Träningstråden

Hsb-Chrille skrev:
2440159 Jag deffade i ca två månader, gick ner 5 kg, ökade I ALLT, bättre än jag gjort någongång sen jag började träna! I bänk drog jag 2*100kg.
Detta beror antagligen på ett bättre schema, kanske även på konditionsträningen, MEN! Jag byggde muskler under negativ energibalans sedd över en längre period!

Då e den en till!

General E skrev:
2439797 Kan du förklara det närmare eller länka till någon pålitlig sida som förklarar det?
Jag, precis som Hannez, upplever att det går alldeles utmärkt att bygga muskler och gå ned fett samtidigt. Sett över en tidsperiod över några veckor iaf.
Hur funkar det annars för folk som rycker in i lumpen? Där finns det folk som gått ned i vikt och blivit starkare.
Kanske gäller denna kvävebalansteorin för enskilda muskler under kort tid?
För folk som börjar tränar är det såklart lite lättare att lägga på sig lite muskler och tappa fett samtidigt, kroppen blir nog lite lätt chockad när man börjar slita omkring på massa vikter. Men efter att man tränat ett tag, så blir det betydligt svårare. Det kan du fråga vem som helst som tävlar i fitness och dyl.

Dom första 20kg i bänk man ökar dom första 3 veckorna man tränar är tyvärr inte pga större muskler.

Här har du en liten tråd om det hela
http://62.181.218.130/forum/showthread.php?t=70273
En till tråd om viktnedgång och muskelökning.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=54632

Annars tror jag det är näringslära för högskolan du ska läsa om du är mer intresserad av ämnet, finns på biblioteket.

HanneZ skrev:
2439754 Jag tappade 3 kilo mellan februari o maj men armarna ökade 1,5 cm :banana Shitt vad jag måste tajmat bra :)
Hypotrofin kan ju vara lite varierande när den uppstår.

General E skrev:
2440193 Då e den en till!
Det är ju möjligt att bli starkare, men det är inte säkert att det är pga större muskler. Det kan ju lika gärna vara en fråga teknik och neurologi.

Last edited:
Martin skrev:
2440209 För folk som börjar träna bla bla bla...

Nybörjare ja, gäller inte de fysiska lagarna för dom eller är det så att dom fysiska lagarna är annorlunda än vad du påstår?

NÄR övergår det möjliga till att bli omöjligt? VARFÖR skulle det NÅGONSIN övergå till att bli omöjligt för en som hållt på ett tag, gentemot en nybörjare? Att det blir svårare och svårare är jag helt med på, men omöjligt? knappast.

Hsb-Chrille skrev:
2440240 Nybörjare ja, gäller inte de fysiska lagarna för dom eller är det så att dom fysiska lagarna är annorlunda än vad du påstår?

NÄR övergår det möjliga till att bli omöjligt? VARFÖR skulle det NÅGONSIN övergå till att bli omöjligt för en som hållt på ett tag, gentemot en nybörjare? Att det blir svårare och svårare är jag helt med på, men omöjligt? knappast.
Jag har väl aldrig sagt att det är omöjligt?

Sen vet jag inte hur mycket näringslära har med de fysiska lagarna att göra?

General E skrev:
2440245 Hmm får nog läsa en bok en vacker dag. Litar inte riktigt på kollozeum.
Tja, t ex King Grub är utbildad näringsfysiolog på högskola och har 18 års erfarenhet av träning. Jag vill nog påstå att han är en pålitlig källa som ofta (för att inte säga alltid) har en vetenskaplig undersökning till grund för sina uttalanden.
Men visst det är ju bara ett diskussionsforum där folk får säga vad de tror, precis som här. ;)

Last edited:
Martin skrev:
2440266 King Grub är utbildad näringsfysiolog på högskola och har 18 års erfarenhet av träning.

Ähh han har nog fått sin examen från hawaii pacific university och har haft gymkort utan att träna i 18 år.
Ok då, grubben tror jag på men det finns väldigt många :tomten där.
"Hej jag äter 82 äggvitor till frukost. Och lunch. Och middag. Är det bra?" :argpådato

Men faktum kvarstår att människor upplever att man kan bli muskligare och gå ned i vikt samtidigt.

Martin skrev:
2440266 Jag har väl aldrig sagt att det är omöjligt?

Sen vet jag inte hur mycket näringslära har med de fysiska lagarna att göra?
För att citera dig själv:
"Ett kaloriunderskott kommer att innebära en negativ kvävebalans, med en negativ kvävebalans kommer det i vart fall inte bildas några nya muskler. För att det ska bildas nya muskler krävs det en positiv kvävebalans och det får man genom att äta mer energi än vad man gör av med, eller lika mycket i varje fall. Genom att äta mycket protein så kan man ev jämna ut kvävebalansen något på ett energiunderskott, men det går aldrig att få den positiv."

Gäller detta inte längre? Detta är väl om något (om än någons påhittade) fysiska lagar, eller?
Sen skriver du även detta "Kanske" efteråt. "Ja det skulle möjligen..."

Under en negativ kvävebalans kan ingen muskelmassa byggas upp. Okej det köper jag!
MEN VEM I HE***** ligger på negativ kvävebalans, HELA TIDEN?

Så fort man stoppar i sig något någorlunda nyttigt, kommer kvävebalansen ligga på plus, musklerna byggs upp ifall om att de blivit stimulerade till det.
Bryts dom ner i motsvarande mängd, vid motsvarande negativ kvävebalans? TYDLIGEN INTE, eftersom nybörjare visar så tydligt att det är så. Och varför skulle inte detta gälla alla, mer eller mindre?

Sluta upp att lita så blint på teorin och ta den istället för vad den är!

Om man är en någorlunda nybörjare som inte verkar ha tränat så mycket i sina dagar vare sig styrketräning eller kondition så är det inte svårt att tappa fett och bygga muskler(förutsatt att man inte ligger på svältgränsen redan).
Då har man ju ganska bra förutsättningar för att bli bättre.
Äter man då precis lika mycket som när man började träna kommer man att bli starkare och tappa vikt, fast det går åt mer energi. Man har ju lite reserv att ta av.
Så nog går det att bygga på negetivt intag, fast "kortsiktigt".
När man börjar få lite nivå på träningen så kan det bli körigt.

(Det går inte att öka muskelmassa och väga 130kg och ha 3% kroppsfett långsiktigt eller utan doping. Builders, som alla andra sportsmän har träningsperioder där man bygger upp och toppar form.)

t-rex skrev:
2438040 Vilodagar är din vän, överträning är det inte!

Ja, men hur fan är det med det där egentligen???

Om man kör blandad träning, t.ex simning, löpning, yoga, och lite muskel. Då kan man väl träna varje dag. Eller måsta man lik förbannat lägga in en vilodag.

För min del känns inte simningen direkt som träning, obs..jag "tantsimmar" inte utan kör 2000 m crawl 2 dagar i veckan...men ändå känns det mer som "rekreation"

I o för sig, ibland blir det både löpning och yoga...eller kanske simning och muskel på samma dag. Men någon direkt "återhämtning" för musklerna behövs väl inte. Jag är ju inte ute efter att bygga dom större. Mer stärka grundmuskulaturen och få en invärtes bra hälsa.

Ja..det är en hel vetenskap det här, när man läser era inlägg om kost o näring o fett o ja...allt vad det är. :va

//M

Om du kör 2000 m crawl 2 dagar i veckan och det känns som rekreation så har du nog ganska bra koll själv på vad som är lagom för din kropp = skit i oss teoritomtar ;)

Vad jag har förstått så har du tränat ganska länge, annan sak om man precis börjat eller hela tiden försöker förbättra sina egna resultat, då är det viktigare med planerad vila.

Madhonda skrev:
2441856Ja..det är en hel vetenskap det här, när man läser era inlägg om kost o näring o fett o ja...allt vad det är. :va

När träningen känns som ett måste (eller är så kul) och att du inte kan eller känner att du inte får ta ledigt en eller fler dagar i veckan utan att få dåligt samvete är det dags att börja fundera. Kroppen behöver vila för att bli starkare, den är minst lika viktig som själva träningen.

Hsb-Chrille skrev:
2440351 För att citera dig själv:
"Ett kaloriunderskott kommer att innebära en negativ kvävebalans, med en negativ kvävebalans kommer det i vart fall inte bildas några nya muskler

Gäller detta inte längre? Detta är väl om något (om än någons påhittade) fysiska lagar, eller?
Ok, jag skulle kanske lag till ordet mängder också.
Det är definitivt ingen fysisk lag, när läste du senast om kvävebalans, proteinsyntes och annan näringsfysiologi på fysiken?

Under en negativ kvävebalans kan ingen muskelmassa byggas upp. Okej det köper jag!
MEN VEM I HE***** ligger på negativ kvävebalans, HELA TIDEN?
Kvävebalansen totalt sett över hela dygnet är det det handlar om.
Så fort man stoppar i sig något någorlunda nyttigt, kommer kvävebalansen ligga på plus, musklerna byggs upp ifall om att de blivit stimulerade till det.
Bryts dom ner i motsvarande mängd, vid motsvarande negativ kvävebalans? TYDLIGEN INTE, eftersom nybörjare visar så tydligt att det är så. Och varför skulle inte detta gälla alla, mer eller mindre?

Sluta upp att lita så blint på teorin och ta den istället för vad den är!
Du kan väl fråga vem som helst som tävlar i fitness, bb eller som har gymmat seriöst en längre tid hur starka dom blir efter en deff.

Madhonda skrev:
2441856 Ja, men hur fan är det med det där egentligen???
Man ska vila om man känner att man behöver det, det är inget tvång.
Sen när det handlar om mer allmän motionsträning som i ditt fall (no offence ;) ) Där man inte tar ut sig maximalt och vill uppnå maximala effekter så är det inte lika stort behov.

-edit-
Vi kan nog komma överens om att folk som precis börjar träna kan bygga muskler och bli av med lite överskott samtidigt. Särkilt om man har mer överskott att ta av, det fanns en bra artikel om detta som skrivits av Lyle McDonald men jag kan inte hitta den. Den handlade i vart fall om hurvida det var lättare för folk som var lite mullig att bli av med fett, men samtidigt så la dom på sig mer fett under en bulk. För folk som aldrig varit "feta" lägger inte lika lätt på sig fett, men har i gengäld svårare att bli av med det hela när det var dags för diet.

Men efter att man har varit igång ett tag och kommit förbi "nybörjarstadiet" låt säga efter 2-3 år så blir det betydligt svårare att bygga muskler och hålla sig smal samtidigt.

Last edited:
Martin skrev:
Du kan väl fråga vem som helst som tävlar i fitness, bb eller som har gymmat seriöst en längre tid hur starka dom blir efter en deff.

Ja jag vet mycket väl om att personer som tränat en längre tid oftast blir svagare i samband med en deff. Men detta beror väl också på hur fort dom deffar ner sig, alltså hur många kg per vecka etc. Just fortare man vill gå ner i vikt desto större del av vikten består av muskler. Man tjänar väl oftast på att se till att gå ner snabbt till den vikt man vill för att sedan börja träna och äta "riktigt" igen.

Martin skrev:
-edit-
Vi kan nog komma överens om att folk som precis börjar träna kan bygga muskler och bli av med lite överskott samtidigt.

Jo det låter bra tycker jag :pannkyss

Martin skrev:
2442538Sen när det handlar om mer allmän motionsträning som i ditt fall (no offence ;) ) Där man inte tar ut sig maximalt och vill uppnå maximala effekter så är det inte lika stort behov.

Det är mer komplicerat än så. Kör man t.ex. 1-1/2 timme 5/6 gånger i veckan med en medelpuls som är för hög (det är väldigt lätt hänt iom att man inte känner sig speciellt trött, även vid "allmän konditionsträning") stressar man sönder kroppen till slut. Det tog knappt ett år att träna sönder mig pga av okunskap.

Hsb-Chrille skrev:
2442810 Ja jag vet mycket väl om att personer som tränat en längre tid oftast blir svagare i samband med en deff. Men detta beror väl också på hur fort dom deffar ner sig, alltså hur många kg per vecka etc. Just fortare man vill gå ner i vikt desto större del av vikten består av muskler. Man tjänar väl oftast på att se till att gå ner snabbt till den vikt man vill för att sedan börja träna och äta "riktigt" igen.
Mjaa, dom flesta tävlingfolk ligger nog på en ungefärlig viktnedgång på 0.5 kg/vecka. Det är en ganska rimlig nivå att ligga på om man vill minimera muskelförlusten och samtidigt inte ha en allt för lång diet. Ligger man på mindre viktnedgång så blir muskelförlusten mindre, men då blir tiden så pass lång så att snart räcker inte årets dagar till om dom ska hålla på att deffa och bulka.
Dom vet ju i förväg vilket datum deras tävling är och försöker ju tajma så att dom har så bra form som möjligt just den dagen med alla möjliga trix och knep. Så fort dom har varit uppe på vågen så börjar tokätandet igen :D

Inte direkt någon sund livstil, men dom ser ju bra ut i alla fall.

andersbrink skrev:
2442901 Det är mer komplicerat än så. Kör man t.ex. 1-1/2 timme 5/6 gånger i veckan med en medelpuls som är för hög (det är väldigt lätt hänt iom att man inte känner sig speciellt trött, även vid "allmän konditionsträning") stressar man sönder kroppen till slut. Det tog knappt ett år att träna sönder mig pga av okunskap.
Visst, man får ju lyssna till sin kropp. Ha koll på vilopulsen, sömn och andra varningssignaler. Jag har själv tränat 5 - 6 gånger i veckan i ett år nu och jag mår hur bra som helst. Men då är det varierat styrka/kondition. Vilopulsen ligger för närvarande på 32 :tummenupp

Last edited:
Martin skrev:
2442935 Mjaa, dom flesta tävlingfolk ligger nog på en ungefärlig viktnedgång på 0.5 kg/vecka. Det är en ganska rimlig nivå att ligga på om man vill minimera muskelförlusten och samtidigt inte ha en allt för lång diet. Ligger man på mindre viktnedgång så blir muskelförlusten mindre, men då blir tiden så pass lång så att snart räcker inte årets dagar till om dom ska hålla på att deffa och bulka.
Dom vet ju i förväg vilket datum deras tävling är och försöker ju tajma så att dom har så bra form som möjligt just den dagen med alla möjliga trix och knep. Så fort dom har varit uppe på vågen så börjar tokätandet igen :D

Inte direkt någon sund livstil, men dom ser ju bra ut i alla fall.

Haha ja vilka nötter! :rolleyes:
Jo Ronnie Coleman te x är ju riktigt het! :näsblod
coleman.jpg

Kommer man precis hem från gymmet! :tungan

Men hur fungerar kreatin egentligen. Många säger att det ska tas när när man äter proteintillskotten osv. Jag själv använder bara proteintillskott (helst från Ö-B;)), men man vill ju lära sig mer! :)

Googla!
Det står säkert här om det på utrikiska http://forum.bodybuilding.com/index.php

På svenska finns kollozeum.

Den snabba varianten: Det funkar, ger normalt inga biverkningar.
Inget mirakelmedel men gör att du kan lägga på en extra vikt.
Enligt mig behöver du inte äta det förrän du fastnat på någon platå i träningen. Börjar du när du är helt ny så öka vikterna lugnt och fint så att du inte får ont någonstans.

General E skrev:
2441891 Om du kör 2000 m crawl 2 dagar i veckan och det känns som rekreation så har du nog ganska bra koll själv på vad som är lagom för din kropp = skit i oss teoritomtar ;)

Jo, fövisso...men ibland får jag höra att "Åhh du tränar alldeles för mycket" i o för sig oftast sagt av soffpotatisar så det är väl inget att bry sig om.

//M

Martin skrev:
2442538 Man ska vila om man känner att man behöver det, det är inget tvång. Sen när det handlar om mer allmän motionsträning som i ditt fall (no offence ;) )

Inget offence alls...jag vet att jag bara är motionär. :)

//M

andersbrink skrev:
2442901 Det är mer komplicerat än så. Kör man t.ex. 1-1/2 timme 5/6 gånger i veckan med en medelpuls som är för hög (det är väldigt lätt hänt iom att man inte känner sig speciellt trött, även vid "allmän konditionsträning") stressar man sönder kroppen till slut. Det tog knappt ett år att träna sönder mig pga av okunskap.

Hmm...men nåt annat måste väl oxå ha bidragit...för lite sömn, för lite mat eller ja..inte vet jag. Det är hur som helst hemskt att du drabbats.

Jag har faktiskt blivit bättre på att lyssna på kroppen. Förut tränade jag oavsett hur jag kände mig, bara för jag hade b e s t ä m t att jag skulle träna. Men nu kan jag ta en akut vilodag om jag känner att orken sviker lite.
Sömn o mat får jag i hälsosamma mängder.

Nu ska jag bara vänta ut en satans jävla förkylning...och jag får uppbåda allt tålamod jag har för att inte börja träna för tidigt. Jo...lite beroende är jag allt. :wiggle

Last edited:
Madhonda skrev:
2443921Nu ska jag bara vänta ut en satans jävla förkylning...och jag får uppbåda allt tålamod jag har för att inte börja träna för tidigt. Jo...lite beroende är jag allt. :wiggle

Det gjorde även jag i slutet av November förra året. Första dagen med normal vilopuls (och naturligtvis feberfri) klev jag ut och joggade lite lätt. Två dagar efteråt åkte jag på bihåleinflammation som även satte sig i ryggmusklerna och på binjurarna. Det eskalerade till ett kortisoninducerat flimmer (som gick över av sig självt på 12 timmar). Hjärtläkaren fattade noll och beordrade betablock - som stressade sönder den övertränade kroppen ännu mer. Sånt jag tagit reda på i efterhand vad orsak och verkan har varit.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park