Tips på Sevärdheter "off the beaten path" i Norrland.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Då vi snackar norra Sverige, vilken väg och var rekommenderas att vika av från TET om man ska till Korpilombolo?

Har en fransk jobbarkompis som har en kompis som ska köra TET från Frankrike till Korpis.

Tänker att om han kommer sig till Edeforsvägen borde det ju bli bra och sen ca en mil asfalt efter E10:an till Lansjärv, men sen är det ju lungt att åka grus till Korpis via Lahana och mot Narken och till Korpis.

Men hur är det med sträckan där mellan har ingen koll på hur det ser ut bortanför Vouddas. Så från TET till Korpilombolo är vad som efterfrågas.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Utmärkt, vägen har funkat med GSA men då törs man ju ta sporthojen…?

”Björkforsvägen” (720) fungerar alldeles utmärkt med sporthoj igen, från och med denna säsong. Seriöst helrenoverad med bärighetsförstärkningar, rejäla diken och ny beläggning. Inte ett gupp eller en spricka i sikte…!

Har för mig att jag guidade en grupp Pitebor bl.a. längs denna väg runt 2012-2013 och jag har nog knappt åkt den själv sedan dess…Mer eller mindre samtliga timmertransporter från Övertorneå-hållet till kusten hade kört ned denna väg till ett rent bedrövligt skick. Men nu är den som ny igen och psykfallet som kastade en högaffel mot en kamrat och prejade en annan kamrat av vägen bor inte där längre.

Den uppenbara avstickaren från denna väg, ”Lantjärvsvägen” (711), tillbaka till E4:an och framförallt rakt ut i skärgården och Frevisören - har tyvärr förfallit ganska mycket, särskilt öster om byn Lantjärv. Den tog otroligt mycket stryk av tunga transporter då Haparandabanan byggdes. Fortfarande körbar med sporthoj, men inte som i fornstora dar då Kalix och delar av Sveriges RR-elit tränade medelst Lantjärvs GP…

Annars fungerar väl ”Vitvattensvägen” (715), från centrala Kalix och rakt norrut, några år till. Flera ”inofficiella” utsiktsplatser längs vägen, mer militärhistoria (Grubbnäsudden och Lomben) och en mycket vacker badplats i norra änden av Storträsk. Tyvärr existerar inga fikaställen längre, så det får bli en glass på Handlarn i Vitvattnet.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Men hur är det med sträckan där mellan har ingen koll på hur det ser ut bortanför Vouddas. Så från TET till Korpilombolo är vad som efterfrågas.
Jockfall är väl ett måste för den som är i dom krokarna och vill se vattnets krafter.
Körde med husbilen efter grusvägen från Storforsen till Jockfall Fredag till Lördag med ett nattligt stopp efter Livasälven för fiske.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vuottas Lansjärv Lahnajärvi Jokkfall Narken Korpis funkar väl?

Annars skulle jag köra ända till Dokkas (TET är fin här), sedan ta Ullatti Kainulasjärvi Jierijärvi Korpis.

Ett alternativ är förstås Vuollerim-Murjek-Mårdudden-Lansjärv osv
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
”Björkforsvägen” (720) fungerar alldeles utmärkt med sporthoj igen, från och med denna säsong. Seriöst helrenoverad med bärighetsförstärkningar, rejäla diken och ny beläggning. Inte ett gupp eller en spricka i sikte…!

Har för mig att jag guidade en grupp Pitebor bl.a. längs denna väg runt 2012-2013 och jag har nog knappt åkt den själv sedan dess…Mer eller mindre samtliga timmertransporter från Övertorneå-hållet till kusten hade kört ned denna väg till ett rent bedrövligt skick. Men nu är den som ny igen och psykfallet som kastade en högaffel mot en kamrat och prejade en annan kamrat av vägen bor inte där längre.

Den uppenbara avstickaren från denna väg, ”Lantjärvsvägen” (711), tillbaka till E4:an och framförallt rakt ut i skärgården och Frevisören - har tyvärr förfallit ganska mycket, särskilt öster om byn Lantjärv. Den tog otroligt mycket stryk av tunga transporter då Haparandabanan byggdes. Fortfarande körbar med sporthoj, men inte som i fornstora dar då Kalix och delar av Sveriges RR-elit tränade medelst Lantjärvs GP…

Annars fungerar väl ”Vitvattensvägen” (715), från centrala Kalix och rakt norrut, några år till. Flera ”inofficiella” utsiktsplatser längs vägen, mer militärhistoria (Grubbnäsudden och Lomben) och en mycket vacker badplats i norra änden av Storträsk. Tyvärr existerar inga fikaställen längre, så det får bli en glass på Handlarn i Vitvattnet.
Japp, jag var en av de som guidades runt utkanterna av Kalix - en alldeles förträffligt trevlig tillställning?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Björkforsvägen, Lantjärvsvägen, Sörenvägen och Vitvattensvägen har bjudit på mängder med happenings genom åren. Dom flesta börjar väl vara preskriberade vid det här laget, men jag ska inte nämna några namn. Sprajtans nya sporthojar har bogserats ur leriga diken. Polishojar (som jagade andra hojar) har blivit ikappjagade och omkörda av misstag. Hojar har krokat ihop och gått av vägen tillsammans i tillställningar som varit rena race. Söndagskörningarna (alltid samling på Tempoparkeringen 17.00) på 90- och början av 00-talet var legendariska.

Björkforsvägen och Vitvattensvägen har skapat stötdämpare med extremt bra ”bump absorption” och krönen på Lantjärvsvägen har skapat en strategi kring så kallade topoutfjädrar som vunnit på Isle Of Man varje år sedan dess. Mina egna problem med kotvridningar mellan skulderbladen uppstod vid ett nätt litet hopp över en inte så lite uppstickande vägtrumma längs Grundträskrakan längs Vitvattenvägen.

Norrbottningar är ju kända för att åka långa sträckor till en stump med kurvor där de får öva knäskrap. Aavasaksa (i finska Övertorneå) har nämnts i tråden. Jag vet inte hur många gånger jag åkt dit med Kalix RR-stjärnor, kört upp och ner för berget några gånger och sedan åkt hem.

En annan bra sträcka för sådana aktiviteter är ”början” av väg 356, där den lämnar Forsbyn, Morjärv och går österut. Asfalterat och helt sinnessjukt kurvigt de två-tre första kilometrarna. Har för mig att en av Kalix RR-stjärnor myntade uttrycket ”det svänger ju så jävligt att man ser sitt eget bakljus” längs denna sträcka…
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Björkforsvägen, Lantjärvsvägen, Sörenvägen och Vitvattensvägen har bjudit på mängder med happenings genom åren. Dom flesta börjar väl vara preskriberade vid det här laget, men jag ska inte nämna några namn. Sprajtans nya sporthojar har bogserats ur leriga diken. Polishojar (som jagade andra hojar) har blivit ikappjagade och omkörda av misstag. Hojar har krokat ihop och gått av vägen tillsammans i tillställningar som varit rena race. Söndagskörningarna (alltid samling på Tempoparkeringen 17.00) på 90- och början av 00-talet var legendariska.

Björkforsvägen och Vitvattensvägen har skapat stötdämpare med extremt bra ”bump absorption” och krönen på Lantjärvsvägen har skapat en strategi kring så kallade topoutfjädrar som vunnit på Isle Of Man varje år sedan dess. Mina egna problem med kotvridningar mellan skulderbladen uppstod vid ett nätt litet hopp över en inte så lite uppstickande vägtrumma längs Grundträskrakan längs Vitvattenvägen.

Norrbottningar är ju kända för att åka långa sträckor till en stump med kurvor där de får öva knäskrap. Aavasaksa (i finska Övertorneå) har nämnts i tråden. Jag vet inte hur många gånger jag åkt dit med Kalix RR-stjärnor, kört upp och ner för berget några gånger och sedan åkt hem.

En annan bra sträcka för sådana aktiviteter är ”början” av väg 356, där den lämnar Forsbyn, Morjärv och går österut. Asfalterat och helt sinnessjukt kurvigt de två-tre första kilometrarna. Har för mig att en av Kalix RR-stjärnor myntade uttrycket ”det svänger ju så jävligt att man ser sitt eget bakljus” längs denna sträcka…
Ja, är man bara lite okänslig för asfaltens kvalitet så har vi ju också klassiker som Selet-Klöverträsk (med det dolda högfartskrönet mitt på), Vallen-Trundön, Sundom-Mjöfjärden och gamla Högsövägen från Strömsund... Kallax-Måttsund är också kurvig och fin, men älgfaran här kvällstid är inte att leka med.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Norra delen av Överkalix har jag ganska bra koll på, Jockfall och Linafallet är såna där fina ställen.

Tänket att man kör från Lansjärv till Ängesån och sen vidare till Lahnajärvi och mot Gustavsberg men viker av innan mot kan det heta Jouksovaara (lite osäker) sen tar man sig ut grusvägar till Narken och sen vidare till Korpis. Brukar köra denna sträcka från Ängeså (kommer dit skogvägarna från Rödupp) men viker inte mot Narken utan brukar köra till Kainulasjärvi.

Då missar man ju Jockfall men då får väl Fransmannen ta den på en dagstur från Korpis.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
När man läser ovanstående och ortsnamnen så är det ju tydligt att Sverige är ett väldigt långt land.
Låter som ställen som Tolkien bara kunde drömma om.
Du vet att Överkalix och Mordor är samma sak? Och att filmen Jägarna är en dokumentär?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag gick skola med en kille från Murjek, han måste ha varit 240cm lång, och vägt 200kg utan att vara fet....

Den killen var STOR.... han bör vara i 55 års åldern nu om han bor kvar...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
När man läser ovanstående och ortsnamnen så är det ju tydligt att Sverige är ett väldigt långt land.
Låter som ställen som Tolkien bara kunde drömma om.
Tolkien var ju professor i fornengelska och mycket intresserad av nordiska språk, så det är inte alls osannolikt att han drömde om just dessa och andra ortsnamn. :)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det är ju en annan sak som någon MC-turist kan utforska…Överkalixbons säregna dialekt och uttal ska tydligen bero på ett engelskt släktskap…

För övrigt blir du väldigt utstirrad om du åker till centralorten Överkalix och kallar den för Överkalix…För lokalborna är det Bränna (uttalas Pränna) och inget annat…

Ett bra resmål i just Bränna är annars den återinvigda festplatsen uppe på Brännaberget, där bl.a. Motörhead har spelat. En milsvid utsikt som inte går av för hackor…
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Du vet att Överkalix och Mordor är samma sak? Och att filmen Jägarna är en dokumentär?
Sant.

Dagens "jag mötte Lassie" En av mina släktingar var inblandad i Kalixhärvan. En annan släkting sägs ha haft samkväm med utredande polis.

(Tillbringat många somrar i Kukasjärvi och Påläng, ifall ortsnamnen är bekanta)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
I Bränna är Brännvalls Cafe att rekommendera med gott fika och rejäla bitar och orörd inredning sen 60-talet. Bränna är centralorten i Överkalix som omges av förorterna Grelsbyn, Tallvik och Brännaberget.

Brännaberget (festplatsen) är fint och i Lördags spelade faktiskt Smokie (who the fuck is Alice) på berget.

Då det gäller språket "Överkalix bondskan" så har den tydligen samröre med engelskan och nån likande dialekt i Skottland.

I slutet av 70-talet var det en 4H utbytesstudent boende hos oss, farsan höll då på att bygga en ny stor hölada. En murspade var borta och han frågade min farmor på bondska om hon sett den var på Skottlänskan säger på engelska åt morsan att var den är. Hon förstod bondskan då dom pratade nåt liknande i Skottland.

Då det gäller Jägarna 2 filmen så har jag motvilligt medverkat i den, min gitarr är dock med mer än mig då Peter Stormare spelar på den i filmen. Har också jagat älg med Peter Stormare vilket var en väldigt jordnära person ungefär som vem som helst.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
I Bränna är Brännvalls Cafe att rekommendera med gott fika och rejäla bitar och orörd inredning sen 60-talet. Bränna är centralorten i Överkalix som omges av förorterna Grelsbyn, Tallvik och Brännaberget.

Brännaberget (festplatsen) är fint och i Lördags spelade faktiskt Smokie (who the fuck is Alice) på berget.

Då det gäller språket "Överkalix bondskan" så har den tydligen samröre med engelskan och nån likande dialekt i Skottland.

I slutet av 70-talet var det en 4H utbytesstudent boende hos oss, farsan höll då på att bygga en ny stor hölada. En murspade var borta och han frågade min farmor på bondska om hon sett den var på Skottlänskan säger på engelska åt morsan att var den är. Hon förstod bondskan då dom pratade nåt liknande i Skottland.

Då det gäller Jägarna 2 filmen så har jag motvilligt medverkat i den, min gitarr är dock med mer än mig då Peter Stormare spelar på den i filmen. Har också jagat älg med Peter Stormare vilket var en väldigt jordnära person ungefär som vem som helst.
O fan. Var i filmen är du med? Är du den där galna finnen?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Sant.

Dagens "jag mötte Lassie" En av mina släktingar var inblandad i Kalixhärvan. En annan släkting sägs ha haft samkväm med utredande polis.

(Tillbringat många somrar i Kukasjärvi och Påläng, ifall ortsnamnen är bekanta)

Safari i kustbyarna är en annan bra möjlighet för den som vill turista längs Norrbottenskusten. Det fanns faktiskt en gammal cykeltävling som hette Fiskarbyrundan. Kalix-Töre-Sören-Påläng-Ryssbält-Storön-Nyborg-Kalix ger ännu mer militärhistoria (ubåten i Törefjärden), en del inte alltför pjåkiga vägar, några grymma utsiktsplatser för solnedgång och passerar dessutom rakt genom platsen för det påstådda jaktbrottet.

Den gängse uppfattningen häromkring är annars att ”Kalixhärvan” uppstod genom att en enda person lyckades sälja en väldigt uppdiktad och överdriven historia till en enda mindre nogräknad journalist. Men de som torgför den förklaringen brukar snabbt bli misstänkta själva…

Sträckan Kalix-Haparanda går också att göra dubbelt så lång genom att åka ut i alla kustbyar däremellan. 100% asfalt. Risögrund-Karlsborg för mer modern pappersbrukshistoria. Båtskärsnäs-Frevisören för lite mer antik sågverkshistoria och varför inte åka isbrytare från Axelsvik…? Säivisnäs och Sangis havsbad för den som vill tälta på sandstrand med magnifik utsikt över bottenviken. Seskarö, hungerskravaller, Robinson och ännu mer utsikt. Nikkala och Haparanda hamn inklusive museum. Salmis, kolerakyrkogården och miljonvillorna för IKEAS och Outokumpus direktörer. Kanske smyga över gränsen, åka ut till Toranda Marina och äta en ”Panteri” (finsk storstrut med lakrits, ungefär)…? Kanske smyga vidare genom fågelskyddsområdet ut till småbåtshamnen längst ut på Näätsari och betrakta utsikten…över ett gigantiskt rostfritt stålverk och snudd på hundratals vindkraftverk…

I linje med trådens ämne har jag också snokat på lite grusvägsåka i mina hemtrakter. Genom att använda servicevägar under vissa kraftledningar är jag övertygad om att det går att sätta ihop en grusrutt i princip från mitt garage upp till Korpilombolo, eller Bosses trakter om man så vill…Kommer man bara ovan Korpikälven så finns flera parallella alternativ i nordlig riktning. 100% grus genom världsmetropoler som Myrdalen, Kapplandet, Bodträsk, Kukasjärvi och Kypasjärvi.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top