Tips på bra däckkrängarmaskin/verktyg?

När jag tittar på Rabaconda framhålls det alltid att den är lätt att stuva undan. Finns det nackdelar med det? Jag har bara köpt några billigare prylar för däckbyten och de känns alltid som att de är "rappliga" just för att vara smidiga att inte ha framme.
Ska jag lägga mer pengar på det vill jag ha något som känns välgjort och inte avsett att släpa omkring på.

När jag tittar på Rabaconda framhålls det alltid att den är lätt att stuva undan. Finns det nackdelar med det? Jag har bara köpt några billigare prylar för däckbyten och de känns alltid som att de är "rappliga" just för att vara smidiga att inte ha framme.
Ska jag lägga mer pengar på det vill jag ha något som känns välgjort och inte avsett att släpa omkring på.

Rabaconda är mycket välgjorda. Inget glapp, sitter stumt ihop, lätt att demontera/montera. Det ligger förstås lite i handhavandet så man fattar hur det skall göras, också en anledning att inte låna ut den.

Lånade ut mitt första fjälltält en gång till min mors kusin (detta är typ 45 år sedan) - under protest; redan då förstod jag hur det skulle gå. Mycket riktigt fick jag tillbaka ett dåligt lagat tält, då vederbörande försökte sätta pinnarna i innertältet och förstod inte principen med separata inner- och yttertält.

Långt senare lät jag mig övertalas av min fru att låna ut släpvagnen till hennes bästa vän med man. Mycket riktigt, de körde med stödhjulet nere och lyckades dessutom tappa vagnen då de inte förstod hur handsken skall sitta på kulan…

Så ”låna/hyr inte ut, men var hjälpsam” är definitivt parollen. Så gäller även med minigrävaren.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Kan bara stämma in i hyllningskören ang. Rabaconda. Köpte en (senaste versionen för gathojar) i början av sommaren. Började med att byta däck på min egen hoj och det gick förvånansvärt smidigt att få på och av de annars mycket omedgörliga Metzeler M9RR jag kör med. Sedan hjälpte jag grannen som hade däck med mer normalstyva däcksidor och då blev jag nästan förbannad över hur barnsligt lätt det gick, även utan förvärmning.

Mycket välkonstruerad produkt av hög kvalitet.

Minst hälften av det jag betalade för Rabacondan kan motiveras enbart av bekräftelsen av att det inte bara var mig det var fel på när jag tidigare bråkat med kombinationen däckjärn och dessa Metzeler-däck.

Jag har precis kommit in från garaget genomsvettig efter att ha brutit bort ett bakdäck och skadat lacken på en fälg med mina däckjärn.
Jag ska nog återgå till att låta folk som vet vad de gör byta däck åt mig.

Jag har precis kommit in från garaget genomsvettig efter att ha brutit bort ett bakdäck och skadat lacken på en fälg med mina däckjärn.
Jag ska nog återgå till att låta folk som vet vad de gör byta däck åt mig.
Men varför utsätter du dig själv för detta? Läs inlägget ovan och så löser du problemen en gång för alla med en enkel transaktion, så att du själv blir killen i grannskapet som sitter inne på lösningen och som alla ser upp till som en som vet vad han gör. ;)

Men varför utsätter du dig själv för detta? Läs inlägget ovan och så löser du problemen en gång för alla med en enkel transaktion, så att du själv blir killen i grannskapet som sitter inne på lösningen och som alla ser upp till som en som vet vad han gör. ;)

Kom nyss in ifrån garaget efter att ha bytt däck åt en kompis. :)

Med vänlig hälsning,

Kom nyss in ifrån garaget efter att ha bytt däck åt en kompis. :)

Med vänlig hälsning,
Efter att jag hjälpte grannen häromveckan upptäckte han någon dag senare att han hade kollat fel så vi hade monterat däcket med fel rotationsriktning. Erbjöd mig då snabbt och med glädje att montera om, varpå han blev ganska överraskad. Han blev ju väldigt tacksam för att jag hjälpte honom från första början då jag är relativt nyinflyttad och vi inte känner varandra så väl. Men detta hade förstås aldrig hänt om det handlat om däckjärn. Denna mackapär betraktar jag således som ett verktyg även för god grannsämja. 😁

Inte sjutton vill jag ha kontakt med folk i grannskapet! Jag ska bara montera ett däck till i år...

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025