Tips på racebuss

R1Lillen

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Aug 2003
Hoj
R1-98 polka som ny,R1-15
letar race buss nu, några tipspå en bra i prisklass upp till 35

kanske har min pegga boxer,,färdig med sovplats i dubbelhytt..allt för en racer typ 25-30......vet mer i helgen

va e det för årsmodell ? några foto på den?
har kollat lite på vito,någon som har erfarenhet av en sådan? vet att de är utsatta för rost , men de e ju väldigt smidiga

Transporter T4 :tummenupp

Har en bensinare 2,0, drar ca 1,1 L milen och är inte så trött som många säger. Accar normalt för en klenare bil och håller farten i uppförsbackar med full last. Skatt ca 2500 kr. Lastar hoj tillbehör samt det finns plats för övernattning (har själv provat).

har några krav:
dragkrok
bes
inte för mycket ytrost
diesel

någon som har en vito??

ni som vet om en vito får gärna tipsa lr något annat lämpligt

Jag snackade med min lokala bilmeck om just det där med racebuss, och han (som nästan uteslutande meckar den typen av bilar) påstod att just Vito har en massa skumma fel. Jag bad inte om mer detaljer, men han påstod att just VW är ganska säkra kort.

Hittills är jag inte jätteimponerad av min T4, men jag fick den väldigt billigt å andra sidan.

vito är riktiga skrothögar,kvalitet som en rysk bil fråb 60 talet.
citruen har lite finurliga handtagsfel men annars okej.(jumpy)
renault t35/boxer har kassa spindelleder men annars rätt okej för att vara franskt.
vivaro är ju att föredra men svår i prisbilden.t4 funkar bra om de ej är 4 krafsare men 1.1 milen,då har man fan inte bråttom,dubbla den summan så är du närma normal körning.

Har en vito-03,112 diesel(130hk nånting)känner bägge ägarna som haft den sen ny och de har förutom slitdelar endast servat och lackat den.

Har nu gått 28000mil och går än så länge problemfritt men behöver lite färg,dom Rostar!

Utöver det så dricker han i hundrasnitt 0,8 och ligger jag 150 på motorväg vill han ha en liter men är jäkligt skön att åka i,i med farthållaren och luta dig tillbaka,bara man inte är för lång för det är inte så gott om plats där framme.

Min har automat,tror den manuella är lite snålare men fan så bekvämt det är med automat,ac och värmare(behövs när det är kallt)

Utifrån min erfarenhet så är det lugnt om du hittar ett välskött ex,finns många misshandlade ute och de kan nog bli riktiga sparbössor och det på det tråkiga sättet,dom billigaste är det av en anledning.

Ska du ha en så försök få tag på en med skjutdörrar på bägge sidor,skulle vilja haft det själv men fick offra det då jag kände historiken på denna jag köpte.

Henrik

Jag har åkt många mil i Peugeot/Citroen/Fiats modeller (samma bilar)

Ska man ha en stor så är Citroen Jumper jättebra, jag har en sån idag med verktygsskåp och plats framför hojarna. 2st tusenkubikare + verktygsskåpet går in.

Vill man ha en lite mindre är Jumpy/Peugeot Expert riktiga slitvargar. Finns anledningar till att många går som cross/racebussar.

/ Jens

håller med zeb...min fiat ducato drar inte mer än 0.9 milen i 120kmh med 4st hojar. körde 190mil med den i ett sträck italien-sverige :yoparty

...men 1.1 milen,då har man fan inte bråttom,dubbla den summan så är du närma normal körning.

Nja, fortare än 120-130 km/h kör jag iofs inte på motorvägen. Annars håller jag trafikrytmen. Jag har iofs bara mätt på 2 tankar då jag inte haft bilen så länge men båda gångerna blev det strax över litern. Jag är supernöjd med min T4, lite högt kupéljud med annars är det den perfekta racebussen. Lastar allt men behöver, går bra, billig att köpa, billig att äga och är otroligt driftsäker om man skall lita på verkstäder och andra ägare av T4an. :tummenupp

vt4 funkar bra om de ej är 4 krafsare men 1.1 milen,då har man fan inte bråttom,dubbla den summan så är du närma normal körning.

jag har haft 2st T4, en -91 & en -99,
med -91:an körde vi Mo i Rana ToR med släp(3 hojar, däck, extrafälgar), 5 personer, full last överallt, det var fullt både i bilen & på släpet... (full fart också)
0.95 drog den och farten hölls "lite" högre än 80...

har nog kört runt 10 000mil i T4:a 2.5L, aldrig över 1.2 på en tank oberoende last eller fart.
Dock är 99:an lite svårare att få under litern än 91;an, konstigt nog.

i princip har bägge billarna följt
100km/h = 1.0l/mil
110km/h = 1.1 osv utan att vara snäll på gasen, green driving har jag inte lärt mig riktigt :rolleyes:

Dock skulle jag helst velat haft diesel, men de kostar lite mera

Har en Vito 115cdi -06 och är så nöjd med den.
Rosten på denna gerenationen gentemot föregående är ljusår bättre men rostar gör dom.
Min har efter 5 år och 16 000 mil inte krånglat maskinellt eller så men däremot har jag bytt alla fjädrarna runt om, de tjongade av när det var 30 grader kallt o man körde i guppig väg.
Har fått rost i alla stenskott underkant på bilen men nu sitter det stänkskydd där. Det skulle suttit från början egentligen. Snålt av Merca.
Sen käkar den bromsbelägg bak och oken bak har en jävla förmåga att kärva och krångla. Kör mkt mkt landsväg så man bromsar väl inte ihjäl sig på så vis.

Har automaten o 150 dieselhästar o kör utan problem under litern i mogen motorvägsfart med eller utan last.

Sen åker man fan kungligt i den, så nära personbilskänsla man kan få i en skåpbil. >Så är det i Transportern med iofs.
Viton finns i en kort, en mellanlång o en skitlång modell. Jag har mellanmodellen o har kört allt från R6 till 1100 EF i den o det går bra.
För/som rejsbuss skulle jag nog kika på sprinter / boxer eller liknande men det är ju en total smaksak.

Ja just det.

Med automaten får jag dra 900 på B och 2500 på BE med en max total tågvikt på 5,3 ton.

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back