Träningstråden

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Axelpress är absolut en övning som liknar militärpress, men det är fel att säga att det är "en sämre variant av militärpress". Det är inte en övning som försöker imitera. Det är lite som att säga att militärpress är en sämre variant av tex överstöt eller Arnold press, om du förstår hur jag menar?

Visa gärna bilder från hur fit du var på den gamla goda tiden, jämfört med nu när du precis är på väg att ha börjat träna igen. Blir kul med progress pics sen och se om du kan nå tillbaka till när du var ung och bodybuilder ;)

Fanns inte digitalkameror då :rofl

Vägde för en månad sen ca 75kg med kanske 3 kg "fett" (svårt att veta vad som är vad och hur mkt ett kilo är). Väger nu knappt 80, med lite mindre fett, förmodligen MYCKET mer vatten och aningen mer muskler.

Vägde som störst drygt 82 med lite fett (inte rippad, men rutor om jag ville och synliga bröst/axlar/ben-muskler etc. Tyclte jag blev för stor och la om träningen så när jag var som i bäst form (enl. mig) vägde jag runt 78, men kunde springa 7-8 km, köra en timme styrka och sen 1,5 timme fighting samma dag utan att vara ett lik (trött, men inte ett lik).

Har aldig siktat på att vara stor, nu vill jag bli "större". Men så fort jag kommit upp lite i styrka så kommer jag lägga om det igen så jag inte växer "förbi" mitt egentliga mål.

Bortsett den här grejen om rutor (vilket verkar skita sig med den tidsram jag la) så tränar jag absolut inte för beachens skull. Dels handlar det om att jag inte får köra hoj i år så jag behöver nåt annat att bli obsessed över, dels att jag istället är sugen på att ta upp fightandet igen och behöver fysik för det (och laga min lista av skador jag dragit på mig).

Och.. Har tagit bilder med telefon några ggr, men känner mig som en Big Brother-deltagare varje gång och raderar dem.

Övningen.. Överstöt blir ju inte riktigt jämförbar då den som teknik räknat har som syfte att avlasta axlarna i just den rörelse som både den maskinen och militärpress syftar till att jobba i. Och Arnold press (har inte kört den på så länge så jag kanske ljuger nu (har ryggpass imorrn, ska testa och återkomma ;)) flyttar väl bak trycket nästan helt från bröstet, vilket varken M-press eller maskinen gör som istället belastar bröst initialt. Eller?

Den enda maskin som jag faktiskt gillar är en där man får tryck på utsida axel i en jämn rörelse som följer axelleden. Jag har kört den med hantlar tidigare, men belastning blir så progressivt ökande att den ändå inte är riktigt bra. Samma problem uppstår i cable cross vilket gör att jag tyckt axlar är rätt svårt. I den maskinen får man ett linjärt motstånd i hela rörelsen, och är den bara rätt inställd så följer den leden fint också.

Att jag ens orkar bråka om det är för att maskiner är "för bra" på att punktträna just den muskel man är ute efter, vilket gör att under-/kringliggande muskulatur frikopplas och inte får samma träning som med fria vikter. För posören spelar det kanske inte roll. Men det kostar styrka och i mitt fall, framförallt stabilitet och därmed balans.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Så, vi kan se vem som växer mest. Killen som läser träningsblogg och håller sin diet, samtidigt som han trycker i sig tillskott. Eller du som var bodybuilder innan internet uppfanns.


Rättning här innan det missförståndet antas. jag har aldirg varit bodybuilder, jag har aldrig ens riktigt satsat på att bygga. Jag blev förhållandevis stor ett tag, och jobbade aktivt bort det för att komma ner i vikt igen. Men jag hade grym kondition, var snabb och smidig, hade en stabilitet och balans jag saknar idag osv..

Jag har samma mål nu, kör hellre 12:eek:r på 150% kroppsvikt än 4:eek:r på 200% etc. Sjukgymnast bokat för att börja jobba med mina kracshade knän och få igång rörligheten som försvunnit totalt osv..
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Om du ligger...

Jag...

Salt... :)


Du som om jag minns rätt (kan blanda ihop det) var PT eller liknande, eller nån annan i tråden för den delen.


Tips mottages om bra TUNGA magövningar. Sit-ups etc är ju bra, men man orkar så många att det snarare än kondotionsträning än styrketräning, något som går igen i de flesta magövingar.

Jag brukar köra en variant av "fällkniven" (ingen aning om vad det kan tänkas heta) där jag ligger på en bänk, med huvet precis på kanten. Startläge: Armarna rakt upp med en hantel (15-20 kg) i händerna och benen upp som om man sitter på en stol. Sträcker sen ut benen utåt/nedåt och armarna (hanteln) ned mot golvet bakom huvudet. I rörelsen är "momentet" att hålla ryggen i bänken hela tiden. Grym kontakt och elakt tungt om man är noggrann. Nackdelen är att den bara är bra ett tag, sen kommer man in i den (jag är där nu känner jag). Det är också svårt (tycker jag) att lasta på mer vikt hur som helst för det matchar inte riktigt motvikten då vilket ger att trycket flyttas lite från magen till allt annat, det ger liksom inget att köra tyngre.

Och så brukade jag köra med rep i cable, gärna stående på knä på bänk så att man kommer riktigt djupt utan att slå i huvet i golvet. Den funkade att köra rejält tungt med bra kontakt förut, men nu saknas antingen styrka eller teknik för det tog fan mer i ryggen än magen när jag testade.

Idag käkade jag btw risotto och kycklingfilé. Det var så gott att det kändes onyttigt, tills jag började fundera på vad det egentligen var i och insåg att det var GRYMT bra mat juu :D Awesome, nya favvorätten.
 

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R
Grymt skönt marklyftpass idag...eller igår..Jag förkunnar nu stolt för publiken att jag är tresiffrig i marklyftet:yoparty 125% av kroppsvikten.:D Säkert blygsamt i den här biffsamlingen, men jag är nöjd som fan!

Marklyftet följdes upp med viktade chins och dips. Gick också bra, antalet reps börjar komma dit dom ska..:yoparty

Fråga till er kunniga: Funderar på att byta knäböjen mot frontböj istället, har så jäkla svårt att hålla upp överkroppen i knäböj...visst. plockar jag av vikt funkar det ju, men då känns det inte som det tar ett jäkla dugg.:huvet Baksida lår och röv/rygg får ju sitt i marklyftet, så det borde väl inte vara helt förkastligt att köra frontböjar ist?
 

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Los Patanes locos
Hoj
Honda Repsol 2009
Om du ligger på en diet vilket jag vill minnas du avslutade din post med, får man i sig mycket lite natrium.
Rekommenderade intag är bullshit i stora drag, dem gäller medelsvensson, inte någon som tränar alls då ser behoven totalt annorlunda ut.
Sen vet jag uppenbara risker med abnormala intag av salt, däremot är dom extremt överskattade och jag kan rabbla upp mycket "hälsomat" som "kan" ge samma biverkningar.
Jag äter alltid en del salt, långt över "rekommenderat" intag, och alla mina värden är väldigt bra. Skär endast bort det (och då helt) i slutet på en tävlingsdiet.
Salt är gott :)

Salt e inte gott men var och en blir salig på sin passion.
Som jag skrev sa har jag inte saltat maten på över 20 år och mina värden är det heller inga fel på.

Diet och diet - vid Tants ålder så måste man äta på det sättet jag gör för att inte svälla upp som en gammal airbag:gnissla:gnissla.

Personligen så anser jag mig att tillhöra kategorin medelsvensson även om jag tränar mer än dessa.
Elitidrottandet har jag lagt på hyllan - fast träna de kommer jag att göra resten av livet.

Fast du får gärna utveckla vad du menar med att rekomenderat intag är bullshit, gäller det allt då och vad får dig att säga det?
 

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Los Patanes locos
Hoj
Honda Repsol 2009
Det här tycker jag är intressant (kan inte medicinen bakom det).

Det sägs att salt är farligt, fett är farligt, alkohol är farligt.

Men jämför vi hjärtskadefrekvensen på oss "hälsosamma svenskar" och sydeuropeer som dricker vin 7 dar i veckan, übersalt mat i alla mål och där grädde i matlagningen är lika självklart som att lägga maten på tallrikar när den är klar så börjar de emiriska bevisen halta lite för den "svenska modellen".

Jag har den senaste månaden läst en del om träning och kost, men det finns oerhört få säkra källor. Det känns mest som en gissningslek och påståendena utan direkt grund står som spön i backen.

Socialstyrelsens rekommendationer ger jag sådär en spott i ansiktet för givet att de knappt återkallat varningen för smör och fortfarande inte erkänt misstaget med margarinhetsen. Och många andra sk. "trygga" källor finns ju inte. Dietister och fysiologer verkar långt ifrån överens och då har vi inte ens närmat oss alla "bloggare" som tar sin egna träningsframgång som "bevis" för att deras metod är den bästa.

Det enda "vi" verkar överens om är att det är bättre att träna än att inte träna, och bättre att äta naturliga råvaror än kemikalier. I övrigt finns nog hela spannet där. :3freak

Så vad gäller, egentligen? :va

Det kommer alltid att variera gällande kosten och träning vad som är bra och vad som är farligt.
Man kan väl enkelt säga att alla överdrifter är inte speciellt bra - allt med moderation.
Jag var på en mycket intressant föreläsning för några veckor sedan.

http://www.imh.liu.se/kardiovaskular-medicin/staff/fredrik-nystrom?l=sv
http://www.kostdoktorn.se/?x=0&y=0&s=fredrik+nyström&top=pop-post
http://www.lchf.se/Bloggar/Blogg/ta...upp-till-bevis-ny-bok-av-Fredrik-Nystrom.aspx

Mycket tänkvärda saker men även många ahaupplevelser.

Tant har dessutom gjort det enda riktiga (om man får tro min pt) har beställt tid på Ylabb för att verkligen få ordning på bitarna!!
http://www.ylab.com/
 

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Los Patanes locos
Hoj
Honda Repsol 2009
Du som om jag minns rätt (kan blanda ihop det) var PT eller liknande, eller nån annan i tråden för den delen.


Tips mottages om bra TUNGA magövningar. Sit-ups etc är ju bra, men man orkar så många att det snarare än kondotionsträning än styrketräning, något som går igen i de flesta magövingar.

Jag brukar köra en variant av "fällkniven" (ingen aning om vad det kan tänkas heta) där jag ligger på en bänk, med huvet precis på kanten. Startläge: Armarna rakt upp med en hantel (15-20 kg) i händerna och benen upp som om man sitter på en stol. Sträcker sen ut benen utåt/nedåt och armarna (hanteln) ned mot golvet bakom huvudet. I rörelsen är "momentet" att hålla ryggen i bänken hela tiden. Grym kontakt och elakt tungt om man är noggrann. Nackdelen är att den bara är bra ett tag, sen kommer man in i den (jag är där nu känner jag). Det är också svårt (tycker jag) att lasta på mer vikt hur som helst för det matchar inte riktigt motvikten då vilket ger att trycket flyttas lite från magen till allt annat, det ger liksom inget att köra tyngre.

Och så brukade jag köra med rep i cable, gärna stående på knä på bänk så att man kommer riktigt djupt utan att slå i huvet i golvet. Den funkade att köra rejält tungt med bra kontakt förut, men nu saknas antingen styrka eller teknik för det tog fan mer i ryggen än magen när jag testade.

Idag käkade jag btw risotto och kycklingfilé. Det var så gott att det kändes onyttigt, tills jag började fundera på vad det egentligen var i och insåg att det var GRYMT bra mat juu :D Awesome, nya favvorätten.

Här har du lite att välja mellan
http://www.youtube.com/watch?v=vKT9ftn-O5E
 

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Ort
Strawtown
Hoj
Plåthäst
Om ni har så pass små vikter som 0,5 kg så är det ju grymt att kunna öka 1 kg i taget. På mitt gym är de minsta vikterna 1,25 kg, dvs man kan som minst öka 2,5 kg vilket kan kännas tungt.

Jag funderade lite på det där, vi har alltså 0,5 kg skivor på gymmet vilka jag använder till militärpressen över 25 kg så jag någon gång når 30 kg :hihi

Kör på det där nästa gång då tror jag.

Jobbat med kedjor?

- Går ju att styra dels att det blir tyngre i ändläge än i botten, och linjärt fördelat därimellan (old school ;))

- Med en kompis går det också att göra lyftet lättare genom att häkta av lite på uppvägen. Börja med att jobba kontraktivt liksom..

- Ta den vikt du klarar (för) lätt, och gör lyften rejält långsamma.

- Öka repsen med befintlig vikt så långt det går.

- Ta bort bänkpress ett tag och kör små kontaktövningar med cable, eller tung hantelpress ur fler varierande vinklar etc.



Har du planat ut och "dött" så måste du ändra nåt. Gör´t ;)

Nu är det så att jag följer SS och vill inte mixtra eller ta bort/ändra övning eftersom jag inte har så mycket tid över i vardagen och för det här är en rutin som fungerar. Kedja har vi tyvärr inte på mitt gym, annars hade det varit värt att pröva.

Så här är det antingen att reloada eller fortsätta försöka öka med hjälp av antingen ännu mindre vikter än 2,5 eller ha en passare som kan hjälpa till lite grann när jag inte orkar. Men tack för tipsen iallafall! :)
 

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Ort
Strawtown
Hoj
Plåthäst
Kunde inte somna om när jag vaknade första gången klockan halv fem. Mådde skit, var kräkfärdig. Gick upp och drack lite vatten. La mig och försökte somna om men gav upp halv sex. Frågade hunden om han skulle med ut och springa. Han var på benen direkt. Tills jag tog på mig mina löparbyxor, då gick han och la sig :hihi

Men han hakade med ut i alla fall. Tog en ny runda, blev visst 5,7 km på 30 minuter, sjukt skön runda måste jag säga. Behövde nog skingra tankarna och ta en paus från allt.
 
Last edited:

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Ort
jöttebårj
Hoj
SD 1290
Tips mottages om bra TUNGA magövningar. Sit-ups etc är ju bra, men man orkar så många att det snarare än kondotionsträning än styrketräning, något som går igen i de flesta magövingar.

Jag brukar köra en variant av "fällkniven" (ingen aning om vad det kan tänkas heta) där jag ligger på en bänk, med huvet precis på kanten. Startläge: Armarna rakt upp med en hantel (15-20 kg) i händerna och benen upp som om man sitter på en stol. Sträcker sen ut benen utåt/nedåt och armarna (hanteln) ned mot golvet bakom huvudet. I rörelsen är "momentet" att hålla ryggen i bänken hela tiden. Grym kontakt och elakt tungt om man är noggrann. Nackdelen är att den bara är bra ett tag, sen kommer man in i den (jag är där nu känner jag). Det är också svårt (tycker jag) att lasta på mer vikt hur som helst för det matchar inte riktigt motvikten då vilket ger att trycket flyttas lite från magen till allt annat, det ger liksom inget att köra tyngre.
Jag har svårt för övningar med högreps och absolut grymaste magövningen jag provat är denna http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/144 med skillnaden att jag har bollen mer i svanken, går aldrig upp så långt utan stannar halvvägs samt har 25kg med raka armar (över huvudet om jag ställde mig upp).
Håll emot och kör sakta på nervägen och tryck till på uppvägen. Jag kör 4*8 och de första två seten går lätt, 3:e ok och 4:e är riktigt jobbigt.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag har svårt för övningar med högreps och absolut grymaste magövningen jag provat är denna http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/144 med skillnaden att jag har bollen mer i svanken, går aldrig upp så långt utan stannar halvvägs samt har 25kg med raka armar (över huvudet om jag ställde mig upp).
Håll emot och kör sakta på nervägen och tryck till på uppvägen. Jag kör 4*8 och de första två seten går lätt, 3:e ok och 4:e är riktigt jobbigt.

Gött, cool. Ska testa den, kommer ju förmodligen va astung första gången. Återkommer om en månad när man kört den några gånger :)

Ska man gå så djupt bakåt enl. dig?
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Byter om på gymet nu. 3 dagars uppehåll, dålig sömn och halvslarvigt med matriserna gör sjuk skillnad. Ingen energi, stark som en skolflicka och energin räckte bara halva passet trots att jag tryckte i mig lite protein o carbbs dryga halvtimmen innan.

Nu: mat
 

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Retta

Njae, cablecrunches som du beskriver tar på ryggen är för att du drar fel och kanske gärna vill lasta på lite mycket till en början? Bästa rådet jag har där är att köra LÄTT och själv hitta kontakten, du ska liksom dra ner med magen och inte bak med höften som många gör.

Jag brukar köra hängande crunches från vägg... samma som man kör hyper extentsions i fast fäst direkt i väggen. Den tar riktigt bra.
Cablecrunches kör jag också ofta.
Vanliga crunches med viktplatta
Benlyft hängande mot vägg (med vikt)
Benlyft vid bänk - du sitter med bara liiite av röven på bänken och händerna ungefär på halva bänken, en hantel mellan fötterna så lyfter du.
Hjulet är jävligt bra också - när du gör 3*12 så be någon slänga på viktplattor på ryggen bara.
pilatesboll (som avslut egentligen, men tar bra om man verkligen klämmer)

Alla övningar strikt som alltid :)
Yrt förklarat men nyss hemma från gym o måste äta, 350g nötfärs o pasta coming up! :kär
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Visa gärna bilder från hur fit du var på den gamla goda tiden, jämfört med nu när du precis är på väg att ha börjat träna igen. Blir kul med progress pics sen och se om du kan nå tillbaka till när du var ung...

Faller för grupptrycket :hihi

Haft några dagars uppehåll pga tidsbrist, och idag var det kaos jobbigt, tråkigt, svagt, orkelöst och omotiverat. Tänker att om jag outar mig här så MÅSTE jag ju pallra mig till gymet för att slippa skämmas :rofl

Så.. Detta är idag, 13 maj. Efter ca en månads träning med i snitt 3,5 pass per vecka, varav de sista 3 veckorna med hyfsad kosthållning, om än 3-4 ölkvällar.

Målet för nån vecka sen var att locka fram lite rutor på 3 veckor, börjar kännas orimligt. Men köttar på och fokuserar på styrka istället. 10-15% ökad vikt och sen blir det att jaga reps istället kombinerat med konditionsträning. Sjukgymnast bokat så knärehaben borde göra löpning fungerande under sommaren iaf även om några imponerande prestationer inte lär hända, prio är rehab där :)

Såhär ser farbor ut idag iaf:

Vaffan.. Har en jpeg på knappt 17k, men SH säger "ogiltig fil". Vad är fel? :va
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Njae, cablecrunches som du beskriver tar på ryggen är för att du drar fel och kanske gärna vill lasta på lite mycket till en början? Bästa rådet jag har där är att köra LÄTT och själv hitta kontakten, du ska liksom dra ner med magen och inte bak med höften som många gör.

Jag brukar...


Gött..

Jag lider rätt hårt på många sätt av det här med "gamla meriter". Övningar som var asbra förut funkar inte pga bristande strka eller teknik (mest teknik :(). Går och smygtittar på vad andra gör och får den där: "-A juuust det, den finns ju också..."

Men kör mitt program ett tag nu, stora enkla övningar för att bygga grundstyrka. Det är just mage som fått en egen dag eftersom mina ben är lite out of order.
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Hur får ni eran nötfärs att smaka vettigt?

Tycker inte alls om smaken :(
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Hur får ni eran nötfärs att smaka vettigt?

Tycker inte alls om smaken :(

Salt & peppar :va


Ibland slår jag i ett ägg (dels för att binda om man gör typ hamburgare, dels för att få i mer ägg). Ibland blandar jag i lite (liiite, annars blir det bara smet) grillolja typ smokey. Smakar som Texas Longhorn då :) Tacokrydda är en bra grej också, finns på 2kilos paket på typ Willys
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top