Tips på pendlar/grus hoj!

moestberg

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Honda Transalp -02
Jag funderar på att köpa en offroad hoj för ca 20-30 000kr.
Har tänkt pendla till jobbet, ca 1,5 mil motorväg (inte sagt att jag måste köra i 110km/h för det) samt lite åka i stan och grusväg ibland. Får gärna vara billig i drift och så problemfri som möjligt!

De modeller jag funderar på är XT 600, Transalp eller en xf 650 Freewind.
Vilken av dessa maskiner tror ni passar mig bäst? Förslag på andra modeller?

Tack på förhand!

Inte för att jag gillar BMW men deras GS650 (tror jag den heter) brukar ju få fin kritik!

Jag har en Freewind. Funkar ok på grus, men är mer asfaltsorienterad med 17" bak och 19" fram. Är bekväm i 120-130 km/h. Bra pendlingsval. Om huvudfunktionen är grus skulle jag dock satsa på något annat. En Dominator, kanske?

Last edited:
Dominator, transalp, XRV, Tenere tror jag också kan vara bra val.
Körde XR400 förut och den var en pina på asfaltstransporter, inte bara för att motorn är liten, dom går hårt och vibrerar obehagligt i styret.

Beror på vad du tror blir mest av, grus eller transport.
/Danne

Aprilia Pegasu Trail!

Hej Moestberg!

Ovanstående hoj är suverän för dina behov, massor av budhojar är av denna modell i hufudstaden. Har nyligen åkt fram och tillbaks Stockholm - Strömstad utan att få träsmak i häcken. Den är också snyggare än de andra förslagen.
Går givetvis också att ta sig fram i skogen samt på grus.
Mvh
Majjen

du kan få tag i tag i en xr 650 med den budgeten om du inte har panik att handla ,ett bättre köp än xr 600:an ,dominatorn är bättre för ren jobbpendling men suger på grus jämfört med xr:en ,
xt 600 är ok för jobbpendling hade en själv som rullade 3000 problemfria mil som pendlarhoj ,ttr är bättre på grus än xt:n beror på vad du vill ha, 1,5 mil är ju ingen långpendling direkt så toppkåpa känns inte nödvändigt, rullade 14 mil om dan med xt:n ,
däcken brukar bli en kompromiss mellan grus o landsväg om man ska jobbpendla, rena grusdäck slits ner fort vid asfaltkörning

Dominator, transalp, XRV, Tenere tror jag också kan vara bra val.
Körde XR400 förut och den var en pina på asfaltstransporter, inte bara för att motorn är liten, dom går hårt och vibrerar obehagligt i styret.

Beror på vad du tror blir mest av, grus eller transport.
/Danne

Tror nog ändå att det blir mest transport..

Hej Moestberg!

Ovanstående hoj är suverän för dina behov, massor av budhojar är av denna modell i hufudstaden. Har nyligen åkt fram och tillbaks Stockholm - Strömstad utan att få träsmak i häcken. Den är också snyggare än de andra förslagen.
Går givetvis också att ta sig fram i skogen samt på grus.
Mvh
Majjen

Tack för tipset! Det är en hoj jag knappt visste fanns. Hur är driftsäkerheten på en sån jämfört med tex Honda och Yamma?

du kan få tag i tag i en xr 650 med den budgeten om du inte har panik att handla ,ett bättre köp än xr 600:an ,dominatorn är bättre för ren jobbpendling men suger på grus jämfört med xr:en ,
xt 600 är ok för jobbpendling hade en själv som rullade 3000 problemfria mil som pendlarhoj ,ttr är bättre på grus än xt:n beror på vad du vill ha, 1,5 mil är ju ingen långpendling direkt så toppkåpa känns inte nödvändigt, rullade 14 mil om dan med xt:n ,
däcken brukar bli en kompromiss mellan grus o landsväg om man ska jobbpendla, rena grusdäck slits ner fort vid asfaltkörning

XR tror jag är för mkt åt enduro-hållet för min del.
Däremot XT 600 är jag sugen på. Det jag funderar på när det gäller XT:n är kritiken den verkar få för att den inte går att köra på låga varv, att den rycker osv.
Likaså måste väl tex en tvåcylindrig Transalp gå finare, med mindre vibrationer osv? Även starkare på låga varv kanske?

Last edited:
Köp en XT 660 X fungerar fin fint vet ja even bud hojarena kör ju med dessa iof R modellen den e ju skott säker o beprovad :tummenupp

smidig i stan det kan ja lova hehe :yoparty

kan va lite dyrare, men du slipper mecka om du hittar en som gått få mil o e väl skött o servad

Den ligger stabilt i andrahands värde om man inte e desperat :D

//Robin

Grymt bra

Tack för tipset! Det är en hoj jag knappt visste fanns. Hur är driftsäkerheten på en sån jämfört med tex Honda och Yamma?

Hej igen!

Förut rullade mest Yamaha Thenere som budhojar, de var mkt bra och tog sig fram överallt. T ex lätta att smita förbi bilköer etc! Aprillian har några hästar mer och i övrigt samma motor som Yamahan.
Nu har flera budfirmor bytt ut Yamahan mot Aprilian och de ångrar sig inte!
Mindre service har krävts, snyggare hoj, bättre komfort!
Jag har kört längs motorvägar, skogen samt på massor av grus utan problem.
Ta en titt på Pegasun du ångrar dig ej, helst dock den med insprutning.
Mvh
Majjen

Hej igen!

Förut rullade mest Yamaha Thenere som budhojar, de var mkt bra och tog sig fram överallt. T ex lätta att smita förbi bilköer etc! Aprillian har några hästar mer och i övrigt samma motor som Yamahan.
Nu har flera budfirmor bytt ut Yamahan mot Aprilian och de ångrar sig inte!
Mindre service har krävts, snyggare hoj, bättre komfort!
Jag har kört längs motorvägar, skogen samt på massor av grus utan problem.
Ta en titt på Pegasun du ångrar dig ej, helst dock den med insprutning.
Billig service, bra andrahandsvärde medföljer också. Skall t ex endast servas var 1000:e mil mot t ex KTM:s 5-600 mil.
Mvh
Majjen

Last edited:
jo jag skulle lätt lägga på 2 tusenlappar o ringa nån på blocket med en xt660r o pruta 3000. finns nåra för runt 35 där..

ny och modern :tummenupp

Spontant känns DR 650/800 eller Super Tenere som det rätta valet....

Även XT600 t.ex. eller XR 600 skulle fungera, men dem är nog lite mer endurostuk på.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park