Tingvall om mcolyckorna...

• Thread starter Thread starter R2
  • Start date Start date
bebbe skrev:
Jag hörde även hur dom låvordade dom berömda vajer räckerna för att dom var så bra och räddade liv :rolleyes: Skulle tydligen "bara" kosta 2500 per meter i stället för 50000 som dom vanliga räckerna skulle kosta. Kan bara tänka mig vad som händer när en mc åker in i dessa :död
Det är inte vajern man dör av utan stolparna, och stolpar fanns på "vanliga räcken" också sist jag kollade. Så det är väl en bra besparing, eller?

Chefen Alabama skrev:
Det är inte vajern man dör av utan stolparna, och stolpar fanns på "vanliga räcken" också sist jag kollade. Så det är väl en bra besparing, eller?

Jo men nu har vi ju inte "vanliga" räcken överallt, på båda sidor.... SOm jag nämnde innan så valdes räcken som är säkra för MC-förare bort baserat på rapportförfattarens åsikt att MC utgör en så liten del av trafikanterna.

Dessutom, vad gäller kostnaden, så har det visat sig, både för oss och redan tidigare för danskarna, att monteringskostnaden är lägre för vajjerräcken än för betongräcken, men underhållet är mycket högre. När en olycka sker i ett vajjerräcke, måste det repareras direkt och innan det är gjort är dess funktion nersatt i en ganska lång ströck runt olycksplatsen. Den totala livslängdskostnaden blir högre med vajjerräcken trots att dessa är så billiga att montera. Danskaran gör nu avkall och går tillbaka till betongräcken, varför gör inte vi det?

Jag tycker det är bra att Tingvall med flera arbetar för att färre ska dö, ett totalförbud komer givetvis aldrig att komma. Men ett par drastiska åtgärder skulle fanimej behövas, speciellt vad gäller behörighet för klass 7.......

sandstream71 skrev:
- De flesta olyckor sker i korsningar, säger han. Och mest när en personbil ska vänstersvänga. Det händer när motorcyklister kommer i personbilförarens så kallade döda vinkel eller så felbedömer personbilsföraren, när han ska svänga, hastigheten hos en mötande motorcykel.

...och varenda motorcyklist som tagit körkort sedan '76 vet det. Vi vet exakt vilka situationer som är farligast, och där vi borde se upp extra mycket. Vem som är vållande är kanske inte det mest intressanta, ett minst lika stort problem är att vi är extremt väl medvetna om precis var och hur de farligaste situationerna uppkommer och ändå trillar vi dit på dem gång på gång på gång.

1) Omkörning av vänstersvängande bilist
2) Kollision med mötande vänstersvängande bilist
3) Kollision med utsvängande bilist från korsande väg

...och detta utöver den stora andelen singelolyckor på grund av för hög hastighet i förhållande till omständigheterna.
Det är som att promenera rakt på en rånares framsträckta kniv; det är han som håller den (vållande) men vi ser på långt håll att den finns där...

/69
leg. eländesprofet

Last edited:
Chefen Alabama skrev:

Du har helt rätt i det du skriver....Det är stolparna som är det stora problemet med vajerräckena. Dock skiljer sig stolparna åt om man jämför ett "EU-räcke" med ett vajerräcke. Det sistnämndas stolpar är konstruerade så att de skall vika sig vid påkörning (eftergivliga). Det man inte tänkt på är att mc-förarens kropp inte får dessa att vika sig utan kommer att slita upp korppen istället.

Det jag anser borde göras är att trycka på Vägverket samt VTI för att utföra ett krocktest (ett sådant krävs för samtliga räcken som sättes upp längs Vägverkets vägar) och se hur en MC klarar sig.
Det har gjorts ett antal tester hos just VTI på vajerräckena MEN ingen har någonsin fått för sig att testa detta för just MC. Undrar varför...
Om tester utföres för att godkänna en trafiksäkerhetshöjande produkt borde väl ändå detta test utföras så att man ser att ALLA förekommande fordonstyper (som är godkända för framfart på allmän väg) har ett godkänt krocktest INNAN man bankar upp det längs de allmänna vägarna.

Ge faan i att hamna i räcken'a istället! Det finns de på sajten som inte varit med om någon olycka på 20 år, sen finns de de som kraschar 5 ggr per år. Det måste finnas något samband!

edit: samband mellan olyckor och körstil

Last edited:
HanneZ skrev:
Ge faan i att hamna i räcken'a istället! Det finns de på sajten som inte varit med om någon olycka på 20 år, sen finns de de som kraschar 5 ggr per år. Det måste finnas något samband!

Nej, nej, nej!!!!! Då kan vi ju inte skylla på "DOM" :hihi

Nog är det så att vi är en utsatt grupp. Både vad avser olycksrisk men också vad avser ev. förbud/restriktioner från våra folkvalda politiker, vi är ju så få!

Vi måste, för att få fortsätta med det som jag tycker är roligast (näst efter sex :hihi ), skärpa oss och se till att hålla oss själva vid liv och oskadda!

En faktor som jag personligen anser vara avgörande är utbildning. Utbildning i form av trafikvett (läsa trafiken) vilket man nästan bara kan få genom erfarenhet. Och så länge man inte har just erfarenhet får man vara extra försiktig så man överlever och därmed erhåller just erfarenhet. Logiskt och skitförnuftigt! Fan vad jag är bra! :D

Utbildning som också behövs är körteknik vilket man bäst övar upp på bana. Här på SH är det säkert många som kört på bana ett antal gånger men hur är det men "svensson" som kör bakåtlutat??

"Nä, inte kan man väl köra på bana med en HD/GW/Panna/whatever, det ser ju fånigt ut!"

Eller hur resonerar man??? Jag vet inte!

Behöver man inte kunna svänga/bromsa med vissa typer av hojar, eller?

Hur skulle ni, som kör "platsraketer" resonera om ni såg en HD eller GW på bandagen? Hånskratta åt att det går sångsamt, eller?

Vi skulle behöva få ut så många som möjligt på bana för att träna upp sig på sin hoj och körteknik. Därför är det skitbra att det finns så många bandagar som det gör. Tyvärr är det dock fortfarande så djä.. dyrt att många fullständigt avstår. Hur vore det med lite sponsring från tex. Tinvall och pojkarna??? Låt säga med en begränsning på max 2 gg/säsong(med spons) / motorcyklist så att inte några få tar upp alla platser vid alla bankörningar!???

Drömma kan man ju alltid!

Min erfarenhet säger mig dock att fler behöver lära sig framföra sina fordon på ett säkert och kontrollerat sätt så kanske vi skulle minska singelolyckorna åt minstånde!

// Niklas

hur kan ett vägräcke kosta 50000kr metern? att ett vajerräcke skulle kosta 2500kr metern känns rimligt men hur kan ett sånt där annat räcke kosta 50000kr metern. det är hutlöst.

en sak som inte jag förstår är varför dom inte bara ställer ut betongklumpar så att dom bildar ett räcke istället för vajerräcken. när man ser filmer från usa så är det ju alltid såna där betongmurar mellan vägbanorna. både bilar och motorcyklister studsar rätt mjuk mot dessa murar. verkar funka hur bra som helst. det finns liksom inget att fastna i då utan alla trafikanter studsar. den sortens murar finns tex i den filmen som swedie la upp på bild och filmforumet. filmen heter mustangspin. kolla på den så får ni se så bra bilen studsar mot betongräcket. det kan väl inte va specielt dyrt att ställa ut nån slags betongklumpar som har nån liten ihopkoppling så att dom hålls ihop med varandra?

jag tycker att vajerräckena är pissdåliga. en kompis har en kompis som kör motorcykel. han åkte på vajerräckesväg med sin tjej bakpå. dom körde lungt i 90km/h. dom får punka bak. hojen går omkull. båda går in i vajerräcket. tjejen dog och jag kommer inte ihåg vad som hände med killen om han bara bröt benen eller om dom slets av. helt sjukt tycker jag. om man kör vilt och flyger 200 meter ut i skogen får man skylla sig själv men man ska inte behöva få såna skador utan att man ens gasat något.

HanneZ skrev:

edit: samband mellan olyckor och körstil

Varför det???

Brukar inte du medvetet köra omkull någon gång per säsong??? Gör inte dina kompisar det också???

Har levt i snart 40 år och kört hoj i halva den tiden men aldrig någonsin hört någon som medvetet ser till att råka ut för en olycka. Tror till och med att ordet "olycka" i så fall inte är rätt! Eller kan man medvetet orsaka en olycka för sig själv???

Nåväl, nog torde väl även motorcyklisterna vara en del av den grupp människor som Tingvall och pojkarna tar hänsyn till när det gäller att bygga så säkra trafikmiljöer som möjligt, eller?

Tyvärr styr pengar över vilka trafiksäkerhetshöjande åtgärder som kan genomföras. Trots detta bygger vi i sverige fortfarande nya motorvägar som mer eller mindre skiljs åt av räcken och 1 meter gräs. Varför kan vi inte göra som i vissa delar av USA där man separerar motorvägarna från varandra med stora öppna avåkningszoner i stället??? Snacka om trafiksäkert både för bilister och oss oskyddade trafikanter!

Det finns mycket att lära av motorbanorna runt om i världen men pengarna styr, tyvärr!

// Niklas

bmwjohan: Studsar kropparna lätt mot betongen? De skulle ja vilja se! Och vad som hände "din kompis kompis" är olyckligt men man kan inte grunda något på ett fall!

/ Hannes

Avarage: Jag missade nog ironismajlin efter första meningen. Jag menade mer att man väljer många olyckor själv. Framför allt singelolyckor, vet du inte bergsäkert hur mycket kurvan svänger så "ge faan i" att köra så fort att du inte klarar av att ta den snävaste kurvan. etc etc

grejen med vajerräckena förutom att dom är billiga i inköp är ju just att bilar inte ska studsa, utan skäras sönder och trassla in sig.
På tv imorse sa dom även att vajerräcken räddat 20liv i år.
Visst, finns det annat, som typ i Danmark så tro fan det att vi ska byta, men annars tycker, personligen, att vajerräcken är bra, det totala antalet räddade liv är det viktiga enligt mig, inte vilket fordon man åkte på.

HanneZ skrev:
bmwjohan: Studsar kropparna lätt mot betongen? De skulle ja vilja se! Och vad som hände "din kompis kompis" är olyckligt men man kan inte grunda något på ett fall!

/ Hannes

Stora skillnaden mellan betongmuren och stållineräckena är vid branta krockvinklar, vilka är ovanliga i trafiken. De är dessutom ovanligare ju smalare vägen är (1+2).

Det finns dessutom betongräcken som inte består av stora tunga suggorna utan något tunnare block som ser ut som en liten mur. Dessa block är tillräckligt lätta för att flytta på sig vid stort krockvåld, exempelvis vid för branta vinklar eller krock med lastbil.

Vad gäller hårdheten att krocka med för en motorcyklist undrar jag om jag inte heller hoppas på betongmuren än en nästan garanterad strimling mot stållinestolparna.... även om detta mest är baserat på spekulation och inte statistik.

HanneZ skrev:

Formuleringen var kanske inte den bästa, men det är rätt lätt att förstå att en betongvall kan vara mycket mer skonsam än ett vajer/balkräcke mot en motorcyklist. I princip vad som än händer en motorcyklist på en motorväg kommer att resultera i en hyfsat flack vinkel mot den helt släta vallen.

Avarage skrev:
Utbildning som också behövs är körteknik vilket man bäst övar upp på bana. Här på SH är det säkert många som kört på bana ett antal gånger men hur är det men "svensson" som kör bakåtlutat??

"Nä, inte kan man väl köra på bana med en HD/GW/Panna/whatever, det ser ju fånigt ut!"

Eller hur resonerar man??? Jag vet inte!

Behöver man inte kunna svänga/bromsa med vissa typer av hojar, eller?

Hur skulle ni, som kör "platsraketer" resonera om ni såg en HD eller GW på bandagen? Hånskratta åt att det går sångsamt, eller?// Niklas

För att lära sig att bromsa och svänga behövs inga stora bannor och därmed kan kostnaderna hållas på en nivå som alla har råd med. Kör själv med SMC på Rörkens gokartbana utanför Uppsala en gång per vecka och förutom att det är grymt kul känns det redan efter ett par gånger som att jag har mycket bättre kontroll på hojen.

De har en grupp för nybörjare och där samsa alltifrån R1:or till BMW-lok från 80-talet utan problem och ingen skrattar (inte högt iaf :hihi).

R2 skrev:
grejen med vajerräckena förutom att dom är billiga i inköp är ju just att bilar inte ska studsa, utan skäras sönder och trassla in sig.
På tv imorse sa dom även att vajerräcken räddat 20liv i år.
Visst, finns det annat, som typ i Danmark så tro fan det att vi ska byta, men annars tycker, personligen, att vajerräcken är bra, det totala antalet räddade liv är det viktiga enligt mig, inte vilket fordon man åkte på.

Enligt följande rapport från VTI VTI-RAPPORT så har förvisso olyckorna med personskador minskat något i andel av antalet olyckor minskat med 16%, men antalet olyckor har ökat med 20% så den totala effekten av räckena är ca 2% förbättring, vilket inte motiverar, i mina ögon, en klar försämring för oss motorcyklister.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph