Träningstråden

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Retta
Du måste titta på vad för 4 kg du har lagt på dig, endast fett eller vad....
Om du äter mycket salt så binder du vätska samma lika o du inte dricker tillräckligt, se till att ta bort allt salt samt glutamat från kosten och drick mycket vatten!!!

Fettet runt midjan är det sista som släpper, bra kost cardo samt envishet heter receptet!

Salt ska inte tas bort helt. Finns en hel del fördelar med det. Och sen tror jag inte kosten varit så sjukt olik att han har så galet mycket högre nivåer natrium i kroppen att det ger 4 KILO.
Fettet runt midjan släpper inte sist, du kan dock inte punktförbränna fettet och det är runt midjan dom flesta "ser" mängden fett dom har.

Träningen idag var bröst och lite extra triceps. Blev ett lite lättare pass men kortare vila. Fick en mindre skada i ena bröstet för 2 veckor sen men känns bra igen så nästa vecka pangar vi på!
Utöver det var det 2 timmar promenad i skogen med hunden och snart dags för 45min till... sen blire godis o mat i mängder! :)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Salt ska inte tas bort helt. Finns en hel del fördelar med det. Och sen tror jag inte kosten varit så sjukt olik att han har så galet mycket högre nivåer natrium i kroppen att det ger 4 KILO.
Fettet runt midjan släpper inte sist, du kan dock inte punktförbränna fettet och det är runt midjan dom flesta "ser" mängden fett dom har.

Träningen idag var bröst och lite extra triceps. Blev ett lite lättare pass men kortare vila. Fick en mindre skada i ena bröstet för 2 veckor sen men känns bra igen så nästa vecka pangar vi på!
Utöver det var det 2 timmar promenad i skogen med hunden och snart dags för 45min till... sen blire godis o mat i mängder! :)


Godis :kär:drool

Dragit ner så mkt på sockret den här tiden, och de senaste dagarna känns det att kroppen börjar gnissla över förändringen. Galna sockersug jag får. Funderar på om jag är värd lite glass ikväll (sitter och tentapluggar, måndagstenta :mad:)
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Nu har det gått en hel vecka utan gym, oplanerat.

Men jag har gjort 3 dagar på bana med motarden. Totalt 5h körtid.

Sommar kallas det visst. :)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Samma som hantelpress, fast i maskin.

Den har säkert nåt annat flashigt namn egentligen :D


Haha.. Jag kan INGA flashiga namn. Jag är old schoolast av old school. Hörde "dead lift" första gången förra veckan, orka sånt. Det heter marklyft, har alltid hetat marklyft och kommer alltid heta marklyft! :mattias


Gällande övningen, jag undviker maskiner så långt det är möjligt. De ger i vissa fall en bra koncentration på en given muskel och rörelse, men missar så mycket av muskulaturen runt omkring och innanför. Vill man bara ha volym är det säkert bra (eller nåt). För mig är styrkan och framförallt den där grundstyrkan och balansen man kan ha allra viktigast. Att kunna lyfta tungt gymet är rätt meningslöst, jag vill va stark i vardagen. Så jag kör 99% fria vikter. Vissa muskler är svåra eller omständiga att få till, så där har jag också tagit in lite maskinhjälp nu.

Men undrade mest vad det var :)

Mina sk. "kunskaper" är ju ett sekel gamla så jag försöker lära mig lite av det nya som framkommit de senaste 15 åren :) Problemet är att de enda faktakällorna är folks "bloggar", så det är ju inte direkt lätt att vara källkritisk.
 

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Los Patanes locos
Hoj
Honda Repsol 2009
Salt ska inte tas bort helt. Finns en hel del fördelar med det. Och sen tror jag inte kosten varit så sjukt olik att han har så galet mycket högre nivåer natrium i kroppen att det ger 4 KILO.
Fettet runt midjan släpper inte sist, du kan dock inte punktförbränna fettet och det är runt midjan dom flesta "ser" mängden fett dom har.

Träningen idag var bröst och lite extra triceps. Blev ett lite lättare pass men kortare vila. Fick en mindre skada i ena bröstet för 2 veckor sen men känns bra igen så nästa vecka pangar vi på!
Utöver det var det 2 timmar promenad i skogen med hunden och snart dags för 45min till... sen blire godis o mat i mängder! :)

Även om salt helt tas bort ur kosten så får man i sig det man behöver i och med att det finns i de flesta livsmedel som vi äter 60–70 procent av allt salt vi får i oss kommer från färdiga livsmedel som charkprodukter, bröd, matfett, ost och färdigmat.

Vi svenskar äter 10 till 12 gram salt per dag. Det är dubbelt så mycket salt som vi ”borde” äta. Rekommendationen är 5 till 6 gram salt per dag, vilket är ungefär lika mycket som en tesked.
För mycket salt kan vara en orsak till högt blodtryck, vilket i sin tur ökar risken för att man ska drabbas av hjärtinfarkt, hjärtsvikt, stroke och skador på njurarna.

Jag har inte saltat min mat på ca 20 år, ibland får jag ett enort hugg på salt mat, oftast har det hänt när jag har jobbat utomlands och jag svettas mycket i det varma klimat jag befinner mig i då, i sådana lägen är det bara att äta lite salt mat.
Släpper sist med det menar jag precis som du skrev att det är det sista man ser försvinner från kroppen, kanske uttryckte mig lite oklart
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Vi svenskar äter 10 till 12 gram salt per dag. Det är dubbelt så mycket salt som vi ”borde” äta.


Det här tycker jag är intressant (kan inte medicinen bakom det).

Det sägs att salt är farligt, fett är farligt, alkohol är farligt.

Men jämför vi hjärtskadefrekvensen på oss "hälsosamma svenskar" och sydeuropeer som dricker vin 7 dar i veckan, übersalt mat i alla mål och där grädde i matlagningen är lika självklart som att lägga maten på tallrikar när den är klar så börjar de emiriska bevisen halta lite för den "svenska modellen".

Jag har den senaste månaden läst en del om träning och kost, men det finns oerhört få säkra källor. Det känns mest som en gissningslek och påståendena utan direkt grund står som spön i backen.

Socialstyrelsens rekommendationer ger jag sådär en spott i ansiktet för givet att de knappt återkallat varningen för smör och fortfarande inte erkänt misstaget med margarinhetsen. Och många andra sk. "trygga" källor finns ju inte. Dietister och fysiologer verkar långt ifrån överens och då har vi inte ens närmat oss alla "bloggare" som tar sin egna träningsframgång som "bevis" för att deras metod är den bästa.

Det enda "vi" verkar överens om är att det är bättre att träna än att inte träna, och bättre att äta naturliga råvaror än kemikalier. I övrigt finns nog hela spannet där. :3freak

Så vad gäller, egentligen? :va
 

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Ort
Strawtown
Hoj
Plåthäst
Ahh veckan bjöd på lite extra jobbtimmar = sämre tid till träning när man jobbar 8 h och ska hem (pendlingstid är 2 h till och från jobb) och har hund samt häst som ska motioneras. Men idag åkte kärleken hem tidigt så jag ska ta mig till gymmet, med andra ord lyckas jag få till 4 träningsdagar den här veckan :hihi

50 kg i bänk idag, vi får se hur bra uppladdningen jag hade är för min gymform :3freak :hihi
 

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Los Patanes locos
Hoj
Honda Repsol 2009
Hemma från en underbar kryzz.
Körde två pass/dag på gYm1 på båten - ett måste med all god mat liten trind Tant vräkte i sig!!
 

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Ort
Strawtown
Hoj
Plåthäst
Haha fail på 50 kg. Men 47,5 kg var lekande lätt... Hmm.

Reloada eller öka med små vikter som 1 kg i taget? Får fundera. Åsikter?

För övrigt kändes kroppen inte sådär himla pigg men så kan det gå när man haft sällskap där sömn och käk inte är prioriterade :kär

Fan är det verkligen så här det känns när man är kär? Aptiten och sömnbehovet tycks vara borta för ett slag. :D Har för övrigt äntligen fått hem lite proteinpulver, så här ska det bli bättre med proteinätandet, har varit för lågt intag de senaste dagarna!
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Rätta mig om jag har fel. Men är inte det bara en sämre variant av militärpress (skivstång från bröstet (ingen vändning) och rakt upp)?

Eftersom du vill bli rättad om du har fel: Nej, det här är en axelpressmaskin, det är inte en variant av militärpress.


Jag är old schoolast av old school. Hörde "dead lift" första gången förra veckan, orka sånt.

:hihi
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Om ni har så pass små vikter som 0,5 kg så är det ju grymt att kunna öka 1 kg i taget. På mitt gym är de minsta vikterna 1,25 kg, dvs man kan som minst öka 2,5 kg vilket kan kännas tungt.

Haha, vi har t.o.m 0,5kg vikter.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Haha fail på 50 kg. Men 47,5 kg var lekande lätt... Hmm.

Reloada eller öka med små vikter som 1 kg i taget? Får fundera. Åsikter?


Jobbat med kedjor?

- Går ju att styra dels att det blir tyngre i ändläge än i botten, och linjärt fördelat därimellan (old school ;))

- Med en kompis går det också att göra lyftet lättare genom att häkta av lite på uppvägen. Börja med att jobba kontraktivt liksom..

- Ta den vikt du klarar (för) lätt, och gör lyften rejält långsamma.

- Öka repsen med befintlig vikt så långt det går.

- Ta bort bänkpress ett tag och kör små kontaktövningar med cable, eller tung hantelpress ur fler varierande vinklar etc.



Har du planat ut och "dött" så måste du ändra nåt. Gör´t ;)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Eftersom du vill bli rättad om du har fel: Nej, det här är en axelpressmaskin, det är inte en variant av militärpress.

Vad är det då? Samma rörelse ju :va Fast fixerat, vilket aldrig är bättre.



Och.. Jag lärde mig träna innan internet, av folk som tränat sen man lyfte vikter på gymet, sprang i skogen och åkte skidor i spåret.

Rätt intressant att lyssna på "grabbarna" på gymet nu, som läst varenda blogg som finns, kan varenda modeord som skrivits och käkar varenda tillskott som säljs.. För att sen se dem gunga upp hantlarna i försök till curls eller dra på sig ryggskador genom knäböj.
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Vad är det då? Samma rörelse ju :va Fast fixerat, vilket aldrig är bättre.



Och.. Jag lärde mig träna innan internet, av folk som tränat sen man lyfte vikter på gymet, sprang i skogen och åkte skidor i spåret.

Rätt intressant att lyssna på "grabbarna" på gymet nu, som läst varenda blogg som finns, kan varenda modeord som skrivits och käkar varenda tillskott som säljs.. För att sen se dem gunga upp hantlarna i försök till curls eller dra på sig ryggskador genom knäböj.

Axelpress är absolut en övning som liknar militärpress, men det är fel att säga att det är "en sämre variant av militärpress". Det är inte en övning som försöker imitera. Det är lite som att säga att militärpress är en sämre variant av tex överstöt eller Arnold press, om du förstår hur jag menar?

Visa gärna bilder från hur fit du var på den gamla goda tiden, jämfört med nu när du precis är på väg att ha börjat träna igen. Blir kul med progress pics sen och se om du kan nå tillbaka till när du var ung och bodybuilder ;)
 
Last edited:

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Vad är det då? Samma rörelse ju :va Fast fixerat, vilket aldrig är bättre.



Och.. Jag lärde mig träna innan internet, av folk som tränat sen man lyfte vikter på gymet, sprang i skogen och åkte skidor i spåret.

Rätt intressant att lyssna på "grabbarna" på gymet nu, som läst varenda blogg som finns, kan varenda modeord som skrivits och käkar varenda tillskott som säljs.. För att sen se dem gunga upp hantlarna i försök till curls eller dra på sig ryggskador genom knäböj.

Hade det varit en sämre variant av militärpress, så hade jag kört militärpress istället.

Ja, dom har säkert läst varenda träningsblogg som finns. Och i varenda jävla träningsblogg du hittar, så består 70% av inläggen av vad bloggaren äter. Resten är egopics i gymspegeln och dikter om hur underbar deras jävla morgoncardio var.

Så, vi kan se vem som växer mest. Killen som läser träningsblogg och håller sin diet, samtidigt som han trycker i sig tillskott. Eller du som var bodybuilder innan internet uppfanns. Att han sen har en jävla skitform när han tränar spelar mindre roll, när han väl skadat sig så lär han inte göra om det.
 

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Retta
Om du ligger på en diet vilket jag vill minnas du avslutade din post med, får man i sig mycket lite natrium.
Rekommenderade intag är bullshit i stora drag, dem gäller medelsvensson, inte någon som tränar alls då ser behoven totalt annorlunda ut.
Sen vet jag uppenbara risker med abnormala intag av salt, däremot är dom extremt överskattade och jag kan rabbla upp mycket "hälsomat" som "kan" ge samma biverkningar.
Jag äter alltid en del salt, långt över "rekommenderat" intag, och alla mina värden är väldigt bra. Skär endast bort det (och då helt) i slutet på en tävlingsdiet.
Salt är gott :)

Även om salt helt tas bort ur kosten så får man i sig det man behöver i och med att det finns i de flesta livsmedel som vi äter 60–70 procent av allt salt vi får i oss kommer från färdiga livsmedel som charkprodukter, bröd, matfett, ost och färdigmat.

Vi svenskar äter 10 till 12 gram salt per dag. Det är dubbelt så mycket salt som vi ”borde” äta. Rekommendationen är 5 till 6 gram salt per dag, vilket är ungefär lika mycket som en tesked.
För mycket salt kan vara en orsak till högt blodtryck, vilket i sin tur ökar risken för att man ska drabbas av hjärtinfarkt, hjärtsvikt, stroke och skador på njurarna.

Jag har inte saltat min mat på ca 20 år, ibland får jag ett enort hugg på salt mat, oftast har det hänt när jag har jobbat utomlands och jag svettas mycket i det varma klimat jag befinner mig i då, i sådana lägen är det bara att äta lite salt mat.
Släpper sist med det menar jag precis som du skrev att det är det sista man ser försvinner från kroppen, kanske uttryckte mig lite oklart
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top