TL-tråden - v2 !

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Pratade med min verkstad ang. c12-problemet och dem ansåg att det kan ha med att göra att vevaxels-sensorn blir för varm( eller nått åt det hållet) och gör då att hojen inte startar. Vilket iof förklarar att jag kan starta den om jag väntar ett tag då den svalnat av.

Det enda bra i det hela var att dem hade en begagnad del som var mkt billigare än helt ny(5000:) och som dem sålde för 2000:- plus arbete, en total på ca 3-4000:-.. Lite surt :/
Fem tusen spänn för vevaxelsensorn?!!
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
har lite problem med att min hastighetsmätare stannar vid 160.. nåt vanligt fel?

går det att ändra tempmätaren från farenheit till celsius eller måste man byta grejjer?

om man vant sig vid effekten vad finns det att göra utan att öppna motorn?
Känner inte till det. Du kan alltid försöka öppna intrumenteringen och se ifall visaren kärvar. Ta för guds skull INTE bort nålen då du inte kommer att få tillbaks den på rätt plats igen! Den sitter lite i spänn mot bottenstoppet...

Fem tusen spänn för vevaxelsensorn?!!
Ahh, såg just. Den sitter ihop med generatorn... Då blir det såklart dyrt.
Kommer det alltid när hojen är varm?

Har du PCII monterad?
 
Last edited:

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Känner inte till det. Du kan alltid försöka öppna intrumenteringen och se ifall visaren kärvar. Ta för guds skull INTE bort nålen då du inte kommer att få tillbaks den på rätt plats igen! Den sitter lite i spänn mot bottenstoppet...


Ahh, såg just. Den sitter ihop med generatorn... Då blir det såklart dyrt.
Kommer det alltid när hojen är varm?

Har du PCII monterad?
Japps, den sitter ihop med generatorn, så det blir till att byta sensor plus kabel tydligen.
Och ja, det har hänt efter att jag kört hojen och stannat nånstans och stängt av motorn, för att senare, säg nån halvtimma/timma satt på den igen.
Har funkat att starta direkt efter stopp( tex tankning eller ciggpaus typ). Och nej, har ingen PCII monterad.
 

cmxi

Medlem
Gick med
3 May 2011
Ort
Linköping
Hoj
CRF250R
Tjena..

Nybliven TLR ägare..!!

Har två nybörjarfrågor...

Vilket skivbromslås passar till TLR?? Var inne på Abus hemsida, men de listar inte TLR..troligtvis pga att hojarna börjar bli till åren!!

Skall man satsa på ett med larm??
Såg ABUS DETECTO 8000.. erfarenheter???

Sen tänkte jag en kedja från clasolsson som extra säkerhet när hojen står i garaget!

Skaffade försäkring via Suzukis märkesförsäkring... 2200kr/år HEL\HEL...
30år Centrala Linköping.
Billigare försäkring än på min XC90!!!

Sen skulle jag vilja höra ifall någon har några tips på stötdämparinställningar till hojen för ca80kg förare..
Sitter Bitubo dämpare bak, vilka inställningar skall man köra på den?? Samt vilka inställningar kan man göra??
Och måste man lossa på den lilla insexskruven för att kunna justera fjäderförspänningen??

Måste man även justera kedjeslacket efter föraren??

//Hansson
 

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Tjena..

Nybliven TLR ägare..!!

Har två nybörjarfrågor...

Vilket skivbromslås passar till TLR?? Var inne på Abus hemsida, men de listar inte TLR..troligtvis pga att hojarna börjar bli till åren!!

Skall man satsa på ett med larm??
Såg ABUS DETECTO 8000.. erfarenheter???


Skaffade försäkring via Suzukis märkesförsäkring... 2200kr/år HEL\HEL...
30år Centrala Linköping.
Billigare försäkring än på min XC90!!!



//Hansson
Kan bara svara på skivbromslåset. Jag har ett Abus Granit Quick 37 som passa mina bromsskivor perfekt så det kan jag rekommendera.

Jo, den där märkesförsäkringen kom en månad för sent för mig. Jag är bunden till mitt andra bolag 1 år innan jag kan teckna den märkesförsäkringen. Hade fått betala 4200 HEL/HEL för min, bosatt i gbg och 33 år. Lite skillnad från min nuvarande 8600 och HALV/HEL :/
Surt sa räven :)

Ha så kul med din nya hoj, det vet jag att vi andra har :banana
 

Dr Ksp

Riktiga män flyger med rotor
Gick med
20 Nov 2008
Ort
Malmö
Hoj
Hypermotard 1100S
Tjena
Nån som har bytat den lilla packboxen som kopplingsstången går igenom på en Tl1000r-98,den började visst läcka idag:( hoppas den inte är för jäklig att byta.
 

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Bara
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
Hoppas du blev nöjd med henne :) saknar henne redan, när hon står i garaget och ser fin ut :(

skall du ställa in dämparna så har smc ett bra "schema" jag andvände mig av. är en del jobb men det blir bra tillslut.
forum.svmc.se/attachment.php?attachmentid=2517&d=1271791069


Tjena..

Nybliven TLR ägare..!!

Har två nybörjarfrågor...

Vilket skivbromslås passar till TLR?? Var inne på Abus hemsida, men de listar inte TLR..troligtvis pga att hojarna börjar bli till åren!!

Skall man satsa på ett med larm??
Såg ABUS DETECTO 8000.. erfarenheter???

Sen tänkte jag en kedja från clasolsson som extra säkerhet när hojen står i garaget!

Skaffade försäkring via Suzukis märkesförsäkring... 2200kr/år HEL\HEL...
30år Centrala Linköping.
Billigare försäkring än på min XC90!!!

Sen skulle jag vilja höra ifall någon har några tips på stötdämparinställningar till hojen för ca80kg förare..
Sitter Bitubo dämpare bak, vilka inställningar skall man köra på den?? Samt vilka inställningar kan man göra??
Och måste man lossa på den lilla insexskruven för att kunna justera fjäderförspänningen??

Måste man även justera kedjeslacket efter föraren??

//Hansson
 

cmxi

Medlem
Gick med
3 May 2011
Ort
Linköping
Hoj
CRF250R
Hoppas du blev nöjd med henne :) saknar henne redan, när hon står i garaget och ser fin ut :(

skall du ställa in dämparna så har smc ett bra "schema" jag andvände mig av. är en del jobb men det blir bra tillslut.
forum.svmc.se/attachment.php?attachmentid=2517&d=1271791069

Jo jag är kanonnöjd!
Resan upp gick bättre än jag vågade tro!
I med lurarna och rockklassiker på högsta volym:)
Var lite ledbruten igår dock!
Hojen går jättebra..mjukade upp fjädringen lite på måfå, men är fortfarande för hård bak... skall släppa lite till! /tack för länken!
Fick lämna kvar en del av prylarna nere i skåne dock.. blev fullt i bilen!
Kul med någon som sparar på allting som man plockar av hojen!
Jag är likadan.. har fullt med porschegrejer i garaget som jag nog aldrig kommer att använda...:huvet
Nu står hon bakom banracingbilen tankad och redo!!:tummenupp

Tackar för en bra affär!!

//Hansson
 

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Bara
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
=) Härligt att höra.
Bara att fråga om det är något du undrar över sen. =) lycka till.

Jo jag är kanonnöjd!
Resan upp gick bättre än jag vågade tro!
I med lurarna och rockklassiker på högsta volym:)
Var lite ledbruten igår dock!
Hojen går jättebra..mjukade upp fjädringen lite på måfå, men är fortfarande för hård bak... skall släppa lite till! /tack för länken!
Fick lämna kvar en del av prylarna nere i skåne dock.. blev fullt i bilen!
Kul med någon som sparar på allting som man plockar av hojen!
Jag är likadan.. har fullt med porschegrejer i garaget som jag nog aldrig kommer att använda...:huvet
Nu står hon bakom banracingbilen tankad och redo!!:tummenupp

Tackar för en bra affär!!

//Hansson
 

marcuscarlsson

bygger nytt.
Gick med
24 Nov 2006
Ort
Nacka, Stockholm
Hoj
TL1000s bygge = Husqvarna V1000 Gran Turismo, Ducati 996 bygge = F1 Tracker, CRF450 -06 bygge = CRF Tracker , FC250 -16, KTM 250 tvåtakt -11, Husaberg FE450 -09
TL1000s kåpor i nyskick på Blocket. Bud mottages! :)

TL1000s kåpor i nyskick på Blocket. Bud mottages! :)

/Marcus
 

shobrey

Medlem
Gick med
21 Aug 2010
Ort
Timmernabben
Hoj
tlr -99, Busa -00, R1 -98
fick hem min tre idag (tack dempen) men hittar inte vart den ska sitta.. :huvet

orkar inte riva i mina lappade kåpor utan att va säker:rolleyes:
 

Dempen

Ja e de bästa ja vet
Gick med
2 Oct 2007
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RA
fick hem min tre idag (tack dempen) men hittar inte vart den ska sitta.. :huvet

orkar inte riva i mina lappade kåpor utan att va säker:rolleyes:

Lossa höger stora kåpa i ovankant, där bakom sitter kontaktstycket.

Hoppas du förstår min bild...
 

Bifogat

  • Hö.jpg
    Hö.jpg
    129.6 KB · Visningar: 45

shobrey

Medlem
Gick med
21 Aug 2010
Ort
Timmernabben
Hoj
tlr -99, Busa -00, R1 -98
va ute o testade nu.. märkte en liten skillnad på 2:an o 3:an, va just som vridet blev bättre.
kanske är placebo gött går en twin iaf:yoparty
 

roban_2002

Kocken
Gick med
2 Jul 2005
Ort
lindesberg
Hoj
kawasaki ZXR750 -89, suzuki TL1000S -97 samt en paj suzuki rg125f -92
stötdämpare och rotationsdämpare!

hej.
har börjat låta om min bakre stötdämpare. klickar från gissningsvis rotationsdämparen och gnisslar/gnäller från fjäder!
nån som vart med om detta? cykeln det gäller är en tl1000s från 1997.
tacksam för svar!!

/Robin
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Hej på er.

Long time no see...för mig! :)

Jag har precis rullat de första milen med min kära TL och
inser som vanligt hur jäkla mycket jag gillar min hoj!

Men...lite nya hobbys har dykt på och jag är i behov av cash
och måste ta tag i mitt samlarberoende där i verkligheten pengarna
bara står i samlar damm!

-- blah jag ska inte köpa något blah...

Ha en bra dag!

Hej där!!

Det var ju inte prexis i går!!
Har tänkt nu i 2 år att dra ner till ditt nya ställe, men va fan, jag tappade bort din adress... :brinnerup

Köpte själv hus för 3 månader sen, och säger bara en sak. Vem f-n fick för sig att 24h/dygn räcker... :gnissla

Blir bortkopplad från nätet i morgon, och får nog inte det nytt förrän om någon (några??) veckor. Felia lyckades pleta ner helt fel uppgifter när jag tecknade nytt så jag tappade några veckor där och det gamla är ju redan uppsagt... :näsblod

PS. vad är det nu för hobby du hittat??

:hej
 

shobrey

Medlem
Gick med
21 Aug 2010
Ort
Timmernabben
Hoj
tlr -99, Busa -00, R1 -98
var ute en längre sväng idag o blev en klart märkbara skillnad, ångrar inte en sekund att jag skaffade en tlr:yoparty helt underbar hoj:tummenupp
 

NatoN

Threshold of evolution
Gick med
13 May 2003
Ort
Västerås
Hoj
TL1000R
hej.
har börjat låta om min bakre stötdämpare. klickar från gissningsvis rotationsdämparen och gnisslar/gnäller från fjäder!
nån som vart med om detta? cykeln det gäller är en tl1000s från 1997.
tacksam för svar!!

/Robin

När min fjäder började gnissla så tog jag loss den, hängde den upp och tvångsmatade den med 5-56. Kanske inte den bästa behandlingen men den har inte gnisslat sen dess. Blir det minsta problem igen så blir det bitubo :tummenupp
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
hej.
har börjat låta om min bakre stötdämpare. klickar från gissningsvis rotationsdämparen och gnisslar/gnäller från fjäder!
nån som vart med om detta? cykeln det gäller är en tl1000s från 1997.
tacksam för svar!!

/Robin

När min fjäder började gnissla så tog jag loss den, hängde den upp och tvångsmatade den med 5-56. Kanske inte den bästa behandlingen men den har inte gnisslat sen dess. Blir det minsta problem igen så blir det bitubo :tummenupp

Lite annars på TLS som har separat fjäder och dämpare. Två problem, två lösningar...
För bakdämparen skulle jag börja med att kolla att bultarna sitter som de ska. Klickandet kan vara att den sitter lite löst och det är INTE bra. Du kan spräcka fästöglorna till dämparen. :gnissla

En gnisslande fjäder är också snudd på livsfarligt... Det beror på att fjäderstången tappat smörjning och gnisslar mot bussningen. Det kan gå bra ganska länge, men i värsta fall så kan den nypa ihop helt, kröka fjäderstången och då stumnar den helt. Kan vara livsfarligt! Om du kan, ta isär den och se om du kan smörja upp den, men jag vet inte hur man får isär den. Jag har en fjäder över som jag gärna skickar till dig. Skicka bara ett PM.

En lösning som fixar båda problemen är att byta till Bitubo. Den ersätter både dämparen och fjädern, så då bör det lösa båda dina problem. En sån kostar kanske 5000:- men är en väl värd investering.
 

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Boden
Hoj
2004 XT660R
Lite annars på TLS som har separat fjäder och dämpare. Två problem, två lösningar...
För bakdämparen skulle jag börja med att kolla att bultarna sitter som de ska. Klickandet kan vara att den sitter lite löst och det är INTE bra. Du kan spräcka fästöglorna till dämparen. :gnissla

En gnisslande fjäder är också snudd på livsfarligt... Det beror på att fjäderstången tappat smörjning och gnisslar mot bussningen. Det kan gå bra ganska länge, men i värsta fall så kan den nypa ihop helt, kröka fjäderstången och då stumnar den helt. Kan vara livsfarligt! Om du kan, ta isär den och se om du kan smörja upp den, men jag vet inte hur man får isär den. Jag har en fjäder över som jag gärna skickar till dig. Skicka bara ett PM.

En lösning som fixar båda problemen är att byta till Bitubo. Den ersätter både dämparen och fjädern, så då bör det lösa båda dina problem. En sån kostar kanske 5000:- men är en väl värd investering.

+1 Bästa köpet jag har gjort, upptäckte dessutom när jag skulle byta den att fästet till rotationsdämparen var sprucket på flera ställen...
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top