Tips på Sevärdheter "off the beaten path" i Norrland.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jo, streetracing med jänkare har varit en del av hans liv och man kan ju bara beundra en man som några år senare skaffar barn med den kvinnliga polis som några år tidigare arresterade honom vid ett kanske inte så lagligt streetrace…

90-talet…vilka tider…

Hans gamla 1100 är tyvärr såld sedan en tid tillbaka, till förmån för mer bakåtlutad sittställning.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jo, streetracing med jänkare har varit en del av hans liv och man kan ju bara beundra en man som några år senare skaffar barn med den kvinnliga polis som några år tidigare arresterade honom vid ett kanske inte så lagligt streetrace…

90-talet…vilka tider…

Hans gamla 1100 är tyvärr såld sedan en tid tillbaka, till förmån för mer bakåtlutad sittställning.

Detta fick mig att tänka på denna låt
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det var väl ungefär så det gick till…

Den långhårige kamraten kom förvisso lindrigt undan. Hans Chevelle med rörram, breda hjulhus och jätteslicks hade ju i alla fall regskylt. Lagens fokus hamnade istället på ett helt nytt T23-bygge, inte ens SFRO-besiktat och om jag minns rätt med en bra påtrimmad smallblock.

Ägarens försvarstal om att han har alla rättigheter i världen att transportera en V8 med sin skottkärra höll inte…

Om jag minns rätt så utspelade sig händelsen faktiskt rakt utanför ett annat turistmål i Kalixtrakten - Filipsborgs herrgård. Ursprungligen boende för brukspatronen, sedan förfallen under stora delar av 1900-talet, sedan renoverad till hotell, kursgård, festplats och företagscentrum under slutet av 80-talet. Trädekorationer snickrade av min egen morfar.

Ligger alldeles vid Kalixälven, i princip mitt i Kalix golfbana. Populärt tillhåll för bl.a. bröllop.

 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nya funderingar, jag ska beskita Thruxtonen på fredag och pga rådande besiktningsläge så är det i Boden det finns tid. Frugan säger idag att det hade varit kul att ta hotell i Skellefteå mellan fredag och lördag då flickan ska hem från morföräldrarna men säger samtidigt att du ska ju besikta på fredag, kommer på att jag på ske kan lämna hojen i Ale hojen en kompis men då tycker hon att man kommer sent till Skellefteå om man man vill kolla i affärer då jag ska besikta halvtvå.

Då kommer hon på att hon kan ju åka tidigare med bil och så kör jag hoj till Skellefteå och sen sover vi över där, detta låter ju ut som en riktigt bra idé. Jag kör hoj och hon går i affärer och sånt.

Frågan är då vägtips, ner tänkte jag åka, Älvsbyn, Långträsk, Jörn, sen kanske till Kåge och vidare mot Skellefteå. Men hem funderar jag på om vad som kan vara lämpliga vägar? Vad har ni för tips på asfaltåkning i Västerbotten och Södra Norrbotten?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nya funderingar, jag ska beskita Thruxtonen på fredag och pga rådande besiktningsläge så är det i Boden det finns tid. Frugan säger idag att det hade varit kul att ta hotell i Skellefteå mellan fredag och lördag då flickan ska hem från morföräldrarna men säger samtidigt att du ska ju besikta på fredag, kommer på att jag på ske kan lämna hojen i Ale hojen en kompis men då tycker hon att man kommer sent till Skellefteå om man man vill kolla i affärer då jag ska besikta halvtvå.

Då kommer hon på att hon kan ju åka tidigare med bil och så kör jag hoj till Skellefteå och sen sover vi över där, detta låter ju ut som en riktigt bra idé. Jag kör hoj och hon går i affärer och sånt.

Frågan är då vägtips, ner tänkte jag åka, Älvsbyn, Långträsk, Jörn, sen kanske till Kåge och vidare mot Skellefteå. Men hem funderar jag på om vad som kan vara lämpliga vägar? Vad har ni för tips på asfaltåkning i Västerbotten och Södra Norrbotten?

Skellefteå-Burträsk-Skråmträsk-Slut-Krångfors-Fällfors-Ålund-Hemmingsmark-Blåsmark-Svensbyn-Sjulnäs-Bölebyn-Arnemark-Sjulsmark-Ersnäs-Klubben-Ale-Selet-Mockträsk-Boden och så 356-an hemåt.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Skellefteå-Burträsk-Skråmträsk-Slut-Krångfors-Fällfors-Ålund-Hemmingsmark-Blåsmark-Svensbyn-Sjulnäs-Bölebyn-Arnemark-Sjulsmark-Ersnäs-Klubben-Ale-Selet-Mockträsk-Boden och så 356-an hemåt.

Tackar ska kolla in detta, är ju kul att köra olika vägar dit och hem.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Toranda Marina var stängt så det blev ingen Panteri…Paus längst ut på Röyttä istället, med Haparanda skärgård i bakgrunden.

6743dc5fb4eabd64c81a9e29c7b71a4e.jpg
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Batterie Dietl ute på Engelöya i Nordland.




En häpnadsväckande rest från elefantiasisprojektet Der Atlantikwall som skulle skydda hela det nazistiska Europa från veka och rasblandade undermänniskor som spelade jazz.

Batterie Dietl skulle dessutom skydda den viktiga malmtrafiken ut från Narvik.

Med tre gigantiska pjäser som sköt 40cm granater med precision mer 5 mil ut i Norska havet skulle fienden hållas borta från malmtrafiken.

Anläggningen är avrustad och riven, men man häpnar över dimensionerna på det som finns kvar.

679FA623-EBC5-4E35-B9D2-2933D88A7F45.jpeg



En av fundamenten är omgjort till museum. Sevärt, enligt omdömen på nätet.

Själv knockades jag av den brutala och opolerade charmen av det orörda ruinfundamentet:

CACED6B7-C023-4C05-B936-7DD297F1D880.jpeg


Anläggningen ligger helt öppen för väder och vind, längs ett av världens hårdaste kustavsnitt.

Och ändå...

BB671280-C5DE-47D2-9873-37A250B97600.jpeg

...kan man skönja namnen på fortets sista kontingent där över krokarna där man hängde sin larmutrustning.


Engelöya ligger sannerligen utanför allfartsvägen. Det är inget ställe man råkar hamna på.

Kanske är just det charmen med Batterie Dietl. Det är inte nedslitet, inte överbesökt - och helt fritt från klotter och graffitti.

En omvälvande upplevelse.
Dimensionerna är bedövande nu, 2022. Fatta hur dom upplevdes för 80 år sedan. Hela denna epoken med sin hybris och sina groteskt stora byggprojekt upphör aldrig att fascinera.


Kul detalj: det är absolut förbjudet att övernatta ute på området:

A7514260-0864-47B5-93EF-20459DF0FA74.jpeg


Meen, baksidan av samma infartsgrind...

7567EC84-90F3-4D86-9548-FCDCE3C3AD34.jpeg

...uppmanar de som ändå övernattar att ta med sin skit hem igen.


Pragmatik i sin prydno!
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Batterie Dietl ute på Engelöya i Nordland.




En häpnadsväckande rest från elefantiasisprojektet Der Atlantikwall som skulle skydda hela det nazistiska Europa från veka och rasblandade undermänniskor som spelade jazz.

Batterie Dietl skulle dessutom skydda den viktiga malmtrafiken ut från Narvik.

Med tre gigantiska pjäser som sköt 40cm granater med precision mer 5 mil ut i Norska havet skulle fienden hållas borta från malmtrafiken.

Anläggningen är avrustad och riven, men man häpnar över dimensionerna på det som finns kvar.

View attachment 475201



En av fundamenten är omgjort till museum. Sevärt, enligt omdömen på nätet.

Själv knockades jag av den brutala och opolerade charmen av det orörda ruinfundamentet:

View attachment 475202


Anläggningen ligger helt öppen för väder och vind, längs ett av världens hårdaste kustavsnitt.

Och ändå...

View attachment 475203

...kan man skönja namnen på fortets sista kontingent där över krokarna där man hängde sin larmutrustning.


Engelöya ligger sannerligen utanför allfartsvägen. Det är inget ställe man råkar hamna på.

Kanske är just det charmen med Batterie Dietl. Det är inte nedslitet, inte överbesökt - och helt fritt från klotter och graffitti.

En omvälvande upplevelse.
Dimensionerna är bedövande nu, 2022. Fatta hur dom upplevdes för 80 år sedan. Hela denna epoken med sin hybris och sina groteskt stora byggprojekt upphör aldrig att fascinera.


Kul detalj: det är absolut förbjudet att övernatta ute på området:

View attachment 475204


Meen, baksidan av samma infartsgrind...

View attachment 475205

...uppmanar de som ändå övernattar att ta med sin skit hem igen.


Pragmatik i sin prydno!

Och vill man skåda motsvarande anläggning i perfekt skick får man åka till Harstad.

Och utsidan är ingenting i jämförelse med insidan även om eldröret är 22 meter långt och kalibern 40,6 cm.

Den granat som skjuts iväg upp till 6 mil långt i nästan 1000 m/s V0 väger alltså ett ton. Inte konstigt att Hood sjönk på några minuter av en direktträff i ammodurken och när man besökt anläggningen förstår både man varför hon träffades så snabbt och vad tysk grundlighet betydde i verkligheten.


d07ef2bda055b94d906b3b4fc72f0fcf.jpg
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Och vill man skåda motsvarande anläggning i perfekt skick får man åka till Harstad.

Och utsidan är ingenting i jämförelse med insidan även om eldröret är 22 meter långt och kalibern 40,6 cm.

Den granat som skjuts iväg upp till 6 mil långt i nästan 1000 m/s V0 väger alltså ett ton. Inte konstigt att Hood sjönk på några minuter av en direktträff i ammodurken och när man besökt anläggningen förstår både man varför hon träffades så snabbt och vad tysk grundlighet betydde i verkligheten.


d07ef2bda055b94d906b3b4fc72f0fcf.jpg
Fast ska man vara petig så sänktes HMS Hood av en 38 cm granat som vägde 800 kg, Bismarck hade inte 40,6or... :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Fast ska man vara petig så sänktes HMS Hood av en 38 cm granat som vägde 800 kg, Bismarck hade inte 40,6or... :)
Jag tycker att man skall vara petig... :tummenupp

Dessa kanoner i Harstad var avsedda för efterträdaren som aldrig byggdes. Varje pjäs väger 158 ton, lite drygt (pjäs stämplad med exakt antal kilo: 158 664 kg, liksom varje granat, tex 1026,3 kg). Eftersom granaten tar med sig lite av eldröret varje gång skjuter man granaterna i viss ordning där det skiljer någon tiondels millimeter i diameter till nästa - allt för bästa precision. V0 970-870 m/s beroende på granat och laddning...

Off the beaten path not so much, men värt omvägen.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Fast ska man vara petig så sänktes HMS Hood av en 38 cm granat som vägde 800 kg, Bismarck hade inte 40,6or... :)
Tänkte som du. Men pallade inte att lägga nosen i blöt i den här tråden också.
Bra att du gjorde det! Pallade alltså. ? (y)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det blir lätt rykten annars, en massa mun till mun så sluter det med att Hood sänktes av en välriktad 7.62 från en AK4... :)

Det var före AK och 7.62, det måste ha varit en Kpist 45B och 9mm...
Anslagsenergin i dom blyklumparna är inte att leka med (5-50m från pipan)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det var före AK och 7.62, det måste ha varit en Kpist 45B och 9mm...
Anslagsenergin i dom blyklumparna är inte att leka med (5-50m från pipan)
Jag var regementsmästare på K-pist 45B 1987, fantastiskt vapen som bland annat de gröna baskrarna använde i Vietnam. Det enda automatvapen på den tiden som kunde skjuta under vatten :)
Jag lyckades till och med träffa SAAB-mål på 200 meter genom att lobba in kulorna...det var inte alltid som målen föll men det var bättre än att kasta sten... :)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
... bättre än att kasta sten... :)

Det var den officiella försäljnings slogan för den bössan va?
(ja jag vet att Jänkarna som hade den i Vietnam högaktar den än i dag)

Jag var hyfsat duktig på att skjuta k-pist, jag fick i alla fall en sammanhållen träffbild på tavlan.
Men jag var väldigt ointresserad av att skjuta, jag var glad när jag lämnade tillbaka den på 90 talet som en av dom sista som hade den.

Men tillbaka till topic, kan man som civilist åka på återbesök till Lombens skjutfält och förläggningsplatsen? Eller är det full verksamhet där hela tiden?

Det skulle ju kunna vara en kul utflykt när man är i trakterna
 
Nyheter
KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Top