Tisdagsträning Sviestad 17 maj

Jodå, gick frammåt. Slog förra årets bästa tid med 1 sekund. på min 600a.. lol. :lol (54.2 fick jag som bästa tid)

Poser som man är, vilka tog kort? Hoppas det blev några bra som kan slängas upp här eller PMas / Emailas till mig.

Last edited:
Swedie skrev:
Jodå, gick frammåt. Slog förra årets bästa tid med 1 sekund. på min 600a.. lol. :lol (54.2 fick jag som bästa tid)

Poser som man är, vilka tog kort? Hoppas det blev några bra som kan slängas upp här eller PMas / Emailas till mig.

äh, det där var säkert batteriet i laptimern som gjorde att den gick för fort helt enkelt :hihi

håkan skrev:
äh, det där var säkert batteriet i laptimern som gjorde att den gick för fort helt enkelt :hihi

Jo och du hadde ett nyladdat då eller :hihi Detta är en matrialsport och med dinna grejor hadde jag legat på 53:or utan att bli svett :tungan

björn

ecce skrev:
Jo och du hadde ett nyladdat då eller :hihi Detta är en matrialsport och med dinna grejor hadde jag legat på 53:or utan att bli svett :tungan

björn

äh! du får väl prova om en vecka då o se om det stämmer! :7peta

Det gick undan idag :)

Bifogat

• nummer-27.jpg
    nummer-27.jpg
    100 KB · Visningar: 102
  • Untitled-1.jpg
    Untitled-1.jpg
    113.3 KB · Visningar: 108
  • Untitled-1b.jpg
    Untitled-1b.jpg
    95.7 KB · Visningar: 65
  • Untitled-1c.jpg
    Untitled-1c.jpg
    82 KB · Visningar: 186
  • IMG_1841.JPG
    IMG_1841.JPG
    113.1 KB · Visningar: 64
Last edited:
Fin fint väder och lagom gott om folk. Förutsättningarna var perfekta för årets (min) första tisdagsträning. Det kändes som att ge sig ut på hal is med svaga vrister och dåligt slipade skridskor. Jag tog det väldigt försiktigt medveten om att en vurpa vore både smärtsamt och demoraliserande. Efter bara 1,5 halv pass höll det ändå på att gå åt h-e med besked. I crossböjen (högfartsvänster som tas med acceleration) på fyran med varvräknarnålen på 11-12.000 rpm (uppskattningsvis 160 km/t) glider bakdäcket ut i en bred sladd. :skrämd Inget litet släpp utan ett ofrivilligt bredställ á la Gary McCoy. I något slags paralyserat tillstånd håller jag kvar gasen och får tillbaks fästet utan att tappa riktningen. Änglavakt. Nästa pass när jag ska ta mig ut ur Esset låter det plötsligt konstigt från motorn och det känns som om jag fått i friläget. Kedjan har lossnat. Eller gått av. Den ligger i alla fall kvar på asfalten bakom mig och jag fick på detta vis veta hur mycket hållbarhet man får för 280 kr. Snip-snap-slut. Trots det snöpliga och tidiga slutet på kvällen kände jag mig nöjd att ha hållit mig på hjulen och inte skadat hojen eller mig själv när kedjan gav upp. Detta var första passet på torr asfalt med min för säsongen nya hoj. Den är ljusår (nåja) bättre än fjolårets och det ska bli riktigt kul att se vad vi kan göra tillsammans.

Vem hade nr 7 (röd nummerbotten) på sin grå R6 eller R1?

vurpat

jaha då har man vurpat första gången då :huvet
nu måste jag ha tad i lite nya delar till min trasiga r6:a...det var i torpan som jag highsidade ut ur.... så nu har jag varit på linlöpings sjukhus en sväng...
:huvet

Goodstuff skrev:
Skönt att du inte kraschade - dassigt däck?
Inte köpa skitkedjor för 300 sek. Dumsnålt!
Köp DID 520 ERS härifrån istället. http://www.bandcexpress.co.uk/cgi-bin/bc_page.pl?cat=CH-RD-RACE
72 Pund är inte farligt och den är bra. Snabb service ger de också.
Svårt att avgöra om däcket var dåligt eller ej. Det är tillverkat 1202 och har okänt ursprung. Men en hel del gummi kvar på sidorna. Men något var som det inte brukar för där har jag aldrig fått släpp tidigare; och framför allt inte på det viset.

72 pund för en kedja? Hur mycket är det - ca 900 kr? Nog kan man väl hitta en bra kedja för mindre och utan att beställa från utlandet - eller?

Hur gamla/slitna däck kör du med på träningarna? Hur vet man när ett däck har gjort sitt? Inspektionshålen verkar inte tillförlitliga som enda riktmärke.

Nyteknik skrev:
Svårt att avgöra om däcket var dåligt eller ej. Det är tillverkat 1202 och har okänt ursprung. Men en hel del gummi kvar på sidorna. Men något var som det inte brukar för där har jag aldrig fått släpp tidigare; och framför allt inte på det viset.

72 pund för en kedja? Hur mycket är det - ca 900 kr? Nog kan man väl hitta en bra kedja för mindre och utan att beställa från utlandet - eller?

Hur gamla/slitna däck kör du med på träningarna? Hur vet man när ett däck har gjort sitt? Inspektionshålen verkar inte tillförlitliga som enda riktmärke.
Varför snåla på en kedja? 900 sek är inte mycket, den hade garanterat inte gått sönder in i Esset om man sköter den.

Angående däcken så har jag däck som är från 02 men jag kör ju som en kratat så det är nog inte däcken som det brister i. Det är väl antalet värmecykler som påverka däckets slitage mest, dvs värms det upp och kyls ned många gånger så tappar det sin mjukhet. Vad är det för hårdhet påd em från början?

Vet att Din MC i Sollentuna säljer DID men jag vet inte vad de tar för en 520 ERS.

Last edited:
Jag har en 520 RK kedja hemma ju! den höll till min R6:a men gixxern lär ju dra av den som en dörrsmällare :yoparty

Du får den billliigt! kostade endast 1250 när jag köpte den :död (alltså den är ny då, oanvänd)

yzfjohan skrev:
jaha då har man vurpat första gången då :huvet
nu måste jag ha tad i lite nya delar till min trasiga r6:a...det var i torpan som jag highsidade ut ur.... så nu har jag varit på linlöpings sjukhus en sväng...
:huvet

Men det gick bra med dig tydligen? det brukar va så... klarar man sig bra själv så är man mest orolig om hojen ... har jag märkt av egen erfarenhet :hihi

Hur gick det där mötet som skulle hållas efter träningen? Nån som kan avrapportera lite till en som inte kunde vara med... :rolleyes:

Goodstuff skrev:
Varför snåla på en kedja? 900 sek är inte mycket, den hade garanterat inte gått sönder in i Esset om man sköter den.

Angående däcken så har jag däck som är från 02 men jag kör ju som en kratat så det är nog inte däcken som det brister i. Det är väl antalet värmecykler som påverka däckets slitage mest, dvs värms det upp och kyls ned många gånger så tappar det sin mjukhet. Vad är det för hårdhet påd em från början?

Vet att Din MC i Sollentuna säljer DID men jag vet inte vad de tar för en 520 ERS.
Jag tyckte det verkade dumt att betala mer än nödvändigt om det stod "520" och "RK" på kedjan. Förstår inte vad den är tänkt att sitta på för motorcykel när den går sönder efter ca 40 km 250-finkörning på bana. Vilken "teknisk norm" ska man ha på kedjan för att den ska hålla?

Om det är antalet värmecykler som avgör ett däcks skick så är det ju helt nödvändigt att ha stenkoll på hur många kval, pass eller race det har gått. De däck som sitter på min hoj har jag ingen sådan koll alls på. Borde antingen köpa nya eller "färska" begagnade av något semiproffs. Minns inte vilken beteckning/hårdhet som var präglad på bakdäcket. Kanske var det fjädringen som inte funkade som den skulle. Lurigt...

Nyteknik skrev:
Om det är antalet värmecykler som avgör ett däcks skick så är det ju helt nödvändigt att ha stenkoll på hur många kval, pass eller race det har gått.

*host* :D
(Obs, fejkade data på jobbdatorn så stirra er inte blinda på detaljerna...)

Bifogat

• tiredatabase.gif
    tiredatabase.gif
    67.6 KB · Visningar: 107
Nyteknik skrev:
Jag tyckte det verkade dumt att betala mer än nödvändigt om det stod "520" och "RK" på kedjan. Förstår inte vad den är tänkt att sitta på för motorcykel när den går sönder efter ca 40 km 250-finkörning på bana. Vilken "teknisk norm" ska man ha på kedjan för att den ska hålla?

Om det är antalet värmecykler som avgör ett däcks skick så är det ju helt nödvändigt att ha stenkoll på hur många kval, pass eller race det har gått. De däck som sitter på min hoj har jag ingen sådan koll alls på. Borde antingen köpa nya eller "färska" begagnade av något semiproffs. Minns inte vilken beteckning/hårdhet som var präglad på bakdäcket. Kanske var det fjädringen som inte funkade som den skulle. Lurigt...

Minns du detta inlägget jag skrev en gång... :7peta

Citat:
Inskickat av Nyteknik
Vad tror du om kedjan jag tänkte beställa? Finns det många olika RK 520-kedjor? Skulle det vara ett stort misstag att köra med "fel" sort?

Ja det skulle vara ett extremt stort misstag!!
Köp inte en standard RK 520 till hondan. Den håller inte, jag har provat !
Hondan saknar ryckutjämnare vilket leder till extra belastning på kedjan.
Rullarna krossas/splittras av belastningen redan efter ca 5 minuters körning.

Däremot funkar det med en RK 520MXZ för belastningen, men den slits ganska snabbt.

Den kedjan som funka bäst av dom jag provat är RK 520TRU, lång livslängd lätt och lättrullad ( nån typ av x-ring racing), tyvärr dyr. Tror den har utgått ur sortimentet och blivit ersatt av nån annan. Du får kolla upp själv

ako skrev:
Minns du detta inlägget jag skrev en gång... :7peta

Citat:
Inskickat av Nyteknik
Vad tror du om kedjan jag tänkte beställa? Finns det många olika RK 520-kedjor? Skulle det vara ett stort misstag att köra med "fel" sort?

Ja det skulle vara ett extremt stort misstag!!
Köp inte en standard RK 520 till hondan. Den håller inte, jag har provat !
Hondan saknar ryckutjämnare vilket leder till extra belastning på kedjan.
Rullarna krossas/splittras av belastningen redan efter ca 5 minuters körning.

Däremot funkar det med en RK 520MXZ för belastningen, men den slits ganska snabbt.

Den kedjan som funka bäst av dom jag provat är RK 520TRU, lång livslängd lätt och lättrullad ( nån typ av x-ring racing), tyvärr dyr. Tror den har utgått ur sortimentet och blivit ersatt av nån annan. Du får kolla upp själv
Precis vad jag hade behövt komma ihåg när jag stod vid disken och tyckte att jag hade fyndat en RK-kedja för 280 kr. Ska köpa en RK 520MXZ och sköta om den ordenligt.

Jag har en fråga till dig som kan det mesta om den typ av Honda som jag nu kör: Hur f-n stänger man av choken och låser luckan till luftbukrnen när man har startat hojen? Luckan hänger ju och dinglar nästan helt utan passform och dess lås-skruv är omöjlig att hantera med handskar på. Det går inte att släppa gasen när motorn väl har gått igång - då dör den direkt. Vore perfekt med en vajerkontrollerad choke som justeras från styret - som på min förra Yamaha. Hur gjorde du?

Kristian H skrev:
Det gick undan idag :)
Snygg bild av mig. Fast jag ser lite stor ut på bild. Får skutta bak lite så kanske det blir bättre. Fler bilder? Tror Torkel var där o tog lite bilder... eller Larson något (EasyRider).

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph