Tingvall om mcolyckorna...

• Thread starter Thread starter R2
  • Start date Start date
HanneZ skrev:
Avarage: Jag missade nog ironismajlin efter första meningen. Jag menade mer att man väljer många olyckor själv. Framför allt singelolyckor, vet du inte bergsäkert hur mycket kurvan svänger så "ge faan i" att köra så fort att du inte klarar av att ta den snävaste kurvan. etc etc

Jo, jag hade det i tankarna men jag hade arbetat upp mig till extas därav svaret! :4skrika :hihi

Nog skall man anpassa hastigheterna efter förhållandena men misstag gör vi människor. Och så länge man KAN bygga bort konsekvenser som leder till döden skall man väl ändå göra det, eller?

// Niklas

sepahewe skrev:
Enligt följande rapport från VTI VTI-RAPPORT så har förvisso olyckorna med personskador minskat något i andel av antalet olyckor minskat med 16%, men antalet olyckor har ökat med 20% så den totala effekten av räckena är ca 2% förbättring, vilket inte motiverar, i mina ögon, en klar försämring för oss motorcyklister.

Hur kan vajerräckena ha ökat andelen olyckor med 20%? Är det inte något annat som ligger bakom?

Chris Ash skrev:
Hur kan vajerräckena ha ökat andelen olyckor med 20%? Är det inte något annat som ligger bakom?

En nackdel som räckena har, eller snarare en effekt grundad i människans otålighet, är ju den hets som uppstår när det blir två körfält och alla ska köra om på den dryga kilometer som finns tillgodo. Det är ju iofs inte räckenas fel att folk kör som nötter men den faktorn fanns inte förut.
Dessutom tycker jag att flera av de nyare vajerräcksvägarna är snålbyggda och grymt smala.

Goodstuff skrev:
En nackdel som räckena har, eller snarare en effekt grundad i människans otålighet, är ju den hets som uppstår när det blir två körfält och alla ska köra om på den dryga kilometer som finns tillgodo. Det är ju iofs inte räckenas fel att folk kör som nötter men den faktorn fanns inte förut.
Dessutom tycker jag att flera av de nyare vajerräcksvägarna är snålbyggda och grymt smala.

Jo det förstår jag, men 20% låter mycket.

Jag fattar inte hur vissa här kan tro att vajer räckerna är bra till annat än att stoppa bilar. Det med att det är stolparna som är farliga är väll knappast hela sanningen. Den som sa det kan väll själv åka i hundra knyck och lägga benet mot en vajer och sedan jämnför med att lägga det mot ett vanl räcke (om det nu finns något ben kvar att prova med :rolleyes: )

Sedan att stolparna utgör "största" hotet kan jag definetivt hålla med om. Största skillnaden angående stolparna på vanl räcken och vajer räcken är ju just den att varje stolpe går utanför vajern. Dvs att även vid en lättare touch så lär en mc cyklist haka tag i en stolpe och gå omkull med en kraftig smäll :död Medans på ett vanl räcke så har man en chans att klara sig genom att toucha till räcket och dunsa tillbaka (tro mig jag har provat :rolleyes: )

Allt detta med vajer räckena är ännu ett tecken på att hela Svenska samhället har stor kris. Det bara försvinner pengar hela tiden och kommer inte nya. Hade det varit så att det bara handlat om att rädda liv så hade definetivt inte vajer räckena ens varit påtänkta!

AleX skrev:
Jepp :3freak

som tur e så fanns det fler som förstod mig :7peta

Men vad har det med saken att göra? Ska vi skita i ett problem bara för att det finns andra som är värre? Strunta i att försöka stoppa våldtäkter för det finns folk som mördar, strunta i att minska utsläpp när det finns krig osv osv....

Såna argument är bara för korkade....

bebbe skrev:
Allt detta med vajer räckena är ännu ett tecken på att hela Svenska samhället har stor kris. Det bara försvinner pengar hela tiden och kommer inte nya. Hade det varit så att det bara handlat om att rädda liv så hade definetivt inte vajer räckena ens varit påtänkta!
Vet inte hur det ser ut i övriga Sverige men:
E4 Gävle-Hagsta ca 3,5mil
Före vajern, en eller ett par stora allvarliga olyckor varje månad året runt.
Efter vajern 0 döda.
Denna väg har jag åkt ofta under ca 10 års tid och mina erfarenheter av vajern är enbart goda...

EDIT: Är en 2+1 väg ska tilläggas.

Last edited:
tänk längre nu!!!!!!!!!!!!!!!

nu skriver nu ju vad ni vill, men det va jag som startade tråden (OCH??) så nu styr jag upp detta :tungan
Snacka annat än vajerräcken ok.... det tycks alltid glida in på detta.
Sanningen är väl att väldigt få mcförare dör i vajerräcken årligen?
Grejen är ju inte att Tingvall menar att han kommer att sätta upp mer vajerräcken för att mörda oss när han sa:"det finns nog anledning att diskuttera detta med mc mer framöver....
"
Han vill troligen ändra på vad för sorts hojar som finns i trafik, vilken effekt de har, vilken ålder föraren har, mm....
En sommar som denna kommer ge honom tjockfina argumnet för sånna förslag.

asså lite ironi där i början som jag hoppas ni fattar.... :3freak

Last edited:
bebbe skrev:
...

Nu skall jag komma med en sån där meningslös hänvisning utan källa. Jag är på väg ut, så någon kan säkert rätt upp mig.

Väg 40 mellan Ulricehamn och Jönköping tog livet av x antal människor varje år pga folk som kom över på fel sida. När de fick räcket så har det strukit med 0 människor. 0! Det är statistik som är svår att snacka bort. Bara räkna, någon enstaka strimlad motorcyklist mot x antal frontalkrockar/år utan räcke. Motorcyklisterna förlorar varje gång.

Kan dock ändra mig, skall bläddra igenom banmuppens rapport under kvällen.

Chefen Alabama skrev:
Vet inte hur det ser ut i övriga Sverige men:
E4 Gävle-Hagsta ca 3,5mil
Före vajern, en eller ett par stora allvarliga olyckor varje månad året runt.
Efter vajern 0 döda.
Denna väg har jag åkt ofta under ca 10 års tid och mina erfarenheter av vajern är enbart goda...

Men den dödsolycka som kan skapas pga vajer räcken när en mc får punka skulle kunna hindras med riktiga räcken. Sedan att det på vissa ställen har blivit bättre än det har varit tvivlar jag inte på en sekund. Men att sätta ett pris på vissa gruppers huvuden och välja ett alternativ som kan skada mer än det räddar, det köper jag inte om man sammtidigt snackar om en noll vision.
Definetivt inte nu när mc intresset ökar så dramatiskt som det gör i Sverige!

Chefen Alabama skrev:
Här finns en liten jämförelse av vajer, räcke och betongbarriärer.
http://www.ntf.se/Tidning/default.asp?RecID=7598

ja titta där. för bilar så stod det typ att det var lika bra med vajerräcke som med betong när man åker in i räcket med 20 graders vinkel eller mindre. vid 45 graders vinkel var vajer bättre än betong, och det är självklart. men det känns som att man till 99% skulle åka in i vajer/betong med 20 graders vinkel eller mindre ifall man åker omkull på 90 eller 110 vägar med hoj. nej mera betong tycker jag

bgix skrev:
Hojåkarnas verkliga problem är att vår verksamhet inte är särskilt samhällsnyttig.

Nollvision-projektet skulle reducera antalet döda med 50 % på tio år fram till 2007. Detta har misslyckats totalt, dödstalet är i princip oförändrat runt 500/år. Vägverksbyråkraterna som är ansvariga måste alltså snart göra något radikalt för att rädda sina egna skinn.

Bilar tar ungar till dagis, folk till och från jobbet etc. och är i princip oumbärliga i stora delar av landet. Motorcyklar däremot är ju bara roliga leksaker för en liten grupp utan särskild tyngd i politiska församlingar...

Jag vet vem jag skulle hoppa på om jag satt i VV.

Min hoj är skitnyttig! Jag kommer mellan köerna till och från jobbet och spar både min egna tid och miljöutsläpp till förbannelse :hihi !

För att försöka vara lite seriös i alla fall! Vi motorcyklister är ju en liten grupp människor, jämfört med övriga trafikanter, och därför också sårbara! Men till vår fördel har vi just att vi är små och därmed också lätta/snabba att förändra oss om så krävs!

Vi är dessutom (relativt bilisterna) ganska engagerade i trafikfrågor och körteknik och torde därför vara bättre som trafikanter än majoriteten av bilisterna. Kruxet är bara att det är några som inte tycks förstå riskerna alt. skiter i dem på ett sådant sätt att det förstör för hela gruppen motorcyklister. Men vad är det för nytt med det, det är ju så överallt i samhället. Jag är inte förvånad!

Skulle vara intressant att försöka frå fram statistik på trafikolyckor (skador/dödlig utgång) där man gör en jämförelse av antalet som skadas/dödas och som är/var medlemmar i en motorklubb. En gissning är att klubbanslutna motorcyklister klarar sig bättre. Om så är fallet så gissar jag mig till att det beror på ett mer aktivt intresse och därmed mer erfarenhet eftersom han/hon kör mer än "svenssonknutten/an".

Övning ger som bekant erfarenhet så se till att köra mycket och ofta nu i sommar så ni/vi blir en fena på att framföra våra tvåhjuliga platsraketer på ett säkert sätt i trafiken!

// Niklas

bmwjohan skrev:
ja titta där. för bilar så stod det typ att det var lika bra med vajerräcke som med betong när man åker in i räcket med 20 graders vinkel eller mindre. vid 45 graders vinkel var vajer bättre än betong, och det är självklart. men det känns som att man till 99% skulle åka in i vajer/betong med 20 graders vinkel eller mindre ifall man åker omkull på 90 eller 110 vägar med hoj. nej mera betong tycker jag

Vad händer när man kör in i ett vajer räcke i 45 graders vinkel? Tänjer det inte ut sig då för att ta upp lite utav rörelse energin från bilen? Kan inte detta gör att man kommer ut på fel sida utav vägen med en frontal krock som följd :confused: Särskilt eftersom räckena står som dom gör, på mitt linjen?

Chris Ash skrev:
Men vad har det med saken att göra? Ska vi skita i ett problem bara för att det finns andra som är värre? Strunta i att försöka stoppa våldtäkter för det finns folk som mördar, strunta i att minska utsläpp när det finns krig osv osv....

Såna argument är bara för korkade....

Ditt resonemang håller bara om vi har tillgång till oändligt med resurser, men eftersom så inte är fallet måste vi koncentrera de resurser vi har på de ställen där de gör mest nytta.

bebbe skrev:
Vad händer när man kör in i ett vajer räcke i 45 graders vinkel? Tänjer det inte ut sig då för att ta upp lite utav rörelse energin från bilen? Kan inte detta gör att man kommer ut på fel sida utav vägen med en frontal krock som följd :confused: Särskilt eftersom räckena står som dom gör, på mitt linjen?

Det finns studier gjorda på detta och i dem framkom att upp till 3 meter kan fordonet "svikta" in i vajerräcket. Jag kommer dock inte ihåg i vilka farter och vinklar det rörde sig om... ska se om jag hittar rapporten igen...

Dessutom, om en lastbil vinglar till och kör in i räcket så kör han igenom räcket......

bmwjohan skrev:

En ännu bättre ide är:

- Bort med skiten över huvud taget! De är de fasta hindren som dödar! En oskyddad människa klarar sig ganska bra om han/hon får ner farten utan att stöta emot något hårt/fast föremål. Bygg därför bort alla fasta hinder i vår trafikmiljö och skapa i stället stora avåkningszoner där olycksrisken är som störst.

När det gäller storstäder är det planskilda korsningar som gäller!

Dyrt, ja visst men vi kan väl åt minstånde börja någon gång! Vi behöver ju inte bygga vägar så som vi byggt dem under de senaste 50 åren!

// Niklas

nu blir jag dryg här...........

nu skriver nu ju vad ni vill, men det va jag som startade tråden (OCH??) så nu styr jag upp detta :tungan
Snacka annat än vajerräcken ok.... det tycks alltid glida in på detta.
Sanningen är väl att väldigt få mcförare dör i vajerräcken årligen?
TJAFSA NU INTE OM DET NÄR DET ÄR TINGVALL SOM ÄR DET EGENTLIGA PROBLEMET....
Grejen är ju inte att Tingvall menar att han kommer att sätta upp mer vajerräcken för att mörda oss när han sa:"det finns nog anledning att diskuttera detta med mc mer framöver..."
Han vill troligen ändra på vad för sorts hojar som finns i trafik, vilken effekt de har, vilken ålder föraren har, mm....
En sommar som denna kommer ge honom tjockfina argumnet för sånna förslag.

asså lite ironi där i början som jag hoppas ni fattar.... :3freak

Last edited:
sepahewe skrev:
Ditt resonemang håller bara om vi har tillgång till oändligt med resurser, men eftersom så inte är fallet måste vi koncentrera de resurser vi har på de ställen där de gör mest nytta.

Nej definitivt inte. Verkligheten fungerar inte så.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph