Tips på ombyggd bakdel till r6:a -00

Vapor

Hojgalen
Gick med
23 Jun 2003
Hoj
R1 -06, KTM525sx-03, Yamaha XS400se -82
Jag vill bygga om min bakdel på min r6:a.
Flytta in bakljuset under cutsen och sätta in blinkersen på sidorna där med.

Kan försöka visa med bild hur jag menar.
TIPS??
Har du byggt om din r6:a så kan du gärna visa med bild och förklara hur du gjort.

TACK!!

Bifogat

• bakifrån 02.jpg
    bakifrån 02.jpg
    82.6 KB · Visningar: 362
Last edited:
Fantasin då som gäller.

Ska du bygga själv då är det fantasin som gäller o sätter gränser,oxå det som är charmen att hitta nåt eget som ingen annan har kanske.Annars kolla på stylade R1 tråden o kolla in MrCrone's gula R1:a,där är hemmabygge på hans stjärt o det är
nog det snyggaste hemmabygget jag skådat.Tonat plexiglas o bakom det bygger du in ljus o blinkers.
MrCrone har en egen skapad tråd oxå med bilder på sin retta i olika vinklar,så det är bara till o tjuvkika.
Lycka till!
Mvh Peter R1 racer

Jag har spanat in hans citrongula hoj. Otroligt vacker. Blev inspirerad därifrån. Men man måste ju plocka bort så mycket om man ska ha plexiglas under. Sitter inte batteriet i en låda som sitter fast i original-undertray´en och en massa annat tjaffs också?

Jaja, ska pilla på det när säsongen är slut.

KEDJA OCH DREV FRAM OCH BAK KÖPES TILL R6:a -00

:squid

Inte helt 100 på det.

Jag är inte helt hundra på hur det ser ut,jag har för mig att man måste kapa av orginal skärmen(hela den klump skylten är fäst på)
Så långt som till batteridelen behöver du nog inte kapa men en bra bit in på plasten ändå om du ska fälla in blinkare samt ljus.
Tips är,försök få tag i orginal biten,alltså hela skärmen o där batteriet sitter på nån skrot för nån hundring så kan du behålla din egna orginal o slippa förstöra den genom att såga.Det är ju kanon oxå o ha orginal kvar då besiktningen kan vara lite tjuriga
kanske.
Själv har jag gjort lattemans grejen o köpt en undertail från axesstrading,de lär ha kanon passform redan vid köp.Sen köpte jag orginal plastbiten där batteri osv är på skroten så ska jag såga i den o behåller allt orginal.Än inte fixat det,blir vintersyssla.
Men såhär ser den ut på bild.
Mvh Peter R1 racer

Bifogat

• r1 ända.jpg
    r1 ända.jpg
    22.6 KB · Visningar: 272
Jo, men jag ska lägga ner så lite pengar som möjligt på det.
Jag ska ändå inte behålla hojen så jätte länge.
Köpa en större om 2 år eller något. :)

:hej

Här e lite bilder på mitt tail bygge som kanske kan vara till hjälp :tummenupp

Bifogat

• undertraybygge.jpg
    undertraybygge.jpg
    55 KB · Visningar: 238
:tummenupp

Bifogat

• undertraybygge 2.jpg
    undertraybygge 2.jpg
    53.6 KB · Visningar: 238
:öl

Bifogat

• r1 3.jpg
    r1 3.jpg
    54.7 KB · Visningar: 241
Vapor skrev:
Jag har spanat in hans citrongula hoj. Otroligt vacker. Blev inspirerad därifrån. Men man måste ju plocka bort så mycket om man ska ha plexiglas under. Sitter inte batteriet i en låda som sitter fast i original-undertray´en och en massa annat tjaffs också?

Jaja, ska pilla på det när säsongen är slut.

KEDJA OCH DREV FRAM OCH BAK KÖPES TILL R6:a -00

:squid

Du behöver inte plocka bort alls så mycket! Du kapar bara battrilådan efter själv baljan slutar. Efter att du gjort en hållare för orginal lyset och orginal blinkarna (se bild) skruvar du bara dit det utsågade plexit i befintliga hål i bakkåpan = Voila!!!

Tips: Använd en masonit skiva etc som mall = bra mycket billigare att såga för mycket

:musik

Bifogat

• project r1 10.jpg
    project r1 10.jpg
    56.1 KB · Visningar: 239
Kom hem till mig såska ja hjälpadig att bygga om den, du vet väl hur grymm ja är på tailguard byggen? .............

Robbano skrev:
Kom hem till mig såska ja hjälpadig att bygga om den, du vet väl hur grymm ja är på tailguard byggen? .............

Jo, den höll säkert 100 mil :D :tummenupp
Men ska pilla på det i vinter när säsongen är slut

MrCrone skrev:
Du behöver inte plocka bort alls så mycket! Du kapar bara battrilådan efter själv baljan slutar. Efter att du gjort en hållare för orginal lyset och orginal blinkarna (se bild) skruvar du bara dit det utsågade plexit i befintliga hål i bakkåpan = Voila!!!

Tips: Använd en masonit skiva etc som mall = bra mycket billigare att såga för mycket

:musik

Jag vill kunna sätta tillbaka original om inte besiktningen godkänner bygget senare. Funkar det tro?

Tack för tipset och för fina pics :tummenupp

Vapor skrev:
Jag vill kunna sätta tillbaka original om inte besiktningen godkänner bygget senare. Funkar det tro?

Tack för tipset och för fina pics :tummenupp

Besiktningen!!! Det kan du nog glömma att få igenom är jag rädd för... Som R1 racer sa så skaffa en beggad underdel och såga sönder så sparar du den andra och kan bygga tebax allting på en förmiddag till orginal :öl

MVH

Vapor skrev:
Hmm, kostar ju pengar en sådan...

Allt kostar, men med tanke på att en ny underdel kostar 600 kr kan inte en begagnad sprucken vara så dyr. Ytterliggare fördel med konstruktionen är att det går utmärkt att behålla låset till baksadeln precis där det sitter.

Prisinfo för mitt tail bygge:

Plexi: 300 kr
Plåtbit för bygge av hållare till baklyse: 20 kr
Solfilm: 50 kr
Orangefärgade blinkersljus: 20 kr paret

390 spänn för en fet bakdel är väl inte så pjåkigt :öl

Nyheter
Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats