Tors åskviggar har slutat dåna i skyn...

Lag som PB vid F17 under 2000 och skruvade med dessa karror.

Vackra bilder!! :tummenupp

Chris Ash skrev:
...och vad passar bättre än att visa denna sida med fantastiska bilder på en av tidernas grymmaste jaktkärror.

http://www.dappa.nl/lulea.htm

Man får en klump i halsen, ögonen tåras och underläppen börjar darra, men det är det värt :tummenupp

Wow! Bland de bästa flygbilder jag sett... och av Viggen dessutom!

Försöker bifoga en annan Viggenbild. Ingen aning om vem stollen är... men vad stryk jag gav han som drog igång motorn sen! ;)

Bifogat

• j37_intake3.jpg
    j37_intake3.jpg
    17.2 KB · Visningar: 267
Bara 8 månader kvar till det sista 37-planet lämnar flygvapnet? :(

Trist på en så brutal kärra. När var det det första viggenplanet var i luften? 1967?

grym kvalitet på bilderna!!

värmedallret ser ju fan helt övernaturligt ut på startbilderna :tummenupp

Chris Ash skrev:
...och vad passar bättre än att visa denna sida med fantastiska bilder på en av tidernas grymmaste jaktkärror.

http://www.dappa.nl/lulea.htm

Man får en klump i halsen, ögonen tåras och underläppen börjar darra, men det är det värt :tummenupp

Ledsamt att krigsmaskiner försvinner?
Bra det! Lägg ner hela försvaret säger jag..

F4 Östersund parkerade sista viggen planet i helgen på ett flygfält precis utanför Östersund, grymt att se den sista turen, var svartmålat med två guld stripes över ryggen. Första gången man kom så nära ett av de där planen, kikade på en Jas några veckor tidigare och storlekskillnaden e ju enorm!!

Var det nån mera än jag som var på sista flygshowen på Tullinge förra året?, dem hade ju SAAB-J29 Tunnan dära och JAS 35 DRAKEN och Jas 39 Gripen som flög dära, riktigt grymt i slutet när gripen lekte med efterbränskammaren, han tände och släckte hela tiden, sen så flög han bara några meter ovanför marken nästan stillan stånde och sen så var det fulgas iväg, det var riktigt mäktigt att se dem..

Ahhh, underbart fina bilder! Härlig skärpa samt det näst bästa flygmotivet som finns (det bästa är ju J35 Draken såklart)!

Viggen-siluetten kommer att vara saknad i skyarna...finns inget mer exalterande än att se en rote Viggen komma lågsniffande över en, med sin deltavingeprofil och canardvingar. När man var liten liknade man siluetten vid en pepparkaksgumma, om än en j-vligt cool pepparkasgumma!

Marcus skrev:
Ahhh, underbart fina bilder! Härlig skärpa samt det näst bästa flygmotivet som finns (det bästa är ju J35 Draken såklart)!

Viggen-siluetten kommer att vara saknad i skyarna...finns inget mer exalterande än att se en rote Viggen komma lågsniffande över en, med sin deltavingeprofil och canardvingar. När man var liten liknade man siluetten vid en pepparkaksgumma, om än en j-vligt cool pepparkasgumma!

Jag håller absolut med! J35 Draken är det överlägset vackraste flygplan som funnits och Fpl 37 är god tvåa! Är det något vi svenskar varit världsbäst på är det att bygga snygga flygplan i alla fall.

Drakar i skyn....

Bifogat

• 97WN15xi.jpg
    97WN15xi.jpg
    19.3 KB · Visningar: 219
  • draken51914.sized.jpg
    draken51914.sized.jpg
    125.7 KB · Visningar: 141
Last edited:
Marcus skrev:
Det där är flyg-porr... :drool

Och denna bild från danska flygvapnet illustrerar skillnaden i jänkarnas och vår flygdesign.....

F-16 ser ut som en skadeskjuten kråka bredvid det fulländade!

Bifogat

• dk_draken_f16.jpg
    dk_draken_f16.jpg
    20.7 KB · Visningar: 407
Ett Viggen-minne från någon flygdag i Uppsala för några år sedan. Jag var själv inte på själva flygdagen utan befann mig en bit därifrån i annat ärende, närmare bestämt precis där de vände för att flyga tillbaka till publiken. Fyra Viggar i tät formation vänder med hög anfallsvinkel rakt över oss. Det stinker flygfotogen och varenda billarm går igång. Underbart, tyckte jag i alla fall...

/geek

Jag glömmer aldrig när jag gick i lågstadiet nån gång 1-3.e klass och det var rast. Alla barn ute på skolgården. Plötsligt flyger Draken över oss på rätt låg höjd i en jävla fart, strax efter kommer en jävla smäll när han gick över ljudvallen.
Lite skumt bara då det var i tätbebyggt område, där får de väl inte göra sånt!?

-PLM- skrev:

Hur många rutor gick åt helsicke? Är svaret "inga" så var det förmodligen ingen ljudbang ni hörde. Man minns så lätt saker från småskoleåren som mycket roligare än de var.

Brännboll undantaget. Idiotsyssla.

-PLM- skrev:
Jag glömmer aldrig när jag gick i lågstadiet nån gång 1-3.e klass och det var rast. Alla barn ute på skolgården. Plötsligt flyger Draken över oss på rätt låg höjd i en jävla fart, strax efter kommer en jävla smäll när han gick över ljudvallen.

Mina Drakenminnen är rotarna från F10 som alltid kom flygande på låg höjd lägs stranden vid Öresund när man var och badade på somrarna sent
80-tal,tidigt 90-tal

Samt givetvis julgranen från F10 som kom flygande över Skåne varje jul, en hel division Drakar formade som en julgran! :)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg