Totalt vansinne, kompressormata alt turbomata en CB250

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Har haft olika "tur" med Biltemas blå. En har funkat fint och en var lite ljusare blå i färgen och härdade inte alls. Har lättat på skruvar efter en vecka och upptäckt att låsvätskan fortfarande var kladdig i förbandet.
Låsvätskorna gillar inte olja, iaf enligt Loctites instruktioner. Alltså, torra gängor. Loctite 243 är dock mindre kinkig än Loctite 242.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Även om du trycker in luft med kompressorn påverkar pulserna hur förgasaren arbetar och med mindre ventillyft lär det vara stor skillnad. Kompressorn får dessutom helt annat mottryck när ventilerna öppnar mindre.
Ventilerna sitter nedströms, men systemet är slutet.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har efterdragit toppen och justerat ventilerna som också fått på sig Biltemas gänglåsning. Ska få härda nu men det är ingen risk för nån provkörning närmaste dagarna för det har snöat på tvären igår och även idag så nu är det vinterväg igen.

Har mailat och frågat Australiensaren hur han har gjort om han upplever att accpump är ett måste. Han mailade tidigare en bild på hans förgasare som är en 32 mm Mikuni men som det ser ut så han har också med nån Holley grej på en aluminiumplatta monterad på sin förgasare. Undra om han kan accpumpen från en Hollyförgasare? Han lär ju svara så jag får reda på vad detta är han han i anslutning till sin förgasare

Ska tala med en kompis som håller på mycket med jänkrbilsförgasare han borde gå koll på accpumparna i Holley förgasarna och övriga märken, Carter, Rocheter, Edelbrock, mfl. Har en Holley 660 liggandes på hyllan så i värsta fall får jag väl kolla om jag kan låna grejer från den.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Lite mailade lite med Australiensaren och han har ingen extra accpump utan Holley grejen han har på sin Mikuni är en flottör. Vet inte om han har bränslepump på hojen ju för han har ju byggt om och grejat på en hel del med den för han skrev att orsaken till Holley flottören var att nålventilen inte klarade av mer än 3 psi och Holley nålventilen 5 psi.

Har också mailat med bra i gasen och det får bli nytt "screen nozzle" nålmunstycke till CR33:an, enligt honom är det ingen idé att byta nål det kommer inte att ge nån önska effekt utan bara öka på bränslet mest första 1/4 delen. I sånt fall blir det att brotscha upp nålmunstycket om det inte skulle räcka till med det nya munstycket som det är.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Den skumma är att den inte går magert på jämn gas men magrar ut så den dör då man gasar men har man väl jobbat sig upp så går den inte snålt om man håller jämt. Full gas har varit svårt att testa men var på nedåtgående AFR14 då jag tvingades släppa för att hålla mig på vägen.

Ska testa hur den går efter att jag justerat ventilerna bara det blir lite varmare ute.

Har i kväll gjort adaptrar till original gashandtaget så jag kan tillverka vajrar till FCR37:an jag fått låna av two stroke, vajrarna jag fick med var för korta för att räcka till då förgasaren sitter ganska långt bak på denna hoj. Ska testa så får jag väl se om den kan tänkas funka i väntan på nålmunstycke till CR33:an som verkar vara ca 1 mån bort.
 

Bifogat

  • 20210427_210220.jpg
    20210427_210220.jpg
    4.1 MB · Visningar: 8

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Den skumma är att den inte går magert på jämn gas men magrar ut så den dör då man gasar men har man väl jobbat sig upp så går den inte snålt om man håller jämt.
Det är ju därför CV-förgasare sitter monterade på de flesta hojar. På min 1371'a, skulle jag skafta fullt från 2000 - 2500 varv med de Mikuni RS40 som sitter monterade, skulle den hosta till och ramla på ansiktet med ett BÖÖÖ. Axpump i alla ära - den är inaktiverad pga att det finns fler än jag som kan dra på rullen när den står parkerad. Sura stift ute på en körning är mindre skoj. Man lär sig med tiden att modulera gashandtaget.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Att man får "lära sig gasa" har jag väl på känn, men I mitt fall är det just nu för känsligt hur gasen ska hanteras. Att man förmodligen inte kommer att kunna "dra fullt" hur som helst utan får ha lite känsla är jag med på men nu är den alldeles för kinkig. Har man lite tur så räcker det kanske med att byta nålmunstycke och sen labba med nålen, risken är nog få att den kommer gå lite för fett i låga registret men det är väl kanske inte hela världen, synd att det var så lång leveranstid på nålmunstycket.

Ska fixa vajer och nipplar så får jag testa FCR förgasaren för att se hur den beter sig på hojen men troligtvis är den nog för stor.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Bosse, har du hittat ställskruven på accpumpen? Precis under vajerrullen.
Sen är där ett litet munstycke i botten på flottörhuset om jag minns rätt. Du hittar det om du följer kanalen från accpumpen.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Bosse, har du hittat ställskruven på accpumpen? Precis under vajerrullen.
Sen är där ett litet munstycke i botten på flottörhuset om jag minns rätt. Du hittar det om du följer kanalen från accpumpen.
Har inte sett så mycket på FCR förgasaren men har rengjort den utvändigt, så jag tänkte ta tag och göra ren den invändigt förhoppningsvis ikväll. Har i alla fall hittat justerskruven till axpumpen sen hittade jag nån modd på youtube om att dra en o-ring på nåt vis runt det hela som styr axpumpen. Ska plocka isär och rengöra förgasaren invändigt så då lär jag väl se lite mer hur den är byggd. Får väl sen låna luftfiltret från Everesten då den är rätt diameter på filtret på det även om det säkert kan bli lite trångt att få dit det.

Vad jag dock blev lite fundersam på är choken, hittade denna sprängskiss https://www.frankmxparts.com/Keihin-FCR-MX-32-37-39-40-41-carburetor-exploded-view-parts-diagram är det dubbla chokar en "cold start valve" och en "hot start valve" hur funkar dessa, "cold start valve" är jag ju med på men när är det tänkt att använda en "hot start valve" detta var nåt nytt för mig.


Efter gårdagen svarvning och fräsning fick jag en sån där helt vansinnig ide då ett nålmunstyce verkar vara långt borta, varför inte försöka sig på att svarva och fräsa fram ett eget nålmunstycke om jag bara hittar en bit mässing. Hur svårt kan det egentligen vara? Förmodligen hur svårt som helst för att få nog snäva toleranser men speciellt avancerat att tillverka verkar ju inte nålmunstycket vara i själva konstruktion. Skärmen får man väl improvisera lite med då man saknar mått på den men övriga mått har man ju från nålmunstycket som sitter i. Här finns en bild på munstycket https://www.jetsrus.com/individual_parts/018_715_su.html
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Varmstarten kan man väl betrakta som en inverterad choke och som namnet säger är det vid varm motor som den kan vara aktuell. Men det är inte alltid den behövs och jag tror inte någon använder den särskilt ofta.

Eventuellt har jag någon lös spak till varmstarten. Oftast sitter spaken dock ihop med kopplingshandtaget och du vill väl inte byta ut kopplingshandtaget.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Knapp direkt på förgasaren eller en kort vajer med reglage som når ner till remskyddet till kompressorn funkar bäst till varmstarten på mitt bygge. Har jag lite tur kanske vajern och reglaget från HSR förgasaren funkar men det är nog tveksamt om vajerlängden stämmer.

Visst är det varmstarten som är med vajer och kallstarten som är men knapp direkt på förgasaren jag har?

Hondan har original chokereglage vid mätarna och jag har ett fäste där för original choken på min hoj men original vajern är för kort att nå förgasaren på kompressorn och det är en "allt i ett vajer" som är pressad ihop så man kan tyvärr inte bara byta ut vajern till en längre och behålla knappen.

Jag testar först förgasaren som den är så får vi se om det är nån idé att fixa nåt annat till varmstarten.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Varmstarten använder ingen på enstånkor som har dekomphandtag på styret. Hotstarten är tänkt att lufta ur insuget för att få bort ånglåsning som är vanligt på enstånkor , om de inte startar på första kicken. Men då är dekompen på styret som öppnar en av ventilerna bet effektivare att lufta ur motorn med. Varmstarten har jag aldrig använt ens på enstånkor som inte har dekomp. På din tvåcylindriga motor tror jag inte ens de kan bli ånglås och kompressorn ger ju mer insugsvolym så de är nog ingen fördel med hotstart. Om du någonsin får problem att starta den varm så kan du prova dra ut den.
Ang göra lågfartsmunstycken så är de enklare att borra upp dem och blir de för stor löder man igen dem igen med gaslåga eller stoooor lödkolv. De är bara att köpa ett gäng små borrar och en liten shuck du kan sätta i svarven. Löda igen dem gör du med vanligt lödtenn för elektroniklödning. Lågfart brukar jag sällan löda om men däremot löder jag igen alla högfartare och borrar om. De duger med borrar med 0,10mm steg, de blir bet billigare att köpa borrar från ex 1 mm1,1mm 1,2mm osv upp till 2mm för då klarar man de flesta förgasarmunstycken på hojar över 125cc-800cc. Gaslåga modell gasol eller bytangas funkar bra de är bara värma tills tennet sjunker i i borrhålet.. Enda krånglet med löda lågfart som har lufthål på sidan, är att även de hålen kan kläggas igen., Men pillar man in tunn trådig lödtenn i änden längst från hålen (gängsidan) brukar de suga in utan att klägga lufthålen.
Accpumpsmodden på kehin fcr gasare är effektiv men skit i oringar för de ger inte lika bra effekt som att naja fast pumparmen stumt för då ger den max vad pumpen kan ge. De är bara skruva in eller ut den fjäderbelastade skruven för att den ska få mer eller mindre pumpeffekt. Vanlig tunn spoltråd funkar bra att naja med. Kolla att accpumpen funkar för de brukar torka ihop invändigt så pumpen ärgar fast och accpumpsmunstycket kan klägga igen. De är ett elände att klyva gasaren för att få lös accmunstycket så jag hoppas du slipper det. Och fcr gasare som inte körts på länge kan bli helt knäpp så man inte får motorn att gå bra på tomg och låga varv. Oringar i tredje delningen är invecklade och brukar torka ut ,och då funkar de inte. Ha de i åtanke om du inte får den att gå bra på tomg och låga gasuttag. Men börja med att kolla att accpumpskolven rör sig lätt om den nu har kolv? Äldre fcr har kolv och nyare membranpump. Om kolven sitter fast som berget i cylindern (mycket vanligt) så ta tryckluft och blås lös den från inkommande soppaborrhål som går in under kolven.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja korrekt knappen är klassisk choke. Vajern är varmstart. Eftersom vajern är för kort att nå till styret så kanske du borde ha en sån där chokevippa som låser i utdraget läge, kanske braigasen annars borde skoterhandlarna ha. Men det är kanske för tidigt att fundera på det redan.

Har för mig att den där hade membranpump. Ett litet lock med tre skruvar under koppen.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu har jag lite provisoriskt monterat FCR förgasaren, köpte vajer hos lokala cykel fd mopedhandlaren som då berättade om då han var på Formel 1 i Karlskoga 1961 och såg Joakim Bonnier köra och tycker att detta bygge lät ut kul och sen berättade han också om sin CB650 han hade haft.

Höll på att bli tokig på att löda nippeln uppe vid gashandtaget på de nyköpta vajrarna till jag insåg att vajern var belaggd med nån form av teflonhelvete, testade tvätta med aceton men det var bara att ge upp. Hade dock vajer hemma så jag fick ihop det hela dock så har jag problem med returen på gasen den vill inte gå tillbaka, är lite misstänkt att det är lite för tvär böj på böjarna vid gashandtaget. Dock lär det funka att provköra och skulle denna förgasare funka klockrent är det ju bara att anpassa nya vajrar till höljena med original böjarna som nu är monterade på CR33:an.

Imorgon ska jag förhoppningsvis få tid att rengöra förgasaren invändigt så man kan dra nån test repa i helgen om vädret tillåter det.

Förgasare nr 4 på plats och de hemgjorda adaptrar till gashandtaget med monterade vajrar.
 

Bifogat

  • 20210428_202135.jpg
    20210428_202135.jpg
    4 MB · Visningar: 15
  • 20210428_203146.jpg
    20210428_203146.jpg
    2.8 MB · Visningar: 15

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nä jag har slack på vajrarna, gick ganska tungt att få in vajrarna genom böjarna. Fick pilla ur plaströret som är invändigt i böjarna och sen dra vajern genom det och stick tillbaka in det i böjen igen.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Testkörde FCR37:an men den lider av samma fenomen som övriga förgasare den är väldigt känslig vid gaspådrag och motorn tunnar ut blandningen även med denna förgasare vid gaspådrag för att sen feta på sig då man släpper efter lite.

Nu blev det en kort testkörning men det var inte förgasare nr fel utan att lagren på spännrullen verkar ha skurit eller gått varna så rullen smälte.

Märkte att det luktade bränt och så tappade jag all kraft och då jag stannade och tittade ner var remmen borta. Lyckades i alla fall ta mig hem för egen maskin men det gick sakta och 6:ans växel var inte att tänka på att lägga i.

Har varit och spanat efter remmen i hopp om att den skulle vara hyfsat hel men har inte hittat den, har också en ny men längre rem som kanske kunde gå att använda men hittar inte den heller.

Två nya remmar är beställd sen ska jag svarva en ny spännrulle helst i aluminium om jag hittar nån lämplig bit annars får det bli stål.

Jag funderar mer och mer på om man skulle göra ett spjällhus kopplat till förgasaren är ju "bara" ett rör med en axel igenom som man sätter ett spjäll på. Innan jag testkörde så höll jag fingrarna för förgasaren och på tomgång och man verkar man kunna täcka ganska mycket av insuget utan att AFR värdet ändras.

Av det lilla jag testat hittills är CR33 förgasaren bäst, men FCR förgasaren har ju ännu inte fått nån ärlig chans.

Bild på dagens resultat
 

Bifogat

  • 20210430_121110.jpg
    20210430_121110.jpg
    3.4 MB · Visningar: 11

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Funkade accpumpen på fcr gasaren då?
Du borde testa en vacumfugge också för den höjer trotteln helt ber på vakumet från motor och luftintag de kan va lösningen på alla bekymmer :brynad Jag har två 36mm vacumförgasare en Kehin och en Mikuni. De mäter 36mm i mynning mot motor men de kan ev va 35 i ventuir. Mikuni gasaren ser väldigt slimmad ut och de är billigare delar till den så den kan du få om du vill. Bägge är i bra skick tror jag då de kommer från klotade maskiner från en skrot.
Om jag får ditt tel nr kan jag skicka bilder på den.
 
Last edited:
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top