige.
Något jag 1978 såg i Iran. Jag var några dagar i Tabriz och på helgen (torsdag eller fredag) hade några medlemmar i Svenska kolonien i Tabriz en picknick ute i "öknen" (skulle vi väl säga i Sverige) utanför staden. Det var bara svenskar, inga turkar# / iranier.
# I nordvästra Iran räknar många sig som turkar, det är ju bara drygt 100 år sedan Osmanska riket splittrades.

Det stödjer nog snarare ”folkmordsteorin” i kombination med mässling, smittkoppor och svält.

Hur menar du att det skulle appliceras på dagens Sverige?

Med vänlig hälsning,

Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...

Nya Ducati Panigale V4 R

Ducati har nu lanserat nya ...