Tips på literhoj med bra bottendrag.

Fina mc det också men förhållandevis dyra :(

Har kört BMW R1200R som är jävligt fina! dock så klarar jag inte av boxern med sina sidomonterade tuttar

Du menar "hängpattar" som man fått höra från en del Guzziägare! :D

Men man får ju dock väga in att man får lite mer saker på köpet, såsom ABS, insprutning, katalysator, kardan, oftast värmehandtag samt en ganska vettig försäkringskostnad...

/Pierre

Rad 4 har bra bottenvrid också, även om du får varva lite högre mot twin självklart MEN betyldigt mindre än en 600. Jag har aldrig upplevt en rad 4, 900-1000cc som svag och ligga på högsta växeln landsvägsfart och bara vrida på för köra om bilar. Prova dig fram vad du gillar för hoj.

Bandit 12a, billiga i inköp, drift och försäkring. Massor med attityd, sköna att köra, finns ingen hejd på hur mycket mos du kan klämma ur dem.

också mycket fina men jag tror den går bort med tanke på hans budget som står i första posten max 60000, sen om man tittar på motorcyklar som superduke så är det nog lite mer bus han är ute efter (iaf som jag uppfattar det)

edit: kan iofs ha missuppfattat dig men jag tolkar det som att du tipsar om en modell 2012 eller är det cc du menar?

Last edited:
En sak att ta i beaktning är att Superduke inte är särskillt billig att försäkra :(. Eller åtminstonde inte för mig på dom bolag jag kollat på :S.
Tror det beror på att den typ klassas som sport. Någon får rätta mig om jag har fel.

Jag betalar 6600kr helf/helår på Bilsport & MC, men då är jag så gammal att jag har 30+försäkringen. Tror dock inte det skiljer allt för mycket mot 24+försäkringen. Bor man i storstan får man däremot glatt pynta betydligt mer.
Sen får man 10% rabatt om man är SMC-medlem också. Bara där har man ju tjänat igen medl-avgiften plus några hundra till.

Pris går att kolla online på deras hemsida och man behöver inget regnr.

Ok, varför SMR ist för superduke? Skiljer det något i karaktär eller är det mer en designfråga?

Jag har också haft båda, men i andra oprdningen. Hade en 950SM först och bytte till SD. 990SM har jag dock inte testat, men det är inte den stora skillnaden.

Det är två HELT olika hojar om man bortser från motorn som är närmast identisk. SuperMoton är mkt roligare som bushoj och kanske rentav totalt räknat på gata. Huligan-kungen helt enkelt. SuperDuken är mer förfinad, rå men inte på det där huliganiga sättet som en SM utan mer sylvasst exakt.

Jag har gått från SD till CBR600RR race-edish och kan ärligt säga att SDn mäter sig riktigt bra i chassie/komponenter om man bortser från nedläggningsvinkeln (vilket blir orättvist när hyndan är bättre från start och dessutom har uppflyttade racefotpinnar osv).

Som stads/bushoj är SM brutalt rolig. Som allroundhoj både för gatbus, längre turer, skjuts och en hel del bana vinner SDn.

Sen "älskar" inte jag motorn (LC8an), KTM vinner på chassie. Triumph 1050 triple däremot ÄR verkligen helt fantastiskt. Värd en provkörning även om du inte gillar utseendet, du kanske ändrar dig ;). Speed Triple gick bort för min del (det fanns med i valet när jag tog SDn) pga SDns överlägsna chassie. Trajjan är liksom Z1000, FZ1 och övr. japsare tung och trött med halvdassiga bromsar i jämförelse med Dukken.

Känn efter hur du ska använda hojen, och provkör de i tråden nämnda. Alla är nöjda med sitt val, men det är ditt nu.

Ni glömmer en sak ...Sd 990 eller sm 990 är en smaksak ! båda är roliga och smidiga men varför ..?

TA tex bandit eller Yamaha Fz1 de väger 30kg + gäller nästan alla hojar föruton Ducati som också är väldigt lätta och smidiga hojar ..

Väl värt att tänka på ...

Sd eller sm990 .. ja det är svårt , du sitter skönare på en Sm men en Sd är mindre vindkänslig och är mer sport och bus än Sm som är mer bus och sport ..

Dåligt bottendrag på 1liter hoj?:confused:

också mycket fina men jag tror den går bort med tanke på hans budget som står i första posten max 60000, sen om man tittar på motorcyklar som superduke så är det nog lite mer bus han är ute efter (iaf som jag uppfattar det)

edit: kan iofs ha missuppfattat dig men jag tolkar det som att du tipsar om en modell 2012 eller är det cc du menar?

Nej nej för fan, jag gillar inte nytt. Menar en 1200cc. Du får en fin för 30k. Går att vässa/modifiera/personifiera in i oändlighet och har betydligt mkt mer attityd än allt nytt skit för en bråkdel av priset. Skottsäkra och billiga som fan att äga, skruva och försäkra. En riktig båge.

Nån som surra om vikt? Får väl iofs hoppas att TS har en muskel eller två, men inte fan är de tunga iaf. Långt därifrån.

Lite dyrare och lite fler burkar också... :rolleyes:

nja TS var mest ute efter vrid i början av tråden iaf å det har king motorn i överflöd :kär ... fast de e klart hitta en under 60k e nog inte lätt

skummade lite och vart lite förvånad att ingen nämnt SV1000 ännu ..... den e iofs kanske lite för "sport" med clipon å ligga köra ... men dock en klart prisvärd twin , finns en skitfin å DinMC för 67k om jag inte minns fel

//edit kollade längre upp , sport gick bort pga försäkring , då passar ju SV'n in som en vante då den skall tydligen vara billig å försäkra

//vaffan edit igen .... SV1000 var ju nämnd redan ... åja bumpar lite mera på den , är faktiskt liiiite sugen själv på en sån :)

Last edited:
Aprilia tuono från -06 och nyare, bra försäkring och bra tryck i motorn plus ett chassi som går att köra undan med. Kawa z1000 03-07 svajjar som en flaggstång jämfört med aprilian:3freak

Aprilia tuono från -06 och nyare, bra försäkring och bra tryck i motorn plus ett chassi som går att köra undan med. Kawa z1000 03-07 svajjar som en flaggstång jämfört med aprilian:3freak

Håller med där! provkörde en 2007 undertiden jag hade min superduke. Körde den i dryga 30min innan jag körde tillbaka sjukt besviken. Sade detta till säljaren på mc-huset som bara höll med och sa vänta tills nya modellerna kommer ut.

Last edited:
XJR1300SP. Dunka på ett helsystem. Klart. En suverän hoj!

Sp modellen har Öhlinare bak och samma bromsar som R1 hade tidigare fram. Bra med bottendrag och ser ut som en motorcykel skall. hänger på det mesta på dom goa krokiga vägarna!

Den här hade jag för ett par år sedan innan suget efter en riktig äventyrsrigg blev för stort. En av få hojar jag verkligen saknat sen jag sålt den.

61423693082.jpg

Nån som surra om vikt? Får väl iofs hoppas att TS har en muskel eller två, men inte fan är de tunga iaf. Långt därifrån.

Men vikt har ju inte med muskler att göra... Lätt hoj = lättare att baxa omkring på kurviga vägar och sjukt mycket roligare på bandagar då du kan få mer fart in och mer fart ut ur kurvorna.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT