Totalt vansinne, kompressormata alt turbomata en CB250

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Vissa saker är svåra att lösa teoretiskt. Det är därför en kombination av teoretisk fysik och experimentell fysik ger bättre resultat. Praktisk erfarenhet ska inte föraktas.
Lite historia. Flygplan under 1:a Världskriget och tidiga board track racers hade ingen trottel utan bara ett venturirör + någon form av begränsning av bränsleflödet (huvudmunstycke eller ställbart nålmunstycke). Hastigheten kunde modereras genom att slå från tändningen. Inte helt optimalt om tändningen var frånslagen så länge så motorn stannade. Rätt många piloter dog vid landning.
Med införande av spjäll eller trottel kom problemet att få någorlunda bränsle/luftblandning vid mindre gaspådrag. Nål+nålmunstyke gav justermöjlighet i den övre regionen. Trotteluttaget gav justering lägre ner. Sen tillkom tomgångskretsen. Sist kom accpump eller som på SU oljedämpning av sliden.
Allt utvecklat innan datorer fanns och strömningstekniken var i sin linda.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Är det teknik att en drivrutins mjukvara avsiktligen programmerar om och därmed permanent förstör ett piratat chipset? Jag kallar det för jäkligt elakt av drivrutinstillverkaren dvs FTDI.

Alltså lixom, för att förstå en förgasare till 100 lär man ha full koll på strömningsteori och hur ska man annars förklara det på ett annat sätt utan ta till förenklingar som inte kan förklaras med annat än förståelse i strömningsteori. Duger nivån på tekniken att säga "det sugs upp soppa lite här och där pga av undertryck" eller ska det till ekvationer i förklaringsmodellen? Vad jag försöker poängtera är att förgasare inte är enkelt att förstå 100 utan de flesta kör med "reverse engineering" och praktiska tumregler samt mäter upp resultatet för de åtgärder man vidtagit - eftersom det går fortast.

Sheldon Cooper skulle ha fnyst åt den förklaringen och presenterat en fullständig teknisk beskrivning - efter fyra månader - som skulle varit felaktig eftersom skumluftfiltret åldrats av luftens ozon under tiden och därmed förändrat parametrarna för den exakta uträkningen. Kikar man på mina tidigare inlägg över snart 20 års tid är väl dumförklaringar inget jag pysslar med. Däremot kan jag förstå om inläggen upplevs som torra och humorbefriade, men det är sådan jag är för det mesta, en luttrad och tråkig gnällgubbe.
Den enklare nivån på tekniken räcker att hänvisa till enligt mig. Sedan står det fritt att läsa på ännu mer om strömningsläran. Att bara säga ”så ska du göra, punkt.” ger inte så mycket. Speciellt inte när det ligger olika bud på bordet. Några säger börja med lågfart, några med högfart. Det minsta man kan göra är att då ge en förklaring till sitt uttalande. Jag gjorde det. Att du är en torr tråkig gubbe har jag inget emot, tvärtom.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
En fundering allmänt om nålmuvstycket I "normala fall", om man har hyfsat AFR genom hela registret men inte gassvar kan då ett större nålmunstycke och grövre nål vara lösningen så att man får fram mer soppa på full gas men ändå behåller vettig blandning på 1/4-3/4 gas
Hur mycket påverkar flottörnivån blandningen? Funderar på om det skulle sjunka sakta vid acc om der inte skulle orka mata fram bränsle via kran, filter och ledningar? Dock så glömde jag slå på kranen vid en testkörning och märkte ingen direkt skillnad innan hojen bara dog.
Ett större nålmunstycke ger ingen förbättring i svar under full gas förutsatt att man har nålar som ger samma mängd bränsle i hela registret dvs en anpassad nål för de lilla nålmunstycket och en anpassad för de större nålm. Ex om du sopar i ett större nålmunstycke nu och inte rör nålhöjden kommer den gå fetare i hela registret. Man kan då sänka nålen mer för att få tillbaka rätt afr värdet men på full gas får den mer soppa.
Flotörhöjden ska kunna påverka bestyckningen står de överallt men jag märker ingen skillnad på rel lågt ställd vs nästan så hög att de flödar över. Och om bränslekran slang eller flotörnålmunstycket är för litet går de flesta motorer fullt ut tills de tvärdör, åtminstone en soppaslukare som jag kör som kör tömmer en flotörkopp på 100-150 m. En mindre motor som går 400-700m på en kopp soppa kan man ev se en förhöjd afr strax innan den dör.

Ang lös accpump så skulle jag provat att satt den mellan kompressor och topplocket de borde ge svar utan dess like. Lös accpump har jag sett men vart de va vet jag ej. Du skulle kunna prova borra in en nippel i insugröret så nära ventilerna de går och ge den ett shot just när du slår full mutter. De går ju fixa med endera primer eller vanlig hederlig medicin/knark spruta.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Några tester ikväll testade att choke och gasa fullt men bara i garaget och få man gassvar utan nåt motande men inte surar hojen ner sig för det på fulla spjäll utan det är bara att släppa om inte allt ska gå i bitar.

Testade också med extern tank men ingen skillnad så nog med bränsle verkar i alla fall kran, filter och ledning klara av att leverera.

Har mailat bra i gasen om nålmunstycken till CR33, han skulle kolla men verkade osäker på om det går att byta.

Väntar ju med spänning FCR37:an för att se om den funkar eller ej. Annars är det väl bara att hosta upp stålar och köpa en TM32 men man vill ju veta att den skulle funka. Annars får man väl kolla efter vakuumförgasare.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Du kan prova accpumpning genom att spruta in soppa i baken på förgasaren. Spruta in när du slår på halv och full gas. De provar du stillastående med en blomspruta eller spruta.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Hittade lite info.
vad heter nålen?
ser ut att finnas nålmunstycken För metanol.
 

Bifogat

  • 0BF8BE81-A8D5-4944-A1AC-AC0EE842C6C7.jpeg
    0BF8BE81-A8D5-4944-A1AC-AC0EE842C6C7.jpeg
    546.5 KB · Visningar: 9
  • 1CD8F4A4-7D9A-425A-8B91-D44225E575B1.jpeg
    1CD8F4A4-7D9A-425A-8B91-D44225E575B1.jpeg
    538.9 KB · Visningar: 9

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag får fara om apoteket och få mig några sprutor för att testa men det lär ju funka men frågan är ju ändå om nålmunstycket är för litet för med full choke och full gas utan huvudmunstycket borde ju motorn sura ner sig. Eller tar det hel enkelt för lång tid på snål blandning så motorn hinner bränna undan bränslet och varva upp till 11-12000 rpm så man tvingas släppa gasen innan det bortskruvade huvudmunstycket hinner börja dränka motor.

Utan att vara expert eller egentligen begripa mig så mycket så känns det som att något större nålmynstycke och en accpump vore bra att ha.

Var ju lite svårt ayt hitta på den där Keihin sidan och att veta vad som är nålmunstycken? Eller missar jag nåt, jag ser ingen koppling till nummrena på sprängskissen och prislistan.

Nu ska det också ligga en FCR 37 på Coop som two stroke har skickat till mig så jag får testa. Tänk om den skulle funka? Ska bli intressant att se hur den förgasaren beter sig.

Lite intressant är det ju och jag har väl lärt mig mer om bestyckningen och förgasare på några veckor än under övriga 47 år. På nåt vis ska man väl få till detta även om det inte verkar så lätt och kanske rent av behöver nån speciallösning för att förgasaren ska funka med sugkompressor.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jag får fara om apoteket och få mig några sprutor för att testa men det lär ju funka men frågan är ju ändå om nålmunstycket är för litet för med full choke och full gas utan huvudmunstycket borde ju motorn sura ner sig. Eller tar det hel enkelt för lång tid på snål blandning så motorn hinner bränna undan bränslet och varva upp till 11-12000 rpm så man tvingas släppa gasen innan det bortskruvade huvudmunstycket hinner börja dränka motor.

Utan att vara expert eller egentligen begripa mig så mycket så känns det som att något större nålmynstycke och en accpump vore bra att ha.

Var ju lite svårt ayt hitta på den där Keihin sidan och att veta vad som är nålmunstycken? Eller missar jag nåt, jag ser ingen koppling till nummrena på sprängskissen och prislistan.

Nu ska det också ligga en FCR 37 på Coop som two stroke har skickat till mig så jag får testa. Tänk om den skulle funka? Ska bli intressant att se hur den förgasaren beter sig.

Lite intressant är det ju och jag har väl lärt mig mer om bestyckningen och förgasare på några veckor än under övriga 47 år. På nåt vis ska man väl få till detta även om det inte verkar så lätt och kanske rent av behöver nån speciallösning för att förgasaren ska funka med sugkompressor.
Synd att inte Elffors är aktiv på forumet längre. Han byggde ju en gammal HD sidventilare med sugkompressor, och fick det att funka. Kanske står något om det i hans gamla tråd?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag får fara om apoteket och få mig några sprutor för att testa men det lär ju funka men frågan är ju ändå om nålmunstycket är för litet för med full choke och full gas utan huvudmunstycket borde ju motorn sura ner sig. Eller tar det hel enkelt för lång tid på snål blandning så motorn hinner bränna undan bränslet och varva upp till 11-12000 rpm så man tvingas släppa gasen innan det bortskruvade huvudmunstycket hinner börja dränka motor.
På alla motorer jag kollat om nålmunstycket varit rätt storlek så har de gått fett på full gas omedelbart när man satt i större nålmunstycke. Utan växel kan motorn hinna upp i höga varv utan munstycke men ute på vägen ska den omedelbart gå märkbart surt på 3-5an växel åtminstone och afr värdet ska sjunka blixtsnabbt ju lägre desto bättre gärna under 10 men allt under 12 duger för den ska ju aldrig bestyckas snålare än 12.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Tänk på att en luftkyld motor måste gå fetare än en vattenkyld för att inte skära.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag lyckades ju varva till lite "över rött" igår då jag testade att choka och varva. Motor lät lite efter det så jag tänkte att jag ska kolla ventilspel och nog var det spel, hur i helsike kunde detta hända. Hade nog en jäkla tur för jag har hittat samtliga grejer var av en mutter liggandes på släpskenan till kamkedjan.

Känns ut som att Locktite är ett måste på justerskruvarna eller vad ska man göra?

Har hämtat ut FCR 37:an så den ska rengöras så får jag väl testa med den.

Fick svar än Bra i gasen och det finns ett annan nålmunstycke "screen nozzle" med "vägg" som ska ge mer soppa men det finns bara en storlek till CR33. Nålar finns det bättre med. Kanske läge att testa med annat nålmunstycke och annan nål.

Är det nån större fara med att köra lite för fett? Är väl betydligt bättre än att köra för snålt.

Bild på gårdagens resultat
 

Bifogat

  • 20210422_184006.jpg
    20210422_184006.jpg
    3.7 MB · Visningar: 24

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har aldrig varit med om att ställskruvar lossnat om man dragit rätt moment. Limma muttrarna lär va säkrare men ett elände när man ska ställa ventilerna nästa gång.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag ska erkänna att jag inte har dragit dessa muttrar med momentnyckel men jag vet att jag har dragit dom och är lite fundersam hur detta kunde hända. Är ju konstigt samtliga sex justerskruvar och muttrar var borta eller på väg att lossna. Känns spontant ut dom att det blivit nån för av vibrationer och resonans vid övervarvningen som fått dessa att de sig iväg.

Ska efter dra toppen en gång till och sen blir det att justera ventilerna. Hur funkar Biltemas gänglåsning, det härdar väl också vid avsaknad av syre.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Ska efter dra toppen en gång till och sen blir det att justera ventilerna. Hur funkar Biltemas gänglåsning, det härdar väl också vid avsaknad av syre.
Precis, deras förpackning också "blå". Det blir nog bra efter 24 timmars härdning.

...nu ska jag också ner i garaget och justera skruvvippor, dock utan gänglåsning.
 

Street Bandit

Sporthojsnörd
Gick med
30 May 2013
Ort
Mellan dom 2 stora sjöarna
Hoj
HD Street Bob,Yamaha xtz660,Yamaha SR500,Zundapp KS 125
Bara att juestera ventilerna och börja om med förgaseriet. Där kan du säkert ha en orsak till bekymmeren du haft, ventilspelet har säkerligen ökat sakta men säkert.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hur påverkas förgaseriet ventilspelet? I mitt fall trycker man ju in bränske/luft blandningen i motorn så jag kan tänka mig att den inte märks lika mycket som i en sugmotor speciellt om den är flercylindrig med en förgasare per cylinder. Jag är ju som förvånad att motorn alls gick och inte lät mer illa än vad den gjorde. Borde inte motorn bara bli allmänt svag rakt av med väldigt stort ventilspel?

Ska ta ta tag detta ikväll, efterdra toppen och justera ventilerna. Är nog hur som helst inte läge för nån testkörning idag då det kommit 7-8 cm snö i natt.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Ska efter dra toppen en gång till och sen blir det att justera ventilerna. Hur funkar Biltemas gänglåsning, det härdar väl också vid avsaknad av syre.
Har haft olika "tur" med Biltemas blå. En har funkat fint och en var lite ljusare blå i färgen och härdade inte alls. Har lättat på skruvar efter en vecka och upptäckt att låsvätskan fortfarande var kladdig i förbandet.
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Top