Tips på olja till Tl1000

Det är möjligt att rak 30-olja var det bästa som fanns att tillgå för våtkoppling för 30-40 år sedan. Men det säger kanske inget om att en sådan olja gör att kopplingen klarar ett högre moment än dagens Mulit Grade oljor för MC.

Blästring har absolut ingenting i en motor att göra. Speciellt inte på fibermaterial som lameller. Blästermedia som slås in och blir kvar ger säkert ett bättre grepp i kopplingen men resten av motorn mår inte bra av sand, aluminiumsilikat, glas eller vilket blästermedia man än använder.

Rak 30 olja är ju som du nämnde tidigare en tunn olja när den är varm de är nog mycket därför den inte slirar. De kan säkert finnas en 0w-30 olja som greppar hutlöst.
De va bara 3 år sedan rak 30 olja för gräsklippare fick cr 500an att sluta slira. Jag provade först den bästa multigradoljan jag visste av för bästa grepp Bellray 20w-50 men de slirade fortfarande. Lamellerna rengjordes inte mellan oljebytena.
 
Ja så är det fömodligen, att den raka 30 oljan blir blaskigare varm. S.k. gräsklipparolja är inte alls fel för gamla motorer med känsliga bronslager och jag använder den oljan i gamla svarvar med glidlager m.m.
 
Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

Back
Top