Tips på olja till Tl1000

Det är möjligt att rak 30-olja var det bästa som fanns att tillgå för våtkoppling för 30-40 år sedan. Men det säger kanske inget om att en sådan olja gör att kopplingen klarar ett högre moment än dagens Mulit Grade oljor för MC.

Blästring har absolut ingenting i en motor att göra. Speciellt inte på fibermaterial som lameller. Blästermedia som slås in och blir kvar ger säkert ett bättre grepp i kopplingen men resten av motorn mår inte bra av sand, aluminiumsilikat, glas eller vilket blästermedia man än använder.

Rak 30 olja är ju som du nämnde tidigare en tunn olja när den är varm de är nog mycket därför den inte slirar. De kan säkert finnas en 0w-30 olja som greppar hutlöst.
De va bara 3 år sedan rak 30 olja för gräsklippare fick cr 500an att sluta slira. Jag provade först den bästa multigradoljan jag visste av för bästa grepp Bellray 20w-50 men de slirade fortfarande. Lamellerna rengjordes inte mellan oljebytena.

Ja så är det fömodligen, att den raka 30 oljan blir blaskigare varm. S.k. gräsklipparolja är inte alls fel för gamla motorer med känsliga bronslager och jag använder den oljan i gamla svarvar med glidlager m.m.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT