TL-tråden - v2 !

Pratade med min verkstad ang. c12-problemet och dem ansåg att det kan ha med att göra att vevaxels-sensorn blir för varm( eller nått åt det hållet) och gör då att hojen inte startar. Vilket iof förklarar att jag kan starta den om jag väntar ett tag då den svalnat av.

Det enda bra i det hela var att dem hade en begagnad del som var mkt billigare än helt ny(5000:-) och som dem sålde för 2000:- plus arbete, en total på ca 3-4000:-.. Lite surt :/
Fem tusen spänn för vevaxelsensorn?!!
 
har lite problem med att min hastighetsmätare stannar vid 160.. nåt vanligt fel?

går det att ändra tempmätaren från farenheit till celsius eller måste man byta grejjer?

om man vant sig vid effekten vad finns det att göra utan att öppna motorn?
Känner inte till det. Du kan alltid försöka öppna intrumenteringen och se ifall visaren kärvar. Ta för guds skull INTE bort nålen då du inte kommer att få tillbaks den på rätt plats igen! Den sitter lite i spänn mot bottenstoppet...

Fem tusen spänn för vevaxelsensorn?!!
Ahh, såg just. Den sitter ihop med generatorn... Då blir det såklart dyrt.
Kommer det alltid när hojen är varm?

Har du PCII monterad?
 
Last edited:
Känner inte till det. Du kan alltid försöka öppna intrumenteringen och se ifall visaren kärvar. Ta för guds skull INTE bort nålen då du inte kommer att få tillbaks den på rätt plats igen! Den sitter lite i spänn mot bottenstoppet...


Ahh, såg just. Den sitter ihop med generatorn... Då blir det såklart dyrt.
Kommer det alltid när hojen är varm?

Har du PCII monterad?
Japps, den sitter ihop med generatorn, så det blir till att byta sensor plus kabel tydligen.
Och ja, det har hänt efter att jag kört hojen och stannat nånstans och stängt av motorn, för att senare, säg nån halvtimma/timma satt på den igen.
Har funkat att starta direkt efter stopp( tex tankning eller ciggpaus typ). Och nej, har ingen PCII monterad.
 
Tjena..

Nybliven TLR ägare..!!

Har två nybörjarfrågor...

Vilket skivbromslås passar till TLR?? Var inne på Abus hemsida, men de listar inte TLR..troligtvis pga att hojarna börjar bli till åren!!

Skall man satsa på ett med larm??
Såg ABUS DETECTO 8000.. erfarenheter???

Sen tänkte jag en kedja från clasolsson som extra säkerhet när hojen står i garaget!

Skaffade försäkring via Suzukis märkesförsäkring... 2200kr/år HEL\HEL...
30år Centrala Linköping.
Billigare försäkring än på min XC90!!!

Sen skulle jag vilja höra ifall någon har några tips på stötdämparinställningar till hojen för ca80kg förare..
Sitter Bitubo dämpare bak, vilka inställningar skall man köra på den?? Samt vilka inställningar kan man göra??
Och måste man lossa på den lilla insexskruven för att kunna justera fjäderförspänningen??

Måste man även justera kedjeslacket efter föraren??

//Hansson
 
Tjena..

Nybliven TLR ägare..!!

Har två nybörjarfrågor...

Vilket skivbromslås passar till TLR?? Var inne på Abus hemsida, men de listar inte TLR..troligtvis pga att hojarna börjar bli till åren!!

Skall man satsa på ett med larm??
Såg ABUS DETECTO 8000.. erfarenheter???


Skaffade försäkring via Suzukis märkesförsäkring... 2200kr/år HEL\HEL...
30år Centrala Linköping.
Billigare försäkring än på min XC90!!!



//Hansson
Kan bara svara på skivbromslåset. Jag har ett Abus Granit Quick 37 som passa mina bromsskivor perfekt så det kan jag rekommendera.

Jo, den där märkesförsäkringen kom en månad för sent för mig. Jag är bunden till mitt andra bolag 1 år innan jag kan teckna den märkesförsäkringen. Hade fått betala 4200 HEL/HEL för min, bosatt i gbg och 33 år. Lite skillnad från min nuvarande 8600 och HALV/HEL :/
Surt sa räven :)

Ha så kul med din nya hoj, det vet jag att vi andra har :banana
 
Tjena
Nån som har bytat den lilla packboxen som kopplingsstången går igenom på en Tl1000r-98,den började visst läcka idag:( hoppas den inte är för jäklig att byta.
 
Hoppas du blev nöjd med henne :) saknar henne redan, när hon står i garaget och ser fin ut :(

skall du ställa in dämparna så har smc ett bra "schema" jag andvände mig av. är en del jobb men det blir bra tillslut.
forum.svmc.se/attachment.php?attachmentid=2517&d=1271791069


Tjena..

Nybliven TLR ägare..!!

Har två nybörjarfrågor...

Vilket skivbromslås passar till TLR?? Var inne på Abus hemsida, men de listar inte TLR..troligtvis pga att hojarna börjar bli till åren!!

Skall man satsa på ett med larm??
Såg ABUS DETECTO 8000.. erfarenheter???

Sen tänkte jag en kedja från clasolsson som extra säkerhet när hojen står i garaget!

Skaffade försäkring via Suzukis märkesförsäkring... 2200kr/år HEL\HEL...
30år Centrala Linköping.
Billigare försäkring än på min XC90!!!

Sen skulle jag vilja höra ifall någon har några tips på stötdämparinställningar till hojen för ca80kg förare..
Sitter Bitubo dämpare bak, vilka inställningar skall man köra på den?? Samt vilka inställningar kan man göra??
Och måste man lossa på den lilla insexskruven för att kunna justera fjäderförspänningen??

Måste man även justera kedjeslacket efter föraren??

//Hansson
 
Hoppas du blev nöjd med henne :) saknar henne redan, när hon står i garaget och ser fin ut :(

skall du ställa in dämparna så har smc ett bra "schema" jag andvände mig av. är en del jobb men det blir bra tillslut.
forum.svmc.se/attachment.php?attachmentid=2517&d=1271791069

Jo jag är kanonnöjd!
Resan upp gick bättre än jag vågade tro!
I med lurarna och rockklassiker på högsta volym:)
Var lite ledbruten igår dock!
Hojen går jättebra..mjukade upp fjädringen lite på måfå, men är fortfarande för hård bak... skall släppa lite till! /tack för länken!
Fick lämna kvar en del av prylarna nere i skåne dock.. blev fullt i bilen!
Kul med någon som sparar på allting som man plockar av hojen!
Jag är likadan.. har fullt med porschegrejer i garaget som jag nog aldrig kommer att använda...:huvet
Nu står hon bakom banracingbilen tankad och redo!!:tummenupp

Tackar för en bra affär!!

//Hansson
 
=) Härligt att höra.
Bara att fråga om det är något du undrar över sen. =) lycka till.

Jo jag är kanonnöjd!
Resan upp gick bättre än jag vågade tro!
I med lurarna och rockklassiker på högsta volym:)
Var lite ledbruten igår dock!
Hojen går jättebra..mjukade upp fjädringen lite på måfå, men är fortfarande för hård bak... skall släppa lite till! /tack för länken!
Fick lämna kvar en del av prylarna nere i skåne dock.. blev fullt i bilen!
Kul med någon som sparar på allting som man plockar av hojen!
Jag är likadan.. har fullt med porschegrejer i garaget som jag nog aldrig kommer att använda...:huvet
Nu står hon bakom banracingbilen tankad och redo!!:tummenupp

Tackar för en bra affär!!

//Hansson
 
TL1000s kåpor i nyskick på Blocket. Bud mottages! :-)

TL1000s kåpor i nyskick på Blocket. Bud mottages! :-)

/Marcus
 
fick hem min tre idag (tack dempen) men hittar inte vart den ska sitta.. :huvet

orkar inte riva i mina lappade kåpor utan att va säker:rolleyes:
 
fick hem min tre idag (tack dempen) men hittar inte vart den ska sitta.. :huvet

orkar inte riva i mina lappade kåpor utan att va säker:rolleyes:

Lossa höger stora kåpa i ovankant, där bakom sitter kontaktstycket.

Hoppas du förstår min bild...
 

Bifogat

  • Hö.jpg
    Hö.jpg
    129.6 KB · Visningar: 45
va ute o testade nu.. märkte en liten skillnad på 2:an o 3:an, va just som vridet blev bättre.
kanske är placebo gött går en twin iaf:yoparty
 
stötdämpare och rotationsdämpare!

hej.
har börjat låta om min bakre stötdämpare. klickar från gissningsvis rotationsdämparen och gnisslar/gnäller från fjäder!
nån som vart med om detta? cykeln det gäller är en tl1000s från 1997.
tacksam för svar!!

/Robin
 
Hej på er.

Long time no see...för mig! :)

Jag har precis rullat de första milen med min kära TL och
inser som vanligt hur jäkla mycket jag gillar min hoj!

Men...lite nya hobbys har dykt på och jag är i behov av cash
och måste ta tag i mitt samlarberoende där i verkligheten pengarna
bara står i samlar damm!

-- blah jag ska inte köpa något blah...

Ha en bra dag!

Hej där!!

Det var ju inte prexis i går!!
Har tänkt nu i 2 år att dra ner till ditt nya ställe, men va fan, jag tappade bort din adress... :brinnerup

Köpte själv hus för 3 månader sen, och säger bara en sak. Vem f-n fick för sig att 24h/dygn räcker... :gnissla

Blir bortkopplad från nätet i morgon, och får nog inte det nytt förrän om någon (några??) veckor. Felia lyckades pleta ner helt fel uppgifter när jag tecknade nytt så jag tappade några veckor där och det gamla är ju redan uppsagt... :näsblod

PS. vad är det nu för hobby du hittat??

:hej
 
var ute en längre sväng idag o blev en klart märkbara skillnad, ångrar inte en sekund att jag skaffade en tlr:yoparty helt underbar hoj:tummenupp
 
hej.
har börjat låta om min bakre stötdämpare. klickar från gissningsvis rotationsdämparen och gnisslar/gnäller från fjäder!
nån som vart med om detta? cykeln det gäller är en tl1000s från 1997.
tacksam för svar!!

/Robin

När min fjäder började gnissla så tog jag loss den, hängde den upp och tvångsmatade den med 5-56. Kanske inte den bästa behandlingen men den har inte gnisslat sen dess. Blir det minsta problem igen så blir det bitubo :tummenupp
 
hej.
har börjat låta om min bakre stötdämpare. klickar från gissningsvis rotationsdämparen och gnisslar/gnäller från fjäder!
nån som vart med om detta? cykeln det gäller är en tl1000s från 1997.
tacksam för svar!!

/Robin

När min fjäder började gnissla så tog jag loss den, hängde den upp och tvångsmatade den med 5-56. Kanske inte den bästa behandlingen men den har inte gnisslat sen dess. Blir det minsta problem igen så blir det bitubo :tummenupp

Lite annars på TLS som har separat fjäder och dämpare. Två problem, två lösningar...
För bakdämparen skulle jag börja med att kolla att bultarna sitter som de ska. Klickandet kan vara att den sitter lite löst och det är INTE bra. Du kan spräcka fästöglorna till dämparen. :gnissla

En gnisslande fjäder är också snudd på livsfarligt... Det beror på att fjäderstången tappat smörjning och gnisslar mot bussningen. Det kan gå bra ganska länge, men i värsta fall så kan den nypa ihop helt, kröka fjäderstången och då stumnar den helt. Kan vara livsfarligt! Om du kan, ta isär den och se om du kan smörja upp den, men jag vet inte hur man får isär den. Jag har en fjäder över som jag gärna skickar till dig. Skicka bara ett PM.

En lösning som fixar båda problemen är att byta till Bitubo. Den ersätter både dämparen och fjädern, så då bör det lösa båda dina problem. En sån kostar kanske 5000:- men är en väl värd investering.
 
Lite annars på TLS som har separat fjäder och dämpare. Två problem, två lösningar...
För bakdämparen skulle jag börja med att kolla att bultarna sitter som de ska. Klickandet kan vara att den sitter lite löst och det är INTE bra. Du kan spräcka fästöglorna till dämparen. :gnissla

En gnisslande fjäder är också snudd på livsfarligt... Det beror på att fjäderstången tappat smörjning och gnisslar mot bussningen. Det kan gå bra ganska länge, men i värsta fall så kan den nypa ihop helt, kröka fjäderstången och då stumnar den helt. Kan vara livsfarligt! Om du kan, ta isär den och se om du kan smörja upp den, men jag vet inte hur man får isär den. Jag har en fjäder över som jag gärna skickar till dig. Skicka bara ett PM.

En lösning som fixar båda problemen är att byta till Bitubo. Den ersätter både dämparen och fjädern, så då bör det lösa båda dina problem. En sån kostar kanske 5000:- men är en väl värd investering.

+1 Bästa köpet jag har gjort, upptäckte dessutom när jag skulle byta den att fästet till rotationsdämparen var sprucket på flera ställen...
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top