Tors åskviggar har slutat dåna i skyn...

GuW skrev:
Snyggaste planet genom svensk militärflygs historia, SK 50/60 som jag meckade i lumpen förstås!!!

Bortsett från eventuell nyansering beroende på att det var dom två planen jag meckade så är ju Vampiren solklar, Lansen snygg, Tunnan fulsnygg osv...

Alla dom planen har varit snygga på sitt sätt, den som ligger närmast mitt hjärta är dock SK 50, bara att öppna den och känna sig som hemma, efter att ha åkt SAAB V4, är ju oförglömmligt (V4 askkoppen är dock bortplockad på dom flesta militära plan, men "dörrhandtaget" känner man igen från insidan bakluckan på en SAAB 95)

Jag har en radiostyrd SK50, och en SK50 som logga på min mobiltelefon, jag har förmodligen flest flygtimmar (av alla värnpliktiga flygmeckar) bakom spakarna på SK50'n (det var motkravet när piloterna inte bokade kärrorna i tid "Jaaa, det går kanske bra, men det är klart, jag skulle ju vilja följa med...)

Redan på första försöket lyckades jag göra en näst intill perfekt inflygning mot fältet (när jag lyckades få tid att titta ut var fältet ett par hundra meter på sidan om, men piloten som jag flög med sa att fältet var känt för att flytta på sig, så det var nog inte mitt fel)

SK 60 är ju rätt nice på sitt sätt, en tvåmotorig jetkärra i storlek som en personbil, sen är ju inte prestandan så lysande, men siluetten mot himlen är ju klart snygg med sina slopande vingar, och ljudet, på marken låter den som en damsugare med astma, men i luften sjunger motorerna vackert..
Dessutom finns den ju i en vassare exportversion, så grundkonstruktionen tålde lite mera mos...

Viggen har jag faktiskt ingen speciell relation till, trots att jag blev utbildad på den med, den var "vanilj" på F21 då, det var inget speciellt alls med den.

Vi är (och framförallt har varit) väldigt duktiga på att utveckla konkurenskraftiga flygmaskiner i Sverige, trots bristande resurser (pengamässigt), men det är förmodligen slut med det nu.
Alla dom plan vi har lanserat har varit spjutspets för sin tid, men nu lär vi få nöja oss med nato-skrot i fortsättningen.

Oh ja! Lansen må ej glömmas bort! En riktig attackkärra, det syns liksom vad det är byggt för...

Vi ska dessutom inte glömma J6 Jaktfalken B17, B18 samt J/A-21 och J22, visst, de var inga formidabla kärror, men ändå bevis på att Sverige kunde leverera, utan stormakternas enorma resurser. Alla svenska stridsflygplan har en speciell plats i mitt hjärta.

Chris Ash skrev:
Ett fiendeplan kan vara hur bra som helst på att svänga då det möter JA37D för det når helt enkelt inte fram innan det dör.
Alltås, hur fan kan du eller någon annan veta något om den saken :confused:

Annars måste jag säga att de är jävligt fula, hela bunten.

Chris Ash skrev:
Alla svenska stridsflygplan har en speciell plats i mitt camouflagefärgade hjärta.
No shit :D

Bingo skrev:
Alltås, hur fan kan du eller någon annan veta något om den saken :confused:

Det var mest för att illustrera varför svängprestanda inte är allt, eller bättre uttryckt, ett fiendeplan med sämre situation awareness och sämre robotar kan vara hur bra som helst på att dogfajtas. It doesnt matter.....

För övrigt har du dålig smak, det vet vi sen innan.
:arsele

Chris Ash skrev:
...och vad passar bättre än att visa denna sida med fantastiska bilder på en av tidernas grymmaste jaktkärror.

http://www.dappa.nl/lulea.htm

Man får en klump i halsen, ögonen tåras och underläppen börjar darra, men det är det värt :tummenupp

Hmmm... har varit anställd i Flygvapnet i 12 år (ett tag sedan).
Snyggaste kärran är nog den engelska Hawker Huntern, klart läckert med en oljepöl på marken vid parkering. Mäktigaste (upplevelsebaserade) kärran är utan tvekan Viggen, en Gripen ser ju ut som en flugskit bredvid.

Men, har startat, flugit och landat Gripen i domesimulatorn och det utan missöden. Finns nog ingen mera lättflugen kärra. Lite lyxbil över det hela med fartkontroll m m.

ps jag var en av dem som stod på slipen i Hägernäs och vinkade när den sista Catalinan startade för sista gången? Färden gick till flygmuseet i Linköping. (Har även krupit i F16, MIG 29 o Albatross.)

De e´int´mycke kvar av Flygvapnet numera

Busafreak skrev:
Hmmm... har varit anställd i Flygvapnet i 12 år (ett tag sedan).
Snyggaste kärran är nog den engelska Hawker Huntern, klart läckert med en oljepöl på marken vid parkering. Mäktigaste (upplevelsebaserade) kärran är utan tvekan Viggen, en Gripen ser ju ut som en flugskit bredvid.

Men, har startat, flugit och landat Gripen i domesimulatorn och det utan missöden. Finns nog ingen mera lättflugen kärra. Lite lyxbil över det hela med fartkontroll m m.

ps jag var en av dem som stod på slipen i Hägernäs och vinkade när den sista Catalinan startade för sista gången? Färden gick till flygmuseet i Linköping. (Har även krupit i F16, MIG 29 o Albatross.)

De e´int´mycke kvar av Flygvapnet numera

J34 Hunter är mångas favorit, snygg som få är den. Två andra tedrickarplan som inte nämnts är J30 Mosquito(Ett av andra välrdskrigets mest mångsidiga plan) och J33 Venom som sattes upp i nattjaktflottiljer på F1. Samt naturligtvis S1 Spitfire......

Ett av de mest sjuka fallskärmshoppen skedde förresten ur en J33 Venom, endast en av de två besättningsmänens fallskärm utlöstes, men den ene hade turen att fastna i sin kompis under utskjutningen varefter bägge kunde landa säkert hängandes i en fallskärm......

McFille skrev:
...för att radarn är så mycket viktigare än svängprestandan. Dogfighternas tid är över för länge sen, tyvärr... :(

Ja just det, det är bl.a. därför man hela tiden utvecklar slöa stridflygplan som bara går att flyga rakt fram med...

Radarn har betydelse naturligtvis men den är knappast allsmäktig, vad händer när missilerna är slut till exempel?
Man har ju knappast monterat kanoner på planen för att det ser snyggt ut och varför öht ha piloter i planen om vi kan lita på hjälpmedlen?

-Inget fel på Viggen i sig det är ett trevligt plan i sig men faktum är att de är stora och klumpiga jämfört med gripen, dessutom har de en begränsad livslängd.

Pebl skrev:
Ja just det, det är bl.a. därför man hela tiden utvecklar slöa stridflygplan som bara går att flyga rakt fram med...

Radarn har betydelse naturligtvis men den är knappast allsmäktig, vad händer när missilerna är slut till exempel?
Man har ju knappast monterat kanoner på planen för att det ser snyggt ut och varför öht ha piloter i planen om vi kan lita på hjälpmedlen?

-Inget fel på Viggen i sig det är ett trevligt plan i sig men faktum är att de är stora och klumpiga jämfört med gripen, dessutom har de en begränsad livslängd.

JA37D Viggen hade rätt bra närstridskapacitet också, två stycken Rb 74 (AIM-9L Sidewinder) som svänger jäkligt hårt och hjälmsikte.

Men okej, vid kanondogfight mot en Flanker är den ju körd....en jäkla brist måste jag säga :rolleyes:

Vilka flygplan har inte begränsad livslängd? Skulle Viggen utmärka sig på nåt speciellt sätt menar du?

Chris Ash skrev:
Vilka flygplan har inte begränsad livslängd? Skulle Viggen utmärka sig på nåt speciellt sätt menar du?

Det utmärkande skulle väl då vara att det har haft lång livslängd?
Om man betänker när försvarsbeslutet togs, och planet började utvecklas är det fan makalöst att det fortfarande är så pass bra.

När jag lumpade så hade vi NATO besök, det första som hände var att det landade ett helt jäkla plan fullt med tekniker/mekaniker som skulle pyssla om stridsplanen som skulle komma.

Sen damp det ner två stridsplan (minns inte beteckningen) och det började myllra av tekniker som öppnade luckor, tog oljeprover, bytte filter osv...

Dan därpå skulle det "samövas"
Vi drog ut två viggar och två SK60, fem minuter senare lättade dom från backen, gjorde ett första pass, landande vi klargjorde på ytterligare fem minuter och sen väntade vi, väntade och väntade ytterligare på att natoplanen skulle lätta, vilket dom gjorde strax före lunch, tillsammans med våra plan.
När dom kom tillbaka efter 45 minuter så klargjorde vi och gick och åt, när vi kom tillbaka fick vi dra in våra plan i hangaren igen, för natoplanen skulle inte hinna ett pass till den dagen.

Så fortsatte samövningen i en vecka, natoplanen flög ett eller max två pass på en hel dag, underhållna av en hel stab tekniker, medans våra plan flög åtta pass om dagen, underhållna av bondpojkar.

Avancerade plan är inte enbart av godo, hur lättservad är 39'an?

GuW skrev:
Så fortsatte samövningen i en vecka, natoplanen flög ett eller max två pass på en hel dag, underhållna av en hel stab tekniker, medans våra plan flög åtta pass om dagen, underhållna av bondpojkar.
Synd bara att NATO-planen har bevisat sitt värde både en och två gånger medan de svenska planen aldrig har bevisat någonting, någonstans, någonsin. Fast det är klart, inte skall vi låta det hindra oss att utnämna dem till världens-bästa-på-allt-flygplan, inte :lol

Bingo skrev:
Synd bara att NATO-planen har bevisat sitt värde både en och två gånger medan de svenska planen aldrig har bevisat någonting, någonstans, någonsin. Fast det är klart, inte skall vi låta det hindra oss att utnämna dem till världens-bästa-på-allt-flygplan, inte :lol

Åh nej. Bara för att det inte står att läsa någonstans innebär det inte att svenska plan inte har sett action. Okej, inga regelrätta dogfights kanske, men både en och två flygande Ivan har med hot om våld tvingats ur svenskt luftrum.

Vi får heller inte glömma konflikten i Kongo och den rote J29 Tunnan som var stationerade där under 1961-62, som verkligen visade sin duglighet och fick stort internationellt erkännande, både för maskin och pilot.

Bingo skrev:

Så du menar att Stelth-plan som bombar talibangrottor är enda sättet att mäta hur "bra" ett plan är?

Själv tycker jag att det är jävligt bra att vi inte ränner omkring och bombar sönder jävligt fattiga länder.

GuW skrev:
Det utmärkande skulle väl då vara att det har haft lång livslängd?
Om man betänker när försvarsbeslutet togs, och planet började utvecklas är det fan makalöst att det fortfarande är så pass bra.

När jag lumpade så hade vi NATO besök, det första som hände var att det landade ett helt jäkla plan fullt med tekniker/mekaniker som skulle pyssla om stridsplanen som skulle komma.

Sen damp det ner två stridsplan (minns inte beteckningen) och det började myllra av tekniker som öppnade luckor, tog oljeprover, bytte filter osv...

Dan därpå skulle det "samövas"
Vi drog ut två viggar och två SK60, fem minuter senare lättade dom från backen, gjorde ett första pass, landande vi klargjorde på ytterligare fem minuter och sen väntade vi, väntade och väntade ytterligare på att natoplanen skulle lätta, vilket dom gjorde strax före lunch, tillsammans med våra plan.
När dom kom tillbaka efter 45 minuter så klargjorde vi och gick och åt, när vi kom tillbaka fick vi dra in våra plan i hangaren igen, för natoplanen skulle inte hinna ett pass till den dagen.

Avancerade plan är inte enbart av godo, hur lättservad är 39'an?

Låter som Tornado IDF eller möjligen F-4 Phantom. Dessa plan blir jäkligt lätt hangardrottningar iom deras komplicerade konstruktion och inte minst deras motorer.

Tyskarnas klargöring av deras Jagdbomber-Tornados var ett under av omständighet. Svenskarna hade antagligen kunnat bygga en ny JA37:a under tiden tyskarna jobbade för att få upp kärrorna i luften. :)

Men visst, har man jätteorganisation ala NATO så är det ju bra kärror när de väl är i luften. Svenska flygvapnet har dock aldrig haft varken den filisofin eller resurserna.

ft kan säkert svara på underhållet av fpl 39, men att det har samma sortiratio som Viggen har jag hört från mer än en källa.

Chris Ash skrev:
Låter som Tornado IDF eller möjligen F-4 Phantom. Dessa plan blir jäkligt lätt hangardrottningar iom deras komplicerade konstruktion och inte minst deras motorer.

Tyskarnas klargöring av deras Jagdbomber-Tornados var ett under av omständighet. Svenskarna hade antagligen kunnat bygga en ny JA37:a under tiden tyskarna jobbade för att få upp kärrorna i luften. :)

Men visst, har man jätteorganisation ala NATO så är det ju bra kärror när de väl är i luften. Svenska flygvapnet har dock aldrig haft varken den filisofin eller resurserna.

ft kan säkert svara på underhållet av fpl 39, men att det har samma sortiratio som Viggen har jag hört från mer än en källa.

Ett av kraven under utvecklingsarbetet av Gripen var ju just att klargöring etc skulle gå på under tio minuter i "fältmässiga" förhållanden. Eller, möjligen var det inte ett krav men slutresultatet är så iaf.

Bingo skrev:

Och hur många kvalificerade motståndare har de mött? Visst de sköt ner 1 (en!) MiG-29A över Kosovo och kanske de fick ner ett par flyende sådana innan de hann över till Iran i Gulfkriget. Britterna i Argentina? Nån som har koll på det? Sköt de ner några Mirage eller Super Etandard i luften? Och jag räknar inte arabiska MIG-21 och 23 som kvalificerat motstånd......

USA Och troligen också NATO har alltid överskattat sitt flygvapen, inte bara under invasionen av europa då amerikansk propaganda lyckades tuta i folk att amerikanska attackflyget vann slaget mot tyskarnas pansar utan även idag, titta bara då de mötte en kvalificerad fiende som Serberna som visste vikten av att maskera sig, ha effektivt luftvärn och bygga skenmål, då fick det allsmäktiga NATO-flyget bekänna färg då de lyckades slå ut en väldig massa skenmål och en handfull stridsvagnar och lv-pjäser..... :lol

Jag säger inte att amerikanska flygvapnet är dåligt, för det är det inte, det är bäst. Men att de visat sitt värde vetifan, i så fall har J29 Tunnan också visat att det var bäst genom att skjuta ner Katangesiska propellerplan....

Last edited:
Coola Ola skrev:
Ett av kraven under utvecklingsarbetet av Gripen var ju just att klargöring etc skulle gå på under tio minuter i "fältmässiga" förhållanden. Eller, möjligen var det inte ett krav men slutresultatet är så iaf.

Och det är väl i nivå med fpl 37? Har svårt att tänka mig att det öht kan gå så mycket fortare....

Chris Ash skrev:
Jag säger inte att amerikanska flygvapnet är dåligt, för det är det inte, det är bäst. Men att de visat sitt värde vetifan, i så fall har J29 Tunnan också visat att det var bäst genom att skjuta ner Katangesiska propellerplan....

Så vitt jag minns från boken Katanga - Svensk FN-trupp i Kongo 1961-62 av Jonas Waern, så bekämpade Tunnan enbart markmål och verkade mest i avskräckande syfte för de Katangesiska bombarna.

McB skrev:
Så vitt jag minns från boken Katanga - Svensk FN-trupp i Kongo 1961-62 av Jonas Waern, så bekämpade Tunnan enbart markmål och verkade mest i avskräckande syfte för de Katangesiska bombarna.

Det stämmer, de sköt sönder propellerplan och faktiskt några Vampires-som stod på marken. Impressive.....

Chris Ash skrev:
Det stämmer, de sköt sönder propellerplan och faktiskt några Vampires-som stod på marken. Impressive.....

De visade dock upp utmärkt manöverförmåga när de flög omkring bland hustaken. Övriga nationers piloter var mycket imponerade av de svenska flygarnas skicklighet, dessutom.

McB skrev:
De visade dock upp utmärkt manöverförmåga när de flög omkring bland hustaken. Övriga nationers piloter var mycket imponerade av de svenska flygarnas skicklighet, dessutom.

Jojo, det betvivlar jag inte.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...