GSX 750 R -95 - Går dåligt på låga varv

mrebbot

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2013
Hoj
Suzuki GSX750R -95
Hej hopp,

Sorry, men här kommer ytterligare en tråd angående en svårstartad moppe som också går dåligt på låga varv. Om tråden anses överflödig så är det bara att låsa/ta bort. Jag känner bara att jag börjar gå bet och hittar inget bra svar..

MC: Suzuki GSX 750 R -95

Symptom från början: Startade alltid kall på första försöket med full choke, och utan choke på första försöket när den var varm. Det gick även att ställa en bra tomgång, dock höll man den gärna på lite högre varv - då det vid fullt gaspådrag från låga varv bara blöddrade, man var tvungen att lirka upp gasen. Vidare upp i acceleration var det inga konstigheter.

Utförd åtgärd: Letade efter tjuvlufts-ställen (då mcn ibland var svår att få ner i varv också), hittade dock inget. Plockade isär förgasare och rengjorde så gott det gick hemma i köket. Bytte ut tändspolar+kablage (taskigt skick) och tändstift.

Symptom nu: Till mitt stora förtret blev resultatet sämre. Nu är hojen riktigt svårstartad. Med full gas och lång nötning med startmotorn så kan den sakta smyga igång. Tomgång och lågvarv existerar inte. Acceleration är OK.

Eftersom att den verkligen smyger igång, och bara med full gas, så känns det rimligt att lågfartsmunstycken är igensatta? Kanske gjorde min förgasartvätt situationen värre och att eventuellt skit hamnade ännu längre in?

Hur är det annars med dåligt justerade ventiler och osynkade förgasare? Vad kan man förvänta sig för symptom av dom bitarna?

Skulle verkligen uppskatta erfarna råd :)

Mvh Tobias

ventilerna kan du nog utesluta iom att den startade varm som kall o gick bra förut förutom gaslirkandet
,så koncentrera dej på förgasarna ,tänk på att göra en åtgärd i taget för att utvärdra olika symtom
(hoppas att tändgrejerna funkar för dej ,så att du inte har två fel nu)

Last edited:
Tackar för svar! Gör ett nytt försök med förgasarna. Återkommer med uppdatering.

Mvh Tobias

Är trottelmembranen i bra skick och luftkanalerna till dessa fria? Känns som att det skulle kunna spöka till det på det här viset.

Bra fråga! Membranen såg fina ut - dock kanske jag monterade tillbaka allt för slarvigt - tänker på samtliga slangar + kanske el också, alltså att det ligger på utvändigt och att vacumslangen har hamnat i kläm.. ska kolla.

Eller förresten, tänker jag fel nu.. skapas vakuumet för att lyfta trottelmembranen i själva förgasaren - eller kommer det från ett undertryck via en slang från insugen?

Du har inte missat de små oringarna mellan förgasarkroppen och locket till vakuum-membranen? I så fall får du tjuvluft där. Har den alltid varit så där? Annars kan det vara för små lågfartsmunstycken.

Eller förresten, tänker jag fel nu.. skapas vakuumet för att lyfta trottelmembranen i själva förgasaren - eller kommer det från ett undertryck via en slang från insugen?

Ja du tänker lite fel, det går en kanal i förgasaren. Precis som ovan säger så sitter det en liten o-ring vid den kanalen.

En synk är inte fel, stämmer det illa så kan den typiskt gå bara på två eller tre på dom allra lägsta varvtalen.
Kan vara en god regel att synka när man har haft bryggan av också

Har tyvärr inget vettigt att tillägga, men konstigt nog har hojen börjat gå ganska bra igen. Enda teorin jag har är att rester av rengöringsmedlet i förgasaren (hade nåt lite mer trögflytande oljebaserat lösningsmedel) har försvunnit efter man har kört lite..

Bara hoppas på att det var så enkelt och att den sköter sig resten av sommaren.. :)

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing