Tips på Sevärdheter "off the beaten path" i Norrland.

Dhenniz

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2018
Ort
Strömsund
Hoj
Suzuki: GSF 650 Bandit 2007 och DL 650 V-Strom 2004
Hej!

Xt660R'en har fått nya sulor, olja, filter, besiktad, nybyggt lastrack, provpackat och provkört inför sommarens förhoppningsvis överflödiga turer i solsken och grusvägsdamm.

Tankarna har gått vidare till var och i vilken ordning.

Dels kommer några sträckor av TET testas, då jag bor i Strömsund blir det i alla fall härifrån och norrut.
Men jag sitter även och planerar och kikar över fler och andra rutter med blandat underlag.

Jag tänkte jag skulle be om lite tips och förslag på sevärdheter, utsiktsplatser, ställen att slå läger mm, gärna där man har så låg risk som möjligt att stöta på andra turister. Och inom dessa områden. Jämtland, Västernorrland, Västerbotten och Norrbotten.

Den sträckan av TET som definitivt blir av är från strax öster om Strömsund och upp till Lycksele, sen blir det nog letat grusväg så mycket det går västerut mot Saxnäs och Vildmarksvägen till Gäddede och sen grusväg tillbaka till Strömsund.

Men sen funderar jag som sagt på att försöka göra en rutt, grus och småväg mellan olika sevärdheter/utsikter nånstans inom nämnda områden.

Fler som går i liknande tankar kanske?

//En med stark abstinens nu.:yoparty
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Linbanan i Norsjö är ett måste
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Hej!

Xt660R'en har fått nya sulor, olja, filter, besiktad, nybyggt lastrack, provpackat och provkört inför sommarens förhoppningsvis överflödiga turer i solsken och grusvägsdamm.

Tankarna har gått vidare till var och i vilken ordning.

Dels kommer några sträckor av TET testas, då jag bor i Strömsund blir det i alla fall härifrån och norrut.
Men jag sitter även och planerar och kikar över fler och andra rutter med blandat underlag.

Jag tänkte jag skulle be om lite tips och förslag på sevärdheter, utsiktsplatser, ställen att slå läger mm, gärna där man har så låg risk som möjligt att stöta på andra turister. Och inom dessa områden. Jämtland, Västernorrland, Västerbotten och Norrbotten.

Den sträckan av TET som definitivt blir av är från strax öster om Strömsund och upp till Lycksele, sen blir det nog letat grusväg så mycket det går västerut mot Saxnäs och Vildmarksvägen till Gäddede och sen grusväg tillbaka till Strömsund.

Men sen funderar jag som sagt på att försöka göra en rutt, grus och småväg mellan olika sevärdheter/utsikter nånstans inom nämnda områden.

Fler som går i liknande tankar kanske?

//En med stark abstinens nu.:yoparty
Och TET är förkortning på ?
 

NPGA

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jul 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Scrambler 1100
I somras kollade jag på vattenfall, det finns ju ett helt gäng, började med Njupeskär och jobbade mig norrut. Hann med en dagstursvandring vid Höga Kusten, ett lyxigt stopp på hotellet i Borgafjäll med vandring till en fjälltopp och trerätters med gott vin på kvällen. Firade midsommar i Vålådalen med vänner och bad i en kall sjö. Blev blandat grus och asfalt.
Jag laddade ner vindskyddskartan och lyckades väldigt bra med övernattningarna, åkte redan i mitten på juni innan folk börjat semestra ordentligt så det var ganska folktomt. Fisket gick sämre men hade några goda korvar i packningen ifall att... Utsikten på kvällarna var ofta skaplig.
IMG_20200617_224455042_HDR.jpg
 

Dhenniz

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2018
Ort
Strömsund
Hoj
Suzuki: GSF 650 Bandit 2007 och DL 650 V-Strom 2004

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Hur öppnar man en sådan fil. Jag brukar köra efter karta o noter hittar nästan aldrig rätt med gps?
 

Dhenniz

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2018
Ort
Strömsund
Hoj
Suzuki: GSF 650 Bandit 2007 och DL 650 V-Strom 2004
Hur öppnar man en sådan fil. Jag brukar köra efter karta o noter hittar nästan aldrig rätt med gps?
Vindskyddskartan? Jag öppnar den bara med google maps eller annat kartprogram.

Navigering brukar för mig oftast ske genom att jag kikar på den planerade rutten och försöker memorera hjälpande punkter.
T.ex. Efter en by eller sjö eller annat landmärke så är det andra vänster och den ska vara i en högerkurva eller på ett back-krön osv. Sen stannar jag och dubbelkollar om jag blir osäker, samt kan ta nån minut att checka av nästa etapp när man tar paus.

GPS hade jag när jag körde lastbil, spec i Norge och i städer.

På vintern brukade jag sitta på kvällarna och spana hitta.se's sattelitkarta och pendla mellan den och hittas friluftskarta för att finna olika destinationer att försöka nå med skoter. Helst genom att följa dalgångar, vattendrag samt en del skogsbilvägar. Det var en rolig utmaning när man hade skoter som var lämpad. Nu har det blivit projicerat över till hojåkandet.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kolla in denna karta ochså väljer du slitlager https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket sen får man försöka kolla vidare för grusvägar finns det ju i detta land. Han har växlat mellan denna karta och Google Maps satelitbilder och sen ritat spåret i in Astro 220 som jag använder som GPS. Astron är nog mer lämpad för älgjakt med hund än som mc-gps men det funkar hjälpligt.

Tycker TET kartan på nätet verkar ganska dålig att få koll på omgivningen, får väl ta och försöka ladda ner gps-spåret och kolla i datorn.
 

Dhenniz

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2018
Ort
Strömsund
Hoj
Suzuki: GSF 650 Bandit 2007 och DL 650 V-Strom 2004
Kolla in denna karta ochså väljer du slitlager https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket sen får man försöka kolla vidare för grusvägar finns det ju i detta land. Han har växlat mellan denna karta och Google Maps satelitbilder och sen ritat spåret i in Astro 220 som jag använder som GPS. Astron är nog mer lämpad för älgjakt med hund än som mc-gps men det funkar hjälpligt.

Tycker TET kartan på nätet verkar ganska dålig att få koll på omgivningen, får väl ta och försöka ladda ner gps-spåret och kolla i datorn.
Tack! Brukar kika mellan TET-kartan, grusvägskartan och sen övriga kartor för att bilda mig en uppfattning om vägars läge i relation till orter och större sjöar.

För ingen site, eller kartprogram/app/sida har som jag vill ha det. ?
 

Dhenniz

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2018
Ort
Strömsund
Hoj
Suzuki: GSF 650 Bandit 2007 och DL 650 V-Strom 2004
Du nämnde Gäddede. Ett ställe att inte missa är detta på länken, otroligt vackert. Även mycket bra öringsfiske i ån högre upp om du smyger in lite till lappvatten mot Norge ?
Brukar bli gott om vändor åt det hållet varje år, även Gaustajokk är fint, samt Bjurälvens naturreservat.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det har den varit länge. Men grejerna finns kvar
Ja, malmtrafiken har varit nerlagd länge, men sedan körde man turister i korgar där i många år, men det är numera också nerlagt.

Jag såg dom södervittrade stolparna så sent som i dag.
Jag såg även ångloket i Kusfors och platsen för ett av sveriges koncentrationsläger under WW2.
Jag passade även på att besöka lanthandeln som hade alkylatbensinen bland drickorna och nya Unika-boxar i lager...

En unik del av Sverige...

Edit: Jag kom ihåg att vi diskuterade bensinmackar i dom trakterna i någon tråd, men hittar inte tillbaka till den tråden, men dom är i alla fall nerlagda allihopa.
Förmodligen har miljö och hälsoskydd gjort någon inventering och dömt ut allihopa.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nope, nya EU-regler nu i februari som kräver plaströr osv för bränslet från cistern till pumpar. Mindre mackar kan sällan räkna hem investeringen och då blir det bara chips och korv kvar. Dvs det som lönar sig.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
…Jag såg dom södervittrade stolparna så sent som i dag.
Jag såg även ångloket i Kusfors och platsen för ett av sveriges koncentrationsläger under WW2…

En unik del av Sverige...

Edit: Jag kom ihåg att vi diskuterade bensinmackar i dom trakterna i någon tråd, men hittar inte tillbaka till den tråden, men dom är i alla fall nerlagda allihopa.
Förmodligen har miljö och hälsoskydd gjort någon inventering och dömt ut allihopa.
Tänk hur olika vi kan se på saker! Jag började i byggsvängen på allvar under tidigt nittiotal, har jobbat med betong i hela mitt liv och är fortfarande fascinerad över att ”de söndervittrade stolparna” fortfarande står kvar. Betänk att de restes, bland myrar, knott och allsköns elände, mitt under brinnande krig med ransoneringar (1943 och senare). Och fortfarande står kvar i den miljön! Dessutom - söndervittrade vet jag inte, de borrkärnor som jag vet tagits visar på hållfastheter uppemot C60/75 i dagens Eurocode-mått. Tämligen imponerande må jag säga. Jag passerade stolparna förra veckan och är fortfarande vederbörligen imponerad av konstruktionerna, särskilt i ljuset av senare händelser som t ex uppförandet av Ölandsbron…

Dessutom tror jag det är klokt att särskilja på interneringsläger och koncentrationsläger om vi ska ägna åt oss moderna definitioner. De interneringsläger vi i Svedala hade för bl a framträdande kommunistanhängare och flyktingar under det senaste världskriget hade kanske ändå inte så mycket gemensamt med das Reich Kz-läger vad avser sträng regim och levnadsförhållanden?

On Topic och till TS - vad är Du intresserad av? Är Du MÖP tycker jag definitivt att Boliden och linbanan kan vara av intresse, sedan finns ju Kalixlinjen såväl som Boden fästning med Rödbergsfortet att beskåda. Uppe vid Riksgränsen kan Du fortfarande finna rester av befästningar och skyttevärn om Du travar ut lite i terrängen. Tyvärr brann tyskmagasinen i Luleå ned för några år sedan men kan fortfarande vara en intressant plats att besöka för lite kontemplation kring betydelsen av ordet ”neutralitet”. I Töre Hamn finns förresten en miniubåt av typ ”Spiggen” att beskåda, väl värt ett stopp och en glass.

Andra sevärdheter - Innan Du kommer till Boliden, åk då Lycksele - Norsjövallen - Norsjö - Bastuträsk - Röjnoret - Norrforsen - Boliden. Förvisso asfalt men kurvigare än så får Du det inte på våra breddgrader, dessutom med vackra omgivningar. Storforsen ovanför Älvsbyn, Kukkolaforsen och nya Kiruna Centrum är sådant jag inte skulle vilja missa, det sistnämnda för att det är rätt unikt att flytta en stadskärna på bara fem år. Med tanke på Din hemort finns det knappast någon anledning att lura på Dig ”orörd vildmark och den friska fjällmiljön”, den känner Du uppenbarligen till när Du relaterar till Gäddede/Vildmarksvägen/Stekenjokk ?

Tar Du Dig hela vägen till Kiruna åker Du över till Narvik, där kan en MÖP njuta av vyerna och vrakrester från de tyska jagare som fick på tafsen när det begav sig 1940. Nedåt Norge åker Du i makligt tempo men glöm för tusan inte flygmuseet i Bodö - väl värt tiden.

Åker Du i stället svenska kusten nedåt är ju Kalix skärgård fin, Luleå förtjänar ett stopp vid Gammelstad kyrkby och i Piteå finns ju alltid havsbadet och en rätt trevlig och välbesökt stadskärna. Men bered Dig på att slåss med ett antal tusen köpstarka norska turister om Du avser att övernatta i något annat än ett vindskydd eller tält.

Skellefteå - här pratar alla hockey eller batterifabrik. Vill Du ha service - klä Dig och hojen i svart och gult. Åk förbi Northvolt och berätta sedan för GuW hur impad Du är och hur mycket framtid batteritillverkning baserad på ren elproduktion är :)

Kör ABSOLUT inte E4 mellan Skellefteå och Umeå, det är verkligen vägen som Gud glömde, dessutom nu ytterligare förgylld av NYAB:s rejält urusla kringledningar runt pågående vägarbeten. Nej, kör då inåt land vid Gumboda upp till Bullmark och sedan Sävarvägen. I Umeå är Norrbyskär intressant som ren företeelse och exempel på hur ett miniatyrsamhälle kunde organiseras i en annars turbulent och konfliktfylld epok.

Övik passerar Du fort, här är Ullånger målet så att Du kan svänga av E4 och tillbringa lite tid längs höga-kustenslingan där Norrfällsviken, Bönhamn, Mannaminne och Lövvik ger Dig en dags rekreation och fina kurvor.

Ungefär så kanske, hoppas det finns något som kan inspirera i alla fall. Vindskydd och tältplatser finns väl lite överallt, själv sätter jag stort värde på en säng och lite frukost:) Ha en fin tur?
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
För den som är intresserad av militärhistoria och framförallt kalla krigets historia så är både Boden och Kalix uppenbara mål. Det är inte länge sedan stora delar av dessa kommuner var stängda för alla med utländskt pass…

Det finns redan mängder med information både här och på andra ställen, annars googla Bodens fästning, Rödbergsfortet, Spiggen, Siknäsfortet, Kanonerna på Häggmansberget, sjukhuset i berget, väg 356, Kalix flygfält, med mera.

Även Kalix hade ett ”koncentrationsläger” med en väl dokumenterad historia…Väl gömt men ändå tydligt, om man vet vad man letar efter.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top