Tingvall om mcolyckorna...

• Thread starter Thread starter R2
  • Start date Start date

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
På SVT1 nyheterna nu på morgonen nämnde dom i samband med midsommartrafiken att det redan hade omkommit ca30 motorcyklister i år.
Claes Tingvall (den onde) sade via telefon att: det finns nog anledning att diskuttera detta med mc mer framöver....

Han kommer aldrig att släppa detta, det är ju hans dröm att totalförbjuda mc.

R2 skrev:
På SVT1 nyheterna nu på morgonen nämnde dom i samband med midsommartrafiken att det redan hade omkommit ca30 motorcyklister i år.
Claes Tingvall (den onde) sade via telefon att: det finns nog anledning att diskuttera detta med mc mer framöver....

Han kommer aldrig att släppa detta, det är ju hans dröm att totalförbjuda mc.
Hans dröm är noll allvarliga olyckor. MC står för många, allvarliga olyckor. Ser du kopplingen?

Man väljer ju själv att köra och hur man kör. Skulle vilja se statistik på hur olyckor där Mc-förare är orsak till andra trafikanters död eller skador ser ut. Borde knappt finnas nån skulle jag tro. Däremot körs många ihjäl av fyllon..

:kulspruta

Klart att det finna en koppling, men Tingvall VILL totalförbjuda hojar, thats it. Själv tycker jag man kan nöja sig med att totalförbjuda sporthojar. :p

valmers skrev:
Hans dröm är noll allvarliga olyckor. MC står för många, allvarliga olyckor. Ser du kopplingen?
En dröm är precis vad det är och vi får hoppas att han och VV vaknar upp och inser att så länge folk färdas på våra vägar i olika fordon så kommer folk att dö. :huvet

sandstream71 skrev:
En dröm är precis vad det är och vi får hoppas att han och VV vaknar upp och inser att så länge folk färdas på våra vägar i olika fordon så kommer folk att dö. :huvet
Visst, men om inte vi MC-förare körde som svin skulle betydligt färre skadas/omkomma.

valmers skrev:
Visst, men om inte vi MC-förare körde som svin skulle betydligt färre skadas/omkomma.
Du som alltid gnäller på att jag kör för sakta :kocko

valmers skrev:
Tror bara att det är ett fåtal som kör som svin och jag har inte stött på så många. De flesta jag träffar kör lugnt och sansat där man ska göra det och gasar sedan på ställen där de kan göra det och ha bra kontroll.

Vore mycket intressant att se statistik på hur ofta mc-föraren är orsaken till dödsolyckan. När man läser tidningarna så beror den övervägande delen av olyckorna på billisterna så att lägga all skuld på oss som kör hoj tycker jag är fel.

En bekants bekant ligger på sjukan nu efter att ha klämts fast under bilen som körde ut framför honom, dvs han var inte vållande men fick ta smällen.

Tysken skrev:
Står rökningen för fler allvarliga trafikolyckor? :confused:
6000-8000 dödsfall per år men det är ju inte så farligt, bättre att jaga en grupp som blir dödade av ouppmärksamma billister...

Skulle inte förvåna mig om ett par dödsolyckor i trafiken beror på folk som tappat ciggen i knät eller liknande....

valmers skrev:

Vad allvarligare är, tycker jag, är att i runt var fjärde olycka är minst en involverad part påverkad.

Varje år rapporteras ca 15000 trafikonykterhetsbrott, varför läggs inte samma fokus på det som på fart? Jag kan bara gissa mörkertalet...... När någon kör onykter riskeras inte bara deras liv utan även alla som bara råkar vara i närheten. Andelen "oskyldiga" i dessa olyckor borde vara högre än för MC-olyckor.

Dessutom tycker jag att det viktiga är att spara liv, inte att spara liv i trafiken, och som det sades tidigare, rökning dödar fler per år än trafiken, självmorden är fler per år än dödsfallen i trafiken och ändå minskas möjligheterna till psyk-hjälp :confused:

Däremot håller jag med om att sporthojsolyckor har en onödigt hög andel och att något måste göras åt detta, men totalförbud? Vad sägs om ett system som omöjliggör en sporthoj förrän du har ett antal år med erfarenhet av mindre cyklar?

Att skylla ifrån oss och säga att det inte är alls många olyckor som mcföraren står för är väl ändå en smula blåögt?
Finns flertalet falla där hojförare tappat kontrollen och hamnat i grönskan med träfrack som följd.
Eller som klyver bilar i 200knyck? Då är det långt mer än bikern som blir skadad, nåja det finns många exempel där bilisterna åker på whiplash tex, ingen dödshotande skada kanske men det kostar samhället.
Men samtidigt så är det ju så att vi utgör en liten del av trafikanterna och vi ÄR utsatta, den lilla klicken idioter som drar snuten, åker på ett hjul i tid och otid varsomhelst, 200 på 50väg osv osv sabbar långt mkt mer än vad vi vill tro.
Nej fan ta mig, ska vi fortsätta åka plastraket på gatan som nöje får vi nog skärpa till oss.
Flyby, wheelie, stoppie osv sticker i ögonen på "vanligt folk".
Kör med lite hänsyn, en hel våldsamt stor skopa förnuft och omdöme.
Ingen här inne inte ens Rossi själv kan knäskrapa säkert i en rondell, inte sålänge vi har medtrafikanter på vägarna.
//Tobbe

Jag hörde även hur dom låvordade dom berömda vajer räckerna för att dom var så bra och räddade liv :rolleyes: Skulle tydligen "bara" kosta 2500 per meter i stället för 50000 som dom vanliga räckerna skulle kosta. Kan bara tänka mig vad som händer när en mc åker in i dessa :död

bebbe skrev:
Jag hörde även hur dom låvordade dom berömda vajer räckerna för att dom var så bra och räddade liv :rolleyes: Skulle tydligen "bara" kosta 2500 per meter i stället för 50000 som dom vanliga räckerna skulle kosta. Kan bara tänka mig vad som händer när en mc åker in i dessa :död

Det intressantaste med just dessa räcken är att i rapporten där räckesmodell skulle väljas bortser rapportförfattaren från motorcyklisterna redan i första stycket med motiveringen att de utgör så liten andel av trafikanterna. :kocko

Följaktligen valdes modeller bort som inte utgjorde extra fara för motorcyklister.......

tobbeviking skrev:
Att skylla ifrån oss och säga att det inte är alls många olyckor som mcföraren står för är väl ändå en smula blåögt?//Tobbe
Som jag skrev skulle jag gärna vilja se statistik på alla mc-olyckor med dödlig utgång, att vi själva skulle vara orsaken till en majoritet tror jag nämligen inte.

Enligt statistikern Thomas Lekander vid Vägverket är risken för en motorcyklist att omkomma i trafiken femton till tjugo gånger större jämfört med att åka i en personbil.

- De flesta olyckor sker i korsningar, säger han. Och mest när en personbil ska vänstersvänga. Det händer när motorcyklister kommer i personbilförarens så kallade döda vinkel eller så felbedömer personbilsföraren, när han ska svänga, hastigheten hos en mötande motorcykel.

valmers skrev:

Japp, visst ser jag kopplingen:

Dålig utbildning (eller ingen alls) & mc = allvarliga olyckor!

Det har följdaktligen med utbildning att göra! :yoparty

Under senaste åren har antalet inregistrerade motorcyklar fördubblats (från 110 000 till idag runt 230 000 st.). Majoriteten av de hojar som står för ökningen är bakåtlutat köpta av "grannen som tycker det var fräckt att se kompisens välputsade i garaget på senaste festen".

En hel hög av dessa ägare har aldrig genomgått någon som helst utbildning på att framföra ett för föraren så farligt fordon som en motorcykel. Är det konstigt att olyckorna ökar???

Jag var förra året i kontakt med mitt försäkringsbolag (Bil & Mc Specialförsäkringar (eller vad de nu heter nere i Växjö) därför att de hade ökat min försäkringspremie med över 24%. Under det samtalet fick jag prata med chefen för mc-försäkringarna som bla. förklarade att den grupp motorcyklister som står för den största ökningen av mc-olyckor är förare över 50 år som kör motorcyklar försäkrade i försäkringsklass 3!!!

Vad säger detta om inte att utbildning är nyckeln till mindre olyckor!

// Niklas

sandstream71 skrev:
Vore mycket intressant att se statistik på hur ofta mc-föraren är orsaken till dödsolyckan. När man läser tidningarna så beror den övervägande delen av olyckorna på billisterna så att lägga all skuld på oss som kör hoj tycker jag är fel.

Vållandet har jag inte hittat någon statistik över, men det finns mycket annan intressant läsning. Om vi bärjar med de svåraste olyckorna, de där motorcyklister dödas, handlar det om 35-40 per år. En stor del av dessa är singelolyckor, och där måste vi nog per definition säga att motorcyklisten är vållande. Bland de övriga olyckorna är motorcyklister vållande ibland, och ibland inte. Så här fördelade sig dösolyckorna på hoj 2001 www.sika-institute.se :

12 Personbil - motorcykel
2 Lastbil - motorcykel
1 MC - cykel
3 MC - gående
1 MC - djur
1 MC - traktor
2 MC - övrigt
16 MC singelolycka

Ser vi på åldersfördelningen så är ca hälften av de dödade och skadade män mellan 20-34 år.

Det vore intressant med siffror över åldrar på landets ca 200 000 motorcyklister, men det har jag inte lyckats hitta.

Jag är helt övertygad om att ju fler som kör "på gränsen" i trafiken, desto fler olyckor - och ju fler olyckor desto snabbare kommer förbuden och begränsningarna. För de kommer.
Kaxigt snack om att "köra en sporthoj som den skall köras" och "vad ska man annars med sporthojsprestanda till" har inget med verkligheten att göra. 2004 ser ut att bli det svartaste året på mycket länge när det gäller motorcykelolyckor, samtidigt som vi *vet* att väldigt många (de flesta?) går att undvika. Det är helt upp till oss...

/69
leg. eländesprofet

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka