Tors åskviggar har slutat dåna i skyn...

Snygga bilder :tummenupp Det står en massa gamla viggen i Halmstad som ska skrotas. Känns fel att skrota dugliga plan som kunde tjänstgjort många år till. Gripen ser inte alls lika muskulöst ut som Viggen, men det är ett riktigt nöje att se den flyga avancerat. Här är ett filmklipp på en 39:a. :yoparty

ft skrev:
Hur många rutor gick åt helsicke? Är svaret "inga" så var det förmodligen ingen ljudbang ni hörde. Man minns så lätt saker från småskoleåren som mycket roligare än de var.

Brännboll undantaget. Idiotsyssla.

Hmm.. Nä inga fönster gick vad jag minns, men kommer ihåg att fönstren skallrade. Kanske minns det som ballare än det var :confused:

Har för mig att jag läst någonstans att Viggen har den kraftigaste jetmotorn i singelmotor-jetplan i den storleksklassen.
Stämmer det?

Underbart vackra bilder!
Men visst känns det vemodigt, som utvecklingen är idag. Har t.ex svårt att tänka mig att flygplanet efter Gripen kommer vara en "egen"-produkt :(
Samtidigt kanske det är det enda vettiga, för skulle vi ha råd att utveckla ett nytt?
Fö. anser jag att Draken måste vara ett av världens vackraste flygplan :Bugar även om både Viggen och Gripen har mycket tjusiga linjer.

Visst låter Viggen grymmast av de tre, men fulast och klumpigast är den också! Håller med övriga talare om att Draken är det absolut vackraste jaktplanet som någonsin flugit över detta land (eller hela världen t.om!)
Gripen kommer inte långt bakom, men Drakens design som en enda stor deltavinge slår det mesta! :banana

Och ljudet..mmm... :tummenupp

Låg också som PB på F17, under 03-04. Mekade med Gripen dock, men det cirkulerade en hel del Viggar också. Viggen ser ut som en flygande köttbulle när den står brevid Gripen! Enorm!
Fast det glömmer man snabbt när man hör ljudet! :Bugar
Gripen låter bara jävligt högt och skarpt, men Viggen mullrar helskönt i maggropen!

McFille skrev:
Visst låter Viggen grymmast av de tre, men fulast och klumpigast är den också!

Njae, i luften är nog 35:an klumpigast. Så fort man börjar dra lite G så har den all den aerodynamiska effektiviteten hos en ladugårdsvägg. Renodlad interceptor var vad man ville ha och renodlad interceptor var vad man fick.

Noterat att den inte har en (känd) toppfart f ö?

Chris Ash skrev:
Samt givetvis julgranen från F10 som kom flygande över Skåne varje jul, en hel division Drakar formade som en julgran! :)

Det var tufft att se. Riktigt hög ballhetsfaktor. :banana

Synd att man inte får se det fler gånger...

Jag tycker JAS39 Gripen ser alldaglig ut, som en Volvo eller Yamaha R1 bland stridsflygplan. Sen att den är ett av de bästa stridsflygplanen i operativ tjänst 2005 må vara hänt, men utseendet får inte min puls att gå upp iaf.

Jasså nu går den sista dunderklumpen i graven?
-Det var några år sedan de slutade flyga på allvar med dem här omkring (f7)

Såg en uppvisning med viggen direkt följt av en uppvisning med ett gripenplan för några år sedan när det var nåt jubileum på F7.

-Lite granna som att först se en Goldwing hasa omkring på bana för att sedan bytas ut mot en R1:a ungefär.

-Tiden har definitivt gått ifrån den vingförsedda jetmotorn (viggen), fast visst är de coola.

ft skrev:
Njae, i luften är nog 35:an klumpigast. Så fort man börjar dra lite G så har den all den aerodynamiska effektiviteten hos en ladugårdsvägg. Renodlad interceptor var vad man ville ha och renodlad interceptor var vad man fick.

Noterat att den inte har en (känd) toppfart f ö?

Bara en fråga...i projekteringsplanerna för J35 Draken fanns väl fasta framkantklaffar, dessa skulle ökat svängprestanda betydligt om jag inte missminner mig.

Är verkligen JA37 så jäkla mycket smidigare än J35? Det är mycket vingarea (57 kvadratmeter) som tar luft........i JA37D-modden med U95 och RB99 är den ju fantastisk för radarjaktrobotanfall, men dogfighter har den aldrig varit.....

Gripen ska däremot vara rent jävlig, kanske inte som en Flanker men ändå.

Chris Ash skrev:
Jag tycker JAS39 Gripen ser alldaglig ut, som en Volvo eller Yamaha R1 bland stridsflygplan. Sen att den är ett av de bästa stridsflygplanen i operativ tjänst 2005 må vara hänt, men utseendet får inte min puls att gå upp iaf.

Håller med! Den är stilren och så, precis som en R1 eller dylikt, men står inte ut på något sätt.
Väldigt kompetent plan, men tråkigt. Väldigt svenskt... :rolleyes:

Chris Ash skrev:
Bara en fråga...i projekteringsplanerna för J35 Draken fanns väl fasta framkantklaffar, dessa skulle ökat svängprestanda betydligt om jag inte missminner mig.

Mer än jag känner till... vilket bara betyder att det känner jag inte till, inte att det inte kan stämma. :)

Är verkligen JA37 så jäkla mycket smidigare än J35?

Svar ja. Mycket stor skillnad. Visst blöder även 37:an energi rätt duktigt om man lastar på lite men det är ändå magnitudskillnad.

Pebl skrev:
Det är en cb900f2 från -82 också men.....

Vad vill du ha sagt med det?

Ett jaktflygplans dugliughet beror på mer än hur bra det är på flyguppvisningar.
Ett fiendeplan kan vara hur bra som helst på att svänga då det möter JA37D för det når helt enkelt inte fram innan det dör.

Chris Ash skrev:
Vad vill du ha sagt med det?

Ett jaktflygplans dugliughet beror på mer än hur bra det är på flyguppvisningar.
Ett fiendeplan kan vara hur bra som helst på att svänga då det möter JA37D för det når helt enkelt inte fram innan det dör.

...för att radarn är så mycket viktigare än svängprestandan. Dogfighternas tid är över för länge sen, tyvärr... :(

apropå flygplan, jag kan inte sluta skratta när jag ser den här: :hihi

Bifogat

• pic_02430.jpg
    pic_02430.jpg
    62.2 KB · Visningar: 162
Snyggaste planet genom svensk militärflygs historia, SK 50/60 som jag meckade i lumpen förstås!!!

Bortsett från eventuell nyansering beroende på att det var dom två planen jag meckade så är ju Vampiren solklar, Lansen snygg, Tunnan fulsnygg osv...

Alla dom planen har varit snygga på sitt sätt, den som ligger närmast mitt hjärta är dock SK 50, bara att öppna den och känna sig som hemma, efter att ha åkt SAAB V4, är ju oförglömmligt (V4 askkoppen är dock bortplockad på dom flesta militära plan, men "dörrhandtaget" känner man igen från insidan bakluckan på en SAAB 95)

Jag har en radiostyrd SK50, och en SK50 som logga på min mobiltelefon, jag har förmodligen flest flygtimmar (av alla värnpliktiga flygmeckar) bakom spakarna på SK50'n (det var motkravet när piloterna inte bokade kärrorna i tid "Jaaa, det går kanske bra, men det är klart, jag skulle ju vilja följa med...)

Redan på första försöket lyckades jag göra en näst intill perfekt inflygning mot fältet (när jag lyckades få tid att titta ut var fältet ett par hundra meter på sidan om, men piloten som jag flög med sa att fältet var känt för att flytta på sig, så det var nog inte mitt fel)

SK 60 är ju rätt nice på sitt sätt, en tvåmotorig jetkärra i storlek som en personbil, sen är ju inte prestandan så lysande, men siluetten mot himlen är ju klart snygg med sina slopande vingar, och ljudet, på marken låter den som en damsugare med astma, men i luften sjunger motorerna vackert..
Dessutom finns den ju i en vassare exportversion, så grundkonstruktionen tålde lite mera mos...

Viggen har jag faktiskt ingen speciell relation till, trots att jag blev utbildad på den med, den var "vanilj" på F21 då, det var inget speciellt alls med den.

Vi är (och framförallt har varit) väldigt duktiga på att utveckla konkurenskraftiga flygmaskiner i Sverige, trots bristande resurser (pengamässigt), men det är förmodligen slut med det nu.
Alla dom plan vi har lanserat har varit spjutspets för sin tid, men nu lär vi få nöja oss med nato-skrot i fortsättningen.

McFille skrev:
...för att radarn är så mycket viktigare än svängprestandan. Dogfighternas tid är över för länge sen, tyvärr... :(

..och JA37 Viggens radar Ericsson PS-46/A är en bättre jaktradar än den som sitter i JAS 39 Gripen(Viggen är helt enkelt större, liksom antennen). D-modden användes ju för att utveckla JAS39 i jaktrollen och är iaf inte sämre vid radarjaktrobotanfall. U95+Jaktlänk+PS-46/A+AMRAAM=Ivan får ont

JA37 hade dessutom fortfarande haft en överlägsen uppdrag/dygn-ratio jämfört med alla andra utländska flygplan och en modern och beprövad beväpning, att säga att tiden sprungit ifrån den är oförskämt mot den gamla besten.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg