Träningstråden

manglan

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2010
Ort
Nånstans ute i nån av åkersbergas skogar
Hoj
Honda CB 400N
nu tar jag detta rakt ur minnet så kan vara lite luddigt, men att använda russing (eller annan frukt) som kolhydratkälla efter träning är inte optimalt eftersom de till största del består av fruktos som endast kan lagras i levern vilket gör att allt överflöde lagras på ett annat sätt som vi alla känner till.

Det hänger helt och hållet på mängden man äter (som all annan kost). Kroppen har ett visst försvar vad som gäller överkonsumtion av fruktos (KAN ge (kraftig) laxerande effekt).
Men jag äter hellre 1-2 bananer eller druvor/russin än en omgång gainer! (min personliga åsikt)
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Jag skulle nog hellre säga en gainer innan passet än efter, så att du har energi nog att verkligen ta ut dig, och efteråt sikta på att få i dig protein (för att bevara/bygga upp musklerna).

(fast jag verkar vara ensam om åsikten... så skulle gärna höra folks kommentarer om det hela)

protein och kolhydrater 1-2 timmar innan passet så du har energi att genomföra ett vettigt pass, och protein efteråt för att ge kroppen något att bevara och/eller bygga muskler med.
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Jag skulle nog hellre säga en gainer innan passet än efter, så att du har energi nog att verkligen ta ut dig, och efteråt sikta på att få i dig protein (för att bevara/bygga upp musklerna).

(fast jag verkar vara ensam om åsikten... så skulle gärna höra folks kommentarer om det hela)

protein och kolhydrater 1-2 timmar innan passet så du har energi att genomföra ett vettigt pass, och protein efteråt för att ge kroppen något att bevara och/eller bygga muskler med.

hoppas du inte menar att du använder gainer 1-2 timmar innan passet?

Det hänger helt och hållet på mängden man äter (som all annan kost). Kroppen har ett visst försvar vad som gäller överkonsumtion av fruktos (KAN ge (kraftig) laxerande effekt).
Men jag äter hellre 1-2 bananer eller druvor/russin än en omgång gainer! (min personliga åsikt)

självklart
 
Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Nej, protein och kolhydrater (a.k.a. vanlig mat) 1-2 timmar innan.

Men vad säger folk om att inta kolhydrater innan passet istället för efter under deff!? Ni verkar eniga om att det ska tas efteråt, medan jag själv ser det mest logiskt att ta det innan.
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Nej, protein och kolhydrater (a.k.a. vanlig mat) 1-2 timmar innan.

Men vad säger folk om att inta kolhydrater innan passet istället för efter under deff!? Ni verkar eniga om att det ska tas efteråt, medan jag själv ser det mest logiskt att ta det innan.

Kolhydraterna är väl till för att fylla på energi i musklerna så att dom inte bryter ner sig så mycket. Jag fick det beskrivet en gång i tiden när jag bara tog protein efter gymmet: Det är ju som att byta olja när du har soppatorsk.
 

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Retta
Om du dietar ska du antingen ha det medräknat i kostschemat eller inte ta det alls. Personligen kör jag under träningen men körde mycket länge efter med proteinet.
Nu dricker jag SizeOn som bl.a har kolhydrater, kreatin och eaa i sig.
 

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Kolhydraterna är väl till för att fylla på energi i musklerna så att dom inte bryter ner sig så mycket. Jag fick det beskrivet en gång i tiden när jag bara tog protein efter gymmet: Det är ju som att byta olja när du har soppatorsk.

Vad är målsättningen med träningen och hur tränar du för att nå ditt mål? Är målet mätbart? Vikt? Mått?
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Vad är målsättningen med träningen och hur tränar du för att nå ditt mål? Är målet mätbart? Vikt? Mått?

Det omedelbara målet är viktminskning, det är mätbart genom vikten: 85kg, vilket skulle innebära -15kg.
Tiden för detta är 30 veckor, men skulle vilja kickstarta det med lite dietande samtidigt som jag tränar, behöver inte nödvändigtvis bygga muskler under den perioden, men vill inte tappa en massa muskler i samband med detta.
Träningen är i dagsläget igentligen bara gym, 3ggr i veckan, men det ska till promenader, joggning och cykling till det också, men det blir efter dieten då jag kommer hamna på sådant underskott ändå.
Jag var på god väg i sommras, då var jag på 94kg och löpningen gick helt OK. Jag vill tillbaka ner ett par kilo innan jag springer för att bespara mina knän lite IAF.

Om du dietar ska du antingen ha det medräknat i kostschemat eller inte ta det alls. Personligen kör jag under träningen men körde mycket länge efter med proteinet.
Nu dricker jag SizeOn som bl.a har kolhydrater, kreatin och eaa i sig.

Om du menar att gainern ska vara med i min beräkning för kcal/dag så är det självklart, det kommer handla om ca 350-400kcal extra de dagar som jag gymmar.
 
Last edited:

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Det omedelbara målet är viktminskning, det är mätbart genom vikten: 85kg, vilket skulle innebära -15kg.
Tiden för detta är 30 veckor, men skulle vilja kickstarta det med lite dietande samtidigt som jag tränar, behöver inte nödvändigtvis bygga muskler under den perioden, men vill inte tappa en massa muskler i samband med detta.
Träningen är i dagsläget igentligen bara gym, 3ggr i veckan, men det ska till promenader, joggning och cykling till det också, men det blir efter dieten då jag kommer hamna på sådant underskott ändå.

Jag är ingen expert, men jag tror att för få kalorier kommer att leda till just muskelnedbrytning. Men jag kanske inte fattar vad du menar med "kickstarta med lite dietande"? Håll kaloriintaget under kaloriutnyttjandet, men inte för långt under.
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Jag är ingen expert, men jag tror att för få kalorier kommer att leda till just muskelnedbrytning. Men jag kanske inte fattar vad du menar med "kickstarta med lite dietande"? Håll kaloriintaget under kaloriutnyttjandet, men inte för långt under.

Ja, viss muskelnedbrytning kommer det ju såklart vara, min tanke var att det går att minimera detta med hjälp av en gainer och kanske eaa innan man dra på gymmet.
Eller så får jag helt enkelt köra ett par veckors hård dietande innan jag sätter igång och gymmar. Jag ska ligga på ca 500kcal/dag under +/- 0 i vikt.
Det är min tanke IAF, men jag är inte heller någon expert så någon annan som faktiskt är vältränad och inte blekfet som mig kanske har bättre idéer.
 

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Ja, viss muskelnedbrytning kommer det ju såklart vara, min tanke var att det går att minimera detta med hjälp av en gainer och kanske eaa innan man dra på gymmet.
Eller så får jag helt enkelt köra ett par veckors hård dietande innan jag sätter igång och gymmar. Jag ska ligga på ca 500kcal/dag under +/- 0 i vikt.
Det är min tanke IAF, men jag är inte heller någon expert så någon annan som faktiskt är vältränad och inte blekfet som mig kanske har bättre idéer.

Jaaa, men det är ju den hårda dieten jag undrar över. Vad är en hård diet och vad är en "sätta igång och gymma"-diet? Vad skijler i kaloriintag?
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Ni som tränat och tävlat i kampsport länge, hur behandlar ni fotskador som uppstått när man sparkat lowkicks och träffat med foten så den viker sig? Bara vila och linement + fotstöd vid träning? Kyla efter skadetillfället?
Fötter och ben tar ju så in åt helvetes mycket stryk vid lowkicks :gnissla
 
Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Många småben och skit i foten som lätt pajar :huvet

Först och främst så gäller det att RIKTIGT fort (helst inom 30 sekunder) linda skadan med "Dauerbinda" (elastiskt binda) - kyla gör inte så mycket mer än att det dämpar smärtan för tillfället (bedövar), det lindrar inte själva skadan.
Håll skadan högt (a.k.a. högre än hjärtat) och träna inte mer den dagen skadan sker. Senare ska du dock använda foten som vanligt, inkl träna lite lätt med den (gäller att träna upp musklerna igen).

Sen om jag gör såhär själv varje gång!?... njaooo :hihi men det hela är teoretiskt korrekt, praktiskt orkar man inte alltid :tungan
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Ni som tränat och tävlat i kampsport länge, hur behandlar ni fotskador som uppstått när man sparkat lowkicks och träffat med foten så den viker sig? Bara vila och linement + fotstöd vid träning? Kyla efter skadetillfället?
Fötter och ben tar ju så in åt helvetes mycket stryk vid lowkicks :gnissla

Fötterna är veka dom ska du inte träffa med, inte konstigt om du har ont då :tungan
 

manglan

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2010
Ort
Nånstans ute i nån av åkersbergas skogar
Hoj
Honda CB 400N
Ni som tränat och tävlat i kampsport länge, hur behandlar ni fotskador som uppstått när man sparkat lowkicks och träffat med foten så den viker sig? Bara vila och linement + fotstöd vid träning? Kyla efter skadetillfället?
Fötter och ben tar ju så in åt helvetes mycket stryk vid lowkicks :gnissla

Jag har haft fötterna lindade hela tiden av den enkla anledningen att jag är grymt överrörlig och det gav stadga/stabilitet men inte så mycket skydd åt sparkarna. Använde Elastisk binda (enbart för att man inte ska "bränna sig") först sen en självhäftande elastisk binda som du hittar i djuraffärer som ger stadga åt bandageringen. Självklart drar man åt så hårt att du får ner din tumme på det tightaste stället

Annaras är det den behandlingen som Werzion beskriver! Alternativt att du håller garden uppe :D :tummenupp
Själv så andades man igenom fullträffarna och det får man sota för nu, har fina knölar där jag har haft stor blodutgjutelse :gnissla
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Åh, tillägg för den nördige: när man lindar bindan runt skadan så ska man linda MOT hjärtat (fot i detta fallet så börja vid tårna och linda mot hälen och upp runt fotleden)
och som manglan skrev, dra åt så att det finns lite spelrum men fortfarande är tight, tightare runt skadan och lösare runt om. (Det hela har nånting med blodcirkulationen att göra... men jag minns inte riktigt vad haha)

Sådär, har man fått vara lite nördig både igår kväll och idag :tummenupp :hihi
 

manglan

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2010
Ort
Nånstans ute i nån av åkersbergas skogar
Hoj
Honda CB 400N
Åh, tillägg för den nördige: när man lindar bindan runt skadan så ska man linda MOT hjärtat (fot i detta fallet så börja vid tårna och linda mot hälen och upp runt fotleden)
och som manglan skrev, dra åt så att det finns lite spelrum men fortfarande är tight, tightare runt skadan och lösare runt om. (Det hela har nånting med blodcirkulationen att göra... men jag minns inte riktigt vad haha)

Sådär, har man fått vara lite nördig både igår kväll och idag :tummenupp :hihi

Jag vill oxå vara nördig! Tillägger att linda medsols och att lindan ska vara utåt för smidigare hantering! :D
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Nu har man hittat hit igen. :) Det var ett tag sen man skrev här. Jag började gymma i december månad bara för att må bättre. Sysslar inte med fysiskt arbete så jag kände att jag var mer eller mindre tvungen att börja träna för att inte bli så hängig och trött. Det ena gav det andra och träningen på gymmet blev till stenhård träning redan efter 3 veckor vilket innebar ca 4-5 gånger i veckan vilket enligt många gav ett bra resultat och jag märkte att jag gick upp från 81kg till 90kg redan efter 3-4 månader. Jag är 188 lång och bör väga ca 88kg vilket jag också gjorde efter mkt träning. För att inte bara träna styrka började jag springa också vilket gjorde att min kondition blev avsevärt bättre och jag höll närmast exakt 88kg.

Allt gick så bra och sommaren var kommen. :) Jag hade otroligt mkt att göra under sommaren och skippade träningen ca 2 månader. HUR DUM FÅR MAN VARA?? Ja, så känns det faktiskt. :huvet Detta resulterade i att jag gick ner till 81 kg igen! :brinnerup Men nu är jag back on track igen och har lärt mig av detta.

Ville bara skriva av mig lite! :)
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Nu har man hittat hit igen. :) Det var ett tag sen man skrev här. Jag började gymma i december månad bara för att må bättre. Sysslar inte med fysiskt arbete så jag kände att jag var mer eller mindre tvungen att börja träna för att inte bli så hängig och trött. Det ena gav det andra och träningen på gymmet blev till stenhård träning redan efter 3 veckor vilket innebar ca 4-5 gånger i veckan vilket enligt många gav ett bra resultat och jag märkte att jag gick upp från 81kg till 90kg redan efter 3-4 månader. Jag är 188 lång och bör väga ca 88kg vilket jag också gjorde efter mkt träning. För att inte bara träna styrka började jag springa också vilket gjorde att min kondition blev avsevärt bättre och jag höll närmast exakt 88kg.

Allt gick så bra och sommaren var kommen. :) Jag hade otroligt mkt att göra under sommaren och skippade träningen ca 2 månader. HUR DUM FÅR MAN VARA?? Ja, så känns det faktiskt. :huvet Detta resulterade i att jag gick ner till 81 kg igen! :brinnerup Men nu är jag back on track igen och har lärt mig av detta.

Ville bara skriva av mig lite! :)
Det där har man provat, gymmat ordenlgt på vintrarna när man pluggat sen legat av sig fullständigt under somamren när man jobbat.

Men det är bara o ge på ´t igen bara. :tummenupp
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top