Tråden för stötande skämt

Jag visste inte ens att man tävlade i det.....

Fast när jag tänker efter så har jag faktiskt sett en dokumentär från dom tävlingarna, jag tror till och med det var en svensk dokumentär.
Man tävlade bland annat i "längsta skott" störst mängd och några andra grenar jag inte kommer ihåg.

Dokumentären visade dock ingenting som inte gick att sända på TV, så det var mest förklaringar

Detta måste vara ett Stötande skämt !
1758993859860.png
Jag ser hur "metallicballongen" stiger upp mot 16000 Volt ledningarna och försvinner med en knall och ljusblixt !
1758995006047.png

Jag har sett youtubefilmer på såna ballonger och elkablar, det är lite skrämmande att man kan slå ut tågtrafiken i flera timmar så lätt.
Beror väl på att 16000 Volt säkringar är dyra. Så det installeras inte så många sådana.
Malmö Centralstation har tydligen i varje fall minst EN sådan säkring.
Jag ser i länken att motoreffekten i tågen ligger på upp till 3600 kW. Det motsvarar en ström på 225 A. Med gemensam säkring för flera tåg Gissar jag att säkringen för Malmö Central är någonstans mellan 250 och 1000A.
Och den är tydligen knepig att återställa, i varje fall tog det lite tid innan Entreprenören hade personal på plats.
"The X2 tractive unit is a heavy locomotive with four axles, an axle load of 18,5 tonnes and a maximum continuous power of 3 260 kW (Rc-locomotive 3 600 kW)."

Last edited:
Nyheter
Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...

Nya Ducati Panigale V4 R

Ducati har nu lanserat nya ...

Eldrivna Honda WN7

Honda WN7 Honda har pres...

Stark Varg EX, en smygande ninja!

Nu har jag och Varg EX hunn...

BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...