Tomgångsproblem varm motor GSX-R 750 -86

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Suzuki GSX-R 750 -86 med bytta förgasare, kall och medelvarm motor bra tomgång men så fort jag har kört ca 2 mil så ligger tomgångsvarvet på ca 2000rpm (låter det som iallafall) ibland hänger sig gasen dessutom (tror jag) då den inte vill gå ner ordentligt.

Enligt tidigare ägare är insugsgummina bytta för ca 2år sen.
Gasvajern löper lätt och stoppet ligger mot tomgångsjusteringen.

Frågor:
Skall spjällaxlar etc behöva smörjas?
Vad är det för förgasare?
Finns det kända fel?

Andra troliga orsaker på för hög tomgång?
 

Bifogat

  • Fuggar.jpg
    Fuggar.jpg
    235 KB · Visningar: 237
  • Fuggar (1).jpg
    Fuggar (1).jpg
    233.6 KB · Visningar: 246
  • Fuggar (2).jpg
    Fuggar (2).jpg
    233.2 KB · Visningar: 261
  • Fuggar (3).jpg
    Fuggar (3).jpg
    232.7 KB · Visningar: 189
  • Fuggar (4).jpg
    Fuggar (4).jpg
    236.1 KB · Visningar: 193
  • Fuggar (5).jpg
    Fuggar (5).jpg
    230.7 KB · Visningar: 110
  • Fuggar (6).jpg
    Fuggar (6).jpg
    184.1 KB · Visningar: 121
  • Fuggar (7).jpg
    Fuggar (7).jpg
    229 KB · Visningar: 105
Last edited:
Jag har liknande problem, jag har beställt hem nya emulsionrör och nålar som ska sättas i om ett par veckor. Slitna emulsionrör ger för fet blandning. Jag återkommer med resultatet.

Startar den utan choke kall?
Luktar den bensin på lågfart?

Om det är så kan det vara att den får för mycket soppa, kan vara slitna emulsionsrör.
 
Står den parkerad med soppakranen på så läcker det ut genom flottörhusdräneringsslangarna så ventilen kan ju vara kass.
Stått över natten så måste jag använda choke men ej om den stått i garaget 6 timmar.
Bensin luktar det men jag har trott att det beror på avsaknad av filterbox.

Då är det bara att försöka ta reda på vad det är för fuggar så jag kan kolla vad det finns för slitdelar.
 
Står den parkerad med soppakranen på så läcker det ut genom flottörhusdräneringsslangarna så ventilen kan ju vara kass.
Stått över natten så måste jag använda choke men ej om den stått i garaget 6 timmar.
Bensin luktar det men jag har trott att det beror på avsaknad av filterbox.

Då är det bara att försöka ta reda på vad det är för fuggar så jag kan kolla vad det finns för slitdelar.

Du man med 95% sannolikhet mikuni VM29SS vilket e orginalföggar till din 86:a. De övriga osäkerheten på 5% e att de kan vara en bastard-modell på 33mm vilket kollas genom att mäta innerdiametern på föggens som e intryckt mot gummina mot topplocket. Är de 29mm är de orginal.
Men så finns det även uppborrade/svarvade orginal-föggar med.
Det man ser är att man tagit bort luftburken å kör med separata filter, å dessa ser ut att vara en billig variant å inte det dyrare K&N:s ovala modell.

Så reservdelsnummer å sprängskiss kan du leta på denna länk.
http://www.alpha-sports.com/suzuki_parts.htm
:tummenupp
 
Ser inte lika ut som på bilden, sprängskissen har runda lock på ovansidan och mina är kantiga, Mikuni corp 27A01 står det på sidan.

Visar sprängskissen på originalfuggarna:
 

Bifogat

  • Suzukifuggar.gif
    Suzukifuggar.gif
    74.8 KB · Visningar: 486
Ser inte lika ut som på bilden, sprängskissen har runda lock på ovansidan och mina är kantiga, Mikuni corp 27A01 står det på sidan.

Visar sprängskissen på originalfuggarna:

Som fortpelle sade så är förgasarna på bilderna originalförgasarna till din hoj. Vakuumförgasarna på din bild visar en amerikansk version. 27AXX är Suzukis beteckning på 85-87 års GSX-R 750.

Notera att om du skall mäta vilken diameter de har så mät vid trotteln (flänsen som sticks in i förgasargummina är 33 mm även på VM29SS).
 
Last edited:
Ok,snubben som becknade hojen till mig sa att det var några trim/flatslide fuggar :mad:

Hittade lite info om att det skulle passa med Mikuni RS34 på www.mikuni.com och de ser väldigt lika ut som de som jag har :va

http://www.mikuni.com/pdf/rs_app_parts_lists.pdf

bara att plocka av i helgen, ska ändå rengöras och kollas upp lite mer saker :huvet och sätta dit besdämparn för att åtgärda 2:an på 111 dBA
(testade med v&h bara för att veta hur mycket man kunde gasa utan att väcka TH) :yoparty
 
Om motorn är orörd i övrigt så vinner du mycket lite, om ens något, på att montera större förgasare Troligen skulle den i stället tappa jämnhet och bottendrag. Dina VM29SS är kanonförgasare så försök få ordning på dem i stället för att byta ut dem.
 
Japp, vet sånt, måste öppna upp och kolla vad det sitter för kammar etc. Iom att säljaren sa att det var bytta fuggar och det sitter Accel tändspolar och en Pingel bensinkran så trodde/hoppades jag att den var en anings trimmad.
 
Japp, vet sånt, måste öppna upp och kolla vad det sitter för kammar etc. Iom att säljaren sa att det var bytta fuggar och det sitter Accel tändspolar och en Pingel bensinkran så trodde/hoppades jag att den var en anings trimmad.

Det var inte ovanligt att 29:or borrades upp till 33 mm (det har sagts att de gjordes som 33:or från början och senare förminskade man förgasarhalvan närmast förgasarna så att de blev mindre och skulle funka bättre på en 750). Mät för säkerhets skull.

Det är svårt att veta vilka kammar du har även om du öppnar motorn. De är alla märkta 27A, men även R1, R2, R3 eller R4 (om de är Suzuki-kammar). Kolla märkningarna och mät hur höga nockarna är så brukar man kunna ringa in vilken modell de kommer från.
 
Är det nån som har en sprängskiss på VM29SS fuggarna, hittade lite gamla trådar om att fortpelle har lagt ut sån i en gammal tråd men den hade inga länkar.
 
Så där, nu är funktionen på tomgång och lågvarv bättre, snabb/fulmek med yttre rengöring av länkage och vajrar, returvajern från fuggarna såg lite fransad ut så det blir till att byta i vinter.

Bytte även till rostfri stålull i V&H pipan och det blev en lägre ljudnivå men långt ifrån godkänt så SBP fick besökas 2ggr igår kväll (första besöket var bara för en gratis dBA koll, schyssta typer i Rissne).

Tack för all hjälp och information som jag har fått i tråden :hej
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top