Tips på olja till Tl1000

dannehultman

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2013
Ort
sthlm
Hoj
Suzuki Tl1000 fighter
Tjena! Vilken olja kör ni alla tl åkare på ? Märke och viskositet ?
Hällde i en castrol 10-30 som jag hade sen tidigare men kopplingen gillade inte den, så det kunde vara kul att höra vad ni kör med!

(ingen lust att läsa igenom hela tl-tråden)

Mvh Danne
 
Jag gissar att du antingen hällde i en bilolja eller att lamellerna är dåliga.

Du kan använda precis vilken 10W-40 MC-olja som helst som är godkänd för våtkoppling (JASO godkända är det). Det kan tyckas vara ett lite kortfattat och väl exakt svar men jag skriver det för att det är korrekt och för att inte krångla till det.
 
Kolla i TL1000 tråden på modellspecifika, det är en synnerligen levande tråd med tanke på att TL-hojarna
börjar bli till åren.:hej
 
Jag gissar att du antingen hällde i en bilolja eller att lamellerna är dåliga.

Du kan använda precis vilken 10W-40 MC-olja som helst som är godkänd för våtkoppling (JASO godkända är det). Det kan tyckas vara ett lite kortfattat och väl exakt svar men jag skriver det för att det är korrekt och för att inte krångla till det.

Nejdå de va mc olja, Power 1 eller nått liknande!
Men tyckte att de lät som motorn gick tungt så jag hällde ut den iallafall!
Helsyntet, delsyntet ? vad rekommenderas ?
 
Nejdå de va mc olja, Power 1 eller nått liknande!
Men tyckte att de lät som motorn gick tungt så jag hällde ut den iallafall!
Helsyntet, delsyntet ? vad rekommenderas ?

Helsyntet eller delsyntet kvittar i ditt fall (mineral skulle också fungera) och dessa uttryck är i sig ingen exakt specifikation på innehållet. Så du kan välja precis vilken märkesolja som helst från t.ex. gamla trotjänaren Castrol GPS (delsyntet) hela vägen till dyra värstingoljor som Motul 300V factory line och Castrol R4 som är s.k. helsyntetoljor.

Det kan tyckas som en alltför spretig rekommendation men det är precis så det är för motorer som inte är riktigt extrema. Biltema s.k helsyntet 10W-40 är ett prisvärt alternativ som inte kommer att påverka prestanda eller livslängd negativ.
 
Det hindrar inte att man använder en modern hel- eller halvsyntet. De är baserade på mineraloljor men renare och har högre kvalité.
 
Första gången jag bytte olja i min TLS hällde jag i Biltema racing olja, då började kopplingen slira.. (Har kört Biltema i alla mina andra hojar utan problem.)
Slutade med att jag bytte lameller, stålskivor och satte i förstärkta kopplingsfjädrar och hällde i OKQ8 SBK Racing istället :)
 
Första gången jag bytte olja i min TLS hällde jag i Biltema racing olja, då började kopplingen slira.. (Har kört Biltema i alla mina andra hojar utan problem.)
Slutade med att jag bytte lameller, stålskivor och satte i förstärkta kopplingsfjädrar och hällde i OKQ8 SBK Racing istället :)

Om man som i ditt fall redan har dålig koppling så skulle det ha slirat ännu mer med OKQ8 SBK racing än med BT-oljan. Det beror på att SBK racing har högre viskositet och inte pressat ut från lamellpaketet lika lätt som BT-oljan.Så har man dålig koppling men ändå måste använda hojen under en viss tid är en så tunn olja som möjligt den som ger minst kopplingsslir.

Nivån påverkar också så om man håller den i underkant istället för fyller max så underlättar det för kopplingen att greppa. Effektivast koppling är förstås att köra helt utan olja men det bör man kanske undvika...
 
Last edited:
Om man som i ditt fall redan har dålig koppling så skulle det ha slirat ännu mer med OKQ8 SBK racing än med BT-oljan. Det beror på att SBK racing har högre viskositet och inte pressat ut från lamellpaketet lika lätt som BT-oljan.Så har man dålig koppling men ändå måste använda hojen under en viss tid är en så tunn olja som möjligt den som ger minst kopplingsslir.

Nivån påverkar också så om man håller den i underkant istället för fyller max så underlättar det för kopplingen att greppa. Effektivast koppling är förstås att köra helt utan olja men det bör man kanske undvika...

Jag tror inte oljans viskositet vid +100C har nån praktisk betydelse.
Exempel kinematisk viskositet vid +100C m2/s
0w-30 11,7 m2/s
10W-40 14,6 m2/s
10W-60 23,7 m2/s

För då skulle ju kopplingen slira med 0w-30 vid +70C m2/s
Kinematisk viskositet
0W-30 24,2 m2/s vid +70C
och vid alla lägre oljetemperaturer. För vid +70 C är ju viskositeten för 0W-30 högre än för den "tjocka" oljan 10W-60 vid +100C.
http://www.viscopedia.com/viscosity-tables/substances/engine-oil/

Kör själv på SBK Racing 10W-50, finns på SWEDOL, 1400kr för 20 liter eller på OK Q8 189kr för 1 liter.
http://www.swedol.se med sex butiker omkring / i Sthlm

Själv skulle jag aldrig hälla Castrol i någon hoj,
det finns ju hur mycket trådar som helst om kopplingsslir med Castrol på SH.

Och varför inte ta och kolla kopplingen när du tappat ur oljan. Innan du fyller på. Nya oljan.
Ta sönder kopplingen, rengör skivorna med #, och mät längden på kopplingsfjädrarna med t.ex. .skjutmått.
De kan ju satt sig = blivit för korta. Dvs du behöver nya fjädrar.

# Jag skulle skriva nått lämpligt. Men eftersom jag inte vet vad kopplingslamellerna tål avstår jag.
 
Last edited:
Jag tror inte oljans viskositet vid +100C har nån praktisk betydelse.

Det tror inte jag heller. Det är när oljan är kall eller i början på uppvärmningsfasen som det har påverkan. Lamellslir börjar med att kopplingen slirar när oljan är kall genom att den är trögare att pressa ut från lameller/stålskivor. Så länge man har bärande oljefilm där är friktionen mycket låg. Det brukar ge sig efter någon mil när oljan är ordentligt uppvärmd och pressas ut lätt och snabbt vid växlingar. Men har man en tunnare olja redan kall, ett lägre W-värde, så slirar det minndre eller kanske inte alls i början på körningen när man t.ex. lägger i trean på max vridmoment. Men det är förstås ingen lösning för att åtgärda en havererad eller dålig koppling utan något man kan göra vid behov i nödfall.
 
Rak 30 olja ger bäst grepp i lammeller de vet alla som kört Husqarna crossar på 70-80 talet rak 30 va den enda olja som inte slirade. Jag provade på en slirande cr500 och den slutade slira med rak 30.
men i detta fall passar ju inte rak 30 i motorn.
Jag vet av en olja som greppar bra och är körbar i tl 1000 de är Bellray 20w-50 mineral de är även en bra olja överlag för motorn.

I detta fall skulle jag tagit lös lammellerna och besiktat dem samt mellanskivorna. Om de har hyfsat material kvar på sig kan man blästra dem eller alt slipa lammellerna och mellanskivorna så glaseringen bryts.
 
Last edited:
Det är möjligt att rak 30-olja var det bästa som fanns att tillgå för våtkoppling för 30-40 år sedan. Men det säger kanske inget om att en sådan olja gör att kopplingen klarar ett högre moment än dagens Mulit Grade oljor för MC.

Blästring har absolut ingenting i en motor att göra. Speciellt inte på fibermaterial som lameller. Blästermedia som slås in och blir kvar ger säkert ett bättre grepp i kopplingen men resten av motorn mår inte bra av sand, aluminiumsilikat, glas eller vilket blästermedia man än använder.
 
Jag bara älskar oljetrådar......

Ny olja är halare än gammal trött full med kopplingspartiklar. Därför börjar det oftast slira i samband med byte. Renovera kopplingen och skyll inte på oljan....
 
Kör motul 7100 helsyntet, har aldrig haft problem med kopplingsslir.

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 
Om man som i ditt fall redan har dålig koppling så skulle det ha slirat ännu mer med OKQ8 SBK racing än med BT-oljan. Det beror på att SBK racing har högre viskositet och inte pressat ut från lamellpaketet lika lätt som BT-oljan.Så har man dålig koppling men ändå måste använda hojen under en viss tid är en så tunn olja som möjligt den som ger minst kopplingsslir.

Nivån påverkar också så om man håller den i underkant istället för fyller max så underlättar det för kopplingen att greppa. Effektivast koppling är förstås att köra helt utan olja men det bör man kanske undvika...


Jag bara älskar oljetrådar......

Ny olja är halare än gammal trött full med kopplingspartiklar. Därför börjar det oftast slira i samband med byte. Renovera kopplingen och skyll inte på oljan....


Tidiga TLS är ju rätt kända för slirande koppling, föregående ägare påstod att han hade haft lamellerna bytta på firma, men det verkade inte som att stålskivorna var bytta då..
Verkade även vara originalfjädrar så kopplingen var väl redan dålig när jag bytte olja..

Men efter att jag bytte lameller, stålskivor och fjädrar har inte kopplingen slirat något :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top