Chris Ash
Kapten Gars
GuW skrev:Snyggaste planet genom svensk militärflygs historia, SK 50/60 som jag meckade i lumpen förstås!!!
Bortsett från eventuell nyansering beroende på att det var dom två planen jag meckade så är ju Vampiren solklar, Lansen snygg, Tunnan fulsnygg osv...
Alla dom planen har varit snygga på sitt sätt, den som ligger närmast mitt hjärta är dock SK 50, bara att öppna den och känna sig som hemma, efter att ha åkt SAAB V4, är ju oförglömmligt (V4 askkoppen är dock bortplockad på dom flesta militära plan, men "dörrhandtaget" känner man igen från insidan bakluckan på en SAAB 95)
Jag har en radiostyrd SK50, och en SK50 som logga på min mobiltelefon, jag har förmodligen flest flygtimmar (av alla värnpliktiga flygmeckar) bakom spakarna på SK50'n (det var motkravet när piloterna inte bokade kärrorna i tid "Jaaa, det går kanske bra, men det är klart, jag skulle ju vilja följa med...)
Redan på första försöket lyckades jag göra en näst intill perfekt inflygning mot fältet (när jag lyckades få tid att titta ut var fältet ett par hundra meter på sidan om, men piloten som jag flög med sa att fältet var känt för att flytta på sig, så det var nog inte mitt fel)
SK 60 är ju rätt nice på sitt sätt, en tvåmotorig jetkärra i storlek som en personbil, sen är ju inte prestandan så lysande, men siluetten mot himlen är ju klart snygg med sina slopande vingar, och ljudet, på marken låter den som en damsugare med astma, men i luften sjunger motorerna vackert..
Dessutom finns den ju i en vassare exportversion, så grundkonstruktionen tålde lite mera mos...
Viggen har jag faktiskt ingen speciell relation till, trots att jag blev utbildad på den med, den var "vanilj" på F21 då, det var inget speciellt alls med den.
Vi är (och framförallt har varit) väldigt duktiga på att utveckla konkurenskraftiga flygmaskiner i Sverige, trots bristande resurser (pengamässigt), men det är förmodligen slut med det nu.
Alla dom plan vi har lanserat har varit spjutspets för sin tid, men nu lär vi få nöja oss med nato-skrot i fortsättningen.
Oh ja! Lansen må ej glömmas bort! En riktig attackkärra, det syns liksom vad det är byggt för...
Vi ska dessutom inte glömma J6 Jaktfalken B17, B18 samt J/A-21 och J22, visst, de var inga formidabla kärror, men ändå bevis på att Sverige kunde leverera, utan stormakternas enorma resurser. Alla svenska stridsflygplan har en speciell plats i mitt hjärta.