Om man som i ditt fall redan har dålig koppling så skulle det ha slirat ännu mer med OKQ8 SBK racing än med BT-oljan. Det beror på att SBK racing har högre viskositet och inte pressat ut från lamellpaketet lika lätt som BT-oljan.Så har man dålig koppling men ändå måste använda hojen under en viss tid är en så tunn olja som möjligt den som ger minst kopplingsslir.
Nivån påverkar också så om man håller den i underkant istället för fyller max så underlättar det för kopplingen att greppa. Effektivast koppling är förstås att köra helt utan olja men det bör man kanske undvika...
Jag tror inte oljans viskositet vid +100C har nån praktisk betydelse.
Exempel kinematisk viskositet vid +100C m2/s
0w-30 11,7 m2/s
10W-40 14,6 m2/s
10W-60 23,7 m2/s
För då skulle ju kopplingen slira med 0w-30 vid +70C m2/s
Kinematisk viskositet
0W-30 24,2 m2/s vid +70C
och vid alla lägre oljetemperaturer. För vid +70 C är ju viskositeten för 0W-30 högre än för den "tjocka" oljan 10W-60 vid +100C.
http://www.viscopedia.com/viscosity-tables/substances/engine-oil/
Kör själv på SBK Racing 10W-50, finns på SWEDOL, 1400kr för 20 liter eller på OK Q8 189kr för 1 liter.
http://www.swedol.se med sex butiker omkring / i Sthlm
Själv skulle jag aldrig hälla Castrol i någon hoj,
det finns ju hur mycket trådar som helst om kopplingsslir med Castrol på SH.
Och varför inte ta och kolla kopplingen när du tappat ur oljan. Innan du fyller på. Nya oljan.
Ta sönder kopplingen, rengör skivorna med #, och mät längden på kopplingsfjädrarna med t.ex. .skjutmått.
De kan ju satt sig = blivit för korta. Dvs du behöver nya fjädrar.
# Jag skulle skriva nått lämpligt. Men eftersom jag inte vet vad kopplingslamellerna tål avstår jag.