Titta vad man kan hitta i en dam tidning (svenska självmords guiden)

Kan bara hålla med Flamma77, det är ens eget val. Om jag blir obotligt sjuk eller skadad och inte vill ligga som ett vårdpaket på ett sjukhus så är det mitt val med mitt liv.

/F

Flamma77 skrev:
Har du läst den? Riktigt så uppmuntrande är den faktiskt inte. :D

Nej, jag läste den faktiskt inte. Har läst liknande förut, fast seriösa, och tog förgivet att det var en sådan sida. My bad!

Felix skrev:
Kan bara hålla med Flamma77, det är ens eget val. Om jag blir obotligt sjuk eller skadad och inte vill ligga som ett vårdpaket på ett sjukhus så är det mitt val med mitt liv.

/F
Men har man tre små barn och har precis blivit lämnad av sin respektive och vill då ta sitt liv. Har man då rätt till det?
Jag har lite svårt för den här oinskränkta döttsrätten som många förespråkar. Även om du just blivit handikappad innebär det inte att ditt liv är helt slut, utan lycka och framtid.

Nu blev det här kanske lite konstigt forumulerat men ja ja

Last edited:
Orca69 skrev:
Sen tycker jag att om man nu ska ta självmord så gör det när allt är på topp och livet går bra, för då vet ni ju att det är det ni vill. Av alla jag känt som lidit av depression är det inte en enda som velat ta livet av sig när dom väl var friska, och depression är botbart, hur kass vården än må vara.

Depressioner går alltid över med tiden. Man kan få det att gå fortare med psykolog/psykofarmaka men det går över med tiden.

jag började faktiskt må lite illa när jag läste om förblödning som var typ på plats 3 eller nåt bland topp 5...

visst får folk bestämma om sina liv själva...men jag vet inte om jag köper att det är okej att sprida information om hur man ska gå tillväga...

om det var svårare att komma åt informationen kanske någon skulle komma runt sin depression eller var det kan vara som tynger innan de kommer fram till hur de ska "exita" den här världen och några föräldrar skulle slippa överleva sina barn...

men det är en svår fråga...

Flamma77 skrev:
Det finns verkligen ingenting i den här guiden som uppmuntrar till självmord. Framförallt inte i grupp eller för den delen ogenomtänkta.

"Människor säger ofta att de vill rädda planeten,
men de misslyckas att göra kopplingen,
att om du vill rädda planeten:
Ta ditt jävla liv!
Planeten kommer att räddas utan dig."

Det tycker i.af. jag är att uppmuntra någon till att ta sitt liv...
Hur du än vänder på det så är det otroligt egoistiskt med självmord, speciellt om det kommer utan förvarning.
Jag tycker synd om de som saknar livskraft, för dem är en sån där sida deras bästa vän. Jag tror knappast att en sådan person springer ut och dansar på en blomsteräng efter att ha gått igenom den sidan. Alla tänker inte likadant, de som har ett behov ser den sidan på ett helt annat sätt än du gör nu.

Slurken skrev:
"Människor säger ofta att de vill rädda planeten,
Ta ditt jävla liv!

Det tycker i.af. jag är att uppmuntra någon till att ta sitt liv...
Hur du än vänder på det så är det otroligt egoistiskt med självmord, speciellt om det kommer utan förvarning.
Jag tycker synd om de som saknar livskraft, för dem är en sån där sida deras bästa vän. Jag tror knappast att en sådan person springer ut och dansar på en blomsteräng efter att ha gått igenom den sidan. Alla tänker inte likadant, de som har ett behov ser den sidan på ett helt annat sätt än du gör nu.

Nu tar du ju en diktrad ur sitt sammanhang... men det går ju inte att sticka under en stol med att det är en uppmaning. Förövrigt är dikten klockren, helt på pricken rätt och fruktansvärt pricksäker. Jag log ett brett leende när jag läst den. :)

Jo, det är egoistiskt med självmord. Men å andra sidan är det ren egoism att promt vilja hålla någon kvar i livet. Om du tänker efter är det oftast för sin egen skull man inte vill förlora någon som står en nära. En död person lider knappast av att vara död.

Jag tycker att det är lite svårt att uttala sig generellt om självmordskandidater och om hur de uppfattar en skriven text... Å andra sidan så vet inte du om jag på allvar övervägt att ta mitt liv någon gång och hur jag isåfall resonerat ikring det. :)

Zator skrev:
Nej, jag läste den faktiskt inte. Har läst liknande förut, fast seriösa, och tog förgivet att det var en sådan sida. My bad!

Men har man tre små barn och har precis blivit lämnad av sin respektive och vill då ta sitt liv. Har man då rätt till det?
Jag har lite svårt för den här oinskränkta döttsrätten som många förespråkar. Även om du just blivit handikappad innebär det inte att ditt liv är helt slut, utan lycka och framtid.

Nu blev det här kanske lite konstigt forumulerat men ja ja

Den guiden är så seriös man vill göra den. Rent faktamässigt är den på det stora hela korrekt.
Men jag kan både se ironi och galghumor i den.

Jag förstår vad du menar. Som jag ser det är döden ett alternativ när inget annat värdigt/uthärdligt finns att tillgå. När den gränsen är nådd är högst individuell.

Jag mådde ganska illa när jag läste den "lilla" guiden, men den har faktiskt både för- och nackdelar och även om den är en smula morbid så finns ett visst mått av ironi.
Alla människor har ett lika högt värde och alla är vi ansvariga för besluten om våra kroppar och liv. Om jag anser att mitt liv inte är värt att leva, oberoende av anledning, är det mitt beslut att ta. Då kan guiden funka som ett hjälpmedel för mig att hitta rätt sätt att dö.
Om jag vill leva är guiden helt onödig och jag behöver inte ta ställning till den. Men det gör jag i alla fall. Jag tänker på alla unga tjejer som skär sig och mår psykiskt dåligt och nästan utmanar varandra i att göra sig själv mest illa. För dessa tjejer skulle guiden kunna vara en instruktionsbok i deras destruktiva beteende....Gud, man kan ju skriva hur mkt som helst om det här...

ingen dikt------->"Människor säger ofta att de vill rädda planeten,
Ta ditt jävla liv!

du glömde citat: bill hicks. fyi den bäste komikern som någonsin funnits...

som sagt jag höll nästa på o dö av skratt (han kanske skulle ta med det som metod..) när jag läste "bli uppäten levande" under rubriken djur..

"Här gäller det att besöka zoon, djurparker, viltreservat eller åka till platser som geografiskt har farliga människoätande djur i sin natur. Ett frågetecken är att få timingen att stämma, dvs, du måste se till att hoppa in i deras burar, eller klättra över deras murar när de är hungriga, och inte ha oturen att göra det när de blivit matade. Då är det mer troligt att de bara kommer leka med dig. Dessutom vill du inte skada djuren, vilket kommer hända om djurskötare ser dig bli attackerad, eftersom de vet ju inte att du vill dö. Så ta ditt språng på kvällen vid stängningstid eller ännu bättre: Gör ett nattbesök.

Lämpliga djur är gorillor, tigrar, lejon, hajar, alla stora rovdjur." :hihi

fast det kanske inte funkar jämt. tänk er det här cenariot istället. du har hamnat på en otroligt lustig plats helt utan höga objekt/hödjer, vassa saker, tunga saker, vatten djupare än 2cm, elektricitet, bilar/fordon i allmänhet, vapen av nån typ, andra människor, träd, eller kläder (om det hade funnits träd) och det finns ej heller som sagt några potentiellt farliga djur. men du vet att du måste ta livet av dej... ja där är dom!! du ser dom klart o tydligt.. dom giftiga växterna....

du minns genast att Ricinus Communis den är giftig den... du äter den som godis men kommer ganska fort på att det kan ta 3-5 dagar.. men du har tur du hittar några Atropa Belladonna plantor istället, bara 6-24 timmar med dom.
skitbra för den innehåller även skopolamin så du kommer minst sagt få en helflummig kväll..(överkurs). ja sånt där händer ju hela tiden, tur att du hade den ovärderliga kunskapen

eller varför inte uran :D eller curare hahahaha. giljotin.. shit nu kan jag inte läsa mer

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg