Nog är det så att vi är en utsatt grupp. Både vad avser olycksrisk men också vad avser ev. förbud/restriktioner från våra folkvalda politiker, vi är ju så få!
Vi måste, för att få fortsätta med det som jag tycker är roligast (näst efter sex

), skärpa oss och se till att hålla oss själva vid liv och oskadda!
En faktor som jag personligen anser vara avgörande är utbildning. Utbildning i form av trafikvett (läsa trafiken) vilket man nästan bara kan få genom erfarenhet. Och så länge man inte har just erfarenhet får man vara extra försiktig så man överlever och därmed erhåller just erfarenhet. Logiskt och skitförnuftigt! Fan vad jag är bra!
Utbildning som också behövs är körteknik vilket man bäst övar upp på bana. Här på SH är det säkert många som kört på bana ett antal gånger men hur är det men "svensson" som kör bakåtlutat??
"Nä, inte kan man väl köra på bana med en HD/GW/Panna/whatever, det ser ju fånigt ut!"
Eller hur resonerar man??? Jag vet inte!
Behöver man inte kunna svänga/bromsa med vissa typer av hojar, eller?
Hur skulle ni, som kör "platsraketer" resonera om ni såg en HD eller GW på bandagen? Hånskratta åt att det går sångsamt, eller?
Vi skulle behöva få ut så många som möjligt på bana för att träna upp sig på sin hoj och körteknik. Därför är det skitbra att det finns så många bandagar som det gör. Tyvärr är det dock fortfarande så djä.. dyrt att många fullständigt avstår. Hur vore det med lite sponsring från tex. Tinvall och pojkarna??? Låt säga med en begränsning på max 2 gg/säsong(med spons) / motorcyklist så att inte några få tar upp alla platser vid alla bankörningar!???
Drömma kan man ju alltid!
Min erfarenhet säger mig dock att fler behöver lära sig framföra sina fordon på ett säkert och kontrollerat sätt så kanske vi skulle minska singelolyckorna åt minstånde!
// Niklas