Hjälp! Suzuki Gs 500 dör när den blir varm!

Jonny25

Ny medlem
Gick med
31 May 2017
Hoj
Suzuki Gs 500
Tjena. Köpte min första mc för 2 veckor sedan, Suzuki Gs 500e -91. Hojjen hade stått i ett garage ca 2år (8-10grader). Provstartade den innan jag köpte och den varvade fint på höga varv men ingen tomgång och sen dog den så antog att det var skit i förgasarna... Bytte olja filter tändstift och bensin, lämnade in förgasarna på verkstad för rengöring och har kollat igenom alla bränsle slangar så allt är iskick.. Nu går den fint på tomgång och svarar bra på gasen sålänge den är kall men såfort den blir varm börjar den gå dåligt och dör, sen startar den inte igen förren den stått ca 10 minuter.

Började tvivla på att förgasarna var rena så har själv haft upp dom och kollat men allt var nog som det skulle, bytt tändstift igen och provat flera gånger men samma sak varje gång... Någon som har nått tips??

Choken kollat och den ligger inte på, luftfilter rent och fint, har testat blåsa ur det med tryckluft. Testat med och utan luftfilter men precis samma sak endå...

Jag skulle prova med att knacka ihop tändstiftsgapet från default 0.8 mm till 0.4 mm. Går den att köra under längre tid än tidigare, knas på tändsspolen, tändkablar eller tändhatt. Vikt/klämd slang till avluftningen av flottörhuset etc är också gångbart, dvs sånt påverkas när man monterar bensintanken.

Okej så nu har ja testat med tanklocket upp, 0,8 och 0,4 mm tändstift.. samma skit endå. Åkte till biltema och köpte kompressionsmätare och vakuummätare.. synkade förgasarna men inget resultat. Kompressionen kall 125 psi båda cylindrarna, testade sedan varm och resultatet..... Höger sida 150 psi och vänster 75 psi!!! Blir väll o chimsa ventilerna nudå annars är det väll kolvringarna?

Tjena. Köpte min första mc för 2 veckor sedan, Suzuki Gs 500e -91. Hojjen hade stått i ett garage ca 2år (8-10grader). Provstartade den innan jag köpte och den varvade fint på höga varv men ingen tomgång och sen dog den så antog att det var skit i förgasarna... Bytte olja filter tändstift och bensin, lämnade in förgasarna på verkstad för rengöring och har kollat igenom alla bränsle slangar så allt är iskick.. Nu går den fint på tomgång och svarar bra på gasen sålänge den är kall men såfort den blir varm börjar den gå dåligt och dör, sen startar den inte igen förren den stått ca 10 minuter.

Började tvivla på att förgasarna var rena så har själv haft upp dom och kollat men allt var nog som det skulle, bytt tändstift igen och provat flera gånger men samma sak varje gång... Någon som har nått tips??

Sprucket/otät insugsgummi hade jag med samma symtom.

Håller med Hoztic där.
Låter bestämt som felaktigt ventilspel. Spelet kommer utanför toleranserna när motorn blir varm. :tummenupp

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti