Tips på Sevärdheter "off the beaten path" i Norrland.

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jag var regementsmästare på K-pist 45B 1987...
Mera OT:
Jag letar som tusan efter mitt skyttemärke från KA 4 men hittar bara ett par gamla kragspeglar, en med vapenslagstecken och en med gradbeteckning.

Men, för tydlighet skull. Det var - trots mitt skyttemärke för K-pist modell 45 - inte jag som sänkte Hood. :D
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det var den officiella försäljnings slogan för den bössan va?
(ja jag vet att Jänkarna som hade den i Vietnam högaktar den än i dag)

Jag var hyfsat duktig på att skjuta k-pist, jag fick i alla fall en sammanhållen träffbild på tavlan.
Men jag var väldigt ointresserad av att skjuta, jag var glad när jag lämnade tillbaka den på 90 talet som en av dom sista som hade den.

Men tillbaka till topic, kan man som civilist åka på återbesök till Lombens skjutfält och förläggningsplatsen? Eller är det full verksamhet där hela tiden?

Det skulle ju kunna vara en kul utflykt när man är i trakterna
Man brukar kunna åka genom fältet och passerar vakten, jag jagar älg mot skjutfältet vilket kan vara då där kul då hunden farit in på fältet med älg och det är skjutning.

Brukar nästan varje sommar åka en grussväng åt kalix Haparanda och åker då genom Lombens skjutfält, dock ingen i år. Vet inte om det är mer aktivitet nu då Putin är igång då jag bor ca 4 mil från skjutfältet och har mest koll på skjutningar under jakten.


Blir i alla fall av att åka till Skellefteå på fredag efter besiktning i Boden och hem på lördag, hotell är bokat.

Passar det och jag inte blir för sen till Boden på hemvägen tänkte jag kolla in Rödbergsfortet, ska vara öppet augusti ut enligt nätet.

Def fram emot denna sista lite längre sväng innan älgjakten börjar.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Lombens skjutfält och Orrträsk skjutfält är stängt några gånger per år på grund av ”övning med grovkalibrig ammunition”. Den som då tar sig in på skjutfälten riskerar förutom sitt eget liv även dryga böter.

Just Lombens skjutfält är just nu lite mer komplicerat. Det pågår tydligen en tvist mellan markägaren där vägen från Kalixhållet går till skjutfältet (alltså där alla lumpare kom in från lägret i Grubbnäsudden) och vad jag vill minnas är Fortifikationsverket. I korthet och utan att ta någons parti innebär det att markägaren helt sonika skottar bort vägen, varpå Fortifikationsverket bygger en ny. Flera gånger per år…Så det är inte säkert att vägen är farbar närsomhelst…
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Lombens skjutfält och Orrträsk skjutfält är stängt några gånger per år på grund av ”övning med grovkalibrig ammunition”. Den som då tar sig in på skjutfälten riskerar förutom sitt eget liv även dryga böter.

Just Lombens skjutfält är just nu lite mer komplicerat. Det pågår tydligen en tvist mellan markägaren där vägen från Kalixhållet går till skjutfältet (alltså där alla lumpare kom in från lägret i Grubbnäsudden) och vad jag vill minnas är Fortifikationsverket. I korthet och utan att ta någons parti innebär det att markägaren helt sonika skottar bort vägen, varpå Fortifikationsverket bygger en ny. Flera gånger per år…Så det är inte säkert att vägen är farbar närsomhelst…

Nej, självklart vämder man om bommen är nere.

Det där om vägen har jag hört talas om / läst någonstans.
Jag har för mig att det saknades tillstånd på papper för vägsnutten utan var ett gammalt muntligt avtal
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Man brukar kunna åka genom fältet och passerar vakten, jag jagar älg mot skjutfältet vilket kan vara då där kul då hunden farit in på fältet med älg och det är skjutning.

Brukar nästan varje sommar åka en grussväng åt kalix Haparanda och åker då genom Lombens skjutfält, dock ingen i år. Vet inte om det är mer aktivitet nu då Putin är igång då jag bor ca 4 mil från skjutfältet och har mest koll på skjutningar under jakten.


Blir i alla fall av att åka till Skellefteå på fredag efter besiktning i Boden och hem på lördag, hotell är bokat.

Passar det och jag inte blir för sen till Boden på hemvägen tänkte jag kolla in Rödbergsfortet, ska vara öppet augusti ut enligt nätet.

Def fram emot denna sista lite längre sväng innan älgjakten börjar.
Det är bara att kolla här om och när skjutfältet är avlyst:

 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Just nu är det nog ganska olämpligt att korsa skjutfältet…Stor övning med en massa stridsvagnar och säkert artilleri också. De skjuter så det vibrerar i fönsterrutorna i Kalix fyra mil söderut…
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag har inte varit till Övertorneå på flera år och Luppioberget har nämnts tidigare i tråden. Så här ser det ut nuförtiden:

70750903f8c1986bff0ec928e9a15ebf.jpg
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
På den gamla goda tiden - när man åkte riktig R-hoj och hade ett dagligt behov av toppfartstester - var rundan Kalix - Övertorneå - Överkalix - Kalix vardagsmat, flera gånger per säsong.

Jag har inte åkt den vägen på flera år då jag ledsnade på alla vägarbeten mellan Hedenäset och Övertorneå. Inga sådana just nu. Istället håller man på med något slags evighetsprojekt mellan Övertorneå och Överkalix…

Så ingen runda den här sommaren heller…
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Bjöd precis ett par kompisar och surjämtar på fika och lite ström, de är på väg upp till Kalix och Vassholmen som bröllopsgäster i helgen. Så tuta och hälsa ordentligt om Ni ser en förvirrad äldre gentleman med bättre hälft i en silvergrå ID4 och hälsa från mig?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag träffade inte tomten på berget, men han står ju nere vid landsvägen och hälsar besökarna välkommen…Tillsynes nyrenoverad av hotellentreprenören…

En hotellentreprenör som dessutom verkar vara seriös i sina avsikter. Gott om besökare till och med en fredag lunch sent i augusti.

 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Bjöd precis ett par kompisar och surjämtar på fika och lite ström, de är på väg upp till Kalix och Vassholmen som bröllopsgäster i helgen. Så tuta och hälsa ordentligt om Ni ser en förvirrad äldre gentleman med bättre hälft i en silvergrå ID4 och hälsa från mig?
Svägerskans bästa kompis gifter sig där idag, kan han varit polis? Fast det är ju också nära till Jämtlandsgränsen där ifrån en av dom som gifter sig härstammar.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nybyggt hotell med stor uteservering:

65bdcdc5c9d8d8a1a2b2a3db283edea3.jpg
Måste ta mig en tur dit och se hur det ser ut. Var dit för tre, fyra år sen men då var det stängt kan säkert bero på att jag tog en morgontur då övriga familjen sov så jag passerade Luppioberget kl sju på morgon.

Tror det byggts ut ännu mer nu, samma ägare som hotellet i Överkalix och det verkar som att dom haft bra belagt med utländska turister.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Svägerskans bästa kompis gifter sig där idag, kan han varit polis? Fast det är ju också nära till Jämtlandsgränsen där ifrån en av dom som gifter sig härstammar.
Javisst är det så, min kompis härstammar från jämtlandsdelen och yrket är rätt ? Så det blir uppenbarligen klackarna i taket på Vassholmen!
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Javisst är det så, min kompis härstammar från jämtlandsdelen och yrket är rätt ? Så det blir uppenbarligen klackarna i taket på Vassholmen!
Det lär det nog bli, har hört rykten att man tagit in polis till Kalix från andra delar av länet för att klara av festen i Kalix:lol


Själv tänkte jag mig upp på Brännaberget ikväll, är eldfest där med live band. Men mig veterligen var det ingen eldfest förr på Brännaberget den var på Tärendöholmen, är i alla fall kul att det händer nåt. Lite beroende på väder så blir det antingen Triumph eller 60:a Cadlillac, måste hålla mig nykter då jag har jour.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Tror det byggts ut ännu mer nu, samma ägare som hotellet i Överkalix och det verkar som att dom haft bra belagt med utländska turister.

Jo, jag blev faktiskt imponerad över hur mycket hotellbygget har framskridit på mindre än ett år.

Luppiobergets terräng gör ju att allt är fördelat på ett antal mindre byggnader, med rediga träspångar emellan. Stor receptionsbyggnad med lounge och lika stor veranda och ännu större restaurang med minst lika stor veranda. Och milsvid utsikt för sådana som oss som kan sitta och stirra på skog och älv…

Vassholmen verkar vara populärt för bröllop, det är bara några veckor sedan en avlägsen kollega helt plötsligt befann sig där på bröllop. Ett av glesbygdens problem…alla kärringar gifter sig med utsocknes…
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jo, jag blev faktiskt imponerad över hur mycket hotellbygget har framskridit på mindre än ett år.

Luppiobergets terräng gör ju att allt är fördelat på ett antal mindre byggnader, med rediga träspångar emellan. Stor receptionsbyggnad med lounge och lika stor veranda och ännu större restaurang med minst lika stor veranda. Och milsvid utsikt för sådana som oss som kan sitta och stirra på skog och älv…

Vassholmen verkar vara populärt för bröllop, det är bara några veckor sedan en avlägsen kollega helt plötsligt befann sig där på bröllop. Ett av glesbygdens problem…alla kärringar gifter sig med utsocknes…

Då kanske man skulle åka och kolla, ägaren verkar ju satsa. Tyvärr har det ju varit turbulent om hotellaffären här i kommun men så mycket bättre än denna ägare vet jag inte om det kan blir på hotellet, det verkar ju varit bra beläggning med turister i vinter. Allt är ju bättre än det som varit efter att Joe Labero och gänget hade hotellet.

Tänkte mig till Kypas i morgon och kolla på hundvalpar och då är det ju inte långt till Luppio. Eller morsan och barnen skulle åka och efter som att jag har jour är det ju bra med att fordon om jag måste åka iväg och då är KLR:en lämpligt fordon för att åka till Luppio via Killisjärv.

Ja det är ett problem att kvinnorna flyr, jag lyckades ju i alla fall dra hur en från Medelpad på gränsen till Jämtland. Det viktigaste för glesbygdskommuner är att se till att det finns jobb för tjejer och att unga kvinnor trivs, killarna kommer ju som på köpet då.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top