Tingvall om mcolyckorna...

• Thread starter Thread starter R2
  • Start date Start date
Ett förslag som kanske faller Tingvall i smaken....

Omöjliggör för färska knuttar att köra Klass 7-hoj! Ta bort strypningar. Alla hojar måste köras med ursprungseffekten och strypningar ska inte godkännas av SBP. Höj istället 25 kW-gränsen till det dubbla eller däromkring och möjliggör för folk att köra utmärkta nybörjarhojar som SV650, XJ600,Offroader med mera med ursprunglig effekt. Man slipper allt mygel med strypningar och troligen en stor del av skenförsäkringarna också, dessutom kommer olyckorna bli färre och folk kommer bli bättre på att köra hoj. Den nya mellanklassbehörigheten bör därefter gälla i 5-10 år varefter nytt förarprov måste avläggas för klass 7 hoj.

Avarage skrev:
...
Vi är dessutom (relativt bilisterna) ganska engagerade i trafikfrågor och körteknik och torde därför vara bättre som trafikanter än majoriteten av bilisterna. Kruxet är bara att det är några som inte tycks förstå riskerna alt. skiter i dem på ett sådant sätt att det förstör för hela gruppen motorcyklister. Men vad är det för nytt med det, det är ju så överallt i samhället. Jag är inte förvånad!

Skulle vara intressant att försöka frå fram statistik på trafikolyckor (skador/dödlig utgång) där man gör en jämförelse av antalet som skadas/dödas och som är/var medlemmar i en motorklubb. En gissning är att klubbanslutna motorcyklister klarar sig bättre. Om så är fallet så gissar jag mig till att det beror på ett mer aktivt intresse och därmed mer erfarenhet eftersom han/hon kör mer än "svenssonknutten/an".

Övning ger som bekant erfarenhet så se till att köra mycket och ofta nu i sommar så ni/vi blir en fena på att framföra våra tvåhjuliga platsraketer på ett säkert sätt i trafiken!

// Niklas

Tyvärr tror jag att dina uppmaningar klingar för döva öron. Min teori är att det finns en grupp människor som egentligen inte är så intresserade av MC förutom "ballhetsfaktorn". De uppsöker inte sådana här forum, är inte intresserade av att öka sin körskicklighet och bryr sig inte om att de ger hojåkare i gemen dåligt rykte.

En del av dom saknar förmodligen t.o.m körkort. Det är dom som utan erfarenhet av körning ändå lånar R1:an av sin korkade och/eller godtrogne kompis som förmodligen i bästa fall är nybörjare och skall bara provköra en liten bit. Det är dom som sett för mycket på Ghostrider och liknade filmer och inbillar sig att dom kan dra upp polarens hoj på bakhjulet fastän dom knappt kört moppe. Det är dom som du ser vingla förbi korvis utan hjälm och i t-shirt och det är dom du läser om i Aftonbladet nästa dag.

Naturligtvis går det inte att dra alla över en kam. Det finns många "ensamvargar" som aldrig besöker forum eller är på avrostningar som kör mycket bra. Men jag tror på att gruppen jag beskrivit finns även om den är liten och det är den som ger statstjänstemän och Säkerhetsnazister som Tingvall vatten på sin kvarn.

sepahewe skrev:
Det finns studier gjorda på detta och i dem framkom att upp till 3 meter kan fordonet "svikta" in i vajerräcket. Jag kommer dock inte ihåg i vilka farter och vinklar det rörde sig om... ska se om jag hittar rapporten igen...

Dessutom, om en lastbil vinglar till och kör in i räcket så kör han igenom räcket......

Ett vajerräcke har en effektiv arbetsbredd på 1.5 - 1.7 m och med detta förstår man snabbt att "arbetsbredden" inkräktar på motstående körbana på grund av att man målar mittremsan med (varierande)1 meters bredd (vilket innebär 0.5 m mellan räcke och målad linje). Sannolikheten att man skulle komma med sin bil/mc just då när utböjningen är som störst är minimal men det vet ju vi alla redan att just dessa "lägen" inträffar just på grund av att dessa är så exceptionella fall.

Diversion skrev:
Tyvärr tror jag att dina uppmaningar klingar för döva öron. QUOTE]

Det tror jag också, tyvärr! Men man kan alltid få utlopp för sitt ordningssamma jag och skriva av sig lite! Ev. kanske någon av dem slinker in här av misstag när de ligger på sjukhusbädden och inte har annat vitigare för sig. Vem vet, även en blind höna... :gnissla

// Niklas

Jag tror nog att Chris Ash är inne på rätt spår här.

Nybörjare bör visa under ett par år att dem kan köra svagare hojar prickfritt innan dem får köra tyngre hojar. Utomlands har det fungerat på detta sätt i många år (tex. i England), om jag minns rätt så gäller där 250cc som max storlek på hoj under din "inlärnings tid" (på 1-2 år). Om du inte vurpar, åker fast för fortkörning, osv får du gå upp till nästa kategori i hoj storlek (max 600cc), återigen klarar du dig på denna storlek utan problem kan du sen köra vilken storlek på hoj du vill.

På detta sätt gör man sin första nybörjar misstag på en lättare hoj (och förhoppningsvis med mindre allvarliga skador), lär sig mer om hantering av hojar och man belönas om man inte kraschar.

Sen kan man ju diskuttera om begränsningen ska ligga i slagvolym (cc) eller effekt (kw)

fart freak skrev:
Sen kan man ju diskuttera om begränsningen ska ligga i slagvolym (cc) eller effekt (kw)

Det vore ju inte så dumt om dom kloka :rolleyes: människorna som skapar dessa lagar, pratade igenom saken med ngn som har koll på hojar.
Tex så har jag ända sedan begränsningen infördes förundrats över hur det kan vara möjligt att strypa tex R1 eller liknande maskiner ner till 25kW?!
Det är ju vansinne, bättre vore om det las en begränsning som pekar på ett mer exakt sätt på vilka hojar man ska få köra.
Jag tycker det vore bättre att sätta en gräns som baseras på tex vikt/effekt och tex 500cc max.
Helt enkelt svårare att strypa hojar som inte passar som mellanhoj.
Då skulle vi slippa LITE av vansinnesåkningarna, problemet kvarstår dock eftersom det finns ett helt gäng knuttar som är äldre och kör som svin.
Så som sagt kör med en hel del förnuft!
Knäskrap, gena i skymda kurvor gör man på bana.
Bakhjula och stoppie kan man syssla med på andra ställen än inne i städer.
Faktum är att sålänge det finns folk som drar ur hojen på 2-3växlar på 50väg, skrämmer svensson i volvon med en flyby så kommer en del tycka illa om oss, läser sedan folk i tidningarna att ngn kört ihjäl sig eller skadat sig svårt.
Då skakar man bara på huvudet och muttrer ngt om "förbjud satygen!".
Problemet ligger hoss oss själva, bilar har funnits i samspel ( nåja nästan iaf ) med hojar länge.
Det är trots allt bara den som håller i rullen som avgör hur fort och hur säkert hojen framförs.
Frågan är om det beror så mkt på hojarna eller om det beror på en attitydsförändring i samhället? Ytterligare en vinkel av det hela. :va
//Tobbe

bebbe skrev:
Jag hörde även hur dom låvordade dom berömda vajer räckerna för att dom var så bra och räddade liv :rolleyes: Skulle tydligen "bara" kosta 2500 per meter i stället för 50000 som dom vanliga räckerna skulle kosta. Kan bara tänka mig vad som händer när en mc åker in i dessa :död

En kompis skickade för ett bra tag sen ett långt brev till vägverket angående just vajerräcke/motorcyckel och fick till svar ett ännu längre brev där det bla stod; det finns så mycket som är farligt för motorcycklister, lyktstolpar brevlådor etc, så de tyckte inte att vajerräckena utgjorde någon avsevärt ökad risk för oss :kocko och det var då endast en mc i hela sverige som hade kört emot ett sådant räcke, han antogs enl. dem vara död redan innan han träffade räcket...

Visst vajerräckena har räddat många bilförare, men frågan är om den besparing som det ger istället för att tex bygga en jämn betong mur (som inte gör att man hakar fast) är värd en enda mc-åkares liv, tydligen tycker man det där dessa beslut tages :kocko

Man blir bara sååå trött..... :huvet

fart freak skrev:
Jag tror nog att Chris Ash är inne på rätt spår här.

Nybörjare bör visa under ett par år att dem kan köra svagare hojar prickfritt innan dem får köra tyngre hojar. Utomlands har det fungerat på detta sätt i många år (tex. i England), om jag minns rätt så gäller där 250cc som max storlek på hoj under din "inlärnings tid" (på 1-2 år). Om du inte vurpar, åker fast för fortkörning, osv får du gå upp till nästa kategori i hoj storlek (max 600cc), återigen klarar du dig på denna storlek utan problem kan du sen köra vilken storlek på hoj du vill.

På detta sätt gör man sin första nybörjar misstag på en lättare hoj (och förhoppningsvis med mindre allvarliga skador), lär sig mer om hantering av hojar och man belönas om man inte kraschar.

Jag tror inte att man skall krångla till det med alltför många klasser. Strypning av supersporthojar däremot är ett otyg. Jag tycker att man skall behålla 16, 18 och 20/21 årsgränserna som dom är. Som föreslagits bör man höja effektgränsen på mellankort så att hojar som XJ600S och liknande hamnar i en tillåten kategori. Däremot ska det inte vara möjligt att strypa ned hojarna överhuvudtaget, de enda som vill göra detta är de som tänkt rycka strypningen när de rullar ut från bilprovningen samt de som vill ha en hoj att glänsa med.

Alla ni som nu vill strypa ned en R6 eller t.o.m en R1 till 25 kW och faktiskt behålla strypningen efter regbesiktningen: Vad fan ska ni det för? De hojarna är inte gjorda för det. Är ni så kåta på att kråma er inför polarna/brudarna vid korvmojen att ni inte klarar er med en mindre/äldre hoj i två år medan ni lär er köra?

Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...