Träningsfråga!

Rocky skrev:
2178225 Fitnessbrudar äger, men jag har alltid haft en böjelse för byggarbruttor dock inte dom största monstrerna med "tillväxtsdeformerade" anskiten, för det har jag själv! :D

Jag håller lätt med om att fitnesstjejer inte är fy skam iaf! :tomten

För att återgå till frågan så är det en ganska vanlig teknik, snarare mer en regel än ett undantag när man ligger på den nivån som Arnie och grabbarna gjorde... :hihi
Det gäller att "fuska med kontroll" om man säger så.
För att växa måste du överbelasta din muskel, och för att få till det där yttersta så kan det vara bra att fuska lite.
Skall dock göras med kontroll som sagt, då skaderisken som sagt blir högre, också gäller det att inte tappa fokus på just den muskelgruppen du vill träna, att inte börja använda andra muskelgrupper när du "fuskar"...

McFille skrev:
2182130 För att återgå till frågan så är det en ganska vanlig teknik, snarare mer en regel än ett undantag när man ligger på den nivån som Arnie och grabbarna gjorde... :hihi
Det gäller att "fuska med kontroll" om man säger så.
För att växa måste du överbelasta din muskel, och för att få till det där yttersta så kan det vara bra att fuska lite.
Skall dock göras med kontroll som sagt, då skaderisken som sagt blir högre, också gäller det att inte tappa fokus på just den muskelgruppen du vill träna, att inte börja använda andra muskelgrupper när du "fuskar"...
Nä men, så kan du ju inte skriva. Att fuska "med kontroll" samt "inte tappa fokus på just den muskelgruppen" är ju att just att inte fuska.

Tack alla för roliga och intressanta svar. Jag tror jag har fått svar på min fråga nu. Det är ju dock ett tag kvar tills man är i den ligan de gubbarna spelar i, kommer nog inte gå så extremt långt med min träning dock, bara intresserad av hur denna träningsmetod skulle annorlunda effekt?! Att man ska överbelasta en muskel för att den ska växa är jag medveten om, dock såg detta rentav farligt ut.

För att spinna vidare på denna eminenta tråd så ställer jag en följdfråga:

Hur ska jag göra för att öka volymen maximalt på mina biceps? Jag tycker att det är svårt att få kontakt med biceps när jag tränar och jag ser heller inte mycket resultat. Just nu deffar jag så det är väl inte helt korrekt att försöka bygga så mycket just nu men till hösten tänkte jag.

Tacksam för svar!
MVH
Bobby

P.s När jag går in på "sök" och skriver "träningstråden" så får jag inte upp den officiella träningstråden, vad gör jag för fel?

Panajo skrev:
2182973

Hur ska jag göra för att öka volymen maximalt på mina biceps? Jag tycker att det är svårt att få kontakt med biceps när jag tränar och jag ser heller inte mycket resultat. Just nu deffar jag så det är väl inte helt korrekt att försöka bygga så mycket just nu men till hösten tänkte jag.

Tacksam för svar!
MVH
Bobby
Träna hårt,variera övningar/reps och ät mycket mat.Det finns ett riktigt bra forum för kroppsbyggare och tyngdlyftare www.kolozzeum.com om du nu inte har besökt det.

Panajo skrev:
2182973 Tack alla för roliga och intressanta svar. Jag tror jag har fått svar på min fråga nu. Det är ju dock ett tag kvar tills man är i den ligan de gubbarna spelar i, kommer nog inte gå så extremt långt med min träning dock, bara intresserad av hur denna träningsmetod skulle annorlunda effekt?! Att man ska överbelasta en muskel för att den ska växa är jag medveten om, dock såg detta rentav farligt ut.

För att spinna vidare på denna eminenta tråd så ställer jag en följdfråga:

Tacksam för svar!
MVH
Bobby

P.s När jag går in på "sök" och skriver "träningstråden" så får jag inte upp den officiella träningstråden, vad gör jag för fel?

Men hur länge har du tränat? Det är inte så att man ska deffa det första man gör... men börja att kör dom fasta maskinerna i biceps samt kör repet. Hantlar kan vara svårt att få kontakt med i början..

HanneZ skrev:
2182152 Nä men, så kan du ju inte skriva. Att fuska "med kontroll" samt "inte tappa fokus på just den muskelgruppen" är ju att just att inte fuska.

Klart jag kan, se föregående inlägg! :rolleyes:
Du kan visst ha bra fokus på din muskelgrupp när du "fuskar" (notera kaninöronen!).
För att ge ett konkret exempel: Om du kör curls med stång på en ställning så kan du böja på dina knän för att komma ner djupare om du känner att du inte orkar de sista helt. Du tappar inte fokus på biceps om du gör det kontrollerat, och du kan överbelasta maximalt! :banana

Panajo skrev:

Tacksam för svar!
MVH
Bobby

Sökfunktionen är kass.

Tunga vikter = stora muskler.

BIceps består av två delar, försök knåpa ihop övningar som belastar bägge ordentligt.

Glöm inte backsidan på armen, feta triceps e halva armen.

Enligt ett rykte jag har hört händer det att riktiga beachproffs till gymmet innan de går till stranden.

Sedan simmar de även då och då, helst crawl, för att se till att ha ordentligt med blod i musklerna.

Har även läst att de käkar kreatin för att få lite mer volym i musklerna.

Brännström skrev:
2183213 Träna hårt,variera övningar/reps och ät mycket mat.Det finns ett riktigt bra forum för kroppsbyggare och tyngdlyftare www.kolozzeum.com om du nu inte har besökt det.

Jag försöker så gott det går, visst har jag fått resultat, men inte tillräckligt. Jag vet att styrketräning tar lång tid och att man inte kan vänta sig för mycket för snabbt. Jag får ta det som det kommer och försöka träna och äta på bästa sett helt enkelt.

HanneZ skrev:
2183520 Att inte få "kontakt" med biceps när man gör en biceps-curl är nog tämligen avancerat.

Det lät lite fel det där, jo jag får kontakt med biceps, men jag känner inte samma värk och "pump" som jag exempelvis kan känna i bröstet eller triceps, bröstet är visserligen en mycket större muskelgrupp men tricepsen är relativt liten.

DJM skrev:
2184384 Men hur länge har du tränat? Det är inte så att man ska deffa det första man gör... men börja att kör dom fasta maskinerna i biceps samt kör repet. Hantlar kan vara svårt att få kontakt med i början..

Jag har tränat i cirka 4 år, 2 seriöst kan man väl säga. Jag vet att man inte ska deffa det första man gör, detta är min första deff, men jag tar det lungt och skulle det på något sätt påverka hur jag mår kommer jag avbryta med en gång. Nu är det ingen stenhård bodybuilderdeff utan mer minska intagandet av kolhydrater och äta mer protein. Lite som ett experiment.

Jag får vända mig till min kusin som är utbildad styrketräningsinstruktör, han har hjälpt mig förr men när man inte bor på samma ställe blir det lite svårare. Nu är det ju snart sommar och då ska vi ju inte bara ligga och pressa på gymmet, måste ju åka hoj och spana brudar på beachen också!

Tack alla för svar och kommentarer! :tummenupp

MVH
Bobby

Panajo skrev:
2185625 ...

Det lät lite fel det där, jo jag får kontakt med biceps, men jag känner inte samma värk och "pump" som jag exempelvis kan känna i bröstet eller triceps, bröstet är visserligen en mycket större muskelgrupp men tricepsen är relativt liten.

......

MVH
Bobby

Tricepsen är minst dubbelt så stor som bicepsen. Känslan är lite olika i dom olika musklerna. Jag t.ex. känner mest att biceps blir stenhård länst ner och sen mjukare ju längre upp man kommer om man kört riktigt hårt. Men du behöver inte tänka så himla mkt på det där, du behöver inte totalt slakta muskeln för att den ska växa.

Panajo skrev:
Blaha blaha...
MVH
Bobby

Är det pump du vill ha så prova dropsetta cablecurls i kabelmaskinen :) Det ger en ruggig pump!

/Chrille som vill stoltsera med att han nyss tagit 100 kg i bänk efter 8 månaders träning :D

Panajo skrev:
2185625
Jag har tränat i cirka 4 år, 2 seriöst kan man väl säga. Jag vet att man inte ska deffa det första man gör, detta är min första deff, men jag tar det lungt och skulle det på något sätt påverka hur jag mår kommer jag avbryta med en gång. Nu är det ingen stenhård bodybuilderdeff utan mer minska intagandet av kolhydrater och äta mer protein. Lite som ett experiment.

Jag får vända mig till min kusin som är utbildad styrketräningsinstruktör, han har hjälpt mig förr men när man inte bor på samma ställe blir det lite svårare. Nu är det ju snart sommar och då ska vi ju inte bara ligga och pressa på gymmet, måste ju åka hoj och spana brudar på beachen också!

Tack alla för svar och kommentarer! :tummenupp

MVH
Bobby

Då förstår jag! Då är de ingen fara.. Men vill du känna pump i bicepsen så be träningspolaren att trycka på på nervägen med curlen m.m. Det känns kan jag lova! Lättare är när man har en polare att träna med också.

General E skrev:
2185251 Sökfunktionen är kass.

Tunga vikter = stora muskler.
´
När jag läste i senaste Sats magasinet så stod det att om man kör 1-5reps per set så bygger man inte volym, utan bara maximal styrka.
7-10 reps ger volym i muskeln.
Stod även att det onödigt att köra fler än 50reps per muskel och träningspass.
Vet inte om det stämmer?

vem bryr sig om du är stark och har stora vikter på stången, störst armar på beachen är ju det man strävar efter :gnissla

-PLM- skrev:
2185728 ´
När jag läste i senaste Sats magasinet så stod det att om man kör 1-5reps per set så bygger man inte volym, utan bara maximal styrka.
Vet inte om det stämmer?

Har också hört sånt, särskilt det där men att maximal styrka inte skulle vara samma som volym, och att några reps till skulle ge mer volym.
Dock förstår inte jag hur det isf fungerar. :va

50 reps är en bra grundregel men kan såklart tänjas på. Har man tränat regelbundet ett tag och kör biceps kommer man ganska snabbt upp i 50, tex 3 olika bicepsövningar med 2*10 rep på varje =60 rep. För att inte tala om ryggen där det finns många muskler.
Simmare kör ju gissnigsvis 2000 repetitioner per trännigspass och får saftiga kroppar av det.
Lär bero på vilken kroppstyp man är, men visst en bra rekommendation.

-PLM- skrev:
2185728 ´
Vet inte om det stämmer?
Haha Sats är årets skämt. Jag har läst så jävla mkt skit där i så tro inte för hårt på det där. Musklerna växer och bryts ner, då dom växer mer än dom bryts ned så blir dom större :) Nästan all träning stimulerar musklerna att växa så att få reps inte skulle få musklerna att växa är helt enkelt fel. Vad man däremot kan säga är att ju tyngre man kan lyfta desstu större förutsättningar har man att få musklerna att växa, givet att man göra en samma rörelse. Att variera högreps och lågreps är inte fel, det gör jag nästan automatiskt iochmed att vissa övningar ofta blir det högreps medan andra blir lågreps. Hej o hå träna på!

flex.gif

Hsb-Chrille skrev:
2185683 Är det pump du vill ha så prova dropsetta cablecurls i kabelmaskinen :) Det ger en ruggig pump!

/Chrille som vill stoltsera med att han nyss tagit 100 kg i bänk efter 8 månaders träning :D

Kan du förklara lite mer ingående vad du menar? Är inte helt med på alla gymfraser än.

Menar du att jag ska släppa vikterna snabbt för att med en gång precis innan jag hade tänkt att vända dra upp dom igen? Är det så du menar med dropsetta? :va

Bara ös på med vad ni tycker funkar och vad som är det optimala träningssättet (jag vet att alla har olika förutsättningar och att olika övningar funkar olika på olika människor)

MVH
Bobby

Panajo skrev:
Kan du förklara lite mer ingående vad du menar? Är inte helt med på alla gymfraser än.

Nepp, du börjar köra på en vikt du tex fixar 6-10 reps på. Kör stenhårt med den tills du inte orkar en enda repetition till (faila). Sänk genast vikten med ex. 10 kg och fortsätt med en gång. Håll på så tills du knappt har någon vikt kvar på stången/magasinet. Har du ingen pump då så har troligen hjärtat stannat.
Gör det absolut inte oftare än en gång per vecka då det sliter något otroligt på centrala nervsystemet och inblandade muskler.
Jag kan garantera att musklerna växer fort av detta men om styrkan ökar särskilt bra vill jag inte uttala mig om.
Lycka till! :tummenupp

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...