Tips/hjälp med försäkringsbolag

Mauix

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2004
Hoj
zx6r-99
Hejsan...
Efter cirka ett år har jag lyckats övertala min farsa att hjälpa till med att försäkra/köpa en hoj som jag kan köra. Eftersom att man är student så har man inte riktigt råd själv =) Dock så är det så att sist jag ringde runt till alla försäkringsbolag och snackade angående försäkringar på en sporthoj (typ en ninja 600, runt 98 års modell) så blev det så att så fort man nämnde att jag skulle köra hojjen, är 82:a, så fick man nobben direkt eller en premie på 80 K lr ngt. Det var ungefär samma svar när farsan ringde och sa att jag skulle använda hojjen.

Detta är ju sjukt tråkigt eftersom att i princip det enda som står mellan mig och en sporthoj i sommar är detta jävla försäkringstjabbet som man får stå ut med. Det är inte så att det finns fler som kanske har lite erfarenhet på hur man ska snacka med försäkringstanterna så att man kan få en försäkring till ett humant pris så att även jag kan köra hojjen i sommar? Vilka bolag som är bäst och vad man ska/inte ska nämna när man pratar om att teckna försäkringen. Väldigt tacksam för svar på detta. Ride on!

Att försäkra en hoj man är huvudsaklig brukare av, på någon annan, kallas försäkringsbedrägeri. Du löper risk att bli utan ersättning vid skada.

Det finns 458943 trådar om det här redan.

Here we go again... :(

Last edited:
Man kör det man har råd med, svårare är det inte.
Jag är 81:a och har försäkrat alla mina hojar (3st) utan problem.

Nuvarande (ZXR:en) är dyrast hittils, men 6000:- halv/helår är ju ändå inga pengar.

Alltså: Titta efter nåt äldre/effektsvagare. Man måste inte ha 150Hk och senaste mpdellen för att ha kul :yoparty

Dez skrev:
Man kör det man har råd med, svårare är det inte.
Jag är 81:a och har försäkrat alla mina hojar (3st) utan problem.

Nuvarande (ZXR:en) är dyrast hittils, men 6000:- halv/helår är ju ändå inga pengar.

Alltså: Titta efter nåt äldre/effektsvagare. Man måste inte ha 150Hk och senaste mpdellen för att ha kul :yoparty

Ok du vill inte vara så vänlig å säga vart du har den försäkringen? Blir så less på detta bara för att man inte kan lägga 5216216 kr för att få köra en sporthoj =/ Tack iaf

" du ska inte få något....du ska förtjäna det"
varför ska inte nya körkorts tagare få betala vad det kostar ????
det fick vi göra när vi började köra hoj, tror ni att det var billigare förr ?
Räkna vad du har för lön och vad din försäkring kostar nu samt vad skadorna kostar som alla hoj åkare drabbas av.... jag har fan inte lust att betala fantasi summor för att snorungar ska gasa omkring helt utan sans, å sen tro att det är nästan gratis när dom omdömeslöst och utan framförhållning krashar in i något oskyldigt.
Det med en försäkring som då ska vara "billig"....vem fan ska då betala deras skade omkostnader.
Ska jag som kört utan att belasta min försäkring efter 20 år betala en skyhög premie vid nästa tecknande av försäkring.....tror inte det.

tassen skrev:
Räkna vad du har för lön och vad din försäkring kostar nu samt vad skadorna kostar som alla hoj åkare drabbas av.... jag har fan inte lust att betala fantasi summor för att snorungar ska gasa omkring helt utan sans, å sen tro att det är nästan gratis när dom omdömeslöst och utan framförhållning krashar in i något oskyldigt.
Det med en försäkring som då ska vara "billig"....vem fan ska då betala deras skade omkostnader.
Ska jag som kört utan att belasta min försäkring efter 20 år betala en skyhög premie vid nästa tecknande av försäkring.....tror inte det.

Ok. Men som det är nu så kostar en premie för mig helt absurda summor. Det kan omöjligt någon ungdom ha råd med, oavsett om man jobbar. Enda chansen att man ska ha råd med ngt sånnt är om man har svinrika föräldrar som ger en allt. Och så ska det inte väl behöva vara heller? Att man ska vänta tills man är 35 och har jobbat i 10 år för att kunna "utöva sin hobby". Eller? Det är ju knappast rimligt att lägga 80 K för ett halvår. Sen så bara för att man är under 24 så betyder inte det att man kör totalt omdömeslöst. Jag håller verkligen med om att ni (äldre) inte ska behöva betala för andra som kör galet, men det är fan orimligt med de premier som finns idag. Och det är synd. Känns ändå som att det borde gå runt även om man som under 24 år betalar en rimlig summa för sin mc-försäkring.

Mauix skrev:
Ok. Men som det är nu så kostar en premie för mig helt absurda summor. Det kan omöjligt någon ungdom ha råd med, oavsett om man jobbar. Enda chansen att man ska ha råd med ngt sånnt är om man har svinrika föräldrar som ger en allt. Och så ska det inte väl behöva vara heller? Att man ska vänta tills man är 35 och har jobbat i 10 år för att kunna "utöva sin hobby". Eller? Det är ju knappast rimligt att lägga 80 K för ett halvår. Sen så bara för att man är under 24 så betyder inte det att man kör totalt omdömeslöst. Jag håller verkligen med om att ni (äldre) inte ska behöva betala för andra som kör galet, men det är fan orimligt med de premier som finns idag. Och det är synd. Känns ändå som att det borde gå runt även om man som under 24 år betalar en rimlig summa för sin mc-försäkring.

Som dez sa så kan du ju välja någon annan hoj, typ halvkåpa eller liknande. En Szr 660 som Dez har är ju egentligen en perfekt nybörjar/mellan hoj. Har själv lite funderingar på den.

Men håller med om att det t.ex borde finnas en försäkring där du betalar lite mindre i kostnad och har en desto högre självrisk OM du skulle kvadda hojen eller någon annan, kanske i belopp runt 50 000 eller liknande om det var ditt fel så att ditt försäkringbolag var tvungna att paya. Men det finns redan en tråd om det. Tycker jag är ett kanon förslag iallafall :)

Last edited:
Mauix skrev:
Ok du vill inte vara så vänlig å säga vart du har den försäkringen? Blir så less på detta bara för att man inte kan lägga 5216216 kr för att få köra en sporthoj =/ Tack iaf

Trygghansa, de har ju gjort om sitt system i år och det har tydligen gynnat äldre hojar.

Min är en -91:a, men jag sneglade också på en -93:a.

6000:- trafik/helår skulle den kosta...120hk.
Inte så faligt med tanke på att jag bara haft kortet i 3 år och bor i dyraste zonen.

Titta efter tex SZR, SV650, ZXR400 (snygg), monster om du vill ha en nyare, eller tex GSX750R, VFR, CBR600, ZXR750 (snyggast:kär) runt '89-'93 om du vill ha rejält med effekt. Visst, de är rätt tunga och har ingen hög poserfaktor, men de går att försäkra utan att bli ruinerad.

Min första hoj var en GSX400 -82. Det var ingen som blev imponerad av den, men jag hade skitskoj och sket i vad andra tyckte.

Mauix skrev:
Ok. Men som det är nu så kostar en premie för mig helt absurda summor. Det kan omöjligt någon ungdom ha råd med, ....

Jag vet, det är helt sjukt asså!! Jag gillar Ferraris, det är min hobby, men de är aaaasdyra, det kan man knappt ha råd med. Kan inte du betala en för mig?

t-rex skrev:
Jag vet, det är helt sjukt asså!! Jag gillar Ferraris, det är min hobby, men de är aaaasdyra, det kan man knappt ha råd med. Kan inte du betala en för mig?

Jämför priset på en ferrari med en mc, så kanske du förstår att det är en viss skillnad. Kan ändå inte tänka mig att premien på en ferrari är lika hög som vissa vill ha för en mc...

Tack för alla tips, det var det jag ville ha ut med denna tråden. Inte starta nån diskussion om vad som är rätt och fel och vilka som ska betala vad. Känns ju som om det redan är ganska uttjatat.

ta en trafikförsäkring köp massor med lås å ge fan i att klota! borde bli billigare iaf!! :tummenupp

Ny här på forumet så är det första jag stöter på detta eviga snack om försäkringar och att ungdomar kör som idioter. Att försäkra en motorcykel på annan person är det många som gör och det gnälls en hel del om det. Visst jag kan hålla med delvis på att det är fel, men till dig Pejo. Hur många ggr har du brukat en bil som inte är reggad på dig? Om du gjort det antar jag att du inte tänkt på försäkringsbedrägeri.
Sen det där med att ungdomar kör som idioter kan jag också delvis hålla med om, men det finns nästan lika många äldre som kör som idioter.

Mina åsikter iaf!

Mauix skrev:
Jämför priset på en ferrari med en mc, så kanske du förstår att det är en viss skillnad. Kan ändå inte tänka mig att premien på en ferrari är lika hög som vissa vill ha för en mc...

...

Så skillnaden är en 0a i priset, inte företeelsen som sådan?
Jojo...

Renå skrev:
--edit --
1. Att försäkra en motorcykel på annan person är det många som gör och det gnälls en hel del om det. Visst jag kan hålla med delvis på att det är fel, men till dig Pejo.
2. Hur många ggr har du brukat en bil som inte är reggad på dig?
3. Om du gjort det antar jag att du inte tänkt på försäkringsbedrägeri.
4. Sen det där med att ungdomar kör som idioter kan jag också delvis hålla med om, men det finns nästan lika många äldre som kör som idioter.

Mina åsikter iaf!

1. Det är inte bara delvis fel. Det är helt fel. Du parasiterar på andra mc-åkare som betalar för sig. Du riskerar att bli utan ersättning vid skada.

2. Det är inte samma sak som skenförsäkring. Man får låna hojar men man får inte säga att att person B äger motorcykel C som egentligen tillhör person A.

3. Varför skulle han det? Det är inte försäkringsbedrägeri att låna ut en motorcykel/bil.

4. Det finns unga och gamla som kör som idioter. Dock är unga killar överrepresentarade i olycksstatistiken.

Hoppas du tycker det är ok att jag ändrat i ditt inlägg så att fråga/svar blir enkelt att läsa.

Mauix skrev:
Tack för alla tips, det var det jag ville ha ut med denna tråden. Inte starta nån diskussion om vad som är rätt och fel och vilka som ska betala vad. Känns ju som om det redan är ganska uttjatat.

Du borde kanske ta och fundera om orsaken till varför premien är så hög för sporthojar som körs och ägs av nya och unga förare.

Ung förare = oerfaren och ofta lite mer sugen på att testa gränser.
Sporthoj = kraftfull maskin som är svår att hantera

Ung förare + sporthoj = STOR risk för skador på hoj men framförallt förare ---> DYRA försäkringar.

Som någon sa: Köp och kör det du har råd att försäkra. Så enkelt är det. Annars lär du inte få många kompisar här inne. Själv bytte jag en 600 hornet (96hk) mot ett monster 750 (60hk) av just den anledningen. Jag kan nu helförsäkra den själv och har en bra förstahoj att samla erfarenhet på!

De bilar som jag är huvudsaklig brukare av är försäkrade av mig. Precis som det ska vara. Om jag nån gång lånar en bil av någon annan huvudsaklig brukare av det fordonet så är inte det nån form av bedrägeri.

Sånt står i vilkoren, säkert även i ditt försäkringsbrev. :mattias :fakta

Renå skrev:
...men till dig Pejo. Hur många ggr har du brukat en bil som inte är reggad på dig? Om du gjort det antar jag att du inte tänkt på försäkringsbedrägeri.

Last edited:
tassen skrev:

Hmmm, allt är väl relativt. År 1997, Länsförsäkringar " Billigt" = 3200:- helår/helförsäkring, CBR 900RR -97 :tummenupp
Boende på mindre ort! Ålder: 26 år.... A-körkort sedan 25....

Det är BILLIGT!! :D :D :D

Men dessa grunder har ändrats och "dagens" ungdom är kanske mer "crazzzy" eller så är det hojarna som blivit för "hysteriska".

Tycker att vi som kör krockfritt inte skall betala. Anser att ingen skall betala hutlösa premier, MEN att det skall svida i plånboken om man är "vållande" till en olycka..

Jag har löst det enkelt.
Om jag har cykeln på farsan på helförs. så får inte jag ut på förs. om jag klotar... `
Alltså har jag den på halv och får laga själv allt som jag kör sönder, enklast möjligt eller?
Huvudsaken är ju att ev. motparter får sina prylar lagade om jag gör bort mig, min cykel får jag pröjsa själv.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!